Mike Sander vet waar te koop?

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
rick
Bus guru
Berichten: 5100
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door rick »

Nog het een en ander over nadenroest. (zoektermen; naden fertan ferpox)
Bij mijn beschreven behandeling jarenlang tot de verkoop van mijn bus en mogelijk langer geen roest meer verschenen..

http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... ox#p138971
http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... an#p140755
Rick

Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 855
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Roerdomp schreef:Tuurlijk moet je de context zien. MS Fett zit niet eens in de aangehaalde test. In de Duitse test wel. Maar hetzet je wel aan het denken als je goed verkopende producten ziet falen in praktijktests.
Precies! Mooi om te zien dat in de bekende Duitse test MS Fett er goed uit komt. Zet deze ook roest om voordat het beschermt wordt?
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249

Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 855
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door Erik Middel »

rick schreef:Nog het een en ander over nadenroest. (zoektermen; naden fertan ferpox)
Bij mijn beschreven behandeling jarenlang tot de verkoop van mijn bus en mogelijk langer geen roest meer verschenen..

Rick,

Hoe perste je die naden vol met MS e.d. precies? Van de buitenkant of binnenkant, en waarmee?
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249

rick
Bus guru
Berichten: 5100
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door rick »

Als de naden goed zijn uitgeruimd en behandeld kun je het vet (verwarmd) met een dun en smal kwastje zo diep mogelijk aanbrengen. Met perslucht onder lichte druk kun je het verder blazen. Uiteindelijk masseer je met de vingers de hele naad vol en aan de binnenzijde heb ik het gekwast. Het is een uiterst precies werkje; uiteindelijk moet er zich geen vet bevinden op de plek waar de afsluitende kitnaad aanhecht. Van alle behandelingen die ik geprobeerd heb was dit degene waar ik jarenlang geen roestplekje heb aangetroffen.
Rick

Gebruikersavatar
captain slow
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2807
Lid geworden op: 23 jun 2012 14:40
Locatie: Brummen

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door captain slow »

Via deze site heb ik Teroson ontdekt, schijnt de beste wax te zijn volgens een duitse test, de vetten zijn lastiger aan te brengen.

1 Mike Sanders Korrosionsschutzfett Vet € 45/4 kg € 800 Uitstekend
2 Siegafett Vet - € 350 Zeer Goed
3 Teroson HV 400 Wax € 14,70/l - Zeer Goed
4 Waxoyl Professional 120-4 Wax - € 150 Goed
5 Berner HK 1000 Wax € 8/l - Goed
6 Makra HK 400 Wax € 8/l € 150 Goed
7 RST 2000 Olie € 17,40/l € 260 Voldoende
8 Fluid Film Liquid A Vet € 9,28/l € 450 Voldoende
9 Gunex 2000 Olie € 12,60/0,5 l - Voldoende
10 Kriechfett Seilbahn-Fluid Zeer dun vet € 18/l - Voldoende
11 Tectyl Hohlrauwkonservierer ML Wax € 11,95/l - Twijfelachtig
12 Pingo Hohlraumversiegler Wax € 9,62/l - Twijfelachtig
13 Carlofon D1000 transparent Wax - - Twijfelachtig
14 3M Hohlraumversiegelung 08919 Wax € 10,64/l - Twijfelachtig
15 Holts Hohlraumversiegelung Wax € 9/l - Twijfelachtig
16 Tuff-Kote Dinol Zweischichtwax Wax - € 450 Onvoldoende
17 Fertan Rostwandler (roestomzetter) en Wax Wax € 37/2 l € 400 Onvoldoende
18 Auto-Fit Hohlraumkonservierung Wax € 9,05/l - Onvoldoende
19 Owatrol Farbkriechoel Olie € 19,13/l € 400 Onvoldoende
20 Wuerth Aktiv Holhraumwachs auf Wasserbasis - - - Niet beoordeeld

Groetjes Jan.
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1

Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 855
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Dankjewel voor de uitleg Rick. Dus dan moet ik wel eerst de Fertan uit mijn naden weer spoelen tegen de tijd dat ik hier aan toe kom en dan met een vetspuit op de compressor alles vullen, alvorens de bus gespoten wordt.

Interessant over Teroson, al is dit weer een wax. Zetten Teroson en MS ook bestaande roest om op plekken waar je niet bij komt?
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249

rick
Bus guru
Berichten: 5100
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door rick »

Kijk de volgorde van bewerking die ik beschreven heb. Fertan (na inwerking naad met penseel uitborstelen en spoelen) / ferpox / lak / MS vet / kit / lak
Rick

rick
Bus guru
Berichten: 5100
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door rick »

Erik, behalve de roestomzetters dekken de meeste overige materialen het metaal alleen af zodat er geen water en/of zuurstof bij kan komen. Dan roest het niet.
Rick

Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14838
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Alle naden die ik open heb gehad, en dat waren ze bijna allemaal, zijn gaan roesten omdat er vocht bij is gekomen.
En vocht kon er bij daar de kit uitgedroogd raakt.
Door de haar scheuren trekt er vocht in, en dan ontstaat er roest.
Ik zou dus eerst je kit naden vervangen, voordat je iets ziet van roest oid.
En dan regelmatig controle houden op het kit, ook onderaan en achterin de hoeken van de bus.

Theo

rick
Bus guru
Berichten: 5100
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door rick »

Het is niet anders als bij de kitnaden van ruiten. Die moeten om de 6 tot 8 jaar vervangen worden (m.n. aan de onderzijde). Bij auto's zal dat termijn aanzienlijk langer zijn. Nu denk ik dat het meeste vocht aan de binnenzijde binnentreedt. Daar vormt zich condens en is de naad minder goed of niet afgewerkt.
Rick

Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 855
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Rik, duidelijke uitleg. Drankje!

Aan de buitenkant heb ik de naden ontdaan van kit, open gemaakt met de verfkrabber en voor zover mogelijk gestraald. Daarna Fertan erop gespoten:

Afbeelding

Aan de binnenkant ontdek je dan vervolgens dit:

Afbeelding

Wat ik met de pijl aangeef kan ik natuurlijk met de staalborstel kaal maken. Of zou je de puntlassen uitboren, plaat eruit, naden kaal en opnieuw inlassen?
De twee roestige lijnen zijn van de dwarsbalk en kan ik er uitslijpen en nieuw staal inlassen. Het hele paneel (achter keukenblok) vervangen is me wat duur...
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249

rick
Bus guru
Berichten: 5100
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door rick »

Ik heb mijn bus 12 jaar gehad. Ik heb nooit de verwachting gehad dat al die roestpreventie zou betekenen dat hij niet verder roest. Dat doet hij en steeds weer op andere plekken. Ook de plekken die je nu herstelt zullen na verloop van tijd (hopelijk jaren) weer gaan roesten. Je moet voorkomen dat de roest sneller voortschrijdt dan strikt noodzakelijk is. Dat betekent de boel remmen, meer niet. De auto zul je niet voor de eeuwigheid hebben en voor waardebehoud hoef je het ook niet te doen. Daarvoor zijn de investeringen te groot.

Die lange strepen roest, als het er nog voldoende ijzer onder zit, dus behandelen en niet eruit slijpen.
Rick

Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4915
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dit lijkt mij bij uitstek een roestprobleem waar Mike Sanders zich onderscheidt van de rest. Uitslijpen kan over 20 jaar altijd nog.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen

Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 855
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Roerdomp schreef:Dit lijkt mij bij uitstek een roestprobleem waar Mike Sanders zich onderscheidt van de rest. Uitslijpen kan over 20 jaar altijd nog.
Dus, staalborstel op de flex, mooi kaalmaken en dan de methode zoals Rick hierboven mooi omschreef gebruiken inclusief Mike Sanders. Scheelt weer het hele paneel vervangen :).

Nog tips om zo diep mogelijk in die naad te komen? Zou een vloeistofspuit op de compressor een idee zijn, of juist overbodig:

Afbeelding
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249

Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2265
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Inspuiten even thee gaan drinken en weer terugkomen. Tijd is je beste vriend. Maak het niet moeilijker dan het is..... Je kan ook een 50 watt verwarmingselementje in je holle ruimtes monteren, scheelt tegen condens.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik

Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 855
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Mike Sander vet waar te koop?

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Dus bovengenoemd ding is niet nodig. Inspuiten van Fertan oid vloeit zelf goed in de naad?
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249

Plaats reactie