Koelbuizen beschermen

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door anco »

Busvrienden,

Ik zie dat het tectiel op een metalen koelbuis onder de bus afbladdert.
Die tectiellaag zit er mi al bijna veertig jaar op.
De laag die los zit is plaatselijk weggekrabt, de rest zit nog vast.
Het is denk ik nog oppervlakkige roest is, maar kan de bovenkant van de buis niet zien.

Wat zou ik kunnen doen om de buis te beschermen tegen verder roesten?
Ik heb noverox, maar ook zinkspray, tectiel en ML.
Heeft iemand een idee wat het beste is om aan te brengen?

Met vriendelijke groet,
Anco
3DSC09854.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door Ewout »

Het afdekken van roest met tectiel of ML heeft volgens mij niet zoveel zin; het roest dan gewoon verder onder de afdeklaag (hooguit langzamer). Ik zou dus eerst voor een roestomvormer gaan, en daarna afdekken.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door anco »

Ewout,

Dank voor je reactie, klinkt heel logisch.
Ik zal het met Noverox Spray proberen, dan loopt het er goed tussen.
Wellicht daarna afdekken met ML eroverheen.
Het is nu te koud, ik wacht op warmer weer.

Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Quick and dirty: Owatrol trekt goed in de kieren en maakt de oude Tectyl weer zacht. Owatrol is echter niet weerbestendig, dus na een maandje een vers likje Tectyl erover.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

anco schreef: 17 jan 2020 16:27 Ik zie dat het tectiel op een metalen koelbuis onder de bus afbladdert.
Die tectiellaag zit er mi al bijna veertig jaar op.
Aangezien je koelbuizen dan ook zo oud zijn zou ik deze vervangen. Die metalen buizen kunnen goed roesten.
Roestplaatsen:
  • t.h.v. de bocht onder de achterste dwarsbalk
  • als je passagiersverwarming hebt: aan de T- aftakkingen
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door anco »

Bedankt voor de adviezen.

Ik heb de 2 buizen nog eens nagezien over de hele lengte.
En inderdaad is 1 buis bij de gemelde bocht door roest aangetast.
Wat verraderlijk was/is, is dat de bovenkant van die buis roest vertoont, de zichtbare onderzijde is oké.
De foto heb ik met een kleine camera gemaakt waar ik dus net van bovenaf mee kon fotograferen.
Die buis die het laagst hangt nabij de achterste draagbalk is bovenin ook het moeilijks bereikbaar.
Misschien heeft de Tectiel daar destijds ook niet zo goed zijn werk gedaan.
Omdat de rest over de hele lengte oké lijkt te zijn, ga ik de buizen nog maar niet vervangen.

Zijn er overigens goede ervaringen met zowel RVS en kunststofbuizen?

Dan nog enkele foto's (zonder brug)
2.DSC09857.jpg
2.DSC09867.jpg
3.DSC09871.jpg
4,DSC09873.jpg
bijgevoegd voor een indruk.

Met vriendelijke groet,
Anco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door Theo Postma »

ik heb zo een 20 jaar gelden alles door een rubberen koelbuis vervangen.
Roest nooit meer.

Theo
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door anco »

Dat is interessant Theo.

Heb je de buizen destijds zelf vervangen?
Waar heb je die rubberen buizen destijds gekocht?
Zijn dat inderdaad flexibele buizen, zoals de slangen die ernaast lopen?
En kwam de diameter overeen met de oude buizen?
Moest je nog bepaalde aansluitstukken meebestellen?
Heb je de tank er van onderen moeten halen of hoefde dat niet?
Je ziet, ik twijfel tussen opknappen en vervangen en of ik het kan.

Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Misschien komt het door de foto, maar dit lijkt met wat aandacht nog jaren mee te kunnen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Het zijn bestaande koelbuizen van het merk Gates, lekker dik spul.
Bij mij waren ook de bochten door net waar je het niet kunt zien.
De rechte stukken mankeerde niets aan, dat is ook weer gebruikt.
Daar waar het meeste risico was op spontane barsten, is vervangen door rubber.

Theo
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door anco »

Dank voor de reacties.

Michel stelt me gerust, in die zin dat ik aan opknappen denk.
Theo doet me denken aan ander materiaal dan metaal; ik vraag me dan wel af Theo, als je ook de goede buisdelen nog hebt gebruikt, hoe je de overgang van rubber naar weer buis hebt geregeld, met aparte flensen? zodat je het rubber daaroverheen schuift en met een slangklem borgt? Als je van de motor tot de radiator 1 rubberbuis hebt snap ik het, maar het is anders gegaan.
Steven, ik zie op internet, bijvoorbeeld bij Günzl, RVS buizen elk uit 2 delen voor die prijs met de rubber koppelstukken en slangklemmetjes, adviseer jij of heb je ervaring met de gedeelde buizen? Ik lees dat de tank er dan niet onderuit hoeft.
En dat scheelt een boel werk.

Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door Theo Postma »

De gates buizen waren iets van 40 euro per meter en de binnen diameter past met wat wringen om de originele buis heen.
Wij hebben toen zo gedacht, wat goed is en niet aangetast (kan) worden gebruiken we opnieuw.
RVS was er toen nog niet voor deze prijs als nu.

Theo
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door Coen »

Tank loshalen kan nooit kwaad; er ligt vaak een hoop drab op die tot roest kan leiden. En zoveel werk is het nu ook weer niet.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door ReneK »

Coen schreef: 18 jan 2020 19:27 Tank loshalen kan nooit kwaad; er ligt vaak een hoop drab op die tot roest kan leiden. En zoveel werk is het nu ook weer niet.
Kan je meteen de afdichtrubbers en Y-stukken van de balanspijp boven op de tank vervangen. Anders loop je misschien de kans dat je op een keer verast wordt door een plas benzine onder je bus na het tanken (ben ervaringsdeskundige :( ).

Ik heb overigens net als Steven ook de RVS buizen geplaatst en alle slangen vervangen. Inderdaad wel een beetje gepiel maar het ging door alleen de tank een klein stukje te laten zakken.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
TheoT3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 dec 2007 18:18
Locatie: Leuven

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door TheoT3 »

Dag
Het enige goede dat je kan doen met die koelbuizen is ze vervangen. Als je ze hebt uitgebouwd zal je versteld staan hoe rot dat ze zijn en dat er nog water in bleef.
succes
theo
Theo

Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Koelbuizen beschermen

Ongelezen bericht door rick »

Hoewel ik het niet meer precies weet heb ik ooit iets gedaan met koperen pijp rond 22 mm en op uiteinde een knelring gesoldeerd waarover de slang werd geschoven en vastgezet met een slangenklem.

Zou je koper rond 22 mm niet op maat van de oude buis kunnen buigen?
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Plaats reactie