T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren
Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren
Laat Douwe maar schuiven (al dan niet op de trombone)
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren
En sinds kort ook nog op sousafoon
Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren
Vraagje: ik heb een T3 van 1984 gekocht met vastgelopen 1.6D motor. Nu heb ik nog een goede kever motor staan 1600 AS, en vraag me af of die hierin zou passen, eventueel met aanpassing koeltunnel. Heeft iemand hier ervaring mee? In de basis is dit toch hetzelfde als de eerste luchtgekoelde versie van bijv 1980? Alvast dank voor de reactie, Groeten, Ruud.
T3 WBX 1913 cc 1984 ex leger
Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren
Klopt. Tussen de luchtboxer en watergekoelde 4 in lijn motoren zit qua ophanging, kachel- en koelsysteem wel wat verschil. Een 4 in lijn VW (diesel of benzine) terughangen is de simpelste oplossing. Bovendien is de 1600 lbx ook niet echt geschikt om dat gewicht vooruit te krijgen. In NL gaat het nog als je geen haast hebt, maar over de grens...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren
Dank voor jullie snelle reacties Steven, Michel en Hylke!
Jullie hebben wel een punt om met Diesel verder te gaan, ik dacht alleen dat dit steeds lastiger wordt in de steden (ook in de toekomst) omdat de diesel nu een beetje de boosdoener / vervuiler is volgens de overheid (dus hoge belasting)
@Michel, je triggered me wel, welke 4 cylinder lijn benzine motor zou ook passen, die van een vw passat / audi 80 van de jaren 90 misschien? Die zijn best gunstig qua prijs .. Alvast dank voor de reactie. Groeten van Ruud.
Jullie hebben wel een punt om met Diesel verder te gaan, ik dacht alleen dat dit steeds lastiger wordt in de steden (ook in de toekomst) omdat de diesel nu een beetje de boosdoener / vervuiler is volgens de overheid (dus hoge belasting)
@Michel, je triggered me wel, welke 4 cylinder lijn benzine motor zou ook passen, die van een vw passat / audi 80 van de jaren 90 misschien? Die zijn best gunstig qua prijs .. Alvast dank voor de reactie. Groeten van Ruud.
T3 WBX 1913 cc 1984 ex leger
Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren
Golf GTI. Gebruik de zoekfunctie maar eens.
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren
TOP ik zie het, dankje Bob!
T3 WBX 1913 cc 1984 ex leger
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren
Bijvoorbeeld om te beginnen en daarna kijken of Douwe tijd heeft;)
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren
Hoi Coen, Dank hiervoor!
Ik zal mijn pa eens porren, die is ook handig
Dank voor de link! Groeten van Ruud.
Ik zal mijn pa eens porren, die is ook handig
Dank voor de link! Groeten van Ruud.
T3 WBX 1913 cc 1984 ex leger
Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren
Omslagpunt benzine - diesel ligt bij een T3 heel erg laag al zo na een vakantie heb je meestal dit punt al bereikt. Als ik ga rekenen op basis van 1 op 11 benzine ben ik onder de 3000 km per jaar al goedkoper uit dan met een benzinebus. Mijn personenauto (Passat 2.0 benzine) haalt al amper 1 op 11 dus mensen die zeggen dit met een bus te halen rijden dan echt heel langzaam het zijn gewoon qua techniek dezelfde motoren als die Golf motor. Met een 1900 diesel of SDI TDI kom je echt geen vermogen te kort je bent toch niet op de vlucht? Die milieuzones gaan ook gelden en gelden al voor oude benzinevoertuigen dus dat maakt ook geen verschil en je kan beter met een oldtimer niet in de steden rijden maar gewoon lekker over rustige wegen dan ben je mensen ook niet tot last.
Groet van Tim
Vanagon 1900 diesel 1987
Vanagon 1900 diesel 1987
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren
Die 1 op 11 is dus in de zomer met deels snelweg en deels 80 km-weg in Frankrijk. Van de winter was het eerder 1 op 9.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren
Foei! 1:17 met een 6 cilinder BMW... zonde van de auto.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren
Onzin.. vind het wel knap...
Op lange afstand en constante snelheid is dat mag ik hopen niet heel uitzonderlijk...
Maar volgens mij is het algemeen bekend dat verbruik afhankelijk is van de voet van de bestuurder.. mijn ervaring is ook dat het ook een grote factor is of die factor een gewone voet of een lease voet is (ofwel of de voet zelf de kosten per km direct aan de pomp betaald )
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren
Als wij het over gebruik hebben; ik rijd regelmatig van Nijmegen naar Den Bosch met mijn Toyota Prius uit 2019 (benzine).
Met 95 km/uur en een zachte voet rijd ik dan regelmatig bij zomerse temperaturen 1:30.
Behoudens de gunstige uitstootwaarden is dat ook een reden dat ik deze heb aangeschaft.
Met 95 km/uur en een zachte voet rijd ik dan regelmatig bij zomerse temperaturen 1:30.
Behoudens de gunstige uitstootwaarden is dat ook een reden dat ik deze heb aangeschaft.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren
Het is maar wat je van een auto verlangt. Ik ben toch meer van het Freude Am Fahren (en daardoor veel tanken) dan dat slome gedoe, hoewel de tijdwinst beperkt is. Maar ik rijd ook bijna niks, dus is de financiele winst ook gering.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren
Prius is op de snelweg toch gewoon een benzineauto? Accu is toch binnen paar km leeg en dan is het verbruik gelijk aan iedere andere vergelijkbare benzineauto qua formaat en stroomlijn ect
Groet van Tim
Vanagon 1900 diesel 1987
Vanagon 1900 diesel 1987