Isolatie (tja...)

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Voormalig Lid 15

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 15 »

Bedankt voor deze uitvoerige beschrijving. Iedereen bedankt trouwens voor z'n bijdrage.
hylkeanne schreef: 22 mar 2020 22:21 windgeruis op nummer 1 staat bij bussen die slechts het standaard (versleten) deurrubber hebben, en niet de 2 extra optionele rubbers. .

Waar zouden die geplaatst worden die optionele rubbers?


Daarna komt het geluid van de banden

Daar heb je wielkasten voor toch? Maar ik heb begrepen dat die lastig te plaatsen zijn.
Zou dit een alternatief kunnen zijn?
POR-15 Rubberized Under Coating is een flexibele overlakbare zwarte coating met Por15 technologie. Biedt bescherming tegen vocht, stof, hitte en koude. Het is een uitstekende barricade tegen vocht, pekel, geluid en trillingen in wielkasten, binnenschermen en onder de bodemplaat.



Hecht uitstekend zowel op gelakte als blanke plaat. Voor optimale roestbescherming op blanke of licht geroeste plaat breng aan over Por15 rust preventive.



Als je weinig interieur hebt kan je het beste met zo veel mogelijk zachte materialen werken

Hoe zie je dit voor je?
Bijvoorbeeld het hoogdak bekleden met absorbtie materiaal
Screenshot_2020-03-23-09-43-17-941_com.android.chrome~2.jpg
Of dit naast Armaflex oid gebruiken in de wanden en vloer.?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

De optionele rubbers waar Hylke over spreekt zaten in het windruispakket op luxe bussen en worden bevestigd op de voorzijde van de deuren. Even google op t3infos.de kun je daar plaatjes en info van vinden.

Die zwarte matjes zijn leuk voor in huis maar of ze geschikt zijn voor in een camper? In een camper heb je door je ademen en door de temperatuur verschillen nogal last van condens. Als die matjes dus vocht opnemen en vast blijven houden kan dat problemen gaan geven met roest.

Ps. Net zocht ik op het forum naar topics over het windruispakket, in een ver verleden heeft Frits (Luizenbos) ook wel eens met rubber profielen geëxperimenteerd namelijk. Daarbij kwam ik verrassend veel oude topics tegen over geluid misschien wel interessant om doorheen te neuzen als je dat nog niet gedaan hebt?
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door hippie »

hier het topic van Frits (luizenbos) viewtopic.php?f=26&t=26361
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Voormalig Lid 15

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 15 »

VW_Sk8r schreef: 23 mar 2020 10:26
Die zwarte matjes zijn leuk voor in huis maar of ze geschikt zijn voor in een camper? In een camper heb je door je ademen en door de temperatuur verschillen nogal last van condens. Als die matjes dus vocht opnemen en vast blijven houden kan dat problemen gaan geven met roest.

Silent Coat Sound Absorber 35 is a polyurethane foam material with a special formulation to achieve superb sound absorption and flexibility.

The material is designed primarily to absorb unwanted high frequencies. The unique memory foam properties also make it great for sandwiching between panels. After application the material fills the gaps between the surfaces.


35 mm thick
Self adhesive
Water resistant
Fire Retardant FMVSS302
Soft & Flexible
Absorb High Frequencies
Lower chamber echo
Prevent trim rattle
Diffuse rear speaker energy
Single Sheet Size 50cm x 60cm

Erg duur wel.
Voormalig Lid 15

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 15 »

Ons dakje is best hoog. Dus daarom dacht ik daar aan.
Screenshot_2020-03-20-20-50-09-984_com.google.android.apps.photos~2.jpg

Die zijroosters worden dicht gelast... :roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voormalig Lid 15

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 15 »

Tnx hippie
Voormalig Lid 15

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 15 »

Ik kwam er ook op vanwege dit verhaal :

"Wil je je camper helemaal geluiddicht hebben, zorg dan dat je noppenschuim aanschaft en dit als laatste isolatielaag gebruikt. Dit isolatiemateriaal doet praktisch niets voor de temperatuur in je camper, maar staat bekend als dé manier om geluiden van buitenaf te weren en binnen in de ruimte te houden".
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ik heb zelf op de vloer anti-dreun, silent coat en daaroverheen armaflex, daaroverheen mijn meubilair en tussen de bank en voorstoelen een betonplex plaat en ik vind echt dat het verschil uitmaakt. Het zal nog beter worden als ik straks een soort zachte vloerbedekking heb over de betonplex-plaat. Nu gaat de wind steeds meer opvallen. Overal heb ik nieuwe rubbers er in, maar toch fluit hier en daar een driehoeksraampje. Als mijn bus weer rijdt ga ik me daarop focussen.

