T3 CU Luchtgekoelde motor vervangen of reviseren?

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Bassie78
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2017 20:55

T3 CU Luchtgekoelde motor vervangen of reviseren?

Ongelezen bericht door Bassie78 »

Hallo,
Ik ben hier nieuw en heb sinds een tijdje een leuke T3 bus (CU luchtgekoeld). Nu heb ik daar de pech mee dat de motor gereviseerd moet worden en de kosten hiervoor schijnbaar ergens in de buurt van de €5000 liggen.
Nu heb ik met mijn vriendin het plan om een half jaar door Oost Europa te gaan trekken en dan graag met een zo betrouwbaar mogelijke bus. We zullen ook regelmatig door de bergen trekken.

Nu weten we niet zo goed wat we met de motor aanmoeten: kan iemand ons adviseren of we de huidige motor beter kunnen laten reviseren (en of 5000 euro een normaal bedrag is) of dat we er beter, indien mogelijk, een nieuwe (sterkere/ betrouwbare) motor in kunnen laten zetten?

Alvast onze dank!

Gr Koos
Groet, Bassie78
VW T3 CU 2.0
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: T3 CU Luchtgekoelde motor vervangen of reviseren?

Ongelezen bericht door Ewout »

Weet je de inhoud (sterkte) van de motor? 1,6 of 2 liter inhoud?
Als je een 2 liter hebt is reviseren een goede optie. Als je het professioneel laat doen heb je weer een zo goed als nieuwe motor die er weer vele jaren en vele km tegen kan. Das wel een gerust (vakantie)gevoel.
Bij een ruilmotor blijft het een gok hoe goed de motor is en of je niet binnenkort alsnog moet reviseren.
Of € 5.000,- reeel is kan ik onvoldoende inschatten, maar dat weten andere forummers vast wel.
Laat het vooral professioneel doen, want reviseren kan op heel veel (beunhaas) manieren, waar je alsnog veel geld voor betaalt.

Succes, Ewout
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Bassie78
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2017 20:55

Re: T3 CU Luchtgekoelde motor vervangen of reviseren?

Ongelezen bericht door Bassie78 »

Hallo Ewout,
Bedankt voor je reactie. Het is een 2 liter motor.

Gr. Koos
Groet, Bassie78
VW T3 CU 2.0
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: T3 CU Luchtgekoelde motor vervangen of reviseren?

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Neem eens contact op met verschillende motorrevisie bedrijven en laat je goed voorlichten over wat ze precies doen voor het geld.
Ikzelf heb een 1800 cc type 1 motor nieuw laten opbouwen bij HR Engineering en zijn alle details, bewerkingen en keuze van onderdelen doorgenomen.
Niet alleen de kwaliteit van onderdelen kan enorm verschillen maar ook de manier van bewerken zoals uitlijnen, honen, balanceren, koppen flowen, enz. daar hebben diverse bedrijven weinig kaas van gegeten.
Zo had ik een "gereviseerde" motor gekocht waarvan er verschil in gewicht en lengte van de drijfstangen was, zo'n motor is nooit helemaal goed af te stellen door de onbalans.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: T3 CU Luchtgekoelde motor vervangen of reviseren?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Reken op een 4 tot 5 duizend euro, en dan zit je save.
Alles laten doen en niet denken het is een lucht koeler dus met wat handigheid en Hema doppenset kan ik het wel uit elkaar halen.
Dat laatste klopt, maar ook weer in elkaar?
Mocht je echt handig zijn, dan is dit geen probleem om te doen.
Maar dan had je de vraag anders gesteld, waar onderdelen en zo te koop zijn. :D
Bedenk wel, er lopen veel geld verzamelaars rond, weke maar gewoon half werk leveren.
En daardoor veel goedkoper lijken te zijn!

Soms ook gerenommeerde bedrijven, ga naar bedrijven die aantoonbaar goed werk leveren.
En dat al jaren lang doen, een daar van is René Vis op Texel.
De Rooie heeft vorig jaar deze procedure doorlopen, wij hebben alles laten doen.
Totale kosten kwamen op en rond de 4000 euro, maar ook dan met alle nieuwe onderdelen voor op en aanbouw.
Denk aan slangen koppeling en dergelijke.
Denk ruim en denk vooral dit doet een keer pijn.
Je krijgt een beter als nieuwe motor weer terug en daarna vele jaren rij plezier. [[thumbup]]

Theo
Bassie78
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2017 20:55

Re: T3 CU Luchtgekoelde motor vervangen of reviseren?

Ongelezen bericht door Bassie78 »

[quote="Theo Postma" post_id=314805 time=1504088352 user_id=917]
Mocht je echt handig zijn, dan is dit geen probleem om te doen.
Maar dan had je de vraag anders gesteld, waar onderdelen en zo te koop zijn. :D
@Theo: je slaat de spijker op z'n kop.

Soms ook gerenommeerde bedrijven, ga naar bedrijven die aantoonbaar goed werk leveren.
En dat al jaren lang doen, een daar van is René Vis op Texel.

Toevallig ook met goede bedrijven bekend in het midden van het land?

Gr. Koos
Groet, Bassie78
VW T3 CU 2.0
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: T3 CU Luchtgekoelde motor vervangen of reviseren?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Je quote gaat niet helemaal fris, moest even kijken waar jou tekst nu stond.
Gewoon je antwoord er onder schrijven, das het mooiste op een forum, het invul veld staat al klaar [[thumbup]]
Maar in het midden van het land? mm nee wel dat er geld verzamelbedrijven zitten :D
Een versnelling bak man wist ik wel, Tony.
Maar nee ik zou dan nog eerder mijn blik naar het oosten doen, en daar gaan kijken.
Bij Koln zit ook een goede.

Theo
Janneke Kr
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2017 13:46
Locatie: Ooij

Re: T3 CU Luchtgekoelde motor vervangen of reviseren?

Ongelezen bericht door Janneke Kr »

We zijn alweer een paar maanden verder, dus ik weet niet of je nog iets zoekt. In Groesbeek was ik laatst bij vwvakrestauratie. Hij doet alleen luchtgekoelde Volkswagens en lijkt kennis van zaken te hebben. Heb geen ervaring met hem. Kwam m tegen in mijn zoektocht naar een T3.

Groet Janneke
Groet,
Janneke
Plaats reactie