Volkswagen t3 busjes en winter (echte winter)

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Nicole1985
Komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2019 09:03

Volkswagen t3 busjes en winter (echte winter)

Ongelezen bericht door Nicole1985 »

Goede morgen,

Ik ben nieuw op dit forum.
Eind dit jaar ga ik (als alles goed verloopt) voor 2/3 maanden naar Finland.
De reis ernaar toe wil ik met een camper gaan doen.

In Finland kennen ze natuurlijk nog echte winters

Ik ben een beetje fan van de T2/T3 busjes.

En vanmiddag ga ik kijken bij een T3 uit 83. 1.6 diesel
Echt een super leuke.

Maar zal hij zich een beetje redden in de sneeuw? Wat wel en niet te doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Groetjes Nicole
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Volkswagen t3 busjes en winter (echte winter)

Ongelezen bericht door hippie »

Welkom .
Doet me denken aan deze viewtopic.php?f=23&t=29981.
Er zijn hier vast wat mensen die er meer over kunnen vertellen .
We zijn zelf ook in het bezit van een 1.6 d (geen td) ,
is niet de snelste maar we komen er wel .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Volkswagen t3 busjes en winter (echte winter)

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Je spreekt over de reis er naar toe. Maar wil je ook overwinteren die maanden in de T3?

Vooropgesteld dat er sneeuw/ijs ligt en de wegen begaanbaar zijn. Een set spikebanden is wel een moetje, anders ben je een groot obstakel voor de medeweggebruikers omdat je niet met het verkeer mee kan. Hou wel rekening met ruim voldoende afstand houden. Je remweg is stukken groter en het tractiegevoel met spikes kan een vals gevoel van veiligheid geven. Ga je ook buiten de doorgaande routes kan een set sneeuwkettingen ook wel handig zijn mocht de sneeuw (nog) niet geruimd zijn. Let erop dat niet geruimde routes misschien ook heel de winter niet schoongemaakt worden. Kan vervelend worden als je daar ingesneeuwd raakt. Wanneer wij in een gebied overwinterden (Zweden/Noorwegen) gaven wij onze locatie altijd door bij een VVV, dorpswinkel/pompstation of bewoond huis/boerderij/houtvester.

Wanneer je in de camper wil slapen/leven zorg voor goede isolatie en vooral de vloer! Ga je in het wild zal je iets van een standkachel op gas/benzine/diesel moeten hebben. Daarbij ook voldoende 12v stroom voor de ventilator, dus 2e accu is zeker nodig. Zonnepaneel kan wel eens probleem zijn aangezien het maar kort licht is. Dan is een minigenerator met lader misschien wel een uitkomst als je langer wil staan. Wij hadden geen standkachel in de wagen, enkel houtkachel in de tent. Regelmatig de MSR kookbrander onder motorcarter en bak om de boel te ontdooien. Met -40 start het niet zo soepel.......Hou er rekening mee dat wij er op ingesteld waren om eens 4 weken vast te komen zitten. Helaas is dat nooit gelukt ;-) Maar zonder voorbereiding zou Murphy zijn kop wel om de hoek hebben gestoken.

Plan je route vooruit en kijk of je op wintercampings kan staan. Dan heb je 220V en kan je met een losse oliekachel in de bus goed uit de voeten. Is stiller dan een ventilator kachel. Ook kan je dan makkelijk opladers voor accu en accessoires aansluiten. Eventueel een electrische motorverwarming inbouwen. Hoe dan ook, voor comfort is isolatie wel een vereiste. En toch iets om de warmte te laten circuleren. Op slaaphoogte is het een stuk kouder dan boven in de bus. Dan kan een ventilatorkachel wel weer uitkomst bieden. Zoek een stille. Of een electrische deken.

Laat het leuke maar weg, daar merk je niks meer van na 2000 km met een 1.6D (traaaaaaaggggg), als je onderweg problemen hebt of het tegenvalt in Finland. Kijk goed naar de techniek en wat je verwachting is van de beleving die je hebt van zo'n reis en verblijf.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Nicole1985
Komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2019 09:03

Re: Volkswagen t3 busjes en winter (echte winter)

Ongelezen bericht door Nicole1985 »

Bedankt voor het uitgebreide antwoord Roon.

Afstand bewaren op voorgangers doe ik in alle omstandigheden. Ben taxi chauffeur en zie dagelijks zulke gekke acties haha.


Nee, het is niet de bedoeling 2/3 maand te overnachten in de camper. Puur voor de heen en terug reis.

En ga denk ik vooral over de E4. Die houden ze wel schoon.

Uiteraard gaan er sneeuwkettingen mee laat ik de accu's vervangen voor vertrek. Ik weet nog niet wat er in zit voor kachel.. Vermoed geen
. Maar ff dat ga ik vanmiddag allemaal aanhoren.


Tja. Ik rij een berlingo. Is ook de snelste niet
En in Scandinavië mag je toch nergens harder dan 100
Nicole1985
Komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2019 09:03

Re: Volkswagen t3 busjes en winter (echte winter)

Ongelezen bericht door Nicole1985 »

Roon

Waarom een mini aggregaat. Huishoudaccu niet voldoende?
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Volkswagen t3 busjes en winter (echte winter)

Ongelezen bericht door krisg »

Die accu moet ook geladen worden, als je voldoende kilometers maakt gaat dat, of als je een zonnepaneel hebt (maar dan zijn de dagen misschien te kort om de accu bij te laden), anders is het een probleem.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Volkswagen t3 busjes en winter (echte winter)

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Voor enkel de reis zou ik niet kiezen voor een T3...... Dat gaat met de Berlingo ook en met een beetje wil kan je daar ook in slapen onderweg.....

Aan de andere kant heb ik mijn syncro gekocht als reiswagen met bijzaak 'camper'...... Maar het verschil is dat je met een 2100 injectie of een 1.6TD rustig 100 rijd en met een 1.6D al redelijk eraan moet werken.

Met een reis van 2000 km enkel heen niet blindstaren op smaak of leuk maar kijk echt naar techniek. Voor minder of hetzelfde geld heb je waarschijnlijk wel een andere (merk) bus waar je ook goed mee uit de voeten kan.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie