Ervaring gevraagd met restaureren en importeren van T1

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
somarkie
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:45

Ervaring gevraagd met restaureren en importeren van T1

Ongelezen bericht door somarkie »

Hallo iedereen,

Ik zal mij eerst even voorstellen op dit forum, mijn naam is Mark en al jaren droom ik over het bezitten van een T1.
Nu ik wat ouder ben (valt nog mee hoor (46)) lijkt een bus eindelijk binnen mijn bereik te komen. :D

Na wat zoekwerk op het internet kwam ik op een website die Braziliaanse busjes restaureerd en vervolgens exporteerd naar Nederland.

Nu vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die ervaring met dit bedrijf hebben?

hier de website naar jaravwvans

Ik heb inmiddels met ze afgesproken om te gaan kijken in Antwerpen als er één voor een Nederlandse klant wordt afgeleverd in de haven.
Dan kan ik een bus gaan bekijken die zij gerestaureerd hebben, ze komen in elk geval professioneel en netjes over.

Het lijkt mij leuk en waardevol om met andere mensen contact te hebben die een bus hebben laten restaureren via dit bedrijf, ik zou graag wat ervaringen van jullie willen horen.

dank bij voorbaat

Mark

Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2322
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Ervaring gevraagd met restaureren en importeren van T1

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hoi Mark,

Als ze je een prijs kunnen geven tot op de stoep incl. transport, invoerrechten en BTW weet je waar je financieel aan toe bent.

Andere vraag is weet je ook wat je krijgt..... Daarvoor is belangrijk te weten wat voor basis aan de restauratie ten grondslag ligt en hoe de restauratie uitgevoerd wordt. Het zijn ongetwijfeld vakmensen die een bus uit 1960 op traditionele wijze terug in orde kunnen brengen. Maar is de restauratie daarmee ook aan de huidige kennis en normen uitgevoerd (met andere woorden is het ook een duurzame restauratie of sta je na 5 jaar tegen verrassingen te wachten) Ondanks dat de mogelijkheid bestaat om alles 'te volgen' zal dit misschien zich ook in de prijs vertalen.

Ik ben te kritisch om zo'n concept aan te gaan. Ik kom graag even over de vloer bij zakenpartners, dat geeft mij meer vertrouwen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik

Gebruikersavatar
somarkie
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:45

Re: Ervaring gevraagd met restaureren en importeren van T1

Ongelezen bericht door somarkie »

Yes is een all-in prijs..die je afspreekt..

Wat je zegt over de restauratie die ze uitvoeren heb je helemaal gelijk. Het blijft een gok natuurlijk omdat alles in Brazilie wordt uitgevoerd.
Dat is ook de reden van mijn vraag om andere mensen te spreken die ervaring met ze hebben.

Quote uit email tussen mij en jaravwvans:
"Alles gaat eerst in de wash-primer en daarna in de zink/chrome primer, die roest echt de eerste 10 jaar niet meer. Ik stuur wel even een video mee waar Vando onze voorbereider een chassis in de zink/chrome primer aan het zetten is. Ook is elke las met zorg gelast en wordt een puntlas weer als een punt las gelast, je vind bij ons echt geen gebakken lasnaden."

Heb het filmpje / foto's gezien, en ziet er inderdaad goed uit..

Maargoed, desondanks ben toch ook zeer benieuwd naar de bus die ik volgende maand in de haven van Antwerpen kan gaan bekijken. :D :D

gr Mark

Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 833
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Ervaring gevraagd met restaureren en importeren van T1

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Op spijlbussen.nl is een snuiter uit Hoogland die een Braziliaanse bus gekocht heeft en daar zijn ook genoeg mensen met ervaringen, maar helaas ligt de site al een tijdje plat.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!

Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2322
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Ervaring gevraagd met restaureren en importeren van T1

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Antwerpen moet je maar ff overslaan, code oranje...... Och arme, zitten we zelf ook in een oranje hoek.....

Ik denk dat je best je eigen verwachtingen aan een restauratie goed op een rij zet en deze bespreekt met de handelaar.

Je krijgt ongetwijfeld waar je voor betaald. Maar weet je ook wat je krijgt. Ik heb in verleden wat verhalen gevolgd van personen die zo'n soort klus in het oosten lieten uitvoeren. Ja successen en ook met veel problemen. Foto's of videos geven (al dan niet 'bewust') niet altijd weer hoe het proces verloopt. De successen waren met name bij personen die de wagen zelf aanleverden met duidelijk hun uitgesproken en op papier gezette verwachtingen aan de restauratie. Daarbij hebben ze tussentijds persoonlijk enkele belangrijke stappen gecontroleerd (na laswerk, na voorbereiding met primer voor de aflak)

Betekend de restauratie ook dat mechanisch alles nagezien wordt of enkel cosmetisch?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik

Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Ervaring gevraagd met restaureren en importeren van T1

Ongelezen bericht door insomnia »

Let wel goed op de leeftijd vs prijs die je moet betalen.. een 1960 t1 uit Brazilië is neem ik aan ook weer meer waardevoller (en kostbaarder dan een 1975 t1
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)

Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: Ervaring gevraagd met restaureren en importeren van T1

Ongelezen bericht door 7rider »

Ik weet t niet, ben altijd wat critisch over dit soort halleluja verhalen.
Ze beloven een T1 gerestaureerd, onder de 20.000 euro. Sorry, maar dan heb ik niet veel vertrouwen in de kwaliteit van zowel materiaal als t geleverde werk.
Kijk eens wat hier een echt goed gerestaureerde Samba T1 op brengt.
Maar ik gun ieder z’n avontuur.
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman

Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 833
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Ervaring gevraagd met restaureren en importeren van T1

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

7rider schreef:
03 aug 2020 22:47
Ik weet t niet, ben altijd wat critisch over dit soort halleluja verhalen.
Ze beloven een T1 gerestaureerd, onder de 20.000 euro. Sorry, maar dan heb ik niet veel vertrouwen in de kwaliteit van zowel materiaal als t geleverde werk.
Kijk eens wat hier een echt goed gerestaureerde Samba T1 op brengt