Koelbuizen beschermen

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door servicebus »

Koperbuis 22mm kun je prima op maat buigen.
Maaaar of hier voldoende koelvloeistof door kan vraag ik me wel af.
De originele koelbuizen zijn 32mm.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door rick »

Dat is de uitwendige diameter. De originele kunststofpijpen zijn dikwandig. De koperen dunwandig. Ben benieuwd wat het verschil in binnendiameter is.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door René Vis »

Ik zou ze vervangen door rvs buizen , dan is dat weer betrouwbaar , als het met de opgelapte buizen fout gaat is de kans groot dat de motor ook schade oploopt
Rene
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door anco »

Dank voor alle reacties tot dusver.

Ik sta versteld van de vele oplossingen.
Dit voorjaar zet ik de T3 op de brug om de conditie beter te bekijken. En dan te besluiten.
Vermoedelijk ga ik toch de RVS buizen aanschaffen. De prijs is, Theo, toch milder dan twintig jaar geleden denk ik.
Bij Günzl bijvoorbeeld de 251121397F en 251121399F met de verbindingsstukken.
Tien jaar geleden is de benzinetank eronderuit geweest omdat er, inderdaad, een plas benzine bovenop lag.
Dat was riskant. De slangetjes en dergelijke zijn toen vervangen door een garage.

Wat ik me nog afvraag:
- als je de tank laat zakken, moet dan alles los, dus ook bv. de vulpijp?
- welke koelslangen hebben jullie toen ook vervangen?
Ik denk aan de slangen die op de radiator aansluiten.
Dus de 025121062 en N90166601.
Maar als die niets mankeren?
Aan de koelslangen in de DG motor zie ik eigenlijk geen slijtage.
Het zijn er ook heel veel om te vervangen.

Mvg., Anco
2DSC09876.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door Kire »

Zo ben ik een aantal jaren geleden eens gestrand in Zuid Duitsland, met een doorgeroeste omloopleiding rond de motor.
IMG_0156.jpeg
Bus kon niet binnen bepaalde tijd gerepareerd worden, dus opgehaald door de ANWB.
Toen de bus weer thuis was een rvs leiding geplaatst.

Groet,

Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door anco »

De oplossing van Steven in de reportage vind ik fantastisch!
Zelf heb ik altijd een aantal reserveonderdelen in de auto mee maar of dat volstaat? Een bobine, waterpomp, thermostaat, benzinepomp, V-snaar en de vloeistoffen. En natuurlijk ducktape.
De aftapping die ik bij Erik zie heb ik niet, volgens mij alleen slangen naast de buizen die naar de warmtewisselaar voorin lopen. Zoals gezegd inspecteer ik de buizen dit voorjaar op de brug van voor tot achter.

Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Plaats reactie