maximale aanhanglast T3 verhogen...?

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

maximale aanhanglast T3 verhogen...?

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Hoi Forum,
Ik vernam onlangs dat het mogelijk is om bij de RDW in Lelystad het maximum van de aanhangerlast te verhogen.
Ik mag met mijn origineel VW T3 1,7D 4-bak bestelbus van zo'n 1500kg en 60pk, volgens het kenteken maximaal 1500kg trekken.
Inmiddels is het een Kampeerbus van zo'n 1700kg en heeft het een 1,7TurboDieselIntercooler met 5-bak en zo'n 90-100pk.
En ik wil de TTV van de RDW in Lelystad eens mailen of ik mijn VW T3 zwaarder mag laten trekken dan 1500kg.
Liefst wil ik zo'n 2000kg kunnen gaan trekken indien mogelijk.
T3 Synchro's mogen 2000kg trekken heb ik vernomen. Dus de carrosserie, trekhaak en de remmen moeten het i.p. aan kunnen.
Maar voordat ik de RDW mail lijkt het me slim om dit eerst eens op het forum te vragen.
Heeft er al eens iemand dat geprobeerd voor de VW T3 ?
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5456
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: maximale aanhanglast T3 verhogen...?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Een syncro is geen gewone T3. 1500 kg is de max voor de td's en de 2.1 wbx. Je kunt er misschien wat bij krijgen als je de maximum belading van de bus verlaagd, maar of je dat handig vindt...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: maximale aanhanglast T3 verhogen...?

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik heb de rdw hetzelfde gevraagd bij het plaatsen van een andere motor. Ik had de 1.6d en een trekgewicht van 1200 kg. Ik wilde met 129 pk naar 1500 kg gaan maar rdw vond dat die beslissing bij pon (de importeur) lag. Volgens de rdw is het de importeur dientrekgewichten bepaald dus ik ben benieuwd.

Groeten michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: maximale aanhanglast T3 verhogen...?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Voor de syncro is 2500 kg mogelijk maar dan enkel met 1000 kg belading van het voertuig. Echter is deze regel enkel in Duitsland van toepassing en niet in NL (alhoewel er een paar bussen rijden die de 2500 kg wel bij import op kenteken gekregen hebben, maar dat is de uitzondering, zeker geen regel)

Ik denk niet dat PON een conformiteitsverklaring heeft of geeft voor andere trekgewichten.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Spotmatic
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1262
Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
Locatie: Dalfsen

Re: maximale aanhanglast T3 verhogen...?

Ongelezen bericht door Spotmatic »

Roerdomp schreef: 29 jan 2018 22:38 Een syncro is geen gewone T3. 1500 kg is de max voor de td's en de 2.1 wbx.
En de 1.9DG WBX. Ik heb nl. een paar weken geleden zo'n aanhangwagenverklaring bij Pon opgevraagd toen de RDW mij met 1028 KG wilde afschepen (er stonden geen trekgewichten op mijn kentekenbewijs). Nu heb ik netjes 1500 KG geremd, 600 KG ongeremd op kenteken. [[thumbup]]

Overigens zou ik er nooit voor kiezen om naar Lelystad te gaan voor het verhogen van de aanhangwagengewichten. Ze gaan je bus nl. dan heel erg zwaar belasten en mishandelen (hellingproeven met een beladen aanhanger). Bovendien kost het een godsvermogen en dan laat ik verbrande/versleten koppelingsplaten nog buiten beschouwing. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: maximale aanhanglast T3 verhogen...?

Ongelezen bericht door Johannus »

Spotmatic schreef: 05 feb 2018 09:18 Overigens zou ik er nooit voor kiezen om naar Lelystad te gaan voor het verhogen van de aanhangwagengewichten. Ze gaan je bus nl. dan heel erg zwaar belasten en mishandelen (hellingproeven met een beladen aanhanger). Bovendien kost het een godsvermogen en dan laat ik verbrande/versleten koppelingsplaten nog buiten beschouwing. :mrgreen:
Dat is dan je eigen keuze. Goedkoop is het niet, maar mishandelen?

kijk dit filmpje eens:
https://www.youtube.com/watch?v=QBF81_6IKiw

Zo testen ze een trekhaak voor de type goedkeuring. Geloof mij nou maar: met die hoge gewichten moet het spul ook echt wel ergens tegenkunnen. Mishandelen: Het zijn de krachten die vrijkomen in normaal dagelijks verkeer hoor. Check het flexen/buigen van die trekhaakplaat!


Ohja, zo'n up! mag van Volkswagen af fabriek geen trekhaak, dus PON zal je altijd vertellen dat het trekgewicht nul is en blijft in Nederland, maar het kan in Duitsland gewoon goedgekeurd met Tüv en al. En in Nederland komt het op ongeveer 700 euro.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5456
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: maximale aanhanglast T3 verhogen...?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Een hellingproef met een beladen aanhanger klinkt niet echt als mishandelen in mijn oren. Lijkt me een vrij zinvolle test...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: maximale aanhanglast T3 verhogen...?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Een typegoedkeuring voor een trekhaak is heel wat anders dan de typegoedkeuring van de voertuigfabrikant voor het toegelaten trekgewicht. Is een trekhaak voor die kleine wagentjes niet enkel bedoeld voor een fietsendrager.....wat staat in die typekeuring?

Wat mishandelen betreft, wel eens 2 ton op een helling van 4% gezet en dan wegrijden? Dat lukt met de korte 1 van een syncro maar met een gewone 1e versnelling vreet dat echt wel aan je koppeling :-)

Enige geluk wat je kan hebben is dat PON een 'verklaring' afgeeft die wellicht ook niet helemaal juist is. Dus de 1500kg voor een model dat oorspronkelijk maar 1200kg of minder mag trekken.

uit verkoopbrochure 1980;
Het aanhangwagengewicht geremd/ongeremd is voor de Volkswagen Transporter
met 1600cm3 motor resp. 1000 kg en 600 kg
met 2000cm3 motor resp. 1200 kg en 600 kg
met automaat resp. 800 kg en 600 kg

uit verkoopbrochure 1984;
Het aanhangwagengewicht geremd/ongeremd is voor de Volkswagen transporter vloeistofgekoeld,
voor alle motorversies respectievelijk 1500 kg en 600 kg.
Het aanhangwagengewicht geremd/ongeremd is voor de Volkswagen transporter diesel respectievelijk 1200 kg/600 kg.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Spotmatic
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1262
Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
Locatie: Dalfsen

Re: maximale aanhanglast T3 verhogen...?

Ongelezen bericht door Spotmatic »

Roerdomp schreef: 05 feb 2018 17:04 Een hellingproef met een beladen aanhanger klinkt niet echt als mishandelen in mijn oren. Lijkt me een vrij zinvolle test...
Tot je weet dat het gaat om een helling van 18% (!!!) waarbij de hele combinatie op die helling op de handrem moet kunnen blijven staan. Als dat geen mishandeling is dan weet ik het niet meer. Ik zou er dus nooit voor kiezen om zo'n test af te laten nemen. Dan zou ik liever een auto kiezen waarbij de trekgewichten al erg ruim op kenteken staan. Maar goed, dat is mijn mening. Ik vind het uiteraard volkomen verstandig als de topicstarter het WEL laat doen. Maar ik denk niet dat er een garantie is dat hij door de hellingproef komt, en dat de koppeling van de bus het fijn vindt. [[thumbup]]
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5456
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: maximale aanhanglast T3 verhogen...?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Tsja, dat is wel stevig, maar ze doen het vast met een reden op deze manier. Ook in de Alpen moet het vertrouwd zijn (denk ik).
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: maximale aanhanglast T3 verhogen...?

Ongelezen bericht door Johannus »

RoonT3 schreef: 05 feb 2018 18:39 Een typegoedkeuring voor een trekhaak is heel wat anders dan de typegoedkeuring van de voertuigfabrikant voor het toegelaten trekgewicht. Is een trekhaak voor die kleine wagentjes niet enkel bedoeld voor een fietsendrager.....wat staat in die typekeuring?
De Up! (en vele andere stadsrakkertjes) hebben géén toegestaan trekgewicht af-fabriek, en dus mogen die enkel een fietsendrager plaatsen (vaak met een speciale kop zodat je ook echt geen aanhanger erachter kunt hangen).

De gelinkte video is voor een échte trekhaak. Er zijn een klein aantal fabrikanten die, zelfs voor auto's die af-fabriek géén trekgewicht hebben opgekregen, toch voorzien van een échte trekhaak,. deze krijgen een eigen test en daarna kunnen deze afzonderlijk worden goedgekeurd.

Overigens: In Duitsland is het mogelijk je trekgewicht op individuele basis te laten verhogen. Zuglasterhöhung. Syncro kan (schijnbaar) 2,5 ton of zelfs meer, 2WD tot 2 ton of 2,2 ton ( maar daar hebben we in Nederland dan weer niets aan )

Overigens:
Mijn 1.6 TD ( JX ) had op het kenteken 1500 kg als aanhangergewicht vermeld staan. punt. 1500 kg: Geremd, ongeremd, middenas, oplegger. Niets meer, maar ook niets minder. Dat is bij overschrijven en 't nieuwe kentekenbewijs misgegaan: er kwam slechts 0 kg op kenteken te staan. Met het originele grijze kenteken bij de hand heb ik daar alsnog 750kg ongeremd en 1500 kg geremd van laten maken (papieren exercitie: geen kosten, noch ben ik met de auto bij de RDW geweest). Rare jongens bij de RDW.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: maximale aanhanglast T3 verhogen...?

Ongelezen bericht door vwt3fan »

eh...nou... ik was ervan overtuigd dat ik nu 1500kg mocht trekken. Heb de papieren er op nagekeken, da's dus ook maar 1200kg voor een D Bus.
Die 1500kg wist ik nog van mijn vorige diamantzwarte JX Vanagon, vandaar dat ik dat in mijn hoofd had zitten.
Ik wilde informeren of ik die 1500kg naar minstens 1900kg kon krijgen met mijn bus in huidige staat, maar het forum gelezen zal dat wel niet tot de mogelijkheden behoren. En dan vind ik 1900kg ook nog maar beperkt, zou eigenlijk liefst 2,8ton willen kunnen trekken.
Dat zal dan wel ander busje moeten worden vrees ik, zag laatst nog voor iets meer dan € 2000,- een 90pk sterke korte versie model Ducato te koop die 2,8ton mag trekken volgens de advertentie.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Plaats reactie