Koelbuizen beschermen
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Koelbuizen beschermen
Busvrienden,
Ik zie dat het tectiel op een metalen koelbuis onder de bus afbladdert.
Die tectiellaag zit er mi al bijna veertig jaar op.
De laag die los zit is plaatselijk weggekrabt, de rest zit nog vast.
Het is denk ik nog oppervlakkige roest is, maar kan de bovenkant van de buis niet zien.
Wat zou ik kunnen doen om de buis te beschermen tegen verder roesten?
Ik heb noverox, maar ook zinkspray, tectiel en ML.
Heeft iemand een idee wat het beste is om aan te brengen?
Met vriendelijke groet,
Anco
Ik zie dat het tectiel op een metalen koelbuis onder de bus afbladdert.
Die tectiellaag zit er mi al bijna veertig jaar op.
De laag die los zit is plaatselijk weggekrabt, de rest zit nog vast.
Het is denk ik nog oppervlakkige roest is, maar kan de bovenkant van de buis niet zien.
Wat zou ik kunnen doen om de buis te beschermen tegen verder roesten?
Ik heb noverox, maar ook zinkspray, tectiel en ML.
Heeft iemand een idee wat het beste is om aan te brengen?
Met vriendelijke groet,
Anco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: Koelbuizen beschermen
Het afdekken van roest met tectiel of ML heeft volgens mij niet zoveel zin; het roest dan gewoon verder onder de afdeklaag (hooguit langzamer). Ik zou dus eerst voor een roestomvormer gaan, en daarna afdekken.
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Re: Koelbuizen beschermen
Ewout,
Dank voor je reactie, klinkt heel logisch.
Ik zal het met Noverox Spray proberen, dan loopt het er goed tussen.
Wellicht daarna afdekken met ML eroverheen.
Het is nu te koud, ik wacht op warmer weer.
Mvg., Anco
Dank voor je reactie, klinkt heel logisch.
Ik zal het met Noverox Spray proberen, dan loopt het er goed tussen.
Wellicht daarna afdekken met ML eroverheen.
Het is nu te koud, ik wacht op warmer weer.
Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Re: Koelbuizen beschermen
Quick and dirty: Owatrol trekt goed in de kieren en maakt de oude Tectyl weer zacht. Owatrol is echter niet weerbestendig, dus na een maandje een vers likje Tectyl erover.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Koelbuizen beschermen
Aangezien je koelbuizen dan ook zo oud zijn zou ik deze vervangen. Die metalen buizen kunnen goed roesten.
Roestplaatsen:
- t.h.v. de bocht onder de achterste dwarsbalk
- als je passagiersverwarming hebt: aan de T- aftakkingen
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Re: Koelbuizen beschermen
Bedankt voor de adviezen.
Ik heb de 2 buizen nog eens nagezien over de hele lengte.
En inderdaad is 1 buis bij de gemelde bocht door roest aangetast.
Wat verraderlijk was/is, is dat de bovenkant van die buis roest vertoont, de zichtbare onderzijde is oké.
De foto heb ik met een kleine camera gemaakt waar ik dus net van bovenaf mee kon fotograferen.
Die buis die het laagst hangt nabij de achterste draagbalk is bovenin ook het moeilijks bereikbaar.
Misschien heeft de Tectiel daar destijds ook niet zo goed zijn werk gedaan.
Omdat de rest over de hele lengte oké lijkt te zijn, ga ik de buizen nog maar niet vervangen.
Zijn er overigens goede ervaringen met zowel RVS en kunststofbuizen?
Dan nog enkele foto's (zonder brug) bijgevoegd voor een indruk.
Met vriendelijke groet,
Anco
Ik heb de 2 buizen nog eens nagezien over de hele lengte.
En inderdaad is 1 buis bij de gemelde bocht door roest aangetast.
Wat verraderlijk was/is, is dat de bovenkant van die buis roest vertoont, de zichtbare onderzijde is oké.
De foto heb ik met een kleine camera gemaakt waar ik dus net van bovenaf mee kon fotograferen.
Die buis die het laagst hangt nabij de achterste draagbalk is bovenin ook het moeilijks bereikbaar.
Misschien heeft de Tectiel daar destijds ook niet zo goed zijn werk gedaan.
Omdat de rest over de hele lengte oké lijkt te zijn, ga ik de buizen nog maar niet vervangen.
Zijn er overigens goede ervaringen met zowel RVS en kunststofbuizen?
Dan nog enkele foto's (zonder brug) bijgevoegd voor een indruk.
Met vriendelijke groet,
Anco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14970
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Koelbuizen beschermen
ik heb zo een 20 jaar gelden alles door een rubberen koelbuis vervangen.
Roest nooit meer.
Theo
Roest nooit meer.
Theo
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Re: Koelbuizen beschermen
Dat is interessant Theo.
Heb je de buizen destijds zelf vervangen?
Waar heb je die rubberen buizen destijds gekocht?
Zijn dat inderdaad flexibele buizen, zoals de slangen die ernaast lopen?
En kwam de diameter overeen met de oude buizen?
Moest je nog bepaalde aansluitstukken meebestellen?
Heb je de tank er van onderen moeten halen of hoefde dat niet?
Je ziet, ik twijfel tussen opknappen en vervangen en of ik het kan.
Mvg., Anco
Heb je de buizen destijds zelf vervangen?
Waar heb je die rubberen buizen destijds gekocht?
Zijn dat inderdaad flexibele buizen, zoals de slangen die ernaast lopen?
En kwam de diameter overeen met de oude buizen?
Moest je nog bepaalde aansluitstukken meebestellen?
Heb je de tank er van onderen moeten halen of hoefde dat niet?
Je ziet, ik twijfel tussen opknappen en vervangen en of ik het kan.
Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Re: Koelbuizen beschermen
Misschien komt het door de foto, maar dit lijkt met wat aandacht nog jaren mee te kunnen.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14970
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Koelbuizen beschermen
Het zijn bestaande koelbuizen van het merk Gates, lekker dik spul.
Bij mij waren ook de bochten door net waar je het niet kunt zien.
De rechte stukken mankeerde niets aan, dat is ook weer gebruikt.
Daar waar het meeste risico was op spontane barsten, is vervangen door rubber.
Theo
Bij mij waren ook de bochten door net waar je het niet kunt zien.
De rechte stukken mankeerde niets aan, dat is ook weer gebruikt.
Daar waar het meeste risico was op spontane barsten, is vervangen door rubber.
Theo
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Re: Koelbuizen beschermen
Dank voor de reacties.
Michel stelt me gerust, in die zin dat ik aan opknappen denk.
Theo doet me denken aan ander materiaal dan metaal; ik vraag me dan wel af Theo, als je ook de goede buisdelen nog hebt gebruikt, hoe je de overgang van rubber naar weer buis hebt geregeld, met aparte flensen? zodat je het rubber daaroverheen schuift en met een slangklem borgt? Als je van de motor tot de radiator 1 rubberbuis hebt snap ik het, maar het is anders gegaan.
Steven, ik zie op internet, bijvoorbeeld bij Günzl, RVS buizen elk uit 2 delen voor die prijs met de rubber koppelstukken en slangklemmetjes, adviseer jij of heb je ervaring met de gedeelde buizen? Ik lees dat de tank er dan niet onderuit hoeft.
En dat scheelt een boel werk.
Met vriendelijke groet,
Anco
Michel stelt me gerust, in die zin dat ik aan opknappen denk.
Theo doet me denken aan ander materiaal dan metaal; ik vraag me dan wel af Theo, als je ook de goede buisdelen nog hebt gebruikt, hoe je de overgang van rubber naar weer buis hebt geregeld, met aparte flensen? zodat je het rubber daaroverheen schuift en met een slangklem borgt? Als je van de motor tot de radiator 1 rubberbuis hebt snap ik het, maar het is anders gegaan.
Steven, ik zie op internet, bijvoorbeeld bij Günzl, RVS buizen elk uit 2 delen voor die prijs met de rubber koppelstukken en slangklemmetjes, adviseer jij of heb je ervaring met de gedeelde buizen? Ik lees dat de tank er dan niet onderuit hoeft.
En dat scheelt een boel werk.
Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14970
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Koelbuizen beschermen
De gates buizen waren iets van 40 euro per meter en de binnen diameter past met wat wringen om de originele buis heen.
Wij hebben toen zo gedacht, wat goed is en niet aangetast (kan) worden gebruiken we opnieuw.
RVS was er toen nog niet voor deze prijs als nu.
Theo
Wij hebben toen zo gedacht, wat goed is en niet aangetast (kan) worden gebruiken we opnieuw.
RVS was er toen nog niet voor deze prijs als nu.
Theo
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Koelbuizen beschermen
Tank loshalen kan nooit kwaad; er ligt vaak een hoop drab op die tot roest kan leiden. En zoveel werk is het nu ook weer niet.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Koelbuizen beschermen
Kan je meteen de afdichtrubbers en Y-stukken van de balanspijp boven op de tank vervangen. Anders loop je misschien de kans dat je op een keer verast wordt door een plas benzine onder je bus na het tanken (ben ervaringsdeskundige ).
Ik heb overigens net als Steven ook de RVS buizen geplaatst en alle slangen vervangen. Inderdaad wel een beetje gepiel maar het ging door alleen de tank een klein stukje te laten zakken.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- TheoT3
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 26 dec 2007 18:18
- Locatie: Leuven
Re: Koelbuizen beschermen
Dag
Het enige goede dat je kan doen met die koelbuizen is ze vervangen. Als je ze hebt uitgebouwd zal je versteld staan hoe rot dat ze zijn en dat er nog water in bleef.
succes
theo
Het enige goede dat je kan doen met die koelbuizen is ze vervangen. Als je ze hebt uitgebouwd zal je versteld staan hoe rot dat ze zijn en dat er nog water in bleef.
succes
theo
Theo
Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973
Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973
Re: Koelbuizen beschermen
Hoewel ik het niet meer precies weet heb ik ooit iets gedaan met koperen pijp rond 22 mm en op uiteinde een knelring gesoldeerd waarover de slang werd geschoven en vastgezet met een slangenklem.
Zou je koper rond 22 mm niet op maat van de oude buis kunnen buigen?
Zou je koper rond 22 mm niet op maat van de oude buis kunnen buigen?
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018