dieselen in 't buitenland?

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
T3zilver
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jan 2012 14:21
Locatie: Holwerd
Contacteer:

dieselen in 't buitenland?

Ongelezen bericht door T3zilver »

Dieselrijden wordt steeds lastiger, de milieuregels worden aangescherpt, niet alleen stadscentra worden verboden gebied voor oude diesels. Duitsland ging al voor met een groot aantal steden, maar nu lees ik in het NKC-blad dat ook in Frankrijk steden worden afgegrendeld middels verbodsborden, en zelfs hele streken niet meer toegankelijk gaan worden. Zou het dan toch zo ver komen dat we serieus moeten overwegen om de dieselmotor van ons mooie campertje te vervangen door een benzine-exemplaar?
Vriendelijk gegroet,
Frank
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: dieselen in 't buitenland?

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Volgens mij blijven er genoeg leuke plaatsen over waar je wel in mag met je diesel en in andere gevallen wordt het een uitdaging, ga ik de milieuzone in en betaal de rekening of benut de ander vervoersmogelijkheden ( bus, trein,metro enz.)
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: dieselen in 't buitenland?

Ongelezen bericht door T3-83 »

Om deze reden loop ik al n tijdje met het idee een reserve benzine blok alvast te kopen om deze achter de hand te hebben, nu er nog geen 'run' op is :)

Mag je met een dieselblok uit bijv. 2015 in je bus eigenlijk wel de milieuzone in? Lijkt me niet...kentekenbewijs gaat over het chassis.. maar is toch vreemd dan?
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: dieselen in 't buitenland?

Ongelezen bericht door Johannus »

hylkeanne schreef:Je kan de dieselmotor schoner maken met filters en adblue. In Duitsland kan je dat op kenteken laten zetten.

Hylke
Adblue zelfs? Linkje is gewenst! ( 1600 euro investeren om bij mijn JX van Euro 0 naar Euro 3 te gaan vind ik 't niet waard ( Euro 3 is nog steeds 'goor' naar de huidige maatstaven), maar met AdBlue en dus een SCR systeem zou Euro 6 zelfs haalbaar moeten zijn...


Weet je het zeker?
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: dieselen in 't buitenland?

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Vrees toch dat diesel zijn tijd heeft gehad.
In Nederland en wellicht de meeste landen heeft het achteraf installeren van kat, partikelfilter, adblue etc. geen zin mbt tot de diesel verboden, omdat simpelweg uitgegaan wordt van het bouwjaar van het voertuig. En van wetgeving in de toekomst hoef je niet veel te verwachten als busklushobbyist. Die wetten komen tot stand door lobbys van auto industrie, bovag etc., en die willen nieuwe auto's verkopen dus is wat hen betreft een TüV uitlaatherkeurings systeem, zoals Duitsland kent, zelfs zeer ongewenst.
In Frankrijk is het gros van de auto's een diesel en zal nog wel aantal jaren duren voor die erg streng worden.
VW, BMW en Mercedes gaan komende jaren fors investeren in elektrisch en willen dan natuurlijk ook alle diesels, die technisch nog tientallen jaren meegaan, zo snel mogelijk kwijt en vervangen door nieuw.
Het zal me niet verbazen als over 10 jaren diesel helemaal verboden is. Als de grote industrieen gaan omschakelen, volgt voor hen op maat gesneden wetgeving om verkoopaantallen te boosten, vanzelf.
Enige dieselbusjeshoop rest dat voor kampeerwagens nog langere tijd een uitzondering wordt gemaakt...
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Plaats reactie