Van WBX naar aircooled?

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
vwbus
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 jun 2009 20:57

Van WBX naar aircooled?

Ongelezen bericht door vwbus »

Beste forummers, de motor van mijn bus heeft een lekke koppakking en er lekt wel meer. Nu sta ik voor een keuze. Zal ik de motor 1.9 WBX DH reviseren? er staat 155k miles op. Of zal ik een andere motor plaatsen? Omdat ik van eenvoud houd dacht ik om misschien een CU motor te plaatsen. Verder wil ik graag e10 tanken en in de toekomst LPG. Het injectiesysteem vertrouw ik niet zo. Tips zijn welkom!

Of als iemand een motor over heeft…


Groet,

David
Vriendelijke groet,

David
_____________________________________________________________________________
T3 Westfalia Vanagon, 1984, 1.9 DH, US import, Bamboe Geel...
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1106
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Goes

Re: Van WBX naar aircooled?

Ongelezen bericht door Coen »

Wat dacht je van een 2.0 lijnmotor van vw ? Met een versnellingsbak van een diesel of in ieder geval de koppelingsklok? Denk dat een goede CU best een zoektocht is.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 362.000 km op de teller!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Van WBX naar aircooled?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Reviseren bij een goed adres. Het meest eenvoudig en mooie motor.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 802
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Van WBX naar aircooled?

Ongelezen bericht door Olaf »

Waarom wil je graag e10 tanken ?
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Van WBX naar aircooled?

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Wat is er meer eenvoud aan een CU?

Alleen motor is niet genoeg. Motor heeft ook koeling nodig met bijbehorend systeem. Kachel in de winter? Succes met kachelpotten en slangen.

Hylke
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Van WBX naar aircooled?

Ongelezen bericht door motnamol »

Heb dat vroeger wel gedaan toen de wbx blokken schaars waren en de CU blokken genoeg te vinden waren voor weinig. Nu is het omgedraaid CU niet te vinden en peperduur.
Maar om een 2.0 lijnmotor te plaatsen heb je veel aanbouw delen van een diesel blok nodig en die moet je dan weer apart aanschaffen. Ik zou dus je wbx aanpakken als ik jouw was.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
vwbus
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 jun 2009 20:57

Re: Van WBX naar aircooled?

Ongelezen bericht door vwbus »

Thanks voor de tips! Eerst maar eens de motor eruithalen dan
Vriendelijke groet,

David
_____________________________________________________________________________
T3 Westfalia Vanagon, 1984, 1.9 DH, US import, Bamboe Geel...
Gebruikersavatar
Lievenn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 673
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Locatie: Houthulst (België)

Re: Van WBX naar aircooled?

Ongelezen bericht door Lievenn »

Indien je de motor in de verkoop doet, ik heb interesse.
Groeten,
Lieven

T3 1984 1.9 wbx Canadese vanagon
Plaats reactie