Camper kenteken.

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
T3-DRIVER
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 265
Lid geworden op: 14 mar 2010 14:09
Locatie: TILBURG

Camper kenteken.

Ongelezen bericht door T3-DRIVER »

Kan ik mijn bus laten keuren op camper kenteken zonder de volgende punten.....

1.Geen zijramen.
2.Geen hefdak.
3.En interrieur of beperkt.

Ik zou best een camperkenteken willen maar dan wel zonder hefdak en zijramen , interrieur maakt me niet zoveel uit.
Want ik zie soms wel eens bussen op marktplaats voorbij komen dat ik denk dat is toch geen camper maar hebben wel de kenteken.
Ik heb namelijk grijs kenteken en hier betaal ik dan ook aardig wat voor , wat minder per maand is altijd leuk... :)

Zijn er mensen die hier ervaring in hebben?Of een Camperkenteken hebben zonder te veel poespas?

Groeten,

Lex

Lex
Voormalig Lid 61

Re: Camper kenteken.

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 61 »

Hallo Lex,

Hier is al zo veel over geschreven dus met zoek functie zou je een heel eind moeten komen.

Maar vooruit nog maar een keer.

Twee dingen te doen:

Inrichting voor elkaar hebben dat houdt dus in opbergruimte, aanrecht met stromend water mag uit een jerrycan en een battrijpompje. Bed op de juiste afmeting. Voor stoelen mogen geen deel uitmaken van het bed. en je moet stahoogte hebben doormiddel van een hefdak. In een t3 mag je zo'n klein popup dakje hebben omdat de motor achterin ligt.

Dan de boel laten keuren en even de ontbrekende bpm betalen bij RDW. Want een camper is geel kenteken.

Dan bij de belastingdienst aanvragen.

Als je denkt slim te zijn en niet aan de eisen van de belastingdienst wilt voldoen kan je dat een hoop geld kosten. Mocht je bij een grote controle de klos zijn dan zijn de rapen gaar. Je mag dan de ontbrekende wegenbelasting betalen vanaf het moment dat je auto op jou naam staat plus een boete van 100%.

Zoek maar eens op google naar eisen camper belastingdienst en je wordt een hoop wijzer.

Let op mijn verhaal hier boven is niet om je er van te weerhouden om om te bouwen maar ik zou eens goed kijken of je wel voordeliger uit bent.

Mocht het je niet duidelijk zijn dan hoor ik het wel.
Gebruikersavatar
T3-DRIVER
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 265
Lid geworden op: 14 mar 2010 14:09
Locatie: TILBURG

Re: Camper kenteken.

Ongelezen bericht door T3-DRIVER »

Ten eerste bedankt!

Ik heb net de eisen gelezen en dat is het volgende:

1.Zitplaatsen en tafel
2.Slaapacommodatie
3.Kookgelegenheid.
4.Opbergfaciliteiten.

Wat ik zo raar vindt is dat ik niets kan vinden wat betreft staanhoogte , over de hefdak dus.
Ik hoor veel mensen zeggen dat dit echt wel verplicht is i.v.m dat de motor bij een T3 achter in ligt......
Ik ga morgen even bellen of mailen met de RDW zodat ik zeker weet wat de eisen zijn voor een T3 van 1989.

Groeten,

Lex
Voormalig lid 91

Re: Camper kenteken.

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

goed lezen Lex

Camper voor het RDW betekend iets anders als camper voor de belastingdienst! Daar kun je goed de boot mee ingaan!

Voor de belastingdienst zul je sta hoogte moeten hebben. De motorruimte wordt niet meegerekend, men behandeld T3 gelijk aan bussen met achter een vlakke vloer. Lees het stuk van Rien nog eens door en richt je op de eisen van de belastingdienst ipv het RDW
Voormalig Lid 61

Re: Camper kenteken.

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 61 »

Lex,

Als je even zoek had je dit gevonden. En zoals gezegd er zijn twee verschillende instanties die hun eigen eisen hebben. RDW is gemakkelijk kijk alleen of alles vast zit en je mag betalen. Nog makkelijker is de belastingdienst want daar vraag jet het zelf aan en teken je dat jouw camper aan de eisen van de belastingdienst voldoet.

Zoniet betalen en boete. Hieronder de tekst van mr. Alex Jansen

Bestelauto ombouwen tot camper
Met ingang van 1 juli 2005 treedt hoogstwaarschijnlijk de nieuwe grijskenteken wetgeving in werking. Voor particulieren betekent dit dat zij de personenautowegenbelasting moeten gaan betalen. Er is echter een oplossing. Bouw uw bestelbus om tot camper en u betaalt maar iets meer aan wegenbelasting dan nu het geval is.

Door mr. Alex Jansen

Onder het nieuwe grijskentekenregime (medio 2005) wordt het rijden van een bestelbus op grijs kenteken erg prijzig. Het tarief voor de wegenbelasting stijgt maar liefst met maximaal 600% en dan rijd je nog steeds met een bestelauto waar je geen passagiers in kunt meenemen. De oplossing: bouw uw bestelbus om tot camper. busje, omgebouwd tot camper


Camper
Niet elke bestelauto kan worden omgebouwd tot camper. De belastingdienst stelt bepaalde minimumeisen aan de inrichting en de hoogte van de auto. Voldoet de bestelauto aan deze eisen dan is er sprake van een camper waarin u achterin personen mag vervoeren.


Eisen
Zoals gezegd moet de bestelauto een bepaalde grootte hebben. Zo moet het een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van ten minste 170 cm over een lengte van 200 cm en een breedte van 90 cm. Het blok moet passen achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats. Wanneer de binnenruimte geen 170 cm hoog meet maar wel tenminste 130 cm, dan mag de binnenruimte verhoogd worden tot minimaal 170 cm over een lengte van tenminste 100 cm en een breedte van 90 cm. Dit kan bijvoorbeeld met een hefdak.


Naast de afmetingseisen moet er ook een bepaalde inrichting vast aanwezig zijn.

* minimaal 2 vaste zitplaatsen
* een tafel (mag verwijderd kunnen worden)
* slaapplaatsen voor tenminste 2 personen. De slaapplaatsen mogen gemaakt worden uit het plat leggen van de zitplaatsen achterin.
* Bij een slaapplaats voor 2 personen moet het bed voldoen aan de afmetingen 180 cm lang en 110 cm breed. Bij 2 x 1 bed moeten de bedden minimaal 180 cm lang zijn en 60 cm breed.

Overige inrichting
* Vaste en afsluitbare kasten
* Vast keukenblok met een werkblad van tenminste 60 cm hoog voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, kraan en afvoer. Het geheel moet bestemd zijn voor gebruik in de binnenruimte.
* Als aanvullende eis wordt nog gesteld dat alle faciliteiten op normale wijze in de binnenruimte bereikt kunnen worden.



Uitzondering VW Transporter
Bij een Volkswagen Transporter is de motor achterin geplaatst. Een hoogte van 170 cm bij een lengte van 200 cm wordt dan ook niet gehaald. Voor deze auto geldt dan ook een uitzondering. Voor het meten van de binnenruimte van de auto mag worden uitgegaan van het de situatie dat de motor (achterin) er niet gezeten zou hebben. De auto moet dan wel een datum eerste RDW toelating bezitten van voor 1 januari 1994.


BPM
Wanneer u een gebruikte bestelauto ombouwt tot een camper moet u rest BPM betalen. De hoogte van deze BPM is afhankelijk van de catalogusprijs van de bestelauto in gesloten uitvoering, de leeftijd van de auto en de brandstofsoort waarop gereden wordt. De verschuldigde BPM kunt u hier uitrekenen.


Wegenbelasting
Omdat campers normaal gesproken maar enkele maanden per jaar worden gebruikt geldt een gunstiger tarief voor de wegenbelasting. Voor particulieren die hun auto niet bedrijfsmatig verhuren geldt het kwarttarief. Voor ondernemers die een camper wel bedrijfsmatig verhuren geldt het halftarief voor de wegenbelasting. De wegenbelasting voor particulieren ligt voor een camper op een kwart van wat ze anders voor een gewone personen en bestelauto zouden betalen en licht zodoende maar iets hoger dan het oude bestelautotarief.


Wat is gunstiger?
Door de ombouw van uw bestelauto naar een camper bespaart u een fors bedrag aan wegenbelasting. In plaats van 100% betaalt u nog maar 25% van de personenautowegenbelasting. Wel moet u uw auto daarvoor ombouwen en moet u rest BPM betalen. Daarvoor krijgt u wel weer een camper terug die u als personenauto kunt inzetten en tijdens de vakanties natuurlijk als camper. Aan u de keus.
Gebruikersavatar
T3-DRIVER
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 265
Lid geworden op: 14 mar 2010 14:09
Locatie: TILBURG

Re: Camper kenteken.

Ongelezen bericht door T3-DRIVER »

Ok iets te snel gelezen..... :oops:....
Goed dat wordt gewoon op grijs kenteken doorrijden dus want ik wil geen hefdak.

Sorry dat ik even zo sloordig was , toch bedankt!

Groeten,

lex
Gebruikersavatar
ghulst
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 sep 2005 07:39
Locatie: Goes, Zeeland, Vakantieland
Contacteer:

Re: Camper kenteken.

Ongelezen bericht door ghulst »

Even als aanvulling, de tekst die hierboven staat is vervangen door de nieuwe publicatie uit de Staatscourant van 4 juni 2010. Dus als je je ergens op wilt richten, dan moet je die lezen. Daarin staan ook de eisen voor de exacte stahoogte.

Overigens is de regeling voor grijs kenteken een stuk eenvoudiger. Daar zijn maar twee eisen voor en daarna is de inrichting van de bus verder vrij. De eisen zijn dat de bus voor 10% van de kilometers zakelijk gebruikt moet worden en dat je een geldig BTW nummer moet hebben. Dus, ga in wat busonderdelen handelen of verzin iets anders dat je als bedrijf wilt uitvoeren en rij daarvoor een rondje. Simpel gezegd, als je 400km zakelijk hebt gereden, dan kun je daarna 3600km privé rijden. Ofwel, als je iets in VW bussen doet waar mensen voor betalen (en je dus BTW ontvangt), dan rij je daarna naar de Luxbug meeting en de meeting in Frankrijk 'voor de zaak' en dan zit je de rest van het jaar gebeiteld. Je moet alleen wel wat omzet hebben, maar veel hoeft dat niet te zijn. ;-)
Voormalig Lid 61

Re: Camper kenteken.

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 61 »

Hallo Arne,

Volgens mij weinig verschillen of ik lees er over heen:

• De binnenruimte van het als kampeerauto ingerichte motorrijtuig moet minimaal 170 cm hoog zijn (stahoogte), over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm.
– In afwijking hiervan mag, als de binnenruimte met een oorspronkelijk dak geen stahoogte heeft van 170 cm maar minimaal 130 cm, het dak voorzien zijn van een al dan niet uitklapbare permanent aangebrachte gesloten dakconstructie waardoor de stahoogte over een breedte van ten minste 90 cm en een lengte van ten minste 100 cm verhoogd kan worden tot een stahoogte van ten minste 170 cm.
– Voor motorrijtuigen van het merk Volkswagen, type Transporter, met een door de RDW toegekende ‘datum van eerste toelating tot de weg’ van vóór 1 januari 1994, waarbij de motor vanaf de fabriek achterin is geplaatst, geldt dat deze criteria ten aanzien van de binnenruimte kunnen worden toegepast als ware de motor niet achterin gelegen.
• De binnenruimte moet ten minste zijn voorzien van:
– twee vaste zitplaatsen;
– een tafel, waarvan de bevestiging zodanig mag zijn ontworpen dat hij eenvoudig kan worden verwijderd;
– slaapaccommodatie voor ten minste twee personen, eventueel gecreëerd met behulp van de zitplaatsen, niet zijnde de bestuurders- of bijrijderzitplaatsen;
– vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten;
– een vast keukenblok met een minimale hoogte van 60 cm van het werkblad, voorzien van een (ingebouwde) vaste kookgelegenheid en een vaste, niet volledig uitneembare watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer, het geheel bestemd voor gebruik in de binnenruimte.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Camper kenteken.

Ongelezen bericht door RoonT3 »

T3-DRIVER schreef:Kan ik mijn bus laten keuren op camper kenteken zonder de volgende punten.....

1.Geen zijramen.
2.Geen hefdak.
3.En interrieur of beperkt.

Ik zou best een camperkenteken willen maar dan wel zonder hefdak en zijramen , interrieur maakt me niet zoveel uit.
Groeten,

Lex

Lex
Zo inkoppertje,

Neem een VAST HOOG dak

Of maak een custom fit hefdakje dat vlak en verzonken ligt in je dak. Net als bij een dakraam kan je een gootje laten afwateren met een slang door je B stijl.

:mrgreen:
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
ghulst
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 sep 2005 07:39
Locatie: Goes, Zeeland, Vakantieland
Contacteer:

Re: Camper kenteken.

Ongelezen bericht door ghulst »

Steven V schreef:En een boekhouding er op nahouden met BTW-gezeur en minimaal een bepaald aantal uren maken voor je bedrijf. Zo makkelijk is het echt niet om de regels te omzeilen, en terecht als je het mij vraagt [[uuhhmm]]
Nou, dat valt nog wel mee. Er is inderdaad een urencriterium om te bepalen of je ondernemer bent en dat doet de belastingdienst. Daarover moet je even goed nadenken. Er is echter geen controle of je de uren ook gedraaid hebt en de controle die er is, die is voor de ondernemersaftrek bij het betalen van je belastingen. Dus, als je te weinig uren hebt gedraaid mag je geen ondernemersaftrek terugvorderen bij je aangifte. Maar dat was ook niet de bedoeling toch? De boekhouding met BTW stelt niet zo veel voor hoor. ;-)
Gebruikersavatar
busdude
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 634
Lid geworden op: 26 mei 2008 13:40
Locatie: Schiedam

Re: Camper kenteken.

Ongelezen bericht door busdude »

Lex,

mijn bus staat op camperkenteken.
In de gemeente waar ik woon (schiedam) is er een beleid dat recreatie voertuigen niet langer dan 3 dagen op een plek mogen staan.
Dat schijnt in de APV (Algemene Politie Verordening) te staan. Mijn busje rijd niet iedere dag (3 auto's en ik ga op de fiets naar mn werk), met als gevolg dat ik een brief kreeg van de gemeente Schiedam dat ik mijn caravan (!) binnen 2 dagen moest verwijderen van de plek waar geconstateerd was dat hij daar al langer dan 3 dagen stond, anders werd hij weggesleept en waren de kosten voor Bassie (Ik dus).
Dus, niet alleen maar voordelen met zo'n camperkenteken.
Ik zou als ik jou was de APV van je gemeente checken om dat dit soort zaken te voorkomen.

Succes in ieder geval met je MMMMOOIE bus !!

Cheers,
marcel
Hang los !
-------------
Verlaagde VW T3 1980 2.0 CU westfalia Joker 2
Gebruikersavatar
T3-DRIVER
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 265
Lid geworden op: 14 mar 2010 14:09
Locatie: TILBURG

Re: Camper kenteken.

Ongelezen bericht door T3-DRIVER »

Ik hoor het allemaal wel................ ik laat het wel bij grijs kenteken.
Misschien dat de kilometerheffing ooit nog ingevoerd wordt en dat dit ze voordelen meebrengt , al heb ik hier ook mijn twijfels over.

Nee , zelf custom dakje maken is ook weer iets waar ik niet aan begin..... heb me lak nu lief!.... :)

Groeten,

Lex
Gebruikersavatar
geejee
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 493
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:43
Locatie: rijswijk
Contacteer:

Re: Camper kenteken.

Ongelezen bericht door geejee »

hoi Lex,

ik had mijn bus laten keuren en op camper laten zetten.
op het kenteken staat nu:
voertuigsoort: bedrijfsauto
inrichting: kampeer auto

hij is nu belasting vrij maar de eerste twee jaar moest ik nog belasting betalen en die was hoger dan voor
een grijs kenteken.
hier ben ik toen tegen in bezwaar gegaan en heb toen de laatste twee jaar ook gewoon voor grijs betaald.


groeten gert-jan
groeten gert-jan
2005 camper inrichting
2009 ombouw 1,9 tdi
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: Camper kenteken.

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

wat is een custom dakje?
gr.cees
youpie123
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3652
Lid geworden op: 13 feb 2009 21:03

Re: Camper kenteken.

Ongelezen bericht door youpie123 »

Of zelfgemaakt, DX11 :wink:
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: Camper kenteken.

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

Weer wat geleerd. Dank je wel.
gr.cees
Plaats reactie