Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Coen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Ongelezen bericht door Coen »

Even op ‘zelfontluchtend’ zoeken geeft meer resultaat.
Maar het sop is de kool niet waard.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels bijna 358.000 km op de teller!
timeaa

Ongelezen bericht door timeaa »

Het gaat om lucht in de leidingen en niet in de pomp dus of de pomp wel of niet zelf kan ontluchten staat er geheel los van en ik weet uit ervaring, dat het aanslaan heel lang duurt. Na kijken in Google kwam ik erachter dat de leidingen niet helemaal vast moeten bij de eerste keer starten en dat daarna het starten probleemloos gaat en de pomp heeft nergens ontluchting de lucht kan alleen via dezelfde weg als de diesel de pomp uit en de oude Bosch pompen hadden een nippel voor het ontluchten o.a. op tractoren was dat zo.
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
Coen

Niet helemaal waar; pomp heeft een retourleiding naar de tank. Dáár verdwijnt de overtollige lucht in.
Coen

hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Ongelezen bericht door hylkeanne »

LOL

Om de retourslang (geen leiding) te bereiken moet de lucht eerst helemaal door de aanvoerleidingen en verstuivers. De grote aansluiting van de dieselretour is niet voor het ontluchten. De brandstofpomp wordt gekoeld met dieselolie afkomstig van de tank en gaat via de retourslang terug naar de tank, tegenwoordig via een brandstofkoeler.

Als de pomp (nagenoeg) leeg is kan de pomp geen brandstof oppompen uit de tank. Je moet deze eerst zelf vullen, net als een waterpomp voor het beregenen van de tuin. Daar was je zelf ook al achter, aangezien je in je eigen topic schreef dat je hebt staan hannesen met een aparte tank diesel.

Hylke
Coen

Toch word je deze keer niet eerste bij de Wereldkampioenschappen Gelijkhebben voor gevorderden. Het werkt gewoon zo als dat ik heb beschreven. Pomp is zelf ontluchtend en lucht verdwijnt door de retour.
En laten we er nu verder over zwijgen. Voor je het weet zit je weer nijdig Posts van jezelf te verwijderen 😉.
Coen

timeaa

Ongelezen bericht door timeaa »

Coen schreef: 20 sep 2020 13:58 Indertijd ook het geweitje vervangen. Zelfde laken een pak. Geen probleem.
Hier schrijf je geen probleem en in je eerdere topic schrijf je dat je de motor niet aan de praat krijgt (wel starten niet aanslaan) dus je spreekt jezelf tegen en je probeert je gelijk te halen wat je niet hebt. Als je maar lang genoeg wacht is alle lucht weg net als bij het koelsysteem maar ook die moet je eerst goed afvullen en handmatig ontluchten en zo is het ook als je de leidingen los hebt gehad dat staat gewoon overal.
hylkeanne schreef: 20 sep 2020 13:41 Als je pomp, leidingen en slangen lekdicht zijn gaat je dat niet lukken. Staat gewoon in de handleiding van Bosch beschreven. Dat 'even doorstarten' duurt dan minuten.

Hylke
Hylke zelf schrijft al dat als je dat niet doet het minuten duurt en ook dat staat overal geschreven dus tenzij je overmatige slijtage aan startmotor en accu wil moet je de procedure volgen zoals omschreven is
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
hylkeanne

Klopt, Het ontluchten middels vacuüm gaat weliswaar via de retouraansluiting zoals ik al schreef, maar dat doet de pomp niet zelf. De pomp is gemaakt om diesel op te pompen en geen lucht. Als de pomp en aanvoer echt leeg zijn kan je wachten tot je een ons weegt. Er zal nooit lucht en diesel worden aangezogen. Het internet staat vol met uitleg hierover, inclusief hele video's. Het enige dat de pomp doet is luchtbellen afvoeren. Als de pomp zelf vol zit en alleen de leidingen los zijn geweest zal de diesel de lucht wegdrukken. Om te voorkomen dat dit proces minuten lang duurt zorg je dat de leidingen niet geheel (15nm) vast zijn gezet. De brandstofpomp is niet in staat lucht (vacuüm) aan te zuigen.

Hylke
servicebus
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door servicebus »

Tsja, zo kun je ook een topic vullen 😅
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Mijn ervaring is dat na lucht in brandstof systeem (meestal bij mij omdat ik de tank leegdraai) je het makkelijkst even de verstuivers losdraait. Doorstarten tot je een ons weegt geeft enkel aan dat je niet weet hoe het werkt en/of je te lui bent het te doen zoals het hoort. Ook bij machines waar een (manuele)opvoerpomp in het systeem zit werkt het gewoon makkelijker, meestal is dan lossen van 1 verstuiver genoeg. Het scheelt of de brandstof tank hoog zit ten opzichte van de motor. Dat werkt sneller heb ik gemerkt. Bij sommige oudere motoren is het zelfs nodig om zo te werken na een simpele brandstoffilterwissel als je deze niet vol kan monteren of ontluchten.

Ik hou niet van het idee dat een pomp zonder 'medium' draait, dus hoe sneller weer vol hoe minder slijtage. Ook de belasting op accu en startmotor is niet nodig als je het doet zoals het moet. Het is niet handig om na eerst stil te vallen op brandstof je daarna je accu leeg trekt bij het doorstarten... ook al gehad toen ik jonger was.

Als je bij de TD het gewei eraf hebt gehad en je monteert hem terug werkt het makkelijker door deze even los/vast te zetten op de verstuivers, vol te starten en dan pas om moment aan te trekken. Dat is 1 keer werk zoals het moet. Doe je dat niet dan heb je misschien geluk dat die wel 'makkelijk' aanslaat maar bij pech kan je de boel wel ontluchten, dubbel werk en ergernis wat je kan voorkomen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
rick
Bus guru

Ongelezen bericht door rick »

Na het losnemen van de leidingen of pomp hing ik zo hoog mogelijk een fles diesel met slang op aan de achterklep. Sloot de slang aan op de pomp en ontluchtte via de wartels.
Rick
Steven V
Definitief bus verslaafd

Ongelezen bericht door Steven V »

Wouter weet nu in elk geval dat en hoe hij moet ontluchten. Ik ben benieuwd of de LDA er al af is....
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
WouterGroot

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Haha LDA heb ik er zelf afgehaald, onmogelijk om die bevestigingsplaat met bouten los te krijgen! Nu het membraan gefixt en de boel is weer lucht dicht!

Net de verstuiver leidingen erop gezet en inderdaad erg makkelijk om lucht eruit te halen. Heb uiteindelijk de moertjes aan de verstuiver kant er lichtjes op gedraaid en toen gestart. Dichtgedraaid totdat het er niet meer uit spuugde. Loopt heerlijk en de LDA werkt weer!
Wel een flink gepriegel om daar weer nieuwe seal op te zetten zeg!

Bedankt voor de hulp!

Groetjes,
Wouter
VW T3 1.6TD 1986
hylkeanne

Mooi dat het weer werkt

Hylke
servicebus
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door servicebus »

WouterGroot schreef: 21 sep 2020 13:49 Haha LDA heb ik er zelf afgehaald, onmogelijk om die bevestigingsplaat met bouten los te krijgen! Nu het membraan gefixt en de boel is weer lucht dicht!

Net de verstuiver leidingen erop gezet en inderdaad erg makkelijk om lucht eruit te halen. Heb uiteindelijk de moertjes aan de verstuiver kant er lichtjes op gedraaid en toen gestart. Dichtgedraaid totdat het er niet meer uit spuugde. Loopt heerlijk en de LDA werkt weer!
Wel een flink gepriegel om daar weer nieuwe seal op te zetten zeg!

Bedankt voor de hulp!

Groetjes,
Wouter
Waar heb je de afdichtset gekocht?
Dieselcontor?
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door RoonT3 »

We hebben het er al over gehad. Ook dat Dieselkontor niet particulier levert toch?

viewtopic.php?f=15&t=30574&hilit=LDA
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Roerdomp
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dat is dan gewijzigd, want ik bestelde er een timing afstelset en meetklokje voor de brandstofpomp. Zou ik overigens niet weer doen. Ze zijn niet goedkoop bij deze firma. En de levering duurde lang. Maar de kwaliteit is goed
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY

Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie