gestolen... maar (bijna) terecht!

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
oli*4
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 jun 2007 19:21
Locatie: Antwerpen

gestolen... maar (bijna) terecht!

Ongelezen bericht door oli*4 »

Hallo beste forum-lezers,

helaas lezen we en horen we het vaker en vaker,
Onze T3 bussen worden maar al te vaak het voorwerp van diefstal.

Enerzijds zijn het makkelijk(1) te stelen wagens met een hoge betrouwbaarheid,
wat een afzetmarkt oplevert in overzeese gebieden,
anderzijds is de vraag naar goede onderdelen zo groot (de prijs meestal ook) dat een wagen verkopen in losse stukken vaak meer oplevert dan een goede eindejaarspremie.
Niet dat de snoodaards die zich bezig houden met het slopen van andermans' bus behoren tot de groep hard werkende mensen (met een eindejaarspremie) maar toch...
(1) met makkelijk bedoel ik : eenvoudige sloten, geen transponder, ... dus je hoeft geen ervaring of voorkennis te hebben om een T3 te stelen...

Hier mijn verhaal...
Toen ik de 24e 's ochtends thuis de gordijnen aan de voorzijde open deed, stond daar op de plaats waar normaal mijn bus staat...
... niets , helemaal niets ..., allen maar een lege parkeerplaats (een beetje zoals in Genesis 1)
Menig empathisch lezer voelt onmiddellijk kramp in de maag, gebons in het hoofd, overwelmende paniek...
zo ging het ongeveer ook.
Vlug naar beneden met de kleine hoop dat mijn echtgenote al vroeg met de Bus op stap was, maar deze zat rustig in kamerjas aan een kop koffie met de krant,
dus bus gestolen... dedju! (Vlaamse vloek)
Onmiddellijk de 'Blauwe Lijn' gebeld (dat is de officiële benaming van de Politie in Antwerpen, anders zijn het flikken)
Deze kwamen vrij snel (na 30 minuten) ter plaatse met een T5b Multivan Trendline 2,0Tdi 140pk DSG, omgebouwd door Autograph naar Politiekombi, zowat de standaardkombi van de Antwerpse Politie
(het zijn veel details, maar dit is toch het VW-Bus forum, niet?)
Die na het opnemen van mijn verklaring hun verslag gingen afdrukken, wat niet echt boterde, dus een tweede ploeg opgeroepen om het verslag te helpen printen, want de printer in de eerste kombi deed het niet...
Enfin, goed anderhalf uur na het toekomen van de eerste interventieploeg kon ik mijn verklaring ondertekenen.

Tijdens mijn verhoor kon ik gelukkig aangeven waar de wagen zich bevond.
Helaas wordt ik beroepsmatig vaak geconfronteerd met diefstal of poging tot... waardoor ik eigenlijk continu gewezen wordt op het gevaar van diefstal, en als reflectie mijn eigen bus ook een zekere 'bescherming' toekende.
De dienstdoende inspecteurs stelden me gerust dat ondertussen de lokale politie van Tubize ter plaatse ( Waals Brabant) naar mijn bus zou gaan kijken

Na het verhoor me dan maar klaargemaakt om te vertrekken naar de plaats waar mijn T3 zou moeten staan.
Ik was maar al te benieuwd naar de opgelopen schade, en ik wou me vergewissen of de wagen nog transporteerbaar was naar huis, na vrijgave...
Alvorens te vertrekken nog even bellen naar de politie van Tubize (Tubeke in het Nederlans) of zij al nieuws hadden, maar daar was men niet op de hoogte.
De aanpalende politiezone dan maar, Haute Senne, maar ook daar hoorde men het in Keulen donderen.
Dan ben ik maar zelf naar Tubize vertrokken, ongeveer 1,5 uur rijden vanuit Antwerpen.
Tien minuten voor aankomst werd ik dan gebeld door de politie van Haute Senne dat ze een vraag hadden binnengekregen, en een ploeg ter plaatse zouden sturen.
Een beetje frustrerend doordat ik weet , ook uit ervaring, dat snel handelen cruciaal is voor het terugvinden van een wagen

Daar aangekomen (even moeten zoeken) was de politie ook net aangekomen.
Waar kwam ik in hemelsnaam terecht?
Het adres en de coördinaten staan hieronder, je kan straks eens Googlen...
Ik kwam op het domein van een verlaten tegelfabriek (La Tuilerie) in Braine-Le Compte ('s Gravenbrakel in het Vlaams)
waar heel wat verharde en onverharde wegen als een doolhof zich een weg banen door allemaal loodsen en hangars, afgewisseld met stukken braakliggend terrein.
Al die loodsen en hangars bleken verdeeld te zijn in kleinere compartimenten, waarin (niet al te koosjer uitziende) bedrijfjes zich hadden gevestigd, zoals garages, autohandelaars, koetwerkherstellers, cafe's, motoclubs, en andere organisaties die zich in de marge van de maatschappij begeven...
afgewisseld met half uiteengehaalde autowrakken, auto's zonder kenteken, afvalbergen, foorwagens...
Ik wil ook niet stigmatiseren, maar het publiek dat er rondliep was precies een cast voor één of andere Apocalyptische film waar de Russische, Georgische, Italiaanse, Afrikaanse, Albanese en weet ik nog wat- maffia één of andere survival-zone hadden opgericht. Ik ontbrak nog juist een paar zombies en auto's met boordgeschut...
Doorheen dit doolhof en afgaande op mijn instinct (zoiets als een moeder-kindgevoel) mijn mooie T3 Multivan gevonden achter een container,
en wat verder twee agenten in hun kombi, verstopt met de deurtjes op slot...

(de blauwe zone omvat het bedrijventerrein)
Rue du Grand Péril, 7090 Braine-le-Comte, 50.649522, 4.180656
Afbeelding


Tijd om de T3 even te bekijken.
De eerste agent kwam toch maar uit zijn kombi en wist me te vertellen dat ik er nog niet aan mocht , omdat er nog eerst een sporenonderzoek moest plaatsvinden.
Na dit sporenonderzoek zou de auto vrijgegeven worden, dat viel al mee.

Een blik in de omgeving deed me huiveren,
achter mijn T3 lagen nog enkele gestripte T3's die reeds geplet waren,
en daarachter een andere T3 die men aan het leeghalen was
(Natuurlijk was er niemand te zien en het was ook niet echt duidelijk bij welke loods deze verzameling hoorde)

Afbeelding
Afbeelding

Voor mij was het plaatje compleet, hier zaten T3 liefhebbers, maar dan vooral in het 'verzamelen' van andermans bus, slopen en verkopen.
Uiteindelijk brengt een (goede) bus in stukken wel een aardige duit op.

Terug naar mijn eigen Bus. Langs buiten viel het mee, de kentekens waren verwijderd en er stond met alcoholstift 'Collins' op de achterruit geschreven.
Na het sporenonderzoek (2 dames die met poeder en een plumeau op zoek gaan naar vingerafdrukken) mocht ik er eindelijk in...
Binnenin een ravage: het dashboard half gesloopt, de radio was niet zachtzinnig verwijderd, kabels afgeknipt, mijn koelkast weg, en het interieur ronduit smerig
Ik heb (had) een originele Multivan met een gaaf beige interieur, er zitten zelfs nergens gaten in de bekleding voor luidsprekers of dergelijke,
forumleden die mijn bus kennen of gezien hebben zullen dit bevestigen (hoop ik toch een beetje)
Achter het stuur zat ook een aanpassing om met de hand gas te geven en te remmen (ik heb een beperking in de OL) , deze moest er uit voor de dieven om de afdekking rond de stuurkolom vrij te maken.
Dit is niet zachtzinng gebeurd, zelfs compleet fout, waardoor mijn dashboard aan de tellerpartij 'geknikt' is.
Verder was alles wat 'los' aan de wagen zat al verdwenen zoals de gehele inhoud van het handschoenvakje, al mijn gereedschap onder de bank, mijn gordijnen, originele krik, de koelkast, matras achteraan, koffermat, ...
Omdat de plaats waar hij stond onverhard was, en men over de banken is gekropen was de auto één slijkboel geworden...

Het sporenonderzoek leverde niets bruikbaars op, buiten een sigarettenpeuk (jakkie bakkie, wie rookt er nu in een T3?)

Belangrijkste was toch, de auto is terecht...
Na vrijgave hem proberen te starten, maar het contactslot deed niets...
mmm... checklist overlopen... batterij ok (lampen gingen aan)
Een blik op het contactslot toonde me dat alle bedrading aan de stuurkolom was losgetrokken, en doorgeknipt.
Ok, dief nadoen en zelf starten... spanning op de '15' , dashboardlampjes gingen aan, en spanning op startmotorrelais...
de startmotor ging rond, maar de motor sloeg niet aan.
Blijkbaar ben ik geen goede dief, dus dan maar wachten op een takelwagen...
Ook had men de halve stuurkolom gesloopt om het stuurslot te forceren, de stuurinrichting voelde wat vreemd aan

Afbeelding

De wagen is nu naar een depot gebracht (het was al laat en Kerstavond stond voor de deur) maar zal normaal maandag of dinsdag terug in Antwerpen zijn...
Dan zal ik me bezighouden om de volledige inventaris te maken,
Eigenlijk had ik ook heel die dagmijn mooi kostuum aan, ik stond klaar om te gaan werken die ochtend.
En ik ben eigenlijk niet met mijn kostuumbroek in de beslijkte wagen gaan rondkruipen om alles uit te pluizen

Met alle repatriëringkosten, een goede reiniging, herstelling aan de elektrische installatie en contactslot,
een nieuw dashboard en radio, de ombouw aan het stuur (gas en rem) denk ik dat ik er met enkele duizenden euro's moet komen , veel geld, maar beter dan de hele bus weg...

Ik leer hieruit...
denk op voorhand na over de kans op diefstal en bescherm je wagen zo goed mogelijk...
niks boven een mechanische blokkering (goed extra stuurslot, bullock, pedaalslot)
Vertrouw niet op het originele stuurslot (deed ik wel)
zet de wagen uit het zicht indien mogelijk (waar ik woon staat hij zelfs op google streetview)
laat niet alles over aan de politie, maar kom zelf ook in actie (binnen het wettelijk kader) of activeer een privé dedective
Zoek zoveel mogelijk plaatsen bij elkaar waar je bus naartoe kan gaan (er staat op het forum ook ergens contactgegevens van de havenpolitie in Antwerpen)
(De plaats hierboven beschreven is er weer 1 bij)

Als er nu nog leden zijn die mee willen kijken op zoekertjessites naar iemand die een originele koelkast aanbiedt, of een Blaupunkt autoradio 'Woodstock DAB54'
kan je ma dan een PB sturen, ik hoop een spoor naar de daders te kunnen leggen...
mijn koelkast is herkenbaar door een versteviging aan de scharnieren, ik gebruik ze als instaphulp door er vanuit de rolstoel op te gaan zitten.

Hopelijk overkomt jullie dit niet, en vinden jullie het een aangenaam leesverhaal (helaas is het allemaal waar...)


beste groeten en zorgeloze feestdagen,

Olivier
Laatst gewijzigd door oli*4 op 25 dec 2015 22:50, 3 keer totaal gewijzigd.
T1 Sambabus (1965) /project
T3 Multivan 1,9WBX (DG) automaat (1990)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: gestolen... maar (bijna) terecht!

