T3 Motoren

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Xantharel
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:08

T3 Motoren

Ongelezen bericht door Xantharel »

Ik ben met een T3 (Westfalia Camper) bezig van 1991 maar weet eigenlijk niet veel van Dieseltechniek Voorgloeien duurt erg lang voordat het lampje uit is, geen idee hoe dat werkt, als de moter warm is (na tanken bv) duurt dat voorgloeien ook nog steeds erg lang.....echter kan hem ook gelijk zonder lang voorgloeien wel starten
Geen idee hoe goed de moter is (302.000 km) Diesel/Turbo Diesel ?? loopt op zich prima haalt op de teller, ondanks de hoge polyester opbouw, de 120 wel (vind zelf dat hij wel wat rookt, ookal zie ik dat rijdend niet, bij stilstand met toeren een klein beetje zwarte rook, verder hooguit bij schakelen als er een auto achter me zit met licht aan, zie ik wat, komt misschien ook wel omdat ik er te hard ermee rij (?) Ben zelf rookwolkjes niet gewend met mijn vroegere T4 2,5 TDI, maar ja daar hoefde ik het gaspedaal ook niet ver van in te drukken.....
Op kenteken staat 51 kW (Ik ga er wel van uit dat de originele moter er in zit)
Wie kan mij zeggen wat dit voor type moter is ? Ik weet al niet of het inspuit of verstuivers zijn (dat vroeg iemand mij.....)en hoe ik dat kan zien
Ik vind het zelf nogal weinig vermogen (Ik was vroeger wat verwend met een T4 2,5 TDI , ja, dat was wel wat anders.....)
Las op dit forum van iemand die er een Gof 1,9 TDI blok in heeft liggen.....
Wie weet welke blokken er redelijkerwijs ook in gelegd kunnen worden ? Evt ook wel een benzineblok en dan lpg (?) Maar denk zelf dat ik beter een heel andere bus terug kan kopen....
Zoek dus eigenlijk ook iemand die mij even kan bij praten en/of T3 garage in de buurt van Twente
Groet,
Carel
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 839
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: T3 Motoren

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Als het een originele motor is zal het 1.6 JX zijn dat is een turbo diesel (70 PK) , vaak is deze in de jaren vervangen voor een 1.9 of 1.9 TD (75 PK) . Er passen diverse SDI of TDI motoren in daarnaast wordt er veel overgestapt naar 2.0 benzine motor of te wel GTI configuratie met tussen de 105 en 115 PK . Mogelijkheden genoeg .
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Xantharel
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:08

Re: T3 Motoren

Ongelezen bericht door Xantharel »

Oké VW T3 4 LIVE , dan weet ik nu welke motoren er in zouden kunnen......denk dat dat wel beter is want heb vandaag door een garage hem laten testen en er blijkt dat één cyl de compressie niet goed is..... Hij start dus bij kou op 3 cylinders...dat verklaart de rook bij koude start. als de moter warm is dan rijdt hij eigenlijk prima en merk ik het helemaal niet......maar een moter revisie zit er dus toch wel aan te komen
Ik zou dan gaan voor een benzine moter met meer vermogen..... maar eerlijk gezegd heb ik hem helemaal niet nodig (en hij is dus ook niet eens van mij) en ik heb nog genoeg (Citroën) projekten staan , waar ik vanwege (ver)huis perikelen ook al helemaal niet aan toe kom
Oftewel hij komt te koop te staan
Groet,
Carel
Xantharel
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:08

Re: T3 Motoren

Ongelezen bericht door Xantharel »

O ja, ik ben nog wel benieuwd wat zo'n ombouw zal gaan kosten (zowel wat een moterblok kost) en als ik het laat doen door een beunhaas, hoeveel dat dan zal zijn
Groet,
Carel
Xantharel
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:08

Re: T3 Motoren

Ongelezen bericht door Xantharel »

Hoi hylkeanne,
er zit een 5-bak in en vermoedelijk het originele blok, kennelijk is 302.000km inderdaad al redelijk wat (dacht zelf dat Diesels wel meer aan konden, maar schijnt niet zo te zijn)....moterrevisie zit er dus aan te komen (heb bij een garage laten testen en daarna naar een T3 specialist gereden tbv algehele info en er een beetje kijk op te krijgen)
Aangezien ik zelf nog genoeg andere dingen te doen heb, gaat deze maar verkocht worden (ben zo wie zo bang dat'ie ondanks APK tot Juni, te lang in mijn tuin zal blijven staan....gewoon omdat ik hem niet nodig heb en de eigenaar geen geld.... heb wel er aan gedacht tot Juni dan zelf maar te gebruiken....maar ja, waarom ? heb zelf een Fiat Scudo (ook iets pittiger met z'n 130 Pk en rijdend op LPG) waar we regelmatig in slapen en waar ik ook verhuizingen mee gedaan heb en binnenkort weer ga doen....allemaal vanwege sterfte in familie als ook tbv mijzelf en mijn vriendin...haha ik ben geen verhuisbedrijf, maar het lijkt er bijna wel op, verder kom ik dus aan m'n eigen hobby auto's (vnl Citroën) ookal helemaal niet toe)
Die 120 op de teller, dat haalt hij (zal wel in wezen iets lagere snelheid zijn, want las ook dat hij top 115 zou kunnen) vandaag dus een eind (ruim 200km) ermee gereden en dan 100 op de teller , rijdt prima en hou goed nog wat over om even een paar vrachtwagens in te halen om daarna weer 100 te rijden

Nee Hylke....ik heb de bus niet gekocht, hij is v d ex man van mijn vriendin en die heeft hem in een deal met een klant als een soort aanbetaling gekregen....hij dacht Leuk een campertje.....maar heeft er totaal geen verstand van....ik vind het zo wie zo niks voor hem, geen geld en ook geen technisch verstand....dit zijn hobby auto's voor de liefhebber en liefst die er zelf aan sleutelen (mijn idee)
Groet,
Carel
Plaats reactie