Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
IVARIO
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door IVARIO »

Ik dacht altijd dat je het koppelingspedaal juist wel moet intrappen bij het starten...
Gevonden op een forum, de volgende info over het starten: "Wanneer je de koppeling niet intrapt draait er ook nog een gedeelte van de versnellingsbak mee, wat extra belasting betekent voor de accu".

Zojuist heb ik echter gelezen dat je beter NIET je koppeling intrapt bij het starten, omdat anders de borging van de "stationaire axiale lagers" niet van ‘lekolie’ of ‘spatolie’ wordt voorzien, en dus niet gesmeerd wordt? En dit er op zijn beurt voor kan zorgen dat de borging kapot gaat en de krukas los kan komen?

Dus als ik het goed begrijp, heb je de keus bij het starten tussen het ontlasten van je accu (dus koppeling intrappen) of het beschermen van je motor (dus koppeling niet intrappen)?

Goh, dan is de keuze niet zo moeilijk meer...

Klopt mijn verhaal?
Gr.,
Ivar

"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door wouth »

als de "stationaire axiale lagers" na een tijdje stilstand droog staan, heb je er m.i. een verkeerde kwaliteit olie in zitten.
Goede olie blijft "plakken" en zakt niet volledig onderuit.
Na het starten, rij je weg en voorzie je de "stationaire axiale lagers" weer van spatolie.
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door Coen »

Het beste is natuurlijk helemaal niet starten. Blijft alles in nieuwstaat én de lucht ook nog schoon.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Wat heeft de koppeling met de krukas te maken en waar zitten in hemelsnaam stationaire axiale lagers in motor/bak.....(tenzij ze het druklager van de koppeling zelf bedoelen)

Krijg koppijn van fakenews
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door wouth »

RoonT3 schreef: 14 mar 2020 16:25 Wat heeft de koppeling met de krukas te maken en waar zitten in hemelsnaam stationaire axiale lagers in motor/bak.....(tenzij ze het druklager van de koppeling zelf bedoelen)

Krijg koppijn van fakenews
Goed gezien Ronald! [[thumbup]]

wat mij ook nog opviel: moet de borging van een lager gesmeerd worden :?: :?: :?: :buiken:
I am Wouth and I approve this message
IVARIO
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door IVARIO »

Bedankt voor alle reacties, heren.

Hier voor de volledigheid het hele artikel:

"Naast hoofd- en drijfstanglagers, en nokkenaslagers zijn er in een motor ook lagers gemonteerd om de noodzakelijke axiale speling te beperken. Als u het koppelingspedaal intrapt, duwt u niet alleen de drukgroep in, maar ook het vliegwiel, gekoppeld aan de krukas, naar voren (afhankelijk van de opstelling van de motor).

AXIALE SPELING
De ronddraaiende krukas wordt op zijn plaats gehouden door de stationaire axiale lagers. Bij sommige motoren is er maar één zo’n lager gemonteerd. Meestal aan de zijde van het vliegwiel. Achter de montageplaat waarmee de verbinding tussen motor en versnellingsbak tot stand gebracht wordt.

Dat lager wordt gesmeerd door ‘lekolie’ of ‘spatolie’. Heeft dus niet zoals de andere lagers een kanaal waar de olie onder druk door wordt aangevoerd. Bij Triumph TR motoren, maar ook de motoren gemonteerd in de Herald, Spitfire, GT6, Vitesse en derivaten als Bond, Fairthorpe, TVR, maar ook de MG Midget 1500.

SLIJTAGE
De ‘borging’ van het lager is niet overweldigend te noemen en valt er na ‘wat’ slijtage zomaar uit, de carterpan in. De krukas kan dan vrij heen en weer bewegen en dat zorgt niet alleen voor slijtage aan het motorblok, maar ook aan drijfstang- en hoofdlagers alsmede de krukas, de zuigerveren, de zuigers, de boringen van de cilinders. Wat is hier tegen te doen? De hele motor aan laten passen door iemand die verstand van zaken heeft, kan ‘denken’. Een dure oplossing.

WAT KUN JE ERTEGEN DOEN
Ermee (proberen te) leven en de ellende voor zijn. Door de motor niet te starten met ingetrapte koppeling en niet minutenlang met ingetrapte koppeling in de file te staan, voor een verkeerslicht te wachten. Het koppelingspedaal dus zo min mogelijk intrappen. Is sowieso beter bij iedere motor. Of dat nu een Ferrari is, Chevrolet, Austin-Healey, Jaguar, Volkswagen Kever is."
Gr.,
Ivar

"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

IVARIO schreef: 14 mar 2020 18:53
Dat lager wordt gesmeerd door ‘lekolie’ of ‘spatolie’. Heeft dus niet zoals de andere lagers een kanaal waar de olie onder druk door wordt aangevoerd. Bij Triumph TR motoren, maar ook de motoren gemonteerd in de Herald, Spitfire, GT6, Vitesse en derivaten als Bond, Fairthorpe, TVR, maar ook de MG Midget 1500.

WAT KUN JE ERTEGEN DOEN
Ermee (proberen te) leven en de ellende voor zijn. Door de motor niet te starten met ingetrapte koppeling en niet minutenlang met ingetrapte koppeling in de file te staan, voor een verkeerslicht te wachten. Het koppelingspedaal dus zo min mogelijk intrappen. Is sowieso beter bij iedere motor. Of dat nu een Ferrari is, Chevrolet, Austin-Healey, Jaguar, Volkswagen Kever is."
[[head]] echt als je gelooft wat er allemaal geschreven wordt. [[head]] enkel het stukje om niet minutenlang met ingetrapte koppeling te staan lijkt mij enig waarheidsgehalte te hebben, al is het maar voor je eigen kniegewricht.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Voormalig Lid 24

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 24 »

Ik begrijp je commentaar niet over het stukje van Ivar, Ronald. Beetje lompe reactie en zeker niet deskundig.
Het is binnen de Triumph-gemeenschap een ongeschreven wet dat je bij de Triumph 1500 motoren niet de koppeling onnodig (lang) moet intrappen. Deze 1500 motoren (ook te vinden in Toledo's en Dolomites) zijn onvoldoende (zeg maar slecht) gelagerd en door de speling (axiaal) die kan optreden bij het koppeling indrukken kan een lagerschaal in de carterpan vallen. Deze motoren (waarvan de cilinderinhoud oorspronkelijk 900 cc was) zijn ook niet voorzien van een hele goede smering (ze zijn ooit ontworpen als tractormotoren). Ik weet het, want heb zelf een Midget 1500. Die zijn gevoelig hiervoor, meer dan bij Spitfires omdat de motor zich in een kleinere ruimte bevindt en sneller overhit raakt. Juist het bezit van de Midget heeft me afgeleerd om met koppeling ingedrukt te starten of te wachten met stationaire motor. Voor het starten wel zeker weten dat de auto niet in de versnelling staat. Vanwege die onvoldoende smering start ik ook altijd eerst zonder choke zodat de motor eerst oliedruk opbouwt en dan pas de choke uittrekken en de motor aan laten slaan. Tis Engels he, heeft zo zijn gebruiksaanwijzing...
Moet er overigens ook niet aan denken dat je met natte schoenen op een ingedrukt koppelingspedaal ( ws dus in versnelling) staat te wachten in een rij voor het stoplicht. Je voet zal maar van het pedaal afglijden...
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Daarom bestaat Volkswagen dus nog wel...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik start al mijn auto's met ingetrapte koppelings pedaal.
Een Engelse auto heb ik nooit gehad....

Theo
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door leof »

Ivar en Rolf,

Ik snap nog even niet hoe het intrappen van het koppelingpedaal axiale druk zet op de krukas.
Leg eens uit s.v.p.

V.z.v. ik weet heeft mijn diesel geen speciaal lager om de axiale speling te beperken/op te vangen.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Roerdomp schreef: 14 mar 2020 20:56 Daarom bestaat Volkswagen dus nog wel...
:mrgreen:
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door Kire »

Theo Postma schreef: 14 mar 2020 21:13 Ik start al mijn auto's met ingetrapte koppelings pedaal.
Een Engelse auto heb ik nooit gehad....

Theo
Ik ook en naast mijn T3 heb ik ook nog (Engelser kan haast niet) een Land Rover Defender 300 Tdi, die dit al 22 jaar gewillig toestaat.
leof schreef: 14 mar 2020 22:47 V.z.v. ik weet heeft mijn diesel geen speciaal lager om de axiale speling te beperken/op te vangen.
Hoogstwaarschijnlijk heeft die dat wel, het lager het dichtst bij het vliegwiel heeft meestal een opstaande rand (dat is het axiaallager)
krukaslagers.jpg
Groet,

Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door Olaf »

VoormaligLid24 schreef: 14 mar 2020 19:52 Ik begrijp je commentaar niet over het stukje van Ivar, Ronald. Beetje lompe reactie en zeker niet deskundig.
Het is binnen de Triumph-gemeenschap een ongeschreven wet dat je bij de Triumph 1500 motoren niet de koppeling onnodig (lang) moet intrappen. Deze 1500 motoren (ook te vinden in Toledo's en Dolomites) zijn onvoldoende (zeg maar slecht) gelagerd en door de speling (axiaal) die kan optreden bij het koppeling indrukken kan een lagerschaal in de carterpan vallen. Deze motoren (waarvan de cilinderinhoud oorspronkelijk 900 cc was) zijn ook niet voorzien van een hele goede smering (ze zijn ooit ontworpen als tractormotoren). Ik weet het, want heb zelf een Midget 1500. Die zijn gevoelig hiervoor, meer dan bij Spitfires omdat de motor zich in een kleinere ruimte bevindt en sneller overhit raakt. Juist het bezit van de Midget heeft me afgeleerd om met koppeling ingedrukt te starten of te wachten met stationaire motor. Voor het starten wel zeker weten dat de auto niet in de versnelling staat. Vanwege die onvoldoende smering start ik ook altijd eerst zonder choke zodat de motor eerst oliedruk opbouwt en dan pas de choke uittrekken en de motor aan laten slaan. Tis Engels he, heeft zo zijn gebruiksaanwijzing...
Moet er overigens ook niet aan denken dat je met natte schoenen op een ingedrukt koppelingspedaal ( ws dus in versnelling) staat te wachten in een rij voor het stoplicht. Je voet zal maar van het pedaal afglijden...
Die Engelse shit kan je absoluut niet vergelijken met een Volkswagen!
Bij starten altijd koppeling intrappen, al is het maar om te voorkomen dat hij start terwijl hij nog in de versnelling staat.
Natuurlijk niet minuten lang de koppeling intrappen bij draaiende motor, is bij geen een auto goed.
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

VoormaligLid24 schreef: 14 mar 2020 19:52 Ik begrijp je commentaar niet over het stukje van Ivar, Ronald. Beetje lompe reactie en zeker niet deskundig.
Rolf, even realitycheck voor je. We rijden hier busjes en hebben het niet over brakke Engelse mechanica. Dus als men een vraag stelt waarbij er allerlei niet busjes gerelateerde problemen opeens ter discussie worden gesteld krijg je uiteraard korte en bondige reacties. Wanneer dan blijkt dat de oorsprong in een artikel over een pre-busjes engels tijdperk ligt ga ik mij echt afvragen hoe je ze op een rijtje hebt. Wat deskundigheid betreft is het antwoord dus in lijn met de vraag.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Kire schreef: 15 mar 2020 00:53 I

Hoogstwaarschijnlijk heeft die dat wel, het lager het dichtst bij het vliegwiel heeft meestal een opstaande rand (dat is het axiaallager)
krukaslagers.jpg

Groet,

Erik.
weet je dat zeker? In veel andere (revisie) sets zit deze niet en dan is het volgens de onderdeel tekening nog altijd het 3e (middelste) lager.

En ook dan mijn vraagteken bij de werking als axiaal lager. De lagerschaal zit gefixeerd in de passing op het onderblok. Daar kan de krukas dan nog altijd axiaal in schuiven. Dat zou moeten betekenen dat de rand van deze schaal bedoelt is om als 'lagering' te functioneren en zo ook het vlak op de krukas. Klinkt mij niet logisch dat men axiale krachten pas op de 3e lagering opvangt en bij de 1e en 2e lagering nog axiale druk over de krukas laat lopen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie