1900 wbx moter LPG/benzine Go or no go

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Mike Ruissen
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jul 2020 18:35

1900 wbx moter LPG/benzine Go or no go

Ongelezen bericht door Mike Ruissen »

hey mensen.
Ik heb een mooie t3 op het oog met een wbx 1900 blok.
Deze loopt op LPG/benzine nu wil ik graag weten omdat ik totaal geen ervaringen heb met deze moters of dit een slime keuzen gaat zijn. Zo dat ik niet vaak bij de garage ga staan.
De ene zegt gewoon doen en dan je LPG der uit halen.
De ander zegt juist lekker op gas mee gaan rijden en een ander zegt niet aan beginnen allen maar elenden met LPG. Hebben jullie tips voor me?
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 1900 wbx moter LPG/benzine Go or no go

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hallo Mike (graag afsluiten met je naam)

hoe en hoeveel km ga je de bus inzetten? Paar duizend km per jaar voor vakantie? Dan loont LPG eigenlijk niet. LPG uitbouwen is wel herkeur RDW. https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... tuig-halen

Technisch is LPG geen probleem voor een WBX, net als met alles onderhoud is behoud. Voor lange ritten heb ik altijd vooruit gepland wat tankstations betreft. Je loopt anders het risico zonder te vallen aangezien in buitenland een dorpspomp nog wel eens op kan zijn of dat een pomp al jaren gesloten of weg is. Informatie is nog wel eens verouderd. Had ik niet zo'n probleem mee aangezien je op benzine verder kan. Met mijn LPI schakelde hij zelf terug over. Belasting kan ook puntje zijn. Op LPG val je niet onder de overgangsregeling. Maar als camper moet dat ook te overzien zijn. In de overgangsregeling kan je kiezen voor een winterstop.

Motor is wel het laatste waar je jezelf druk om moet maken. Algemene staat is veel belangrijker aangezien roestschade stukken kostelijker gaat zijn als je dat goed wil aanpakken. Bij de oude bussen hou je best rekening mee met kans op mechanische problemen tenzij dit goed gedocumenteerd is op basis van onderhoud/reparatie geschiedenis. backup van paar duizend euro kan best eens fijn zijn mocht je met panne vallen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: 1900 wbx moter LPG/benzine Go or no go

Ongelezen bericht door RVB »

Mike. Volgens mij ksn een bus prima op lpg rijden. (Ik heb zelf geen ervaring(ivm diesel) , maar hoor dat op lpg rijden regelmatig voorkomt. ) Maar. Het gaat om oude auto's met oude motoren. Hoe de staat is van je blok is natuurlijk relevant. Misschien laten checken. Maar via de eigenaar en zijn verhaal kan je ook eea concluderen. Verder ben ik het eens met Ronald. De algemene staat van onderhoud is relevanter voor de zorgen die je tegen gaat komen. Aan de andere kant. Als je een bus aanschaft wil je vanzelfsprekend weten hoe het er voor staat. Afhankelijk van de prijs en de bron(van we koop je hem)

Groetjes Rolf
Mike Ruissen
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jul 2020 18:35

Re: 1900 wbx moter LPG/benzine Go or no go

Ongelezen bericht door Mike Ruissen »

Hey thanks mensen,
Goed om te horen dat ik me daar minder zorgen over hoef te maken.
De bus word op het moment opgeknapt was nog volledig hard net één stukje moest even vervangen worden omdat der schade zat dus was gaan roesten. Verder staat die op camper kenteken dus wegenbelasting was meen ik 44 euro per maand dus heel goed te doen. Maar inderdaad als ik het gas gedeelte der uit haal scheelt dat nog meer plus word die waarschijnlijk gelijk oldtimer. De bus moet nog wel opnieuw ingericht worden tot camper maar voor de rest zou alles nagekeken of vervangen zijn. Dus als ik het bericht krijg dat die klaar is ga ik is kijke. (Sorry was hellemaal me naam vergeten te Melden ) groetjes Mike
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: 1900 wbx moter LPG/benzine Go or no go

Ongelezen bericht door leof »

hylkeanne schreef: 06 jul 2020 19:52In het buitenland is LPG veel minder beschikbaar en het wordt alleen maar minder.
Dit waag ik te betwijfelen. Geldt wellicht voor noord Europa, niet voor het zuiden.
https://www.lpggids.com/lpg-in-europa/
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Re: 1900 wbx moter LPG/benzine Go or no go

Ongelezen bericht door rooibus »

hylkeanne schreef: 06 jul 2020 19:52 Met LPG betaal je meer wegenbelasting dan met diesel.
Als je op https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen kijkt, zie je dat de MRB voor LPG juist lager is dan die voor diesel (met fijnstoftoeslag).
hylkeanne schreef: 06 jul 2020 19:52 Het brandstofverbruik is hoog, de lage prijs aan de pomp compenseert dat niet.
Pakken we de rekenmachine er even bij:
- op 1 liter benzine van ± €1,50 rijdt de gemiddelde bus ± 9km, dus ± 16,5ct/km
- op 1 liter LPG van ± €0,55 rijdt de gemiddelde bus ± 7km, dus ± 8ct/km
- op 1 liter diesel van ± €1,20 rijdt de gemiddelde bus ± 13km, dus ± 9ct/km
Als de bus niet op camper- of grijs kenteken staat, is de MRB voor LPG (en diesel) dusdanig hoog - zeker in vergelijking met de MRB van de overgangsregeling - dat je heel wat km's per jaar moet tuffen om het rijden op LPG rendabel te krijgen. Als je 'm het hele jaar door wil gebruiken, betaal je 'normale' MRB; dan is LPG al sneller rendabel. Als de bus dan ook nog 'ns op camper- of grijs kenteken staat, is de hogere MRB zo terugverdiend. En als 'ie over een paar jaar belastingvrij wordt, rij je bijna voor niks.
Overigens: de bus van TS heeft al een LPG-installatie ingebouwd, dus die kosten hoeven niet meer terug te worden verdiend.
hylkeanne schreef: 06 jul 2020 19:52 In het buitenland is LPG veel minder beschikbaar en het wordt alleen maar minder.
Er zijn een aantal landen waar niet zoveel LPG-stations zijn (Denemarken, Zweden, Oostenrijk) of waar het aantal afneemt (GB), maar in de meeste landen is LPG ruim verkrijgbaar (zoals Leo F hierboven ook al opmerkte) en wordt het aantal stations alleen maar meer.

BTW: ik rij al 13 jaar en ± 225.000km op LPG - nooit problemen mee gehad.
Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: 1900 wbx moter LPG/benzine Go or no go

Ongelezen bericht door Coen »

Grosso modo maakt het niet veel uit qua MRB of je gas of diesel rijdt. Omdat het kwart tarief is kun je het verschil op jaarbasis verwaarlozen.
Veel belangrijker is de staat van de motor (en de rest van de bus). Een (gedeeltelijke) revisie of een flinke lasklus kost al gauw meer dan het prijsverschil per jaar tussen de verschillende brandstofsoorten.
Ik weet niet van wanneer de bus is. Al hij van na1987 is kom je pas in 2027 (of daarna) in aanmerking voor de oldtimervrijstelling.
Laatst gewijzigd door Coen op 08 jul 2020 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Re: 1900 wbx moter LPG/benzine Go or no go

Ongelezen bericht door rooibus »

hylkeanne schreef: 08 jul 2020 13:02 Als ik van diesel naar LPG ga moet ik 6€ per kwartaal meer betalen. Je prijzen aan de pomp zijn niet juist, diesel is goedkoper en LPG duurder. Het verbruik klopt ook niet. Moet zijn 6L/100km.
Geen wonder dat je bij veel mensen hier op het forum het bloed onder de nagels vandaan haalt. Ook mij maak je nu indirect uit voor leugenaar. Ik rij al 13 jaar en 225.000km met mijn bus op LPG en ik zal toch *krachtterm* wel weten wat LPG kost en wat mijn bus verbruikt???
Aan MRB betaal ik €143 per kwartaal, op diesel zou dat €157 (mét fijnstoftoeslag) zijn.
hylkeanne schreef: 08 jul 2020 13:02 Een T3 op gas moet je vaker stoppen vanwege het belachelijk hoge verbruik dan met een gemiddelde elektrische auto. Gewoon iets om rekening mee te houden.
Ik doe 400-450km met een volle tank LPG (maar dat zul je ook wel weer ontkennen). "Als er gekeken wordt naar de gemiddelde actieradius van ALLE in de database bekende elektrische auto’s, dan is dat 284 kilometer."
(https://www.elektrischeauto.nl/informat ... 0kilometer.)
Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: 1900 wbx moter LPG/benzine Go or no go

Ongelezen bericht door Bob »

Maar Willem, Hylke heeft toch gelijk? :wink:
Bob

2.5 TDI 2008
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: 1900 wbx moter LPG/benzine Go or no go

Ongelezen bericht door krisg »

.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1900 wbx moter LPG/benzine Go or no go

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Je kunt op meer plekken LPG krijgen, dan elektriciteit..., stopcontacten daargelaten.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1900 wbx moter LPG/benzine Go or no go

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ja, handig die laadpaaldichtheid in NL als je op de Autobahn zit.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 1900 wbx moter LPG/benzine Go or no go

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Omdenken jongens. Niet in vertrouwde patronen blijven hangen. Uit je comfortzone.........in het verleden behaalde resultaten.....
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: 1900 wbx moter LPG/benzine Go or no go

Ongelezen bericht door Coen »

Topicstarter is allang afgehaakt :lol:
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Plaats reactie