T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Kevin85
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2012 10:45
Locatie: Amsterdam / T3 in Arnhem

T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door Kevin85 »

Beste T3 liefhebbers,

Tijdens deze Corona tijd heb ik mijn mooie oranje T3 weer uit de stalling gehaald, met het idee om deze zomer paar weken er op uit te trekken.
Bij de APK kwamen wij er helaas achter dat de tweede cilinder onderdruk had en dat deze dan ook beschadigd is.

Ik ben daarom nu opzoek naar een nieuwe Diesel 1.6 motor met de code CS, ik vroeg mij daarnaast af wat beter was?
Proberen een nieuwe motor te vinden of de huidige reviseren?

Ik luister graag naar jullie tips en adviezen.

Dank jullie wel.

Groet,
Kevin
Groet,
Kevin

hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1893
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Een 1900 SDI past 1 op 1 zonder aanpassingen. Zelfs met de originele mechanische brandstofpomp. Die zijn beter te vinden dan een 1600 en rijdt met het ruime koppel bij lage toeren een stuk fijner.

Hylke

Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 441
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Revisie zou ik niet doen, voor het geld wat je er dan in stopt krijg je niet veel terug in mijn menig. Ik zou net als Hylke kijken voor een 1900. Al ligt het er wel aan of je het inbouwen zelf doet of moet uit besteden. Niet iedere garage begint graag aan een ombouw. Ook wel even goed om te kijken wat voor versnellingsbak je hebt en of dat een beetje lekker samen gaat met een 1900. Je kunt natuurlijk ook nog overwegen om om te bouwen naar benzine. Maar daar geld eigenlijk het zelfde voor.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia

Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4927
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Eens met de vorige sprekers. De 1.9D (1Y) is een mooie motor voor de bus en zeer betrouwbaar. Ik zou zeker geen 1.6D zoeken. Revisie van je eigen blok vs een onbekende historie 1.9D.... hmmm lastig. Als je tevreden was, revisie. Als je voor weinig iets meer koppel wilt, de 1.9D.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen

Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 719
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door leof »

Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D

Gebruikersavatar
motnamol
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door motnamol »

Zeker voor een 1.9 gaan. Ik rij al ruim 10 jaar met een 1Y zonder problemen maar wel een V bak met langere overbrenging.
Tom
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak

Gebruikersavatar
Kevin85
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2012 10:45
Locatie: Amsterdam / T3 in Arnhem

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door Kevin85 »

Dank je wel voor jullie reactie, ik heb op dit moment een 4 bak. Kan deze zonder problemen aan de 1.9 gezet worden of moet dit aangepast worden? Motor code hiervan is 1Y of zijn er nog meerdere?

We hebben gekeken naar het omzetten naar een benzine, dit werd qua kosten echter iets teveel.

Daarnaast is het plan om dit niet zelf te doen maar bij de garage, tips hiervoor zijn ook welkom!
Groet,
Kevin

Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4927
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door Roerdomp »

4 of 5 bak zegt weinig. Er zijn lange 4 bakken en korte 5 bakken. Met een 1.6 D zal het wrs een relatief korte zijn. Dit past, maar als je harder wilt rijden met de 1.9 power dan je eerder met de 1.6 deed, vraagt dat wat aanpassingen. Hogere banden en/of aanpassing aan V-bak of andere V-bak. Welke bakcode heb je nu?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen

hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1893
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Harder rijden lijkt mij niet de eerste prioriteit. Überhaupt weer kunnen rijden lijkt me belangrijker, een hogere snelheid is dan een latere zorg. Er wordt nu gesproken over een 1Y motor, terwijl dit nog steeds een ouderwetse indirect ingespoten dieselmotor is met een hoog verbruik.

Waar ik mijn nagenoeg nieuwe fabrieksmotor kocht werden ook gereviseerde 1900 DI's aangeboden voor 1000 euro. Als je online zoekt, kom je ze wel tegen. Een gereviseerde 1600D is veel duurder dan een DI. Een DI kan je met en zonder turbo opbouwen. Zonder turbo rond de 65 pk (officieel 64 en 68 pk) en zo'n 130 newtonmeter.

Met mijn 1700 DI heb ik in de 5e versnelling bij 1300 toeren nog genoeg kracht om te verstellen. Een 1900 DI met mechanische brandstofpomp rijdt ook een stuk beter dan een 1Y motor. Als je toch geld gaat uitgeven kan je het beter in 1 keer goed doen, is mijn mening.

