Welke versnellingsbak bij AAZ

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Het gaat mij niet zozeer om het vermogen. Meer om het lekker cruisen maar wil dus wel voldoende kracht hebben wat bergweggetjes te bedwingen. Hoeft niet met 80 naar boven. Vandaar de AAZ. Nu met de 1.6 moet ik al terugschakelen in de tunnel.
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door servicebus »

hylkeanne schreef: 28 sep 2020 21:45 Instap-TDI heeft 90 pk en kan je heerlijk mee cruisen en lage verbruikscijfers halen. Als je een hoog verbruik wilt raad ik je een inbouw naar benzine aan. Omslagpunt ligt rond de 3000km per jaar bij een kampeerauto.

Hylke
Met als kanttekening dat je met een benzine motor (GTI 2 liter) een stuk meer comfort en minder lawaai hebt dan met een diesel.
En een stuk gunstiger voor je versnellingsbak
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

hylkeanne schreef: 28 sep 2020 21:45 Instap-TDI heeft 90 pk en kan je heerlijk mee cruisen en lage verbruikscijfers halen. Als je een hoog verbruik wilt raad ik je een inbouw naar benzine aan. Omslagpunt ligt rond de 3000km per jaar bij een kampeerauto.

Hylke
Motor wordt 1.9TD AAZ. Dat staat al vast. Heb een gloednieuw onderblok weten te bemachtigen. Wordt nu opgebouwd met gereviseerde kop. Denk je trouwens dat het heetlopen wordt opgelost met een grotere radiateur en watergekoelde intercooler?
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Rechtervoet ook
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door servicebus »

hylkeanne schreef: 28 sep 2020 22:51 Dan doe je iets niet goed. Lawaai komt bij een standaard T3 niet van de motor maar van de banden, onderstel, wind en interieurdelen. Onder de 50 km/u is de motor wellicht iets duidelijker hoorbaar.

Als een versnellingsbak het met een diesel 4 ton uithoudt is dat het laatste waar jij je druk om moet maken.

Hylke
#ikdoenietmeermee
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door Mitch »

Hoi Jean-Paul

Ik merk dat de watertemperatuur niet veel scheelt in waarde wanneer je aan het rijden bent. Ik merk wel dat de olietemperatuur wel wisselt. En dan met name wanneer je van de autosnelweg naar de stad of file gaat. Ofwel wanneer je van lange tijd lekker toeren draaien naar veel stilstaan gaat. Dan wordt de olietemperatuur hoger. Nou is de motorruimte achterin niet de beste wanneer het gaat om warmte afvoer. Ik zou zelf voor die momenten dat de temperatuur ineens oploopt als extra nog een oliekoeler willen hebben met een termostaat, mijn inlaatlucht komt al vanaf het oortje rechtsachter.

Een intercooler zal zeker helpen, een turbo maakt het geheel vaak net iets warmer onder de motorkap. Net als je rechtervoet overigens en het verlagen van de toeren die je moet draaien om een snelheid te halen.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Ik monteer ook een significant grotere radiateur. (Voor zover dat past natuurlijk). Ik weet niet of er icm de intercooler dan nog budget over is voor een oliekoeler. Maar dat is zeker nog een optie die ik graag ook nog toe zou voegen.
Verder rijden we eigenlijk vrijwel nooit in de stad omdat we de bus toch bijna nergens kunnen parkeren en meestal hebben we toch fietsen mee. Dat is dan veel makkelijker. Dan is de hitte ook vaak opgelost met een ijsje;)
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door rick »

Een grotere radiateur hoeft niet beter te koelen. Bepalend is de koelcapaciteit (hoe en uit welke materialen de radiateur is opgebouwd)
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Ik ga inderdaad een aluminium monteren. Heb nu een 2-rij op het oog van mishimoto. 671 bij 495 mm. Moet alleen nog meten of het past met de dikte.
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Korte vraag met betrekking tot de bak. De revisieman gaf aan dat een 4 bak over het algemeen wat relaxter rijden is. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik twijfel nu zelf tussen een 4 en een 5 bak.

Groet

Jean-Paul
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik heb een 'lange' ABH 4 bak. Het gat tussen 3 en 4 is iets te groot om laag in toeren van 3 naar 4 te gaan. Daar is prima mee te leven, maar ik denk dat een 5 bak dit niet heeft.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

hylkeanne schreef: 01 okt 2020 22:06 Wat zou er relaxter aan zijn? Tegenwoordig heb je 6 en zelfs 7 verzetten (handbak) en automaten nog meer.

Hylke
minder schakelen
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door insomnia »

JeanPaul schreef: 01 okt 2020 21:40 Korte vraag met betrekking tot de bak. De revisieman gaf aan dat een 4 bak over het algemeen wat relaxter rijden is. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik twijfel nu zelf tussen een 4 en een 5 bak.

Groet

Jean-Paul
Tsja.. woorden als relaxed en ervaring zijn volledig subjectief.

Mijn mening :wink: is dat het niet uit maakt. Ik heb nooit haast, wennen aan 4 is zo gedaan, verschil in toeren en geluid is ook relatief.

Ik rij in bus met 4, auto met traploos (CVT), motor 6 en andere auto soms met 5.. dus alle smaakjes..
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Nu het antwoorden weer gaat....

Welke overbrengingen wil hij in de 4 bak steken? dus het verzet van de tandwielen en diff.

Zoek eens een getrieberechner T3 en bekijk wat de verschillende beschikbare combinaties voor gevolgen hebben.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Het wordt zoals het er nu uitziet een 5-Bak (ABN). We denken dat we dat toch fijner vinden omdat je dan natuurlijk kleinere tussenstappen hebt. Dit is ook de op een na langste bak die er is. Eindoverbrenging 4.8
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Niks? Dat is wel heel weinig. :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie