Welke versnellingsbak bij AAZ

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Weet je toevallig ook wat een zo'n benzine bak meestal ongeveer kost @hylke?
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

De bak die er nu onder zit heeft speling op de prise as en op de assen zelf. Dus beter een nieuwe eronder
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

voor de 1.6? Heb laatst een 5 bak aangeboden gekregen voor 750
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Ik heb nu bak op het oog van een passat turbo. Dat is de bak die erbij hoort toch? Er staat bij dat tie in een t3 past maar weet iemand of dat goed te doen is? Heb verhalen gehoord dat deze er dan ondersteboven in moet
versnellingsbak passat 1.jpeg
versnellingsbak passat 2 .jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ja jong, maar je moet dan ook je hele schakelmechanisme veranderen. Voor als je geduld en teveel kennis en vrije tijd hebt. Gewoon een T3 bak eraan hangen zou ik zeggen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Er is een bedrijf die adapterplaten verkoopt om m te monteren. Ook hebben ze een kit om het schakelmechanisme passend te maken. Het is niet mijn daily drive dus heb alle tijd om het uit te zoeken.
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Het overgrote deel van de delen op die website is voor ombouw naar AFN motor naar mijn weten. De 1.9TD die we in gaan bouwen wordt ook wat getuned met onder andere een andere lda pin en extra druk. Heb een originele t3 5 versnellingbak aangeboden gekregen voor 750 en mij is verteld dat je hiermee alsnog flink in de toeren gaat. En als je het vermogen later nog wat opschroeft je grotere kans op schade krijgt. Ik kan het verkeerd hebben natuurlijk
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Wil je safe dan laat je de bak reviseren/aanpassen aan je wensen. Kan met je huidge maar kan ook met de 5bak. Al het andere is sub-optimaal. Er zijn genoeg aanbieders die bakken 'reviseren' maar ik denk een handvol personen die dit ook met kennis van zaken en er recht aan doen.

Ik was voor een revisie (na schade) 2400 of zo kwijt. Maar dan weet je wat je hebt en dat kan je niet altijd zeggen van een willekeurige 'gereviseerde' bak.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door luizenbos »

Heb wat foto's gevonden van een lid die zelf een verbouwing heeft gedaan met een passat bak meen ik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door RoonT3 »

hylkeanne schreef: 26 sep 2020 21:27 Dat kost het niet in Duitsland. Daar zou ik hoe dan ook naartoe gaan. Nederlandse prijzen zijn ridiculous.

Hylke
Dat kost het wel in Duitsland, om eerlijk te zijn was het ca. 476,- aan arbeid en 2000,- aan onderdelen (incl. de BTW). Maar de schade was dan ook aanzienlijk. Nieuw diff en lagerschild waren samen al 1200,-
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door Mitch »

Hoi Jean-Paul,

De ABH versnellingsbak is op zich wel een goeie om vanuit te gaan bij eventuele aanpassing, je blijft dan wel een 4-bak houden maar de 5e versnelling is een lange. Alleen de laatste vertanding op het differentieel in nogal ongunstig. Hier zou je een betere voor kunnen (laten) plaatsen. Dan gaan je toeren hard omlaag. Maar dat kost in de webwinkels ca 750,- per paar (alleen de tandwielen).

Je zou ook voor een gebruikte 5 versnellingsbak kunnen gaan en dan proberen de voor jou zo gunstig mogelijke bak te vinden (de bak met de code 3h past gelijk op de AAZ, benzine bakken moet je je koppelingshuis omzetten). Wijsheid is dus vooral bekijken wat je bij eventuele verkoop voor je bak zal krijgen voordat je hem daadwerkelijk wegdoet. Er zouden zomaar bruikbare delen in/op kunnen zitten! Je geeft aan dat er speling zit op de uitgaande as en op de beide aandrijfassen. Een beetje speling hoort daar te zitten hoor, maar ik heb natuurlijk je bak niet gezien dus kan er totaal geen oordeel over geven.

Ook een optie is: een gebruikte (5) bak kopen of je huidige houden en gewoon plaatsen en rijden, dan eens kijken wat er bevalt en wat niet. Dat heb ik met een bak gedaan toen ik deze aan mijn niet originele blok knoopte, ik merk nu dat ik de onderlinge verhouding van de versnellingen prima vind maar dat ze allemaal te vroeg te hoog in de toeren zitten, dus ik zoek een langer differentieel paar. Kost wel meer in en uitbouw werk maar is voor mij een deel van de hobby.

Ik heb een poging gedaan de file waar ik de verhoudingen uit haal toe te voegen.
Getrieberechner T3.xls
Groeten Michiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Zoals het er nu uitziet kan ik mijn motor en bak verkopen voor 550 samen. Kan een t3 5 bak kopen voor 750. Een goede tweedehands. De bak die er nu onder zit was ook gaan lekken door de speling.
Thanks voor de tip van de code! Ben na een nachtje slapen en overleggen toch afgestapt van het idee om een passatbak te monteren. Ga dus denk ik voor een goede gebruikte 5 bak. Is toch wel fijn om een extra versnelling te hebben voor het cruisen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door RoonT3 »

hylkeanne schreef: 26 sep 2020 23:51 Een nieuw differentieel is geen revisie! Voor 1200 heb je zelfs een LSD. Een gewoon differentieel kost dat niet.

Hylke
Hallo Hylke, wat is voor jouw perceptie 'revisie'? Voor mij is dat nog altijd een onderdeel (vanwege slijtage en/of schade) terug in originele staat/functionaliteit brengen. Kan je mij een actuele prijs/beschikbaarheid van een 8:37 / 5.43 kroon- en pignonwiel geven? Dat zit 'm tegen de 800,- en syncro lagerschild nog een 400,-. Dus niet enkel een kapot onderdeel vervangen maar de hele bak nagezien op slijtage en risico onderdelen vervangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Heb nu een gereviseerde ABN Bak aangeboden gekregen voor ongeveer 700 euro. Dat lijkt mij op dit moment de beste optie. Dit is de op een na langste bak (4.86) Er is ook bijgezegd dat deze op de AAZ past. Klopt dit?.

Dank iedereen trouwens voor het snelle en gerichte advies!:)

Jean-Paul
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door RoonT3 »

JeanPaul schreef: 27 sep 2020 11:48 Zoals het er nu uitziet kan ik mijn motor en bak verkopen voor 550 samen. Kan een t3 5 bak kopen voor 750. Een goede tweedehands. De bak die er nu onder zit was ook gaan lekken door de speling.
Thanks voor de tip van de code! Ben na een nachtje slapen en overleggen toch afgestapt van het idee om een passatbak te monteren. Ga dus denk ik voor een goede gebruikte 5 bak. Is toch wel fijn om een extra versnelling te hebben voor het cruisen
[[head]] definier goede tweedehandse.....Dat is in mijn perceptie een bak die toe is aan revisie. Als het te mooi is om waar te zijn.....met gebruikte onderdelen van 30+ jarige auto's...
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

luizenbos schreef: 26 sep 2020 21:44 Heb wat foto's gevonden van een lid die zelf een verbouwing heeft gedaan met een passat bak meen ik
Is dit niet een ombouw met de langere UN1 bak? Die is wordt ook regelmatig gebruikt
Plaats reactie