Ongelezen bericht door Theo Postma »

oei wat een verhaal, en wat snel zijn ze geweest met het slopen.
Ga vragen om dit verhaal te verplaatsen naar een ander rubriek, daar het hier verloren gaat na 50 dagen.
En dat zou zonde zijn, toch?

Theo
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3051
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: gestolen... maar (bijna) terecht!

Ongelezen bericht door krisg »

Gelukkig is er snel en accuraat gereageerd. ..
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
TheoT3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 dec 2007 18:18
Locatie: Leuven

Re: gestolen... maar (bijna) terecht!

Ongelezen bericht door TheoT3 »

Olivier
Erg wat er is gebeurd met je prachtige bus.Veel moed bij het herstel.
Groeten
Theo
Theo

Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973
Gebruikersavatar
oli*4
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 jun 2007 19:21
Locatie: Antwerpen

Re: gestolen... maar (bijna) terecht!

Ongelezen bericht door oli*4 »

Bedankt voor de steunbetuigingen,

alle beetjes helpen om de emotionele schade wat te verzachten.
En inderdaad ... er zat een doosje in dat me verteld waar de bus is.
Sommige forumleden merken op dat de bus toch niet komt als je ze roept (*)
Maar ik kan wel bellen naar de bus : 'waar ben je, schat?' En ze antwoord nog ook
(*) zie forumlid November ... :lol:

groetjes, Olivier
T1 Sambabus (1965) /project
T3 Multivan 1,9WBX (DG) automaat (1990)
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: gestolen... maar (bijna) terecht!

Ongelezen bericht door luizenbos »

Wat een verhaal :he!!!: ik hoop dat je je bus in orde weer in orde krijgt en dat je er financieel een beetje uitkomt heel veel sterkte :!: :!: komende tijd [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: gestolen... maar (bijna) terecht!

Ongelezen bericht door insomnia »

Verschrikkelijk verhaal maar fijn dat je het deelt. Sterkte met herstel.

Zou je ook de technische gegevens van de GPS module willen delen? (Welk merk, soort, kosten enz) Ik ben zelf wat sceptisch over de werking van die dingen maar dit bericht brengt een ander positief beeld met zich mee :wink:
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: gestolen... maar (bijna) terecht!

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Tjonge, wat een verhaal. Succes met het herstelwerk.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: gestolen... maar (bijna) terecht!

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Wat een nare ervaring al met al. :-(
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: gestolen... maar (bijna) terecht!

Ongelezen bericht door Marcel.S »

nou , heel verhaal , hopelijk kun je de bus weer in zijn eer herstellen , zal een flinke klus zijn .

dat is wel iets wat een overeenkomst tussen de T3 is en de T5 , ze nemen ze graag zonder toestemming mee :???:
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Re: gestolen... maar (bijna) terecht!

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Succes met herstel van de bus!
Ondanks horror-onderwerp heb je er wel een mooi verhaal van gemaakt [[thumbup]]
Zou mooi zijn als de daders ook nog ontmoedigd worden om deze praktijken te stoppen.
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3051
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: gestolen... maar (bijna) terecht!

Ongelezen bericht door krisg »

Steven, Let er vooral op dat het ding een backup accu heeft en dat er een deepsleep modus op zit, anders istiezoleeg.
Een prepaidsim met automatische herlading is ook wel handig dan blijft het belkrediet altijd op peil.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: gestolen... maar (bijna) terecht!

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Nu kan ik prima zoeken Steven, maar zou je je zoek werk willen delen?
Kan schelen in tijd en kennis, of er een apart topic van maken?

Theo
Gebruikersavatar
captain slow
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2807
Lid geworden op: 23 jun 2012 14:40
Locatie: Brummen

Re: gestolen... maar (bijna) terecht!

Ongelezen bericht door captain slow »

Zo wat een verhaal, mooi dat ie terecht is! Hopelijk is de schade te herstellen, succes daarmee.

Groetjes Jan [[bye]]
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
Gebruikersavatar
oli*4
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 jun 2007 19:21
Locatie: Antwerpen

Re: gestolen... maar (bijna) terecht!

Ongelezen bericht door oli*4 »

Aan de geïnterseerden voor een lokalisatiesystemen,

het is een hele denk- en probeeroefeningoefening , ik licht het even toe...

Je kan in zee gaan met een 'professioneel' bedrijf die track & trace systemen verkopen, ook voor doe het zelvers.
Reeds voor een 300 Euro heb je een redelijk toestel dat je zelf kan plaatsen.
Grote voordeel bij zulke toestellen is dat je permanent kan volgen op een website, inclusief geschiedenis...
En dat je in geval van diefstal een alarmcentral hebt die je wagen blijven volgen in contact met de politie of privédedectieve
Grote nadeel is de kost van de simkaart (continue 3G-verbinding) en de forfait per jaar voor de alarmcentrale...
En dan is er nog een belangrijk nadeel bij doe het zelf-kits : De T3 is een atypisch voertuig voor GPS signalen:
een moderne auto heeft veel kunststof bouwdelen waar GPS signalen makkelijk door geraken, Een T3 niet, je GPs moet door de 'ruit' kunnen kijken vanwege het metalen dashboard en de vele metalen bouwdelen (zelfs de onderkant van de zetels)
In een moderne auto hebben we die problemen niet : heel de binnenbekleding, motorbescherming, ... is van kunstof, dus voldoende verstopplaatsen waar je met GPS en GSM signaal makkelijk buiten geraakt.
De Metatrak T30 is een geweldig voorbeeld van zo een makkelijke track en trace : rond de 450 euro, 1 jaar abonnement inbegrepen, nadien 150 Euro per jaar, te volgen via een website en een app op de smartphone, geen roamingkosten,
de grootte van een cd-doosje, + en - aansluiten en klaar! (key on/off is door spannings- en rimpeldedectie ) Bij losmaken van de batterij gaat het toestel nog 70 uur mee...
Startonderbreker kan via Bluetooth
Helaas werkt dit toestel niet in de T3 vanwege... geen GPS ontvangst, tenzij onder het kapje van de tellers
Je kan een toestel plaatsen met externe antennes, wat het dan weer minder doe-het-zelf maakt en een duurdere categorie van toestellen

De meeste zullen de gebruikskost aan de hoge kant vinden van bovenstaande oplossingen...
dus fase II : goedkopere oplossingen
op ebay en alibaba sites vind je een heel aanbod aan toestelletjes die met een prepaidkaartje kunnen communiceren via sms, véél goedkoper!
Alleen is het daar wat zoeken naar een betrouwbaar toestel, dat werkt met een Europees GSM netwerk, en dat een autonome batterij heeft
(Zoals Kris reeds aangaf, en een batterij haar naam waardig)
Het heeft toch wat trial-and-error gekost alvorens een goede keuze te kunnen maken.
En mijn grootste vrees is altijd dat het toestel 'uit' valt, want dan is communicatie niet meer mogelijk.
Beroepsmatig hebben we op kantoor zo een 400 toestelletjes in beheer, en elke maand valt er toch 1 of 2 in panne...

Ik heb dan geopteerd voor een toestel dat me om de x dagen een 'PIL' stuurt (Presence In Life), zodat ik min of meer kan volgen of het toestel wel in leven blijft.
Advies geven is moeilijk, maar let gewoon op bovenstaande punten.

beste groeten,

Olivier
T1 Sambabus (1965) /project
T3 Multivan 1,9WBX (DG) automaat (1990)
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: gestolen... maar (bijna) terecht!

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Wel Olivier een kerst om niet meer te vergeten, ik hoop dat je je bus weer op orde krijgt en dat ze hem volgende keer laten staan.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Plaats reactie