De zijkanten ga ik ook met Armaflex behandelen, in de holle delen schapenwol enzo probeer ik zoveel mogelijk temperatuur en geluid te isoleren. Het wordt nooit zo stil als een luxe BMW auto, maar je zal wel vooruitgang zien/horen.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door Coen »

Wat ook helpt zijn maatregelen aan de vraagzijde. Zo heb ik jarenlang in diverse bandjes gespeeld en daardoor weinig last van buslawaai. :buiken:
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Voormalig Lid 15

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 15 »

BeakerFlo schreef: 23 mar 2020 11:06 Het wordt nooit zo stil als een luxe BMW auto,
Niet?
Voormalig Lid 15

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 15 »

BeakerFlo schreef: 23 mar 2020 11:06 Ik heb zelf op de vloer anti-dreun, silent coat
Over de hele achterkant toch?
Men zegt dat dat teveel is, overdreven als je wil. Of zou het stiekem de bus stabieler maken en hem prettiger doen voelen? Of is het placebo? Dat is ook ok. Het gaat uiteindelijk om de ervaring voor een deel.
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door insomnia »

Armando113 schreef: 23 mar 2020 10:39
Water resistant
Wees voorzichtig hier mee.. leuk dat het water resistent is. Het gaat erom dat het ademend is om te voorkomen dat condens/vocht gevangen wordt door het isolatie waardoor je mogelijk accuut roest gaat krijg op je plaatwerk. Gok dat je dat niet wil.
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door insomnia »

Armando113 schreef: 23 mar 2020 10:48 Ik kwam er ook op vanwege dit verhaal :

"Wil je je camper helemaal geluiddicht hebben, zorg dan dat je noppenschuim aanschaft en dit als laatste isolatielaag gebruikt. Dit isolatiemateriaal doet praktisch niets voor de temperatuur in je camper, maar staat bekend als dé manier om geluiden van buitenaf te weren en binnen in de ruimte te houden".
Ook hier wordt volgens mij voorbij gegaan aan het vocht aspect. Geloof me, vocht en roest is een groter issue en kostenpost dan de Db's die je gaat besparen met welk middel dan ook
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Ik sluit me bij Ralph aan wees voorzichtig met uitspraken als "water resistant". Dat kan natuurlijk net zo goed betekenen dat het materiaal bij aanraking van water niet stuk gaat. Als het zwarte noppen schuim als een spons werkt en vocht vast houd krijg je problemen.
Coen schreef: 23 mar 2020 13:04 Wat ook helpt zijn maatregelen aan de vraagzijde. Zo heb ik jarenlang in diverse bandjes gespeeld en daardoor weinig last van buslawaai. :buiken:
Haha dat is natuurlijk ook een optie, al is een setje oordopjes in je bus leggen voor onderweg en de radio een standje hoger misschien een gehoor vriendelijkere optie :lol:
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Voormalig Lid 15

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 15 »

insomnia schreef: 23 mar 2020 16:50 Geloof me, vocht en roest is een groter issue en kostenpost dan de Db's die je gaat besparen met welk middel dan ook
Ik weet waar je het over hebt. Na het verwijderen van het keukentje ( +koelkast) kwam er een rotte bodem achter vandaan. Die moet nog gelast worden (€500-€700).
Wat zou jij aanraden dan? De binnenwand wordt afgedekt met het originele materiaal. Fotootje van internet voor het voorbeeld.
Screenshot_2020-03-23-17-16-01-078_com.android.chrome~2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voormalig Lid 15

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 15 »

[[bye]]
Laatst gewijzigd door Voormalig Lid 15 op 23 mar 2020 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie