Waeco MagicSpeed MS50

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
Wingryder
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:40

Re: Waeco MagicSpeed MS50

Ongelezen bericht door Wingryder »

janjaapdeluxe schreef: 13 jun 2019 08:49 Diesel of benzine?
het is een benzine motor.

Groet,

Jan
Een VW T3 uit 1983
Een Skoda fabia uit 2017
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Waeco MagicSpeed MS50

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ziet er naar uit dat de oude analoge cruisecontrol uit de gratie raakt bij de producenten. Waeco is een paar jaar terug overgenomen/opgegaan in Dometic dus misschien ook een afslanking in producten.

John Gold is vergelijkbaar, sommigen zeggen beter in kwaliteit.

Misschien is een Rostra CC geschikt. Deze vindt je op Ebay maar wordt verzonden uit USA.

Iets voor de prijs van een waeco MS50 vindt je blijkbaar niet meer. Ik baal dat ik de mijne na 10 jaar in de schuur heb weggeflikkerd.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Waeco MagicSpeed MS50

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Enkel de losse componenten voor een MS50 alleen al....https://www.jasicamp.nl/cruise-controls ... delen/c191
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Wingryder
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:40

Re: Waeco MagicSpeed MS50

Ongelezen bericht door Wingryder »

Zal eens zoeken in duitsland, wellicht lukt het daar beter.
Bij het nakijken van jou foto's Steven kwam ik dit tegen
tn_IMG_4629.JPG
Moet ik dit zien als een vacuum slang? ik bedoel natuurlijk de dunne naast de omvlochten slang

Verder zag ik dat deze slangen gebroken waren, is van aluminium. van het uitlaatsysteem.
tn_IMG_4627.JPG
tn_IMG_4628.JPG
Weet iemand hoe die heten?
bij Paruzzi kan ik het nog niet vinden, maar heb nog niet heel goed gezocht.

ook deze slang is niet heel lekker meer dus die wil ik ook vervangen
tn_slang.jpg
Ga weer verder zoeken.

Groet,

Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een VW T3 uit 1983
Een Skoda fabia uit 2017
Gebruikersavatar
Wingryder
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:40

Re: Waeco MagicSpeed MS50

Ongelezen bericht door Wingryder »

Ben inmiddels lekker bezig, de ribbelslangen zijn vernieuwd, was snel gekocht bij old vw shop, kost niet veel. past allemaal prima dus dat is ook weer klaar, verder ben ik doorgegaan met de CC. de Waeco cc is niet meer te krijgen, heb nu de John Gold GC 55 gekocht. dat is een elektrisch bediende servo ipv op basis van vacuum. snelheidssignaal via twee magneetjes op de aandrijfas.
Nu nog een knappe manier vinden om het kabeltje van de bediening vanuit de motorruimte naar voren te halen. heeft iemand suggesties voor een makkelijke manier?
tips zijn welkom.

Bedankt .

Jan
Een VW T3 uit 1983
Een Skoda fabia uit 2017
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Waeco MagicSpeed MS50

Ongelezen bericht door krisg »

Een makkelijke manier ? Ik ken er wel één maar dan ligt er een kabel door je interieur...:)
Ik zou het gewoon goed doen.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Waeco MagicSpeed MS50

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Wat is er moeilijk aan de logische manier? Vanuit de motorruimte onder de bus door en dan via de rubberen doorvoeren, die klaarzitten vooraan onder het dashboard, naar binnen brengen. Je kunt aan de doorvoeren als je de lichtgril vooraan losmaakt.
Een tweede doorvoer methode is via de rubberen doorvoer van de koelwaterslangen voor de kachel t.h.v. de versnellingspook.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Waeco MagicSpeed MS50

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik dacht dat men voor het gemak een 3/8 elektriciteitsbuis gebruikt om een kabel over de tank heen te krijgen. Buis doorsteken, kabel doorvoeren en buis weer terugtrekken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Wingryder
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:40

Re: Waeco MagicSpeed MS50

Ongelezen bericht door Wingryder »

Allemaal bedankt voor het meedenken en de tips 👍 gaat goedkomen. Zal als alles klaar is wat foto's plaatsen van hoe en wat.

Jan
Een VW T3 uit 1983
Een Skoda fabia uit 2017
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Waeco MagicSpeed MS50

Ongelezen bericht door Coen »

Ik heb een Waeco kunnen aanschaffen zonder de hoofdprijs te betalen en ben mij aan het inlezen over de montage.
Ik kom op Joetjoep een filmpje tegen waarin het vacuümpotje onder het dashboard gemonteerd zit. Als je dan de snelheid van het w-contact kunt halen zit alles voorin. Maar gaat dat werken qua gaskabel?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Waeco MagicSpeed MS50

Ongelezen bericht door Kire »

Misschien kun je de unit die de gaskabel moet aantrekken/vasthouden ergens bij het gaspedaal monteren, dan heb je inderdaad alles voorin.

Ik heb zo'n 20 jaar geleden een VDO cruisecontrol in mijn Land Rover 300 Tdi gemonteerd (die werkt elektrisch) en dat heb ik allemaal onder de motorkap geplaatst.

Groet,

Erik
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: Waeco MagicSpeed MS50

Ongelezen bericht door eric.c »

Hallo,

Ik heb de Waeco achter in de motorruimte gemonteerd.
Korte vacuumleiding, en vooral korte gaskabel, dus minder arbeid voor de servopomp.
vriendelijke groet, Eric
IMG_2350.JPG

IMG_2351.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Waeco MagicSpeed MS50

Ongelezen bericht door Coen »

Dat heb ik inmiddels ook gedaan. Omdat door de ombouw naar benzine het brandstoffilter vervallen is heb ik mooi plek.
Ik wil het signaal aftappen van de groene draad van de toerenteller. Ben benieuwd of dat gaat werken.
Ik lees hier en daar verhalen van mensen die alles binnen anderhalf uur gemonteerd hadden maar dat gaat mij niet lukken. Zeker ook nadat ik het nippeltje van de gaskabeldraad uit mijn handen liet glippen waarop het verdween ter hoogte van mijn spruitstuk :oops: Uurtje later had ik het boven water …
Ook het bepalen van een goede plaats voor de regelunit kostte meer tijd. Komt nu achter het handschoenkastje.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Waeco MagicSpeed MS50

Ongelezen bericht door Coen »

Nou, het werkt! :P
Eerst maakten de bruine draden van rem en koppeling geen contact en kon ik test A niet volbrengen. Ook had ik bruin en bruinwit omgedraaid. Test B verliep daarna direct naar tevredenheid.
Toen dat allemaal in orde was proefrijden. Zoals gezegd had ik het snelheidssignaal van het W-contact. Dat werkt dus niet. Waarschijnlijk toch een deler nodig want zelfs met doorgeknipt zwart draadje geen succes.
Dus ten lange leste de magneetjes gemonteerd op de aandrijfas. Dat is geen raketwetenschap maar zo liggend onder de bus ook geen karwei dat hobbymatig vaak moet gebeuren. Maar daarna vertoonde de led op het kastje gedrag zoals dat terug te vinden was in de gebruiksaanwijzing en reageerde de cruise control op de bediening.
Overigens raad ik niet aan het kastje bijvoorbeeld onder de bank te monteren omdat je dan genoemd ledje niet kunt ‘beobachten’. (Veel Duits moeten lezen gedurende het installatieproces. ‘Die Schlaufe getrennt’ kom je dan tegen).

Verder is al deze wijsheid hypothetisch: de MS50 is niet meer te krijgen en op EBay uiterst gewild. Ik had het geheel 10 jaar geleden aan moeten schaffen. Had ik minder betaald en een hoop gemak van gehad bij de vele lange ritten.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Plaats reactie