Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg
- WouterGroot
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29
Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg
Hi bus vrienden,
Ik wil het membraan in m’n LDA vervangen, want die reageert niet meer. Nu probeer ik m’n LDA los te maken maar er zit geen beweging in de bevestigingsbouten. Ik heb alles geprobeerd (linkse tap, torx, elastiek) maar niks werkt.
Ik durf er geen platkop in te snijden met een dremel, omdat het allemaal erg dicht bij de metalen brandstofleidingen zit. Ik ben een onderhouds rookie, dus weet niet precies hoe ik deze leidingen veilig en zonder gedoe eraf en er weer op zet. Kunnen jullie hier misschien mee helpen? Dus waar ik op moet letten en of ik speciaal gereedschap nodig heb?
Ik hoor het graag!
Groetjes,
Wouter
Ik wil het membraan in m’n LDA vervangen, want die reageert niet meer. Nu probeer ik m’n LDA los te maken maar er zit geen beweging in de bevestigingsbouten. Ik heb alles geprobeerd (linkse tap, torx, elastiek) maar niks werkt.
Ik durf er geen platkop in te snijden met een dremel, omdat het allemaal erg dicht bij de metalen brandstofleidingen zit. Ik ben een onderhouds rookie, dus weet niet precies hoe ik deze leidingen veilig en zonder gedoe eraf en er weer op zet. Kunnen jullie hier misschien mee helpen? Dus waar ik op moet letten en of ik speciaal gereedschap nodig heb?
Ik hoor het graag!
Groetjes,
Wouter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VW T3 1.6TD 1986
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg
De verstuiverleidingen dien je ook volledig spanningsvrij terug te monteren. Anders risico op metaalmoeheid ter hoogte van de wartel met lekkage tot gevolg.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- WouterGroot
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29
Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg
Top, bedankt mannen!
Dus het beste even samen met iemand, ene de motor starten en de ander de leidingen vastdraaien?
Groetjes,
Wouter Groot
Dus het beste even samen met iemand, ene de motor starten en de ander de leidingen vastdraaien?
Groetjes,
Wouter Groot
VW T3 1.6TD 1986
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg
Als je het met zijn tweeën doet kan de een kijken of er brandstof uit spuit, terwijl de ander start, tenzij je, zoals Hylke een startknop onder de motorkap hebt, dan kun je het zeker alleen. Bij de tractor die ik laatst moest ontluchten, omdat ik de koppakking vernieuwd had, kon ik er gewoon naast staan tijdens starten en kijken of er een straaltje brandstof uit spoot.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg
T3 Pomp is zelf-ontluchtend. Je kan alles gewoon monteren. En dan starten tot hij aanspringt.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg
Je kan zo bij het Ministerie van Onzin aan de slag
Vorig jaar liep mijn brandstofpomp leeg omdat er een slangetje tussen de verstuivers lekte. Even doorstarten en hoppa.
Vorig jaar liep mijn brandstofpomp leeg omdat er een slangetje tussen de verstuivers lekte. Even doorstarten en hoppa.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg
Indertijd ook het geweitje vervangen. Zelfde laken een pak. Geen probleem.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- WouterGroot
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29
Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg
Dus bij het terugzetten aan de bougie kant loslaten, de ‘gasklepkant’ (weet even de naam niet) die alvast wat vaster zetten zodat de brandstof daar in ieder geval (vrijwel zonder lekken) doorheen kan alvast toch? Ga er nu mee aan de slag!
Groetjes,
Wouter
Groetjes,
Wouter
VW T3 1.6TD 1986
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg
Ja, dat was die Bosch roterende inspuitpomp op die tractor ook en als je de tank leeg rijdt en je gooit er weer dieselolie in, dan inderdaad even doorstarten en dan slaat ie weer aan. Het schottenpompje in de inspuitpomp werkt dat beetje lucht via de brandstofretour de tank in. En bij die tractor ligt de brandstoftank boven de filters en inspuitpomp (dus 'altijd' aanvoer) Bij de VW ligt de tank lager dus daar zit ook nog een opvoerpompje.
Maar als de verstuiverleidingen echt leeg zijn, dan wordt de lucht in die leidingen in eerste instantie alleen samengedrukt en blijft daar zitten. Door de verstuiverkant van de leidingen niet strak vast te draaien kan die lucht makkelijk weg en komt er vrij snel dieselolie.
Groet,
Erik.
Laatst gewijzigd door Kire op 20 sep 2020 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg
Even op ‘zelfontluchtend’ zoeken geeft meer resultaat.
Maar het sop is de kool niet waard.
Maar het sop is de kool niet waard.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg
Het gaat om lucht in de leidingen en niet in de pomp dus of de pomp wel of niet zelf kan ontluchten staat er geheel los van en ik weet uit ervaring, dat het aanslaan heel lang duurt. Na kijken in Google kwam ik erachter dat de leidingen niet helemaal vast moeten bij de eerste keer starten en dat daarna het starten probleemloos gaat en de pomp heeft nergens ontluchting de lucht kan alleen via dezelfde weg als de diesel de pomp uit en de oude Bosch pompen hadden een nippel voor het ontluchten o.a. op tractoren was dat zo.
Groet van Tim
Vanagon 1900 diesel 1987
Vanagon 1900 diesel 1987
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg
Niet helemaal waar; pomp heeft een retourleiding naar de tank. Dáár verdwijnt de overtollige lucht in.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg
Toch word je deze keer niet eerste bij de Wereldkampioenschappen Gelijkhebben voor gevorderden. Het werkt gewoon zo als dat ik heb beschreven. Pomp is zelf ontluchtend en lucht verdwijnt door de retour.
En laten we er nu verder over zwijgen. Voor je het weet zit je weer nijdig Posts van jezelf te verwijderen .
En laten we er nu verder over zwijgen. Voor je het weet zit je weer nijdig Posts van jezelf te verwijderen .
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg
Hier schrijf je geen probleem en in je eerdere topic schrijf je dat je de motor niet aan de praat krijgt (wel starten niet aanslaan) dus je spreekt jezelf tegen en je probeert je gelijk te halen wat je niet hebt. Als je maar lang genoeg wacht is alle lucht weg net als bij het koelsysteem maar ook die moet je eerst goed afvullen en handmatig ontluchten en zo is het ook als je de leidingen los hebt gehad dat staat gewoon overal.
Hylke zelf schrijft al dat als je dat niet doet het minuten duurt en ook dat staat overal geschreven dus tenzij je overmatige slijtage aan startmotor en accu wil moet je de procedure volgen zoals omschreven is
Groet van Tim
Vanagon 1900 diesel 1987
Vanagon 1900 diesel 1987
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg
Tsja, zo kun je ook een topic vullen
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg
Mijn ervaring is dat na lucht in brandstof systeem (meestal bij mij omdat ik de tank leegdraai) je het makkelijkst even de verstuivers losdraait. Doorstarten tot je een ons weegt geeft enkel aan dat je niet weet hoe het werkt en/of je te lui bent het te doen zoals het hoort. Ook bij machines waar een (manuele)opvoerpomp in het systeem zit werkt het gewoon makkelijker, meestal is dan lossen van 1 verstuiver genoeg. Het scheelt of de brandstof tank hoog zit ten opzichte van de motor. Dat werkt sneller heb ik gemerkt. Bij sommige oudere motoren is het zelfs nodig om zo te werken na een simpele brandstoffilterwissel als je deze niet vol kan monteren of ontluchten.
Ik hou niet van het idee dat een pomp zonder 'medium' draait, dus hoe sneller weer vol hoe minder slijtage. Ook de belasting op accu en startmotor is niet nodig als je het doet zoals het moet. Het is niet handig om na eerst stil te vallen op brandstof je daarna je accu leeg trekt bij het doorstarten... ook al gehad toen ik jonger was.
Als je bij de TD het gewei eraf hebt gehad en je monteert hem terug werkt het makkelijker door deze even los/vast te zetten op de verstuivers, vol te starten en dan pas om moment aan te trekken. Dat is 1 keer werk zoals het moet. Doe je dat niet dan heb je misschien geluk dat die wel 'makkelijk' aanslaat maar bij pech kan je de boel wel ontluchten, dubbel werk en ergernis wat je kan voorkomen.
Ik hou niet van het idee dat een pomp zonder 'medium' draait, dus hoe sneller weer vol hoe minder slijtage. Ook de belasting op accu en startmotor is niet nodig als je het doet zoals het moet. Het is niet handig om na eerst stil te vallen op brandstof je daarna je accu leeg trekt bij het doorstarten... ook al gehad toen ik jonger was.
Als je bij de TD het gewei eraf hebt gehad en je monteert hem terug werkt het makkelijker door deze even los/vast te zetten op de verstuivers, vol te starten en dan pas om moment aan te trekken. Dat is 1 keer werk zoals het moet. Doe je dat niet dan heb je misschien geluk dat die wel 'makkelijk' aanslaat maar bij pech kan je de boel wel ontluchten, dubbel werk en ergernis wat je kan voorkomen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik