Mike Sander vet waar te koop?

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door Erik Middel »

We gaan het tzt gewoon eens proberen. Vooral die naad die ik liet zien op de foto eerst maar eens ontroesten ipv de hele plaat vervangen. KTL is wel ubercool.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door rick »

Het enige wat ik aan het goede advies van Roon kan toevoegen is dat het soms niet goed hecht aan het oppervlak. Dat is het gevolg van vet of siliconen op het oppervlak. Dus goed ontvetten waar het kan. Ik heb de naad geborsteld met een dremelborsteltje. Kom je bij lange niet diep genoeg maar haalt niet teveel goed materiaal weg. Pas op voor de borstelhaartjes die losraken want die verdwijnen onbereikbaar onder de huid als je pech hebt en erin stapt.
Geef het tijd. Ik heb Fewrtan twee keer aangebracht met een tussenliggende spoelbeurt. (Fertan aanbrengen op een enigszins vochtig metaal, kijk in de gebruiksaanwijzing zoals Roon zei!). Bij twee behandelingen ben je met Fertan al 48 uur verder!!! Aanbreng- en droogtijden echt aanhouden. Ook de kit op de afgelakte ondergrond (belangrijk!!) eerst laten uitharden én krimpen (1- 2 weken?) voordat je lak aanbrengt. anders springt ie eraf.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door rick »

Niet onbelangrijk. Borstel met een dun borsteltje / penseel het zwart grijze spul, dat Fertan achterlaat, stevig weg echter zonder te schuren. En goed uitspoelen en laten drogen (lang!) dat alle vocht weg is.
Dat betekent dat je dus op verschillende plekken aan de bus in verschillende stadia moet werken om geen tijd te verliezen met wachten.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Het grote waar Mike Sanders vet waar te koop en hoe het toe te passen of is er een beter product topic

Ongelezen bericht door insomnia »

Moeten we niet of het topic splitsen of de naam van het topic aanpassen? :wink:
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Het grote waar Mike Sanders vet waar te koop en hoe het toe te passen of is er een beter product topic

Ongelezen bericht door Erik Middel »

insomnia schreef:Moeten we niet of het topic splitsen of de naam van het topic aanpassen? :wink:
Het is een volstrekt interessante discussie, maar misschien heb je wel gelijk.

Overigens zei iemand bij mij in de loods dat je ook niet te lang moest wachten met wegspoelen van Fertan want anders is het er niet meer af te krijgen. Dat van mij zit er al weken op zonder afgespoeld te zijn met het idee 'dan roest het in ieder geval niet totdat ik er verder mee ga'.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door rick »

Lees de gebruiksaanwijzing goed door. Dan blijkt dat je het na 24 uur kunt afspoelen en dat de beschermingslaag dan al is gevormd. Dus het 'niet afspoelen' geeft geen verbetering tegen het roesten. Wat je eraf spoelt en zacht afborstelt zijn omzettingsproducten van de roest. Alhoewel het mij nog steeds niet duidelijk is welk deel dat is. Want je kunt met enige moeite de zwarte laag ook eraf boenen. Dat betekent dat deze niet echt goed hecht. Toch breng men daar wel de afwerkingslaag overheen aan.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door Erik Middel »

En, is Patrick inmiddels al aan de slag met het MS Fett?
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
spherius
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:21
Locatie: Zevenaar

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door spherius »

Bijna Erik.

Vorige week donderdag is pakket uit duitsland binnen gekomen, samen met nog wat onderdelen.
De bus is niet het enige project wat hier thuis loopt, soms zijn er ook andere prioriteiten...

Heb geduld, ik zal mijn project topic aanvullen met mijn ervaringen zodra het zover is.
Tjoei, Patrick

VW T3 2.0 8V '82 Camper
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

:lol: Mijn bus MS roest aan de buitenkant wel, binnenzijde niet...
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie