Bus omgebouwd naar GTI
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Bus omgebouwd naar GTI
De afgelopen maanden is mijn bus door Douwe omgebouwd van een 1.6TD naar een 2.0 GTI benzine motor. Ondanks wat tegenslag (ik had een verkeerde ECU en verkeerde draadboom gekocht, deksel van mijn versnellingsbak was rot en de luchtmassameter sputterde wat tegen...) vind ik het een groot succes! Bus rijdt heerlijk en waar het vermogen van de turbodiesel boven de 3200 toeren min of meer wegviel komt het bij deze motor nog eens extra, terwijl het koppel toch mooi rond de 2500 toeren loskomt. Echt perfecte combinatie met de 5-versnellingsbak.
Motor hoor je amper, wel gezoem van de brandstofpomp als je stil staat bij het stoplicht.
Motor hoor je amper, wel gezoem van de brandstofpomp als je stil staat bij het stoplicht.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: Bus omgebouwd naar GTI
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Bus omgebouwd naar GTI
Graag gedaan
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Bus omgebouwd naar GTI
Verbruik kan ik nog niets zinnigs over zeggen. Zodra ik een keer volgetankt heb en daarna moet bijvullen dan hoor je het. Douwe schatte 1 op 10.
Op de terugweg uit Friesland stond er zoveel wind dat ik denk dat dit wel enige invloed heeft gehad op het verbruik. Ik moest letterlijk alle zeilen bijzetten.
Op de terugweg uit Friesland stond er zoveel wind dat ik denk dat dit wel enige invloed heeft gehad op het verbruik. Ik moest letterlijk alle zeilen bijzetten.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: Bus omgebouwd naar GTI
Mooi hoor.. gefeliciteerd...
En waren die zeilen om op de weg te blijven of om tegen de wind in te komen?
En waren die zeilen om op de weg te blijven of om tegen de wind in te komen?
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Bus omgebouwd naar GTI
Ik moest eigenlijk reven
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Bus omgebouwd naar GTI
Nog wat foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: Bus omgebouwd naar GTI
Dat is heel mooi Coen nu eens kijken wat het gebruik gaat worden na een tijd rijden gefeliciteerd met je ombouw
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Bus omgebouwd naar GTI
Mooi dat het allemaal gelukt is. Ik ben benieuwd naar je ervaringen tov de diesel. Tegenwind ga je wel in het verbruik terugzien met zo'n "gestroomlijnde" bus .
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- kroonhome
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
- Locatie: Midden Delfland
Re: Bus omgebouwd naar GTI
Hoi Coen, gefeliciteerd met de ombouw!
Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is of de bus nu een aangepast kenteken heeft, is het nu een camper met benzine motor?
En hoe is de ombouw verlopen t.a.v.:
- (originele) versnellingsbak, verhoudingen versnellingen?
- koppeling sterk genoeg?
- aandrijfassen
- motor ophanging
- schuine stand van de motor, ander olie carter?
- rem- en stuur bekrachtiging
- brandstoftank, van diesel naar benzine
- aanpassen (andere) kabelboom, aanpassen instrumentarium?
- passende uitlaat gevonden?
- past de motor goed onder het motordeksel?
- is de bodemvrijheid gelijk gebleven onder de motor?
Veel vragen, maar m.i. wel van belang voor een geslaagde ombouw, en nu de ham vraag: wat waren de kosten?
Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is of de bus nu een aangepast kenteken heeft, is het nu een camper met benzine motor?
En hoe is de ombouw verlopen t.a.v.:
- (originele) versnellingsbak, verhoudingen versnellingen?
- koppeling sterk genoeg?
- aandrijfassen
- motor ophanging
- schuine stand van de motor, ander olie carter?
- rem- en stuur bekrachtiging
- brandstoftank, van diesel naar benzine
- aanpassen (andere) kabelboom, aanpassen instrumentarium?
- passende uitlaat gevonden?
- past de motor goed onder het motordeksel?
- is de bodemvrijheid gelijk gebleven onder de motor?
Veel vragen, maar m.i. wel van belang voor een geslaagde ombouw, en nu de ham vraag: wat waren de kosten?
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.
Groetjes,
Arjan
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.
Groetjes,
Arjan
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Bus omgebouwd naar GTI
Ik ga woensdag a.s. naar de RDW. Formeel is mijn bus nu een bedrijfsauto met kampeerinrichting.
- de originele 5-bak is gehandhaafd. Past prima bij een AGG-blok qua vermogensafgifte.
- Koppel is ongeveer net zo hoog als TD. Dus geen probleem voor de koppeling.
- motorophanging is zelfde als TD. Blok is in principe hetzelfde.
- benzinetank voor een injectiemotor met grotere uitstroom.
- Douwe heeft de stuurbekrachtigingspomp van een Golf gemonteerd.
- hij heeft ook de draadboom laten aanpassen.
- toerenteller aangesloten op de dynamo. Lijkt redelijk te kloppen met voorheen de diesel.
- motorluik is iets aangepast om ruimte te geven voor dynamo Golf.
- uitlaat heeft Douwe aangepast. Einddemper van TD is gehandhaafd.
- kosten vertel ik je per PB
- de originele 5-bak is gehandhaafd. Past prima bij een AGG-blok qua vermogensafgifte.
- Koppel is ongeveer net zo hoog als TD. Dus geen probleem voor de koppeling.
- motorophanging is zelfde als TD. Blok is in principe hetzelfde.
- benzinetank voor een injectiemotor met grotere uitstroom.
- Douwe heeft de stuurbekrachtigingspomp van een Golf gemonteerd.
- hij heeft ook de draadboom laten aanpassen.
- toerenteller aangesloten op de dynamo. Lijkt redelijk te kloppen met voorheen de diesel.
- motorluik is iets aangepast om ruimte te geven voor dynamo Golf.
- uitlaat heeft Douwe aangepast. Einddemper van TD is gehandhaafd.
- kosten vertel ik je per PB
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: Bus omgebouwd naar GTI
Beetje mosterd na de maaltijd natuurlijk maar is het niet zo dat als je een ander type dynamo steun gebruikt je wel goed uitkomt met het motorluik? Geloof dat er verschil zit in de dynamo steunen tussen auto's met en zonder airco. Daarnaast zijn er blokken waarbij de dynamo door een veer in de steun, multi-riem spant (oa. AAZ dacht ik) en waarbij de dynamo vast zit en de spanrol de riem spant.
Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Bus omgebouwd naar GTI
De dynamosteun waarmee de dynamo lager komt heeft geen montage mogelijkheid voor de stuurpomp.
En er moet dan tevens een andere dynamo worden gemonteerd.
Ook weer extra kosten (deze zat bij de motor).
En verhoging van motorluik is maar 5mm.
En er moet dan tevens een andere dynamo worden gemonteerd.
Ook weer extra kosten (deze zat bij de motor).
En verhoging van motorluik is maar 5mm.
- rkoffrie
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
- Locatie: Helmond
Re: Bus omgebouwd naar GTI
Ik ben erg benieuwd hoe het bezoek aan de RDW is afgelopen...
Verder ben ik ook benieuwd of de KAT van de donorauto is overgenomen.
Zo niet: waar zit nu de Lambda-sonde?
En de Luchtmassameter: hoe is deze vastgezet (ik zie dat deze in het linker oor zit). Is het luchtfilter er nog goed tussenuit te krijgen (als deze moet worden vervangen)?
Ik zal tzt ook wat foto's posten. Ben nu met de bodem bezig (helemaal tectyl en roestvrij maken (alles is er onder uit, dus nu de kans om het goed te doen).
Dank voor alle info en groet,
Robert
Verder ben ik ook benieuwd of de KAT van de donorauto is overgenomen.
Zo niet: waar zit nu de Lambda-sonde?
En de Luchtmassameter: hoe is deze vastgezet (ik zie dat deze in het linker oor zit). Is het luchtfilter er nog goed tussenuit te krijgen (als deze moet worden vervangen)?
Ik zal tzt ook wat foto's posten. Ben nu met de bodem bezig (helemaal tectyl en roestvrij maken (alles is er onder uit, dus nu de kans om het goed te doen).
Dank voor alle info en groet,
Robert
Groeten Robert
T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Bus omgebouwd naar GTI
Ik zit nog te wachten op bericht van RDW. Keurmeester was niet content met het feit dat ik de motor op MP had gekocht en daardoor geen donor had. Uiteindelijk ging hij toch akkoord met de gegevens die ik had.
Toen ik gewogen werd begon hij over de asdruk die achter aan de hoge kant was en ging hij mijn verlichting checken. Toen nog CO2. Die was in orde.
Ik dacht: nu is alles klaar maar ik moest nog wachten. Waarop bleek later; Ze kregen hem niet goed ingevoerd in het systeem. Toen mijn bus ingevoerd is heeft hij een kenteken van een bedrijfsauto gekregen. Rijdt hij dus al 20 jaar mee rond. Maar de keurmeester wist niet of dat nog steeds toegestaan was vanwege latere wetgeving.
In het slechtste geval moet ik dan een nieuw kenteken aanvragen. Weet niet wat dat met zich meebrengt.
Voor zover ik weet zit er geen kat op.
Luchtfilter zit met een beugeltje aan de carrosserie.
Toen ik gewogen werd begon hij over de asdruk die achter aan de hoge kant was en ging hij mijn verlichting checken. Toen nog CO2. Die was in orde.
Ik dacht: nu is alles klaar maar ik moest nog wachten. Waarop bleek later; Ze kregen hem niet goed ingevoerd in het systeem. Toen mijn bus ingevoerd is heeft hij een kenteken van een bedrijfsauto gekregen. Rijdt hij dus al 20 jaar mee rond. Maar de keurmeester wist niet of dat nog steeds toegestaan was vanwege latere wetgeving.
In het slechtste geval moet ik dan een nieuw kenteken aanvragen. Weet niet wat dat met zich meebrengt.
Voor zover ik weet zit er geen kat op.
Luchtfilter zit met een beugeltje aan de carrosserie.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- rkoffrie
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
- Locatie: Helmond
Re: Bus omgebouwd naar GTI
Dank je wel, Coen.
Ik zal voor je duimen dat er binnenkort een positief bericht van de RDW komt.
Wel raar dat de asdruk achter zo hoog is. De AGG zal niet zwaarder zijn dan de JX (diesels zijn meestal wat zwaarder).
Een trekhaak en kastjes maken de massa achter ook hoger natuurlijk.
Waar zit jouw lambdasonde?
Groet,
Robert
Ik zal voor je duimen dat er binnenkort een positief bericht van de RDW komt.
Wel raar dat de asdruk achter zo hoog is. De AGG zal niet zwaarder zijn dan de JX (diesels zijn meestal wat zwaarder).
Een trekhaak en kastjes maken de massa achter ook hoger natuurlijk.
Waar zit jouw lambdasonde?
Groet,
Robert
Groeten Robert
T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970