Koperbuis 22mm kun je prima op maat buigen.
Maaaar of hier voldoende koelvloeistof door kan vraag ik me wel af.
De originele koelbuizen zijn 32mm.
Koelbuizen beschermen
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Koelbuizen beschermen
Dat is de uitwendige diameter. De originele kunststofpijpen zijn dikwandig. De koperen dunwandig. Ben benieuwd wat het verschil in binnendiameter is.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
- Locatie: Texel
Re: Koelbuizen beschermen
Ik zou ze vervangen door rvs buizen , dan is dat weer betrouwbaar , als het met de opgelapte buizen fout gaat is de kans groot dat de motor ook schade oploopt
Rene
Rene
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Re: Koelbuizen beschermen
Dank voor alle reacties tot dusver.
Ik sta versteld van de vele oplossingen.
Dit voorjaar zet ik de T3 op de brug om de conditie beter te bekijken. En dan te besluiten.
Vermoedelijk ga ik toch de RVS buizen aanschaffen. De prijs is, Theo, toch milder dan twintig jaar geleden denk ik.
Bij Günzl bijvoorbeeld de 251121397F en 251121399F met de verbindingsstukken.
Tien jaar geleden is de benzinetank eronderuit geweest omdat er, inderdaad, een plas benzine bovenop lag.
Dat was riskant. De slangetjes en dergelijke zijn toen vervangen door een garage.
Wat ik me nog afvraag:
- als je de tank laat zakken, moet dan alles los, dus ook bv. de vulpijp?
- welke koelslangen hebben jullie toen ook vervangen?
Ik denk aan de slangen die op de radiator aansluiten.
Dus de 025121062 en N90166601.
Maar als die niets mankeren?
Aan de koelslangen in de DG motor zie ik eigenlijk geen slijtage.
Het zijn er ook heel veel om te vervangen.
Mvg., Anco
Ik sta versteld van de vele oplossingen.
Dit voorjaar zet ik de T3 op de brug om de conditie beter te bekijken. En dan te besluiten.
Vermoedelijk ga ik toch de RVS buizen aanschaffen. De prijs is, Theo, toch milder dan twintig jaar geleden denk ik.
Bij Günzl bijvoorbeeld de 251121397F en 251121399F met de verbindingsstukken.
Tien jaar geleden is de benzinetank eronderuit geweest omdat er, inderdaad, een plas benzine bovenop lag.
Dat was riskant. De slangetjes en dergelijke zijn toen vervangen door een garage.
Wat ik me nog afvraag:
- als je de tank laat zakken, moet dan alles los, dus ook bv. de vulpijp?
- welke koelslangen hebben jullie toen ook vervangen?
Ik denk aan de slangen die op de radiator aansluiten.
Dus de 025121062 en N90166601.
Maar als die niets mankeren?
Aan de koelslangen in de DG motor zie ik eigenlijk geen slijtage.
Het zijn er ook heel veel om te vervangen.
Mvg., Anco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Koelbuizen beschermen
Zo ben ik een aantal jaren geleden eens gestrand in Zuid Duitsland, met een doorgeroeste omloopleiding rond de motor.
Toen de bus weer thuis was een rvs leiding geplaatst.
Groet,
Erik.
Bus kon niet binnen bepaalde tijd gerepareerd worden, dus opgehaald door de ANWB.Toen de bus weer thuis was een rvs leiding geplaatst.
Groet,
Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- anco
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
- Locatie: Wolphaartsdijk
Re: Koelbuizen beschermen
De oplossing van Steven in de reportage vind ik fantastisch!
Zelf heb ik altijd een aantal reserveonderdelen in de auto mee maar of dat volstaat? Een bobine, waterpomp, thermostaat, benzinepomp, V-snaar en de vloeistoffen. En natuurlijk ducktape.
De aftapping die ik bij Erik zie heb ik niet, volgens mij alleen slangen naast de buizen die naar de warmtewisselaar voorin lopen. Zoals gezegd inspecteer ik de buizen dit voorjaar op de brug van voor tot achter.
Mvg., Anco
Zelf heb ik altijd een aantal reserveonderdelen in de auto mee maar of dat volstaat? Een bobine, waterpomp, thermostaat, benzinepomp, V-snaar en de vloeistoffen. En natuurlijk ducktape.
De aftapping die ik bij Erik zie heb ik niet, volgens mij alleen slangen naast de buizen die naar de warmtewisselaar voorin lopen. Zoals gezegd inspecteer ik de buizen dit voorjaar op de brug van voor tot achter.
Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.