Hylke

Gebruikersavatar
TheoT3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 dec 2007 18:18
Locatie: Leuven

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door TheoT3 »

Hello
Ik heb nog een goede 1.6D in goede staat. Inbouw 1.9 D vergt aanpassen versnellingsbak of 5 bak. Een 1.9D kan niet de toeren aan die een 1.6D aan kan. Een 1.9D heeft een langere slag, kan in vergelijking met 1.6D minder toeren aan.
Groeten
theo
Theo

Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973

hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1893
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Zowel de 1.6D als de 1.9D hebben een langere slag dan de boring. Verschil in zuigersnelheid is een paar honderd toeren. Merk je niets van zo lang je niet boven de 4500 rpm komt.

Hylke

hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1893
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Nog even terugkomend op die 'lange slag van de 1900 diesel'. Het maximale toerental van een 1600D is 5200 toeren per minuut. Dat is ruim 86 toeren per seconde. V = 2 X 0.08 x 86 = 13 m/s. De zuigersnelheid is dus 13 meter per seconde.

De slag van een 1900D is bijna 9mm langer dan die van de 1600D. Bij 4500 toeren is dat V = 2 X 0.09 x 75 = 13.5 m/s. Een dieselmotor kan een hogere zuigersnelheid aan. De vraag is, waarom zou je überhaupt boven de 4000 toeren willen met een diesel? Dat een 1900 motor wat lager in toeren kan rijden staat vast, dit is comfortabeler en zorgt voor een rustiger rijkarakter. Het is dus zeker aan te bevelen om een grotere eindoverbrenging te kiezen, maar beide motoren kunnen gewoon 3000 toeren maken.

Hylke

Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3636
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door luizenbos »

Heren

laten we even een strak plan maken ander ziet die het het bos door de bomen niet meer
ook ik had er toen last van toen . met mijn keus aan 1 y er komt zoveel info daar hebt die niks aan . :evil: en werkt alleen verwarrend :???:

Kan een 1 y ja dat kan :!: een makkelijke om bouw vergeet alleen niet een je pries as lager er bij in te bouwen plug en play en is nodig

heb je een ander versnelling bak nodig Nee :!: kan zowel met 4 en als 5 bak rijden alleen
eventueel 2 grotere achterbanden om het toeren tal 500 rpm toeren te verlagen is een advies en ook tevens de goedkoopst oplossing en met deze opzet kun je lang rijden .

de rest is een aanvulling die meer eisen stelt en stop met de technische termen hoe en wat
zijn er meer keuzes ja maar vergt meer werk en niet altijd de goed koperen keus .

En ik ga alleen met Michel mee met zijn advies over de bakken
Met vriendelijke groeten Frits

VW caravelle 1987 verkocht
Audi A4 2.4 V6
4 x Honda transalp 600 2 gesloopt en verkocht en nu ook
suzuki gsx 1100 g

http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht

timeaa
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door timeaa »

Ik ben heel tevreden over de 1900 diesel maar het zal vast beter kunnen met directe injectie ect maar of dit echt nodig is?
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987

Gebruikersavatar
Kevin85
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2012 10:45
Locatie: Amsterdam / T3 in Arnhem

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door Kevin85 »

Dank jullie wel allemaal voor je reacties, jullie bijdrage helpt om keuzes te maken!

De snelheid zelf is op dit moment geen probleem, een beetje extra trekkracht berg op zou echter wel fijn zijn.
Een 1.9D 1Y lijkt mij daarom een goede keuze zoals aanbevolen door jullie, met de mogelijkheid om later er eens een 5bak in te zetten.

Naast het vinden van de juiste motor ben ik ook opzoek naar iemand die de motor kan inbouwen, ik heb hier helaas niet genoeg verstand van en ook niet de juiste middelen voor. Kennen jullie misschien iemand die dit doet?

Ik zag daarnaast dat er best wel een aantal 1Y motoren te koop staan in Duitsland, als ik hem daar koop moet ik dan ergens rekening mee houden?

@Michel: auto staat op dit moment bij de garage, heb de bakcode helaas niet zo snel bij de hand.
Groet,
Kevin

Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14838
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: T3 1.6 Diesel motor - Nieuw of reviseren

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik zou Douwe vragen, ook hier op het forum, hij heeft ruim ervaring met in en ombouw van motoren.
Ook benzine en ik denk dat je de prijs mee zal gaan vallen.

Theo

Plaats reactie