Welke radiator aanschaffen?

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Welke radiator aanschaffen?

Ongelezen bericht door anco »

Busvrienden,

Onder de auto zie ik een plasje water, koelvloestof proef ik, links voor als je voor de T3 staat.
Via de radiator steun links waar je ontlucht, druppels.
Welke radiator zou ik moeten aanschaffen voor de DG motor?
Ik zie dat de lxbxdiepte in het aanbod een klein beetje verschilt.
Is een Hella/Behr een goede keuze en dan bv de 8mk376713-634 of de 8mk376713-431?
Net weer iets andere radiatorafmetingen binnen het geheel.
En koper is heel duur en waarschijnlijk ook niet nodig?
Bij vwclassic in Wolfsburg zie ik een radiator voor DF en EY motoren. Wel een originele vwradiator. Maar die koelt waarschijnlijk onvoldoende voor de DG. En bij autodoc is er heel veel keuze. Ik heb echt geen idee wat ik moet aanschaffen.
Wie kan er iets over zeggen misschien?

Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Welke radiator aanschaffen?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

https://tk-carparts.de/kuehler-alle-mod ... 121253e-hd
Ik zou deze bestellen, altijd goed.

Theo
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Welke radiator aanschaffen?

Ongelezen bericht door servicebus »

De door Theo geadviseerde is idd een prima keus.
Maar als je budget iets beperkter is dan is een radiateur van Boelm ook een prima alternatief .
Kost ongeveer de helft, en koelt prima.
Iedere nieuwe radiateur zal al een stuk beter koelen dan de oude die er waarschijnlijk al jaren op zit.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Welke radiator aanschaffen?

Ongelezen bericht door anco »

Dank voor de reacties tot dusver.
De slangen zijn oké, maar zeker een goed advies om daar eerst naar te kijken.
Ik heb destijds de windgeleiding vernieuwd, opzij en onderaan de radiator.
Onderaan moesten er twee schroefjes in de radiator om de flap vast te zetten. Mi. heb ik dezelfde korte schroefjes gebruikt. Een lek zal ik toch wel niet veroorzaakt hebben? Ik heb geen idee hoe dik de originele radiator onderaan is voordat je een leiding raakt?
Ik ben nu van plan het advies van Theo op te volgen, de Behr Mahle van 229,90 die ik via de link zag.
Wat ik me als niet technisch persoon nog afvraag is of de DG toch wel op temperatuur komt met zo'n goede koeler.
Ik herinner me wel bergpassen in het buitenland waar we een kwartier konden stijgen en de T3 dan een half uur moesten laten afkoelen en onszelf trouwens ook. Dan is zo'n nieuwe radiator natuurlijk een verademing.
Tenslotte, zou ik ook nog rubbers en een pakking voor de thermostaat op de radiator moeten bijbestellen?
Dan doe ik die gezien de verzendkosten er direct erbij.

Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Welke radiator aanschaffen?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Als je tijd hebt kan je die ook bij de algemene verdachten bestellen als je maar even goed controleert op maatvoering/merk. Voor een DG lijkt het mij overkill om de 42mm radiateur te nemen tenzij je veel zwaar onderweg bent. (hard rijden, aanhanger/caravan of enkel bergritten....) Scheelt een stuk in kosten.

Of je met een 42mm koeler opeens geen warmte stuwing meer hebt in de bergen midden in de zomer? Zal wellicht beter gaan maar busje is wel zo vorige eeuws..... met bijbehorende techniek uit die tijd.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Welke radiator aanschaffen?

Ongelezen bericht door anco »

Oh ja natuurlijk, het is een radiateur en geen radiator :), dat wist ik eigenlijk ook wel bij nader inzien.
Duidelijke antwoorden.
De bus mag pas 1 maart weer van stal, dus inderdaad verken ik het aanbod nog even verder.

Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Welke radiator aanschaffen?

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

het verschil tussen een radiateur en een radiator is zo ongeveer het verschil tussen een mug en een moustique.
oftewel mugge(n)ziften.
z******s
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Welke radiator aanschaffen?

Ongelezen bericht door anco »

Beste allen,

Bedankt voor de reacties. Helaas is de radiateur die Theo aanbeveelt niet meer beschikbaar. De in China vervaardigde Hella heb ik teruggestuurd, inderdaad met de plastiek ontluchtingsschroef. Ik heb nu een tweedehands op het oog van het merk RLO. Kent iemand dat merk misschien? Van VW Classic uit Wolfsburg kreeg ik nog te horen dat de DF koeler die ze nog origineel hebben niet geschikt is voor de DG motor met 78 pk en dat de aansluiting van de koelslangen anders is. Dat laatste wist ik nog niet.
Ook hoorde ik van een radiateurboer dat de oude radiateur niet te solderen valt. Een rubber ringetje rechts onder bij een buisje valt niet te solderen. Dat is wel heel jammer.
Tot zover,

Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Welke radiator aanschaffen?

Ongelezen bericht door anco »

Fijn te horen Steven, daar kom ik dan wellicht ook op uit. Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Welke radiator aanschaffen?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Met Nissens heb ik ook geen problemen gehad. Heb deze enkele malen als airco en koel radiateur vervangen op koreanen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Welke radiator aanschaffen?

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Mijn nieuwe radiator heeft ook een plastic schroef. Is onhandiger dan een metalen bout maar het werkt ook (en ontluchten doe je ook niet elke dag).
Gebruikersavatar
hadeve
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 apr 2011 20:52
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Welke radiator aanschaffen?

Ongelezen bericht door hadeve »

anco schreef: 16 feb 2020 15:02 ... De in China vervaardigde Hella heb ik teruggestuurd, inderdaad met de plastiek ontluchtingsschroef. ...
Ik heb deze afgelopen jaar bij TK gekocht en ingebouwd. Tot nu toe geen problemen, is er een probleem met dit type ?
Ik had overignes de duure Hella/behr met metalen ontluchtingsschroef. Juist deze is na 6 jaar gaan lekken bij de ontluchtingsschroef, het metalen buisje waar de schroef in draait was losgekomen van het plastic... [[sad]]
Groeten,
Karel

T3 1.9 DF
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Welke radiator aanschaffen?

Ongelezen bericht door anco »

Karel,
Wat een pech met de dure Hella/Behr. Met de Hella uit China dacht ik dat die er wel erg licht gebouwd uitzag. Maar er hoeft niets mee mis te zijn. Mijn vertrouwen erin neemt toe.
Ik heb uitgebreid geïnformeerd bij een lokale radiateurboer en die zei het volgende: Wat er kan gebeuren bij de radiateur met ronde buisjes is dat de rubberen inzetringen aan de zijkanten opdrogen en lekkage veroorzaken. Dat is niet te repareren. Bij de aan de zijkanten gesoldeerde- of gelaste- versie met de platte pijpjes zijn er ook problemen mogelijk. De plastic zijkanten zijn met een pakking ertussen geklemd aan het aluminium lichaam. Die pakking vergaat na verloop van tijd met als gevolg lekkage. De radiateur heeft dus gewoon niet het eeuwige leven.
Ik heb nu dan toch zo'n laatste versie gekocht met inderdaad een metalen schroef voor de ontluchting. De vorige originele voor de DG motor ging 38 jaar mee. Ik heb er uiteindelijk een via de radiateurboer van NRF gevonden, van de Nederlandse Radiateur fabriek. De echte Hella/Behr is bij mijn weten nu nergens te vinden.
Voor de kleinere DF/EY motor is de originele nog leverbaar bij vw classic in Wolfsburg.

Weet iemand overigens of er middeltjes zijn om het lekken via de pakkingen te herstellen. Ik heb een tweede hands waar dat het geval is maar wil die toch graag als reserve bewaren gezien zijn goede kwaliteit. Zijn die ook toe te passen bij losgekoppelde radiateur?

Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Plaats reactie