Welke versnellingsbak bij AAZ

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
JeanPaul
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Ik ben momenteel mijn bus aan hetombouwen van 1.6 diesel naar 1.9td (AAZ). Nu heb ik begrepen dat sommigen de bak van een benzine erin zetten ivm het andere toerental. Wat zijn jullie ervaringen? En welke bak raden jullie aan i.c.m. de AAZ?

Jean-Paul
hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door hylkeanne »

JeanPaul schreef: 24 sep 2020 17:58 En welke bak raden jullie aan i.c.m. de AAZ?
De langste bakken die er zijn. Of een iets kortere gecombineerd met grotere banden. Doordat de motor groter is en meer kracht levert kan de motor overweg met lagere toerentallen. Laat je niet wijs maken dat een AAZ geen hoge toeren kan draaien, dat kan hij prima. Lagere toeren scheelt lawaai en brandstof.

https://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf

Hylke
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door wouth »

Bij mijn AAZ is de versnellingsbak hetzelfde gebleven, alleen is de diff verwisseld voor eentje uit een WBX-bus. Deze zorgt ervoor dat ik lagere toeren draai.
Mijn T3-westfalia-camper haalt met volle bepakking 115 km/h op een vlakke weg.

p.s.:

zonder respectloos richting Hylke te willen zijn:
Degene die mijn versnellingsbak heeft aangepast (voormalig lid uit Maasbree) zweert erbij dat een AAZ langere tijd boven de 4000 RPM te laten draaien KILLING is voor een AAZ.
Ik heb ook altijd begrepen dat de AAZ de bijnaam HEETHOOFD heeft???
I am Wouth and I approve this message
hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Maximale toerental van een 1600D/TD is 5200rpm en daarbij heeft de motor een zuigersnelheid van 15 meter per seconde. Door de iets langere slag heeft een 1900D/TD een zuigersnelheid van 15m/s bij ongeveer 4750 toeren. Dat is iets lager.

Zuigersnelheid van 10m/s bij 1900D/TD @ 3200rpm
Zuigersnelheid van 10m/s bij 1600D/TD @ 3500rpm

Hogere zuigersnelheid gaat een motor niet kapot van. De grens voor benzinemotoren ligt rond de 25m/s en bij diesel is dit lager vanwege de ongecontroleerde zelfontbranding. Niet omdat de motor het niet aan zou kunnen. Een lager toerental doe je voornamelijk je gehoor en portemonnee een plezier mee.

Toerental is dus hoe snel de krukas draait en zuigersnelheid hoe snel de zuiger beweegt. Dat laatste is relevanter. Bijvoorbeeld de oudere BMW M motoren, die haalden daadwerkelijk de 25m/s bij hun maximale toerental. Daarom gaan ze ook zo goed vooruit :D.

Verder zou ik persoonlijk een diesel nooit constant boven de 4000 toeren rijden aangezien bij lage toeren genoeg kracht voorhanden is. Ik schakel maximaal bij 3000 met de TDI en meestal onder de 2500. Hierdoor heb ik een gemiddeld verbruik van rond de 6 liter per 100 km.

Hylke
JeanPaul
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Top, dank voor het advies! Ik ga er trouwens sowieso een oliekoeler op monteren. Dus het heetlopen zal voor mij geen probleem worden, wil inderdaad vooral het toerental mooi laag houden.

Jean-Paul
hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Olietemperatuur is het probleem niet, water kan hoog oplopen (in combinatie met koelsysteem van 1.6D). Grotere radiateur en thermostaat die eerder opent (origineel T3) lost dit probleem grotendeels op en levert meer op dan een tweede oliekoeler. Een 1.6TD heeft een speciaal ontworpen groter koelsysteem. Een AAZ is feitelijk een grotere 1.6 motor. In beide gevallen ouderwetse indirecte inspuiting met daardoor veel verloren warmte. Bij een watertemperatuur van 85-90 graden wordt de motorolie gekoeld via de warmtewisselaar bij het oliefilter. Een olietemperatuur van tussen de 100 en 120 graden is prima. Je kan beter investeren in een lagere koelwatertemperatuur.

Volkswagen heeft niet voor niets de 1.6TD standaard voorzien van een eigen groter koelsysteem. Dit probleem zou je niet hebben gehad met een ombouw naar SDI of TDI en dan rijd je ook een stuk zuiniger.

Hylke
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1212
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door Mitch »

Het lijkt me goed te kijken wat je huidige bak is. Kans is groot dat je er 1 hebt die ca 3600 rpm doet bij 100km/h. Dit is door goed te zoeken (en diep in de buidel te tasten) terug te brengen naar ca 3150 rpm. Die versnellingsbakken zijn over het algemeen geleverd bij de benzine versies. Je kunt met aftermarket diff tandwielen lager komen overigens. Maar welke bak heb je nu dan is het mogelijk een beter antwoord te geven. Want als hij goed is en je wil perse naar beneden met de toeren (omdat dat meer comfort geeft bv) dan zou het plaatsen van een ander diff ook een oplossing kunnen zijn.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2290
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door servicebus »

Met 17 liter koelvloeistof is het koelsysteem sowieso toereikend.
Wordt de motor (welke dan ook maar) te heet dan heb je een ander probleem, zoals een vergane radiateur of een thermostaat die dienst weigert.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Nee hoor met een JX is het niet moeilijk om de watertemperatuur ver over de 100 graden te krijgen met een goed werkend koelsysteem. Die liters zeggen niets over de koelcapaciteit.

Hylke
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2290
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door servicebus »

Zoals altijd heeft Hylke gelijk
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
rick
Bus guru
Berichten: 5110
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Douwe,

Dat is wat kort door de bocht geredeneerd als ik lees wat Hylke beweert.

Mijn JX kreeg het ondanks een goed koelsysteem wel degelijk onder bepaalde omstandigheden te heet. Het is niet voor niets dat er een extra koelpompje is voorzien. Dat treedt alleen in werking als de boel te heet wordt.
Die 17 liter koelvloeistof hebben daar, eenmaal opgewarmd, nauwelijks invloed op. De grote hoeveelheid koelvloeistof is vooral een gevolg van het feit dat de radiateur en de motor ver van elkaar gelegen zijn en is er niet om de koelcapaciteit te verhogen.
Rick
Gebruikersavatar
Coen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 937
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Goes

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door Coen »

Het pompje was voor nakoeling. De kop wordt zo heet dat hij krom kan trekken op het moment dat de waterpomp stopt. Daarom heet het ook een nalooppompje.
Weet niet of dat bij een AAZ ook noodzakelijk is.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels bijna 358.000 km op de teller!
timeaa
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door timeaa »

Nou ik heb dus een ABL motor oftewel een 1.9TD uit een T4 en dus weet ik hoe warm deze motor wordt. Deze motor hebben wij uit een rijdende T4 gehaald om zo eerst de motor te kunnen testen en de motor levert minder pk dan in een Golf AAZ namelijk 68 pk en dat is zelfs minder dan een 1.6TD. De radiateur van een T4 is veel groter en heeft 2 koelventilatoren en daarmee veel grotere koeling dan een T3 en ook standaard een elektrische waterpomp die we hebben overgezet omdat ik een 1.6 diesel had. In Nederland geen problemen maar in de bergen loopt de temp van het water hoog op volgens de VDO meter boven de 100 graden gemeten bij de motor zelf
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2290
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door servicebus »

Ik ben idd ook wel van mening dat je alles stuk kunt krijgen.
Maar met enige mechanische sympathie kun je ook het meeste wel heel houden.
Vergeet niet dat de meeste bussen in de problemen raken omdat ze bijna allemaal al 40 jaar rond toeren en al menigmaal de klok rond hebben gedraaid.
En dan kom je er achter dat niet alles het eeuwige leven heeft.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Coen schreef: 25 sep 2020 18:17 Het pompje was voor nakoeling(...)Daarom heet het ook een nalooppompje.
Wat raar dat dit nergens in de systemen van Volkswagen staat. Die pomp ondersteunt de mechanische waterpomp, onder alle omstandigheden, vanaf een gemeten temperatuur van 102 graden. Dus ook nadat de motor uitgezet is, en ook tijdens het rijden en als de riem welke de mechanische pomp aandrijft het zou begeven, je motor niet direct te warm wordt. Alle TD / TDI motoren hebben er een.

Volkswagen zelf noemt het een 'additional coolant pump' en 'engine auxiliary water pump'. Als een 1.6 turbo diesel deze pomp nodig heeft, dan een 1.9 turbo diesel ook. Beide motoren zijn identiek afgezien van een grotere boring en slag. De werkwijze is hetzelfde en een grotere motor produceert meer warmte.

Hylke
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3661
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door luizenbos »

Hylke [[sad]]

lees de folders nog is door vw t3 hebt of had standaard op de td een naloop zitten die kwam bij de later bij modellen erop om bijeen snelle rit na op de snelweg zoiets dergelijk om nadat de motor af is gezet :!:

de koelvloei stof alsnog rond te pompen of de overtollige warmte af toevoeren uit de motor en meest uit de cilinder kop om hitte problemen te voor komen de t3 stonden er om bekent dat het heet hoofden zijn .

ook niet gek dat zowel de radiateur en de rest na jaren niet meer optimaal is en dat was fabriek uit zo gemaakt .
Met vriendelijke groeten Frits

VW caravelle 1987 verkocht
Audi A4 2.4 V6
4 x Honda transalp 600 2 gesloopt en verkocht en nu ook
suzuki gsx 1100 g

http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
Plaats reactie