Taxatie waardes

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Taxatie waardes

Ongelezen bericht door rick »

De precieze waarde van een auto lijkt mij voor een verzekeringsmaatschappij niet zo interressant. De premie, die betaald moet worden en oploopt bij een hogere taxatiewaarde is dat wel. Een verzekeringsmaatschappij weet precies waar het optimum zit waar het gaat om winstgevendheid (ontvangen premies vs schadeuitkeringen). Het is daarom niet zo raar dat "taxateurs" tot een hoge taxariewaarde komen.
En niet onbelangrijk; een hoge taxatiewaarde kan voor een klant een reden zijn om meer te verzekeren dat feitelijk nodig is terwijl een WA+ volstaat.

Bij schade door schuld van derden wordt de dagwaarde vastgesteld door taxateurs die verbonden zijn aan grote verzekeringsbedrijven. Die zullen zich niet laten leiden door een taxatierapport van derden. Dat betekent dat je wellicht toch bedrogen uitkomt. Ondanks dat je geen schuld hebt aan het ongeval zul je het schadebedrag, dat boven de dagwaarde uitkomt, zelf moeten ophoesten. Laat je het uitkeren door je eigen verzekering dan zal je premie stijgen.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Taxatie waardes

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Daarom ook van belang te weten of verhaalsbijstand inbegrepen is op je polissen en of je rechtsbijstand dekking bied. Dan nog moet men er soms hard achteraan om ze in beweging te krijgen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Caroline
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 apr 2019 20:37
Locatie: Amersfoort

Re: Taxatie waardes

Ongelezen bericht door Caroline »

hallo,
weet iemand een goeie taxateur in midden Nederland?
groet, Caroline
T3 Vanagon special edition California Westfalia ‘85
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Taxatie waardes

Ongelezen bericht door RoonT3 »

verenigd register taxateurs kan je bekijken welke taxateur in je buurt zit. Daarnaast zou ik de taxateur nog even googlen op recensies.

Of kijk bij de fehac

edit: hier nog een partij die certificering van taxateurs regelt. Federatie TMV
Laatst gewijzigd door RoonT3 op 13 jun 2019 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Caroline
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 apr 2019 20:37
Locatie: Amersfoort

Re: Taxatie waardes

Ongelezen bericht door Caroline »

Bedankt, Ronald
groet, Caroline
T3 Vanagon special edition California Westfalia ‘85
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: Taxatie waardes

Ongelezen bericht door eric.c »

Hallo,

Ik ben tevreden over de taxatie door Dennis Rietveld van Rietveldtaxaties.
Die zit in Dussen, iets onder Gorinchem.
Ik ben er begin dit jaar (weer) geweesst, en heb een uitgebreid rapport ontvangen, van de binnen- en de buitenkant.
Hij heeft het wel erg druk.

Groet, Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Taxatie waardes

Ongelezen bericht door Kire »

Caroline schreef: 11 jun 2019 09:08 hallo,
weet iemand een goeie taxateur in midden Nederland?
Ik woon iets noord-oostelijker, maar ik heb vanmiddag bezoek gehad van Peter en Rik Maalcke (http://www.cartax.co) voor de hertaxatie van mijn VW bus. Aardige mensen en leken mij ter zake kundig. Voorheen liet ik iedere 3 jaar de taxatie doen (op aanraden van mijn verzekeraar) door Jeroen Helms, maar helaas is deze man vorig jaar overleden (en Peter Maalcke heeft het bedrijf van Jeroen Helms toen over genomen).

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Taxatie waardes

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Let erop dat diegene die de taxatie uitvoert de erkende taxateur is en niet dat hij enkel de taxatie (door derden opgenomen) aftekent.

in jouw geval; Je zegt dat Peter en Rik langs geweest zijn. Dat zal dan goed zijn want P(eter).A.Th. Maalcke is VRT erkend. Als enkel Rik zou langskomen om de bus te taxeren en vervolgens de taxatie door Peter afgetekend/bekrachtigd wordt is deze in feite NIET geldig en wordt NIET erkend.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Taxatie waardes

Ongelezen bericht door Kire »

RoonT3 schreef: 12 jun 2019 20:53 Let erop dat diegene die de taxatie uitvoert de erkende taxateur is en niet dat hij enkel de taxatie (door derden opgenomen) aftekent.

in jouw geval; Je zegt dat Peter en Rik langs geweest zijn. Dat zal dan goed zijn want P(eter).A.Th. Maalcke is VRT erkend. Als enkel Rik zou langskomen om de bus te taxeren en vervolgens de taxatie door Peter afgetekend/bekrachtigd wordt is deze in feite NIET geldig en wordt NIET erkend.
De taxatie is door Peter uitgevoerd en zoon Rik was er bij "ter opluistering". En de bus is wat hoger getaxeerd dan de vorige keren door Jeroen Helms.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Caroline
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 apr 2019 20:37
Locatie: Amersfoort

Re: Taxatie waardes

Ongelezen bericht door Caroline »

We hadden Bas van Genderen van Moesenbroeck classic cars, en zijn zeer tevreden! 7000 hoger dan de taxatie van 2010.
groet, Caroline
T3 Vanagon special edition California Westfalia ‘85
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Taxatie waardes

Ongelezen bericht door rick »

Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Taxatie waardes

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Yep,..... heel verhaal maar komt erop neer dat;

1) de taxatie niet kundig was en de eiser(es) op basis van de polisvoorwaarden dus naar haar geld kan fluiten. (groot verschil tussen hertaxatie door verzekeraar en de eigen taxatie een paar maanden eerder)
2) de eiser(es) was op moment van veroorzaakte schade niet de eigenaar/tenaamgestelde, dus ook de dekking van de verzekering was op het moment van veroorzaakte schade niet aanwezig. (wagen was in 1e instantie zakelijk gekocht en na de schade overgeschreven naar prive)

Een hoge onrealistische taxatie geeft dus de nodige risico's. Dan gaan er wel bellen en toeters af bij de verzekeraar.

Daarnaast, het goed bijhouden en documenteren van onderhoud en herstel kan lonen om de originaliteit en kwaliteit van je bus aan te tonen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Taxatie waardes

Ongelezen bericht door krisg »

Het blijft natuurlijk moeilijk aantoonbaar wat een bus/auto waard is...
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: Taxatie waardes

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Het document is wat lang maar ook helder en leerzaam , een vriend van mij is schade expert en had mij al eerder verteld dat een taxatierapport zeker niet altijd lijdend is bij de afhandeling van schade . In de periode dat de Oldtimer regeling voor diesels werd aangepast, ze moesten weer wegenbelasting gaan betalen, zijn er heel veel Diesel oldtimers spontaan in de brand gevlogen .
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Taxatie waardes

Ongelezen bericht door insomnia »

krisg schreef: 13 jun 2019 14:17 Het blijft natuurlijk moeilijk aantoonbaar wat een bus/auto waard is...
Deze mening deel ik wel,

Stel de waarde van een bus wordt vastgesteld op X. Deze bus vertoont geen gebreken zoals benoemd in de uitspraak van de rechtbank. (Want daar zit vind ik een aanwijsbare onjuistheid in de taxatie in)

Als een ander persoon mijn bus gaat taxeren komt er vrijwel zeker geen gelijke waarde uit. Maarrrrrrr de waarde zal nooit met hetzelfde percentage afwijken als in de situatie in de link... ja, een afwijking van 30% kan zelfs.. maar daar is de rek ook wel mee er uit.

Indien de waarde vast is gesteld en worden in lijn met bedragen die Ik hier hoor en zie zal de rechtzaak wel lastiger worden (waarmee ik niet zeg dat een zaak altijd gewonnen zal worden )
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Taxatie waardes

Ongelezen bericht door krisg »

Ik heb mijn california laten taxeren, er werd mij gevraagd hoeveel ik dacht dat ze waard was en verrassing... dat was het resultaat..
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Plaats reactie