Afwegingen bij kopen t3
Afwegingen bij kopen t3
Hoi,
Ik ben op zoek naar een mijn eerste t3 camperbus. Waarom t3? Vanwege het mooie ontwerp en de charme van zo’n echt oud voertuig.
Veel op internet gezocht, samen met mijn vader, die altijd automonteur is geweest bij de luchtmacht en in zijn tijd veel Volkswagen motoren heeft gezien, helaas geen ervaring met t3. We zijn op zoek naar een benzine uitvoering, vanwege aanstaande diesel maatregelen. Afgelopen week zijn we zelfs naar de eerste kandidaat gaan kijken. Die had roest bij de rame (ook aan de binnenkant), de motor lekte olie (niet duidelijk of dat kwam door een lekkende afdichtschroef of dat er iets ernstigers aan de hand was zoals een scheur in het blok). Ook was er een slang los in de motor, waarvan de handelaar niet wist waar die voor diende.... De motor wel klonk goed volgens vader (koude start gezien), geen proefrit gemaakt want de wagen stond helemaal achter in de garage....
Al met al lijkt hem dit niet te gaan worden, vanwege ontbreken van kennis bij de handelaar en de roest.
Tot nu toe hebben we steeds met name geselecteerd op relatief lagere km stand. Na veel lezen op dit forum is een andere optie om ook te selecteren op geen roest, en een hogere km stand voor lief te nemen.
Nu hebben we een t3 gevonden met km stand 320.000 km. Ik ben nog aan het navragen wat voor een motor erin zit. Die info volgt. Volgens de eigenaar is de hele onderhoudshistorie erbij.
Nou zou ik denken dat je bij het kopen van deze bus je snel aan het vervangen van een motor toe bent. Omdat de prijs van de bus lager is zou ik daar geld voor over hebben. Maar ik zoutst zelf niet kunnen, mijn vader wellicht wel maar heeft geen plaats en gereedschap ervoor (is inmiddels met pensioen).
Is het aan te raden een motor te vervangen? En zo ja, waar? Ik woon in Eindhoven. En wat zou dat evt kosten?
Zou fijn zijn als we deze info hebben voordat we gaan kijken.
Het is een heel verhaal op deze eerste kerstdag, zo zie je maar, het vw camper virus heeft me te pakken!
Groetjes
Danielle
Ik ben op zoek naar een mijn eerste t3 camperbus. Waarom t3? Vanwege het mooie ontwerp en de charme van zo’n echt oud voertuig.
Veel op internet gezocht, samen met mijn vader, die altijd automonteur is geweest bij de luchtmacht en in zijn tijd veel Volkswagen motoren heeft gezien, helaas geen ervaring met t3. We zijn op zoek naar een benzine uitvoering, vanwege aanstaande diesel maatregelen. Afgelopen week zijn we zelfs naar de eerste kandidaat gaan kijken. Die had roest bij de rame (ook aan de binnenkant), de motor lekte olie (niet duidelijk of dat kwam door een lekkende afdichtschroef of dat er iets ernstigers aan de hand was zoals een scheur in het blok). Ook was er een slang los in de motor, waarvan de handelaar niet wist waar die voor diende.... De motor wel klonk goed volgens vader (koude start gezien), geen proefrit gemaakt want de wagen stond helemaal achter in de garage....
Al met al lijkt hem dit niet te gaan worden, vanwege ontbreken van kennis bij de handelaar en de roest.
Tot nu toe hebben we steeds met name geselecteerd op relatief lagere km stand. Na veel lezen op dit forum is een andere optie om ook te selecteren op geen roest, en een hogere km stand voor lief te nemen.
Nu hebben we een t3 gevonden met km stand 320.000 km. Ik ben nog aan het navragen wat voor een motor erin zit. Die info volgt. Volgens de eigenaar is de hele onderhoudshistorie erbij.
Nou zou ik denken dat je bij het kopen van deze bus je snel aan het vervangen van een motor toe bent. Omdat de prijs van de bus lager is zou ik daar geld voor over hebben. Maar ik zoutst zelf niet kunnen, mijn vader wellicht wel maar heeft geen plaats en gereedschap ervoor (is inmiddels met pensioen).
Is het aan te raden een motor te vervangen? En zo ja, waar? Ik woon in Eindhoven. En wat zou dat evt kosten?
Zou fijn zijn als we deze info hebben voordat we gaan kijken.
Het is een heel verhaal op deze eerste kerstdag, zo zie je maar, het vw camper virus heeft me te pakken!
Groetjes
Danielle
Trotse eigenaresse van Pablo, een t3 met Eurex Cassandra interieur uit 1990 🚐💨
Groetjes Danielle
Groetjes Danielle
Re: Afwegingen bij kopen t3
Geen roest en een vlutmotor is altijd de beste keus. Een motor vervang je als doe-het-zelver in een dag als het een directe vervanging is, maar zelfs als je aanpassingen moet doen is het geen langdurige klus. Tenzij je echt iets aparts doet, maar dan zit je op het niveau dat je deze vraag niet stelt op dit forum. De km stand zegt echt helemaal niks bij deze bussen.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Afwegingen bij kopen t3
Maar als het om een nieuwer type motor gaat of de bestaande reviseren dan is het meer werk én meer geld. Vervangen in een dag kan alleen als je geen gekkigheid tegenkomt. De jongste bussen zijn ook alweer 30 jaar oud en dan blijkt er soms meer rot dan alleen de motor.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Afwegingen bij kopen t3
Na revisie versnellingsbak bij mij hik ik tegen de bijkomende zaken aan om motor en bak weer in te bouwen. Schoonmaak en bijwerken motorruimte. Brandstoftank ophanging nu die vrij ligt bij de syncro. Ga ik aandrijfassen, wielophanging, koppeling, uitlaat, waterpomp, standkachel, koeling etc. ook na 31 jaar onder handen nemen? Nu kan ik er goed bij.......Ik heb het sommetje gemaakt en ben dan al zo 3000,- euro verder aan onderdelen bovenop de kosten van de bakrevisie.
Vandaag de dag vind je niet snel meer een T3 om nog zorgeloos een aantal jaren te rijden. Dat heb ik ca. 9 jaar kunnen doen met de mijne en dan komen toch de nodige zaken naar voren waarvan je weet dat er onderhoud aan zit te komen of dat het beter kan.
En dat punt is vaak waarop de T3 in de verkoop komt
Vandaag de dag vind je niet snel meer een T3 om nog zorgeloos een aantal jaren te rijden. Dat heb ik ca. 9 jaar kunnen doen met de mijne en dan komen toch de nodige zaken naar voren waarvan je weet dat er onderhoud aan zit te komen of dat het beter kan.
En dat punt is vaak waarop de T3 in de verkoop komt
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Afwegingen bij kopen t3
That's the way to go!
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: Afwegingen bij kopen t3
Ik sluit me aan bij weinig roest en de km stand niet te veel aandacht geven. Of je de motor moet vervangen is heel afhankelijk van het type en hoe iemand er mee gereden/voor gezorgd heeft. Wat geld achter de hand houden is altijd slim, want zeker weten doe je het nooit. Waar ik wel aandacht aan geef is onderhouds historie. Toch altijd fijn als er bonnetjes zijn die laten zien dat een bus met liefde onderhouden is en niet enkel even snel door de apk en weer een jaar door buffelen.
Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Afwegingen bij kopen t3
300.000km is nog maar 10.000 per jaar of minder, da's niet eens zo gek veel.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: Afwegingen bij kopen t3
Bedankt voor jullie reacties!
Dus inderdaad: liever geen roest dan een lagere km stand. Of ik moet er een vinden met allebei, maar dat past niet in mijn budget
De onderhoudshistorie is een goeie tip, dat geeft een beetje meer zekerheid over hoeveel liefde er in de bus is gestopt door de jaren heen....
Bij hogere km stand zal er inderdaad meer aan vervanging toe zijn dan alleen de motor. Daar hebben we vader dan voor, die is automonteur geweest. Kan ik meteen meekijken en veul gaan leren
Verder ben ik nu toch ook naar diesels aan het kijken, het aanbod van benzine wagens is niet zo groot...Diesels zijn ook wat goedkoper lijkt, maar ik maak me nog steeds zorgen om de beperkingen die er voor diesels aan zitten te komen. Nou ben ik niet van plan om veel in stedelijke gebieden te gaan rijden, maar wel bezorgd over mogelijke daling van de waarde van een diesel bus de komende jaren. Hoe denken jullie daarover?
En nog een vraag: is het lastig om een auto in te voeren vanuit bv Belgie of Duitsland? Ik heb op de site van de RDW gekeken, daar staat beschreven hoe het werkt met keuren en op Nederlands kenteken zetten, das niet zo moeilijk lijkt me, maar moet er ook nog invoerbelasting oid betaald worden? Heeft iemand daar ervaring mee?
Groetjes Danielle
Dus inderdaad: liever geen roest dan een lagere km stand. Of ik moet er een vinden met allebei, maar dat past niet in mijn budget
De onderhoudshistorie is een goeie tip, dat geeft een beetje meer zekerheid over hoeveel liefde er in de bus is gestopt door de jaren heen....
Bij hogere km stand zal er inderdaad meer aan vervanging toe zijn dan alleen de motor. Daar hebben we vader dan voor, die is automonteur geweest. Kan ik meteen meekijken en veul gaan leren
Verder ben ik nu toch ook naar diesels aan het kijken, het aanbod van benzine wagens is niet zo groot...Diesels zijn ook wat goedkoper lijkt, maar ik maak me nog steeds zorgen om de beperkingen die er voor diesels aan zitten te komen. Nou ben ik niet van plan om veel in stedelijke gebieden te gaan rijden, maar wel bezorgd over mogelijke daling van de waarde van een diesel bus de komende jaren. Hoe denken jullie daarover?
En nog een vraag: is het lastig om een auto in te voeren vanuit bv Belgie of Duitsland? Ik heb op de site van de RDW gekeken, daar staat beschreven hoe het werkt met keuren en op Nederlands kenteken zetten, das niet zo moeilijk lijkt me, maar moet er ook nog invoerbelasting oid betaald worden? Heeft iemand daar ervaring mee?
Groetjes Danielle
Trotse eigenaresse van Pablo, een t3 met Eurex Cassandra interieur uit 1990 🚐💨
Groetjes Danielle
Groetjes Danielle
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Afwegingen bij kopen t3
Toen ik mijn bus kocht (februari volgend jaar 10 jaar geleden) was deze al ingevoerd vanuit Duitsland (en gekeurd door de RDW). Uiteraard zijn er kosten verbonden aan de keuring en het kentekenbewijs, maar dat is niet veel geld. En omdat de bus toen al 20 jaar oud was, was de aanslag bpm 'nihil'.Arwen schreef: ↑26 dec 2019 14:36En nog een vraag: is het lastig om een auto in te voeren vanuit bv Belgie of Duitsland? Ik heb op de site van de RDW gekeken, daar staat beschreven hoe het werkt met keuren en op Nederlands kenteken zetten, das niet zo moeilijk lijkt me, maar moet er ook nog invoerbelasting oid betaald worden? Heeft iemand daar ervaring mee?
Hoe e.e.a. nu is weet ik niet exact, de regels zijn in de loop der tijd wel wat aangepast (het kan zijn dat tegenwoordig altijd een bedragje aan bpm betaald dient te worden), maar daarvoor moet je op de website van de belastingdienst kijken. Van invoerbelasting heb je geen last mits je de bus in een EU land koopt (vrij verkeer van goederen).
Groet,
Erik.
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Afwegingen bij kopen t3
Ik denk dat je in Duitsland makkelijker een roestvrije bus vindt maar dat je je lam schrikt van de prijzen.
Laatst gewijzigd door Coen op 30 dec 2019 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Afwegingen bij kopen t3
Als je een echt "roestvrije" bus vindt, dan mag die iets kosten. Volgens mij bestaan ze niet (meer).
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Afwegingen bij kopen t3
Tja, echt helemaal roestvrij is de mijne na 30 jaar ook niet meer, maar mijn APK keurmeester zegt steeds weer dat de bus er zo goed uit ziet.
En ik was een paar jaar geleden bij een bevriende garagist in Zwitserland en die eigenaar vond dat ik de bus heel netjes had opgeknapt. Hij kende ze alleen als roestbakken. Toen ik zei dat die nog helemaal origineel was en dat ik niks had opgeknapt, wilde hij de bus direct kopen (en voor veel geld).
Niet gedaan natuurlijk, ik moest ook nog weer naar huis.
En goedkoop was mijn bus niet toen ik hem kocht, en het is niet eens een camper, maar een 8 persoons busje.
Groet,
Erik.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Afwegingen bij kopen t3
http://www.kfz-deutsch.at/index.php/com ... y/52/VW%20
https://www.tristar-connection.de/fahrzeugangebote/
Prijzen voor een goede bus gaan boven de 10K. Prijzen van zulke aanbieders worden vaak door anderen overgenomen maar de vraag is of dat dan ook betaald wordt.
De import van goede carrosserieën uit usa komt ook al op gang.
https://www.tristar-connection.de/fahrzeugangebote/
Prijzen voor een goede bus gaan boven de 10K. Prijzen van zulke aanbieders worden vaak door anderen overgenomen maar de vraag is of dat dan ook betaald wordt.
De import van goede carrosserieën uit usa komt ook al op gang.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Afwegingen bij kopen t3
Hoi,
Mbt het diesel vraagstuk, het gaat mij niet om de extra kosten per maand, maar over de investering die je doet. Mijn budget is groter dan 10k. Maar, als er steeds meer maatregelen komen die ervoor zorgen dat diesels steeds minder aantrekkelijk worden om te rijden is een diesel over een tijdje lastiger te verkopen. En misschien wil ik over een aantal jaar wel iets anders/groters/meer praktisch of wat dan ook.
Als ik dan niks meer terugkrijg voor die diesel weet ik niet of dat verstandig is.
Als ik dan toch voor een diesel zou gaan zou ik voor een goedkopere gaan, die je dan in een aantal jaren afschrijft. Maar ja, dat is eigenlijk ook niet wat ik wil. Als je veel liefde in je busje gaat steken wil je er zo lang mogelijk van kunnen genieten toch ?
Voor mijn budget ik hoop toch wel een benzine bus te vinden met zo min mogelijk roest. Inderdaad, prijzen worden overgenomen, dus daarom erg veel dank voor dit forum, waar ik erg veel heb kunnen lezen op mbt waarop je moet letten. En daarom ook besloten om de eerste kandidaat waar we zijn gaan kijken te laten staan...
Nu weer nieuwe kandidaten op het oog, waarvan inderdaad een geïmporteerde uit de US.
En dan misschien mezelf ook alvast inschrijven voor een sleutel cursus
Mbt het diesel vraagstuk, het gaat mij niet om de extra kosten per maand, maar over de investering die je doet. Mijn budget is groter dan 10k. Maar, als er steeds meer maatregelen komen die ervoor zorgen dat diesels steeds minder aantrekkelijk worden om te rijden is een diesel over een tijdje lastiger te verkopen. En misschien wil ik over een aantal jaar wel iets anders/groters/meer praktisch of wat dan ook.
Als ik dan niks meer terugkrijg voor die diesel weet ik niet of dat verstandig is.
Als ik dan toch voor een diesel zou gaan zou ik voor een goedkopere gaan, die je dan in een aantal jaren afschrijft. Maar ja, dat is eigenlijk ook niet wat ik wil. Als je veel liefde in je busje gaat steken wil je er zo lang mogelijk van kunnen genieten toch ?
Voor mijn budget ik hoop toch wel een benzine bus te vinden met zo min mogelijk roest. Inderdaad, prijzen worden overgenomen, dus daarom erg veel dank voor dit forum, waar ik erg veel heb kunnen lezen op mbt waarop je moet letten. En daarom ook besloten om de eerste kandidaat waar we zijn gaan kijken te laten staan...
Nu weer nieuwe kandidaten op het oog, waarvan inderdaad een geïmporteerde uit de US.
En dan misschien mezelf ook alvast inschrijven voor een sleutel cursus
Trotse eigenaresse van Pablo, een t3 met Eurex Cassandra interieur uit 1990 🚐💨
Groetjes Danielle
Groetjes Danielle
-
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
- Locatie: VLEUTEN
Re: Afwegingen bij kopen t3
Danielle , hoeveel km denk je te gaan rijden per jaar ? Als je hem dagelijks gaat gebruiken en meer als 10.000 km gaat rijden zou ik een diesel overwegen . Lees je even in over de brandstof verbruik verschillen en de problemen omtrent de nieuwe benzine E10 . Op langer termijn kan je een diesel altijd ombouwen naar benzine .
Met vriendelijke groet,
Rob
California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Rob
California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Re: Afwegingen bij kopen t3
Hoi Rob,
Bedankt voor je reactie.
Ik zal de bus niet dagelijks gebruiken, alleen voor (hopelijk veel) weekendjes weg en zomervakanties. 10.000 km per jaar zal ik niet halen.
Ik heb inderdaad nagedacht en info opgezocht over ombouwen naar benzine, maar dat lijkt me behoorlijk ingrijpend, er moet dan zoveel meer dan alleen de motor vervangen worden! En welke motoren zijn dan geschikt, is daar makkelijk aan te komen? Ik kon ook niet zo goed vinden wat dat kost, maar ik schat rond 5.000 Euro, zou dat kloppen?
Ik zal eens zoeken hier op het forum naar E10 ervaringen/tips.
Bedankt voor je reactie.
Ik zal de bus niet dagelijks gebruiken, alleen voor (hopelijk veel) weekendjes weg en zomervakanties. 10.000 km per jaar zal ik niet halen.
Ik heb inderdaad nagedacht en info opgezocht over ombouwen naar benzine, maar dat lijkt me behoorlijk ingrijpend, er moet dan zoveel meer dan alleen de motor vervangen worden! En welke motoren zijn dan geschikt, is daar makkelijk aan te komen? Ik kon ook niet zo goed vinden wat dat kost, maar ik schat rond 5.000 Euro, zou dat kloppen?
Ik zal eens zoeken hier op het forum naar E10 ervaringen/tips.
Trotse eigenaresse van Pablo, een t3 met Eurex Cassandra interieur uit 1990 🚐💨
Groetjes Danielle
Groetjes Danielle