Koppelingsperikelen

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Koppelingsperikelen

Ongelezen bericht door ReneK »

Vorige zomer kreeg ik serieuze problemen met de koppeling tijdens het file rijden en heel warm weer. Bij het opkomen van de koppeling lag het motorblok te bonken in zijn motorsteunen. Er was alleen met hele speciale voetbediening nog weg te rijden. Erg handig als je zo 2.5 uur lang meter voor meter Hamburg doorkruipt bij 30 graden. Gek genoeg was het probleem bij normaal weer en korte ritten nauwelijks aanwezig. Ik heb de hele vakantie in Noorwegen redelijk goed kunnen rijden.

Na de winterstalling begin vorige maand de bak er maar eens vanonder gehaald bij bij mijn broer in zijn werkplaats. Daar stond een behoorlijke plas motorolie in. Na demonteren van de koppeling werd mijn vermoeden al bevestig: olie op de plaat. Vervolgens het vliegwiel gedemonteerd en de oorzaak van de lekkage wel gevonden. De foto van het loopvlak waarop de keerring moet afsluiten zegt wel genoeg. Gezien de diameter van 74.7mm vermoed ik dat er al eens een keer wat afgedraaid is. Ook mede omdat het koppelingsvlak erg veelkleurig geworden is maar besloten een nieuwe vliegwiel aan te schaffen. Helaas geen originele meer te krijgen dus is het een aftermarket geworden. Met het nieuwe vliegwiel moest de krukasspeling opnieuw ingesteld worden met vulringen. Er moet ongeveer 0.15mm van tussen om weer op 0.1mm nominaal uit te komen. Na wat puzzelen met ringen van verschillende dikte tot de juiste eindmaat gekomen. Vervolgens het middelste gat van het nieuwe vliegwiel met een trappenboor een stukje opgeboord naar 22mm zodat er een diesel priseaslager in past. Deze heeft een ingebouwde afdichtingsring en is daarmee ca 2.5mm langer en steekt dan iets uit de krukas. Hiermee vervalt het dubieuze viltringetje dat bij de WBX origineel werd gebruikt.
Ook meteen maar een nieuwe LUK koppeling er in. Heeft al met al weer al een paar duiten gekost maar ja, zo'n bus schrijft niet af denk ik dan maar.

Tevens ook maar de priseas keerring vervangen omdat deze ook een beetje gelekt had. Ik had hier 3 jaar geleden al eens een goedkoop merk in gezet en nu heb ik een Elring gekocht. Zie foto voor het verschil tussen beiden. Links de goedkope en rechts de Elring. Opvallend is dat de Elring van een soepelere kwaliteit lijkt te zijn en dat de veer dikker is.

Tot nu toe nog geen lekkage maar ook nog geen lange ritten gemaakt. Is nog even afwachten dus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Koppelingsperikelen

Ongelezen bericht door wouth »

Mooie, duidelijke foto’s !

Het rubber van de slavecilinder, waar heb je die besteld ?
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Koppelingsperikelen

Ongelezen bericht door ReneK »

Heb ik toen getransplanteerd van een nieuwe immitatie. Ik dacht topran. Koste toen maat €15,-. Maar ja, als het dan weer in no time kapot blijkt te gaan misschien maar een keer een echt merk proberen.
Laatst gewijzigd door ReneK op 13 apr 2020 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: Koppelingsperikelen

Ongelezen bericht door 7rider »

A80C039B-D7B3-4253-B6B6-241140D7CF49.jpeg
Hoi René

Zie nu pas dit topic.
Ik heb een topic gestart onder de naam: Redone revisie DJ en winterwerk.
De problemen die jij beschrijft had ik ook. Zie bovenstaande foto. Toen ik zo’n twee maanden geleden het motorblok had verwijderd om die te laten reviseren, zag ik Motorolie in het koppelingshuis staan. Ik kwam tot de conclusie dat dat wel eens de oorzaak kon zijn van de koppelingsproblemen. Toen ik jouw verhaal las , zag ik dat we allebei tot de zelfde oplossing waren gekomen. Alleen: jij bent al een stap verder en hebt die oplossing al gerealiseerd. Fijn om te lezen dat t werkt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Koppelingsperikelen

Ongelezen bericht door ReneK »

Hoi Herman, jouw topic volg ik al een tijdje met belangstelling.

Hopelijk is jouw vliegwiel nog wel bruikbaar en was het alleen de keerring. Ik had liever gehad dat mijn originele nog te redden was maar goed. Helaas door omstandigheden alleen nog maar relatief korte ritten kunnen maken maar tot nu toe nog geen lekkage gezien.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: Koppelingsperikelen

Ongelezen bericht door 7rider »

Hoi René,
Leuk dat je het volgt!
Bij een eerste beoordeling likt het erop dat mijn vliegwiel nog goed is. Als het meezit kan ik komende zaterdag het blok ophalen van Texel. Dan alles nog een keer goed beoordelen voordat ik de boel weer opbouw. Had vorig jaar al wel een nieuwe koppelingset gekocht. Ben benieuwd
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Plaats reactie