Lobke, de gele VW T3 Eurec Cassandra
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Lobke, de gele VW T3 Eurec Cassandra
Twee weken geleden waren we een lang weekend in Zeeland en het toeval wilde dat wij aan het strand bij Domburg niet de enige VW-liefhebbers waren:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr.,
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Lobke, de gele VW T3 Eurec Cassandra
Bekende plek, ik kom daar regelmatig (mijn profielfoto is daar ook genomen).
Als je daar iets verder door rijdt kan je zo het strand op rijden. Ik heb daar diverse keren een syncro zien staan.
Als je daar iets verder door rijdt kan je zo het strand op rijden. Ik heb daar diverse keren een syncro zien staan.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Lobke, de gele VW T3 Eurec Cassandra
Ik zoek een oplossing voor het volgende: ik krijg geen warme lucht meer in het interieur.
Dat was goed merkbaar de afgelopen tijd: koude voeten!
Ter info, mijn T3 is van 1980 en heeft - standaard - geen elektrische ventilator om lucht te blazen. Ik heb dus alleen vier schuifhendels op het dashboard en niet ook nog een schakelaar.
Ik heb al een inspectie uitgevoerd:
1) Er wordt wel degelijk lucht in het interieur geblazen (tijdens het rijden), maar alleen koude. De hoeveelheid koude lucht kan ik middels een
schuifhendel aanpassen.
2) De vier schuifhendels gecontroleerd, de kabels van een druppeltje olie voorzien en ze beter afgesteld. De schuiven werken allemaal naar behoren.
3) De klepjes die bij de uitlaat zitten om de warme luchttoevoer te regelen gaan goed open en dicht. Dit kun je ook horen tijdens het rijden: als je de schuif op "warm" zet, dan komt er meer lawaai van de uitlaat via de luchtroosters in het interieur. Helaas: alleen extra geluid en geen warme lucht.
4) De buis waarin de lucht van achteren naar voren onder de bus door stroomt, ziet er onbeschadigd uit.
Indien iemand een idee heeft waar het gebrek aan warme lucht aan kan liggen, dan hoor ik het graag.
Dat was goed merkbaar de afgelopen tijd: koude voeten!
Ter info, mijn T3 is van 1980 en heeft - standaard - geen elektrische ventilator om lucht te blazen. Ik heb dus alleen vier schuifhendels op het dashboard en niet ook nog een schakelaar.
Ik heb al een inspectie uitgevoerd:
1) Er wordt wel degelijk lucht in het interieur geblazen (tijdens het rijden), maar alleen koude. De hoeveelheid koude lucht kan ik middels een
schuifhendel aanpassen.
2) De vier schuifhendels gecontroleerd, de kabels van een druppeltje olie voorzien en ze beter afgesteld. De schuiven werken allemaal naar behoren.
3) De klepjes die bij de uitlaat zitten om de warme luchttoevoer te regelen gaan goed open en dicht. Dit kun je ook horen tijdens het rijden: als je de schuif op "warm" zet, dan komt er meer lawaai van de uitlaat via de luchtroosters in het interieur. Helaas: alleen extra geluid en geen warme lucht.
4) De buis waarin de lucht van achteren naar voren onder de bus door stroomt, ziet er onbeschadigd uit.
Indien iemand een idee heeft waar het gebrek aan warme lucht aan kan liggen, dan hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door IVARIO op 23 feb 2019 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gr.,
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Lobke, de gele VW T3 Eurec Cassandra
Komt er wel lucht in de warmte wisselaars bij de uitlaat?
Theo
Theo
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Lobke, de gele VW T3 Eurec Cassandra
Dag Theo, de term "warmte wisselaar" kwam ook al eens in mijn hoofd, maar ik weet eigenijk niet waar die zit/hoe die er uit ziet...
Afgelopen zomer heeft iemand trouwens wel enkele aanpassingen gedaan om meer koude luchttoevoer naar de motor te krijgen, en ik weet dat ie daarbij de hard-plastieken buis die voor de ventilator van de motor langsloopt heeft vervangen door een flexibele buis, om zo meer luchtstroom naar de ventilator te krijgen, maar ik weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben.
Ik heb tot voor kort nooit de verwarming voor het interieur hoeven gebruiken, dus ik weet niet of het probleem zich sindsdien voordoet of dat het van recenter datum is.
Heb de man zojuist geprobeerd te bellen.
Afgelopen zomer heeft iemand trouwens wel enkele aanpassingen gedaan om meer koude luchttoevoer naar de motor te krijgen, en ik weet dat ie daarbij de hard-plastieken buis die voor de ventilator van de motor langsloopt heeft vervangen door een flexibele buis, om zo meer luchtstroom naar de ventilator te krijgen, maar ik weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben.
Ik heb tot voor kort nooit de verwarming voor het interieur hoeven gebruiken, dus ik weet niet of het probleem zich sindsdien voordoet of dat het van recenter datum is.
Heb de man zojuist geprobeerd te bellen.
Gr.,
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Lobke, de gele VW T3 Eurec Cassandra
Sorry, voor de duidelijkheid: mijn T3 heeft een luchtgekoelde motor.
Zit daar dan überhaupt wel een warmtewisselaar op? Nee toch?
Zit daar dan überhaupt wel een warmtewisselaar op? Nee toch?
Gr.,
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: Lobke, de gele VW T3 Eurec Cassandra
Jawel je uitlaat is dubbelwandig en verwarmt de lucht voor je intrieur (dacht ik)
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Lobke, de gele VW T3 Eurec Cassandra
Dag Sjoerd,
Ja, de warme lucht komt van de uitlaat.
De uitlaat zelf wordt uiteraard gewoon heet.
Als de uitlaat dubbelwandig is, wat zou daar dan kapot kunnen gaan of fout kunnen lopen, waardoor deze geen warme lucht meer afgeeft?
Ja, de warme lucht komt van de uitlaat.
De uitlaat zelf wordt uiteraard gewoon heet.
Als de uitlaat dubbelwandig is, wat zou daar dan kapot kunnen gaan of fout kunnen lopen, waardoor deze geen warme lucht meer afgeeft?
Gr.,
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Lobke, de gele VW T3 Eurec Cassandra
even kijken en voelen dus aan de uitgang van de kachelpotten om de uitlaat.
er kan van alles kapot gaan aan ijzer, doorroesten bv.
Maar zitten de buizen er wel aan?
en werkt de kachel afsluiting ook?
Theo
er kan van alles kapot gaan aan ijzer, doorroesten bv.
Maar zitten de buizen er wel aan?
en werkt de kachel afsluiting ook?
Theo
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: Lobke, de gele VW T3 Eurec Cassandra
Als de binnenpijp doorrot heb je stank in het intrieur en als de buitenkant doorrot is je opbrengst minder. Maar er zitten ook kleppen in dit systeem en als de kabel daarvan stuk is dan kan het zijn dat hij gewoon dicht blijft. Denk da het verstandig is dit eerst te controleren
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Lobke, de gele VW T3 Eurec Cassandra
Het was prachtig weer om te sleutelen vandaag. Ben dan ook de hele middag lekker bezig geweest.
Helaas heb ik nog steeds alleen maar koude lucht in het interieur. Ook geen lauwe, maar alleen koude lucht.
Het volgende heb ik vanmiddag gedaan:
- Ik had toch nog een nieuw "klephuis" liggen voor de rechterkant, dus ik heb die er maar opgezet. De oude werkte volgens mij ook nog goed, maar ging alleen een beetje zwaarder. De linkerkant was al eens vervangen en opent en sluit ook goed.
- Nogmaals de kabels gecheckt waarmee je via de schuifhendel de klepjes kunt openen voor warme lucht. de kabels werken prima en de klepjes openen en sluiten goed.
- Gecheckt of alle luchtbuizen goed zaten en dat bleek wel het geval te zijn.
Heb ook proefgereden zonder luchtbuizen. De uitlaat wordt heet en er komt ook wel warme lucht uit de openingen waar de buizen normaal op aangesloten zitten.
Er loopt trouwens ook een buis van de ene naar de andere kant in de motorruimte. Deze loopt langs de ventilator van de motor. Die buis heb ik losgehaald en toen viel me wel iets op bij draaiende, warme motor: uit de opening aan de bestuurderskant kwam wel warme lucht van de uitlaat, maar aan de rechterkant niet...
Dit lijkt me niet goed. Te meer daar aan de rechterkant ook nog eens een ventilator zit, die door de v-snaar van de dynamo wordt aangedreven.
Deze "blower" blaast flink, waardoor er dus voor de benodigde luchtcirculatie wordt gezorgd. Althans, ik denk dat het zo werkt.
Maar in plaats van dat er dus warme lucht wordt rond geblazen, gebeurt dit dus met koude lucht.
Dat zou betekenen dat er toch iets mis is met de (rechterkant van de) uitlaat? IK zie er echter helemaal niets aan en ook heb ik zeker geen uitlaatgassen in het interieur.
Dus... alle raad en daad is nog steeds welkom hoor!
Helaas heb ik nog steeds alleen maar koude lucht in het interieur. Ook geen lauwe, maar alleen koude lucht.
Theo, ik neem aan dat je de klepjes links en rechts bedoelt?
Het volgende heb ik vanmiddag gedaan:
- Ik had toch nog een nieuw "klephuis" liggen voor de rechterkant, dus ik heb die er maar opgezet. De oude werkte volgens mij ook nog goed, maar ging alleen een beetje zwaarder. De linkerkant was al eens vervangen en opent en sluit ook goed.
- Nogmaals de kabels gecheckt waarmee je via de schuifhendel de klepjes kunt openen voor warme lucht. de kabels werken prima en de klepjes openen en sluiten goed.
- Gecheckt of alle luchtbuizen goed zaten en dat bleek wel het geval te zijn.
Heb ook proefgereden zonder luchtbuizen. De uitlaat wordt heet en er komt ook wel warme lucht uit de openingen waar de buizen normaal op aangesloten zitten.
Er loopt trouwens ook een buis van de ene naar de andere kant in de motorruimte. Deze loopt langs de ventilator van de motor. Die buis heb ik losgehaald en toen viel me wel iets op bij draaiende, warme motor: uit de opening aan de bestuurderskant kwam wel warme lucht van de uitlaat, maar aan de rechterkant niet...
Dit lijkt me niet goed. Te meer daar aan de rechterkant ook nog eens een ventilator zit, die door de v-snaar van de dynamo wordt aangedreven.
Deze "blower" blaast flink, waardoor er dus voor de benodigde luchtcirculatie wordt gezorgd. Althans, ik denk dat het zo werkt.
Maar in plaats van dat er dus warme lucht wordt rond geblazen, gebeurt dit dus met koude lucht.
Dat zou betekenen dat er toch iets mis is met de (rechterkant van de) uitlaat? IK zie er echter helemaal niets aan en ook heb ik zeker geen uitlaatgassen in het interieur.
Dus... alle raad en daad is nog steeds welkom hoor!
Gr.,
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Lobke, de gele VW T3 Eurec Cassandra
Dan maar een update mijnerzijds: ik denk nu echt wel dat er alleen maar iets mis is kan zijn met de "warmtewisselaar" aan de rechterzijde van de uitlaat. Enfin, ik denk dat een nieuw deel het probleem zou oplossen, maar aangezien er binnenkort weer mooi weer aan zit te komen, heeft dit weinig prioriteit. Daarnaast heb ik zo'n onderdeel ook nog niet aangetroffen in de diverse prijslijsten van de onderdelen-aanbieders, dus ik laat het maar even voor wat het is.
Laatst gewijzigd door IVARIO op 10 mei 2019 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr.,
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: Lobke, de gele VW T3 Eurec Cassandra
Ik denk dat er weinig luchtboxers hier zijn om precies te achterhalen wat er mis gaat. Overigens als je geen stank in je intrieur hebt en er geen gat aan de buitenkant van je uitlaat zit dan denk ik dat je eerder een aanvoer probleem hebt (verstopping of iets dergelijks?). Ben je lid van facebook? Dan zou je het op de "volkswagen t3 liefhebbers" pagina kunnen vragen. Niet om een discussie te starten hier maar dat kan nog een optie voor je zijn.
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Lobke, de gele VW T3 Eurec Cassandra
Bedankt, Sjoerd
Ik heb nog wel een FB account, maar kom eigenlijk nooit meer op FB.
Wellicht zal ik het er toch eens opperen.
Voorlopig heeft het echter geen prioriteit.
Afgelopen weekend de remvloeistof vervangen.
Verder alles OK en wordt Lobke weer regelmatig ingezet voor vakantie- en weekendtripjes.
Vorige week bij voorbeeld naar het Zwarte Woud in Duitsland geweest.
Het benzineverbruik is weer flink verbeterd, nu ik de koeloortjes er af heb gehaald, die bij de luchtroosters aan de zijkanten van de bus waren gemonteerd om de motor van meer koellucht te voorzien (zie de strandfoto's op de vorige pagina).
Blijkbaar waren dit echt enorme windvangers, wan het benzineverbruik is gelukkig gedaald van 14,5 liter per 100 km naar 11,5 liter zoals het ook was alvorens de oortjes gemonteerd werden. Oftewel van 1 liter op 6,9 km verbeterd naar 1 liter op 8.7 km.
Niet slecht voor een volbeladen campertje plus fietsdrager met twee fietsen en met een 2.0 liter CU boxermotor.
Bovendien veel in heuvelachtig gebied gereden.
Ik heb nog wel een FB account, maar kom eigenlijk nooit meer op FB.
Wellicht zal ik het er toch eens opperen.
Voorlopig heeft het echter geen prioriteit.
Afgelopen weekend de remvloeistof vervangen.
Verder alles OK en wordt Lobke weer regelmatig ingezet voor vakantie- en weekendtripjes.
Vorige week bij voorbeeld naar het Zwarte Woud in Duitsland geweest.
Het benzineverbruik is weer flink verbeterd, nu ik de koeloortjes er af heb gehaald, die bij de luchtroosters aan de zijkanten van de bus waren gemonteerd om de motor van meer koellucht te voorzien (zie de strandfoto's op de vorige pagina).
Blijkbaar waren dit echt enorme windvangers, wan het benzineverbruik is gelukkig gedaald van 14,5 liter per 100 km naar 11,5 liter zoals het ook was alvorens de oortjes gemonteerd werden. Oftewel van 1 liter op 6,9 km verbeterd naar 1 liter op 8.7 km.
Niet slecht voor een volbeladen campertje plus fietsdrager met twee fietsen en met een 2.0 liter CU boxermotor.
Bovendien veel in heuvelachtig gebied gereden.
Gr.,
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Lobke, de gele VW T3 Eurec Cassandra
Begin juni is ons busje voor het eerst sinds we haar vier jaar geleden uit NL gehaald hebben, naar de keuring geweest.
Toch wel spannend, want de motor lekt wat olie en hoeveel zou de CO-uitstoot zijn? Staan de koplampen nog wel goed, zijn de banden goed genoeg en zijn de roestgaten niet te groot?
Ook heb ik onlangs de handremkabels vervangen en toen gezien dat de remcilinders van de trommelremmen een beetje lekken, dus remt ze nog wel goed genoeg?
Ik had de onderkant van de motor van te voren wel even goed schoongemaakt en zoveel mogelijk olieresten weggehaald.
Goed nieuws: ze is goedgekeurd, dus we mogen de komende twee jaar blijven rondtuffen!
Drie opmerkingen stonden er op het formulier: corrosie, olie zweten en silent blocs.
Toch wel spannend, want de motor lekt wat olie en hoeveel zou de CO-uitstoot zijn? Staan de koplampen nog wel goed, zijn de banden goed genoeg en zijn de roestgaten niet te groot?
Ook heb ik onlangs de handremkabels vervangen en toen gezien dat de remcilinders van de trommelremmen een beetje lekken, dus remt ze nog wel goed genoeg?
Ik had de onderkant van de motor van te voren wel even goed schoongemaakt en zoveel mogelijk olieresten weggehaald.
Goed nieuws: ze is goedgekeurd, dus we mogen de komende twee jaar blijven rondtuffen!
Drie opmerkingen stonden er op het formulier: corrosie, olie zweten en silent blocs.
Gr.,
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Re: Lobke, de gele VW T3 Eurec Cassandra
Zelden zo eens geweest met Hylke
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen