Panel van naar camper

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Milord
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mei 2016 17:33

Panel van naar camper

Ongelezen bericht door Milord »

Beste lezer,

Ik ben Willem, kom uit België en heb vorig jaar een T3 'kastenwagen' geërfd van m'n grootvader.
De T3 is in vrij goede staat en na hem een jaartje zo gebruikt te hebben wil ik nu graag wat dingen gaan veranderen.

Heel wat dingen kan ik zo vervangen/aanpassen/verbeteren. Maar over de laadruimte breek ik al geruime tijd m'n hoofd.

Graag wil ik de optie om de T3 als kampeerauto te gebruiken.
Ik verwacht geen luxe-camper, dat is ook helemaal niet de bedoeling. Wel wil ik de laadruimte/bus zo efficiënt mogelijk inrichten zodat het allemaal wel wat praktisch blijft. Als bijkomende moeilijkheid zou ik ook graag de bus nog kunnen gebruiken als normale bus, dus had ik graag de optie om het interieur er relatief makkelijk uit te kunnen halen.

Ik vroeg me dus volgende zaken af:

- zijn er mensen die ervaring hebben met ombouw van een panel van naar een kampeerauto?
- heeft iemand misschien gedetailleerde plannen van hoe de laadruimte eruit ziet voor en na de ombouw?
- welke materialen zijn aan te raden voor een dergelijke inrichting? (52pk diesel, dus gewicht lijkt me een factor)
- tips/tricks/ervaringen waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt voor jullie input!
mvg,
Willem
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Panel van naar camper

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Bedenk je goed wat je met je bus wil je kan het zo simpel houden als je zelf wil. Sommige dingen zijn handig of zijn om te hebben. Zelf vind ik bijv. 2 pitjes om op te koken wel echt het minimum. Ook vind ik bergruimte belangrijk. Bij zelfbouw lijkt het me handig rekening te houden met welke spullen je gaat mee nemen. Ik neem bijv. vaak surfboards etc. mee dan is het handig als deze een plekje hebben. Een vriend van mij heeft zijn Land rover om gebouwd tot primitieve camper en daarbij gebruik gemaakt van aluminium kisten die met spanbanden bevestigd zitten. Daarnaast ook nog een net tegen het dak waar hij zijn slaapzak, extra deken, boek, jas etc, tussen kan steken een erg simpele vorm van dak kast. Moraal van het verhaal is dus dat spullen een plekje moeten krijgen en je het voor jou manier van reizen handig moet maken. 2 dagen festival vraagt om een andere indeling dan 2 maanden surfen.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Panel van naar camper

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Het is een beetje de vraag wat je zelf wil...
Is er een fiscale reden om voor een camper te gaan? Of meer een praktische?

Wil je ramen in je panelvan zagen? Of toch zo houden?
Voordeel van zo houden is dat je wat meer 'stealth' bent en het is wel mooi origineel.

Dus wat Klaas zegt: Wat is je doel?
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Panel van naar camper

Ongelezen bericht door Johannus »

StealthCamper meldt zich!

Vóór je ramen in je panelvan gaat zagen, bedenk je dat het er nooit zo uit komt te zien als bij een bus die vanaf de fabriek al ramen heeft; Daar zijn de zijpanelen 'voorgestanst' en liggen de ruiten dus verdiept in het blik.
Oók is het plaatsen van ramen redelijk irreversibel: Dat doe je maar één keer en terug gaat niet (eenvoudig) meer.

Dat gezegd hebbende, ben ik erg blij met mijn 'Stealh Camper'. Enige dat opvalt/anders is, is het klapdak, en de achterruit van isolatie'glas'.

Wat zijn de nadelen?
- Vrij donker achterin onderweg

Maar zo'n donkere camper, dat is toch voor niemand leuk? En koud en kil en ongezellig?
FOUT!

Dat dacht ik ook, en iedereen en z'n moeder zegt en raad mij aan om toch vooral raampjes erin te zetten, of toch in iedergeval in de schuifdeur, "want dan kunnen de kinderen als ze onderweg achterin zitten tenminste ook wat zien" en "Dat lijkt mij zo donker".

Geloof mij: Dat valt reuze mee.

- Op de camping staat de schuifdeur vrijwel altijd open. Effect van een raam in de deur is dus 'tijdens gebruik als verblijf/huisje' exact nul komma nul, want het raam schuift juist bij gebruik weg naar achteren.
- Op de camping staat mijn klapdak altijd omhoog, want de kinderen slapen boven. Dáár zitten rondom ramen in, en die zijn overdag dan ook open. Er komt plenty licht door naar binnen en zo heb je echt voldoende lucht en licht.

- Een raampje bij de keuken dan? In het paneel achter de bestuurder? Nee, ook weer onzinnig (of naja, ik mis het niet heel erg). Waarom: Als je staat te koken, is het afdekluik opgeklapt en staat het zo goed als voor het gehele raam, ook kijk je (op de meeste campings) door het raam alleen maar tegen een rij struiken, of de achterkant van de caravan van de buren.. niet zo interresant. Ook steek ik, als kokende, met mijn kop door het gat in het dak en kijk ik dus nog eerder door de ramen van het klapdak naar buiten dan via dat raampje dat daar zou kunnen komen

- Linksachter, waar bij een originele Westfalia ook een raam zit, dáár zit bij mij, net als bij een Westfalia, dus ook een kast,. waardoor minimaal de helft van het raam standaard onbenut is, en rechtsachter heeft t alléén functie als je óók een raam hebt in de schuifdeur: die schuif immers vóór dat paneel langs.

Ik heb geen gedoe met gordijntjes, ik heb geen last van condenswater op de ramen 's ochtends( achterruit is immer isolatieglas, de rest van de 'ramen' zijn geisoleerd met plaatwerk.

En ohja,.. op dagen dat het niet zo mooi weer is, het regent dat 't giet, en de schuifdeur dicht zit.. dán, ja dan is het niet zo gezellig zonder ramen. Maar wees eerlijk: Zou je dan graag naar buiten kijken?

Als het dagen slecht weer is, dan slinger ik de motor aan, en vertrek ik naar zonniger oorden! :-)

Ergo: Ja, raampjes zijn harstikke leuk als ze er al in zitten, maar verkijk je niet op het voordeel/nadeel dat iedereen je zal aanpraten.

Zo heb je, als je 'm als busje gebruikt, ook geen last van pottekijkers als je lading aan het vervoeren bent, zal er niet zo snel een raam sneuvelen, en och: een panelvan heeft zo z'n charmes toch?

Qua inbouw: wat je zelf handig vind. Ik heb een compleet camper interieur, met keuken (koelkast, 2 pits fornuis, wasbak, verswatertank, kastruimte, een hoge kast, een dakkastje, en dingen zoals standverwarming, campingtoilet, zwenktafel en rock-n-roll bed. Voorin heb ik een tweezits bankje gebouwd die ik om kan draaien (niet zo luxe met een draaiplateu, maar met wat werk). Fully functional camper dus.

MAAR: als ik wat te vervoeren heb, kan het er zo in. Tafeltje draait weg, en met het bed plat kan ik ook grote lengtes vervoeren. Als ik lompe dingen heb, heb ik in achter de schuifdeur plek zat. Een euro pallet past niet meer, door het keukentje, maar ach. Voor het geval ik iemand zou moeten verhuizen gooide ik de kussens van de bank, en het wc'tje eruit, dan past er voldoende zooi in.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Panel van naar camper

Ongelezen bericht door luizenbos »

Een raam in de schuif deur zie ik als een must al was het alleen bij het rechts af slaan die fietser of wat anders op fietspad dus een enorme dode hoek .
dat je iemand te kan zien . :wink:

En ik kijk graag naar buiten weer of geen weer de overige 2 ach kwesties van smaak zoveel moeite zou ik ook laten [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Panel van naar camper

Ongelezen bericht door krisg »

je hebt toch een spiegel rechts ? ik vind de dode hoek bij de T3 reuze meevallen.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Panel van naar camper

Ongelezen bericht door Johannus »

Oh. mijn relaas is niet 'doe vooral geen ramen', maar meer: 'laat je niet gek maken, ramen zijn geen must, doe vooral waar je zelf zin in hebt'.

Dode hoek is een punt, maar ik ga, blij slecht zicht, gewoon extra langzaam de hoek om. Fietsers rijdt je vooral voor de wielen als je plotseling afslaat. Duidelijk laten zien wat je doet (richting aangeven, en bij het afslaan door blijven rollen, niet aarzelen) helpt: Dan is er geen twijfel mogelijk over wat je doet. En dat helpt altijd, óók met raam.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Panel van naar camper

Ongelezen bericht door luizenbos »

Kris.

niet alles kun je in je spiegels zien en daar heb ik het ook niet over gehad . [[thumbup]]

Willem

als ls je bus zo laat dat is natuurlijk je goed recht ------- gewoon een kwestie van goed opletten maar al zijn er situaties denkbaar ---ik geef een advies en een menig niet dat het moet :?: maar je kunt niet onkennen dat als je af slaat op het moment van rechts af en de wielen staan gedraaid gaan heb je een dode hoek zie je dus niks meer in je rechter buiten spiegel :!:

Op dat momend kun je door je zij deur raam ruit kijken dat zie je tenminste nog wat en kan je zeggen dat ik heel veel van dat soort situaties hebt meegemaakt dat het net wel goed ging omdat er nog net nog 1 even nog voor flitste :wink: rijd maar is een dagje in Amsterdam of zo :D

Jaap

maar jij Dus je rijd hem haar plat diegene hebt gewoon voorrang [[head]] maar wel laten rollen -------hij of zij stopt dan wel [[thumbup]]

ah rest my case :(
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Panel van naar camper

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Een raam in de schuifdeur is idd een must als je geen fietsers of andere weggebruikers van een rondpunt wil maaien.

Als je officieel passagiers wil vervoeren moet je in België t.h.v. de zitbank een raam hebben om door de keuring te geraken.

En wat het niet terug kunnen van met raam naar zonder: een T3 bestaat uit blik dus je kan de raamopening perfect dichtlassen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Panel van naar camper

Ongelezen bericht door Mitch »

Polderen hou ik wel van. Van welk jaar is de bus? Koop een ander type schuifdeur met een raam er in en je hoeft heel veel berichten niet meer te lezen... teruglassen van een raamgat is heel erg lastig maar echt heel erg lastig.

Panel, mooi! Zijn er straks niet meer veel van denk ik ket al dat gezaag.

Groeten michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Panel van naar camper

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

StealthCamper meldt zich!
Vóór je ramen in je panelvan gaat zagen, bedenk je dat het er nooit zo uit komt te zien als bij een bus die vanaf de fabriek al ramen heeft; Daar zijn de zijpanelen 'voorgestanst' en liggen de ruiten dus verdiept in het blik.

Daarom kun je er nog wel ramen in zetten uit een sloopbus! :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door EeVeeWee op 24 jan 2018 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Panel van naar camper

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Dubbel
Laatst gewijzigd door EeVeeWee op 26 jan 2018 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Panel van naar camper

Ongelezen bericht door krisg »

Dat is inderdaad ook een bedenking: laat een panel een panel...
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Panel van naar camper

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

over ramen in een dichte bestel tja. achterklep en schuifdeur zijn ideaal en maken het rijden EGT veiliger. de rest zou ik niet doen en is zonde van de bus Maar als je het doet doe het dan zoals eric en las echte sponningen in IPV gat/raam en vervolgens een shitload aan roest ;)
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Panel van naar camper

Ongelezen bericht door Johannus »

Oh mijn god.

Sorry, (in een hoekje kruipende), ik wist niet dat je boos werd.

Ik word er simpelweg zelf maar al te vaak op gewezen dat ik raampjes zou moeten maken. Vooral door mensen die überhaupt geen idee hebben hoe ik kampeer. Laat je niet gek maken. (En ja, ééns! het is veiliger met een schuifdeurraam).
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Milord
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mei 2016 17:33

Re: Panel van naar camper

Ongelezen bericht door Milord »

Even voor de duidelijkheid:

- ik wil graag het uiterlijk van de panel behouden, een stealth camper dus zoals al werd gezegd. (ik heb hier verschillende redenen voor)
- Het tussenschot achter de zetels zou ik liefst ook behouden, voorlopig zijn we met 2, en binnenkort met 3, dus dat moet nog steeds goed lukken met de originele set-up. Bovendien is er in BE geen optie om officieel van een 3-zitter een 5-zitter te maken tenzij dit door een erkende firma gedaan wordt.
- Ik begrijp ieders bezorgdheid, maar rijd nu toch al een tijdje met de bus (ook toen hij nog officieel van m'n grootvader was) en ook op het werk rij ik geregeld met dichte bestelwagens. Met de juiste anticipatie hoeft het niet noodzakelijk gevaarlijk te zijn. Imo meer een kwestie van je rijstijl aan te passen.
- Qua camper wil ik er vooral comfortabel in kunnen slapen en 'overleven'. Ik hoef geen grote luxe, en de bedoeling van reizen is voor mij persoonlijk sowieso niet om urenlang op de camping of in de camper rond te hangen.
- Ik wil dus een groot, comfortable bed (ik ben zelf 2m groot) en genoeg opbergruimte. Ik wil ook graag een 'oplossing' wat koken betreft. Voor sanitair denk ik dat ik beter kan vertrouwen op de camping.
- Ik ben vooral op zoek naar concrete tips qua indeling, handige opbergmethodes waar ik zelf niet opgekomen ben (ik hoef 't warm water niet uit te vinden ;))
- Anderzijds ook welk type materialen ik best gebruik.

De bus is van 04/1985, dus een 1.6 atmosferische diesel met 4-bak. Ik heb me laten vertellen dat vanaf 05/1985 deze enkel nog met 5-bak verkocht is.
mvg,
Willem
Plaats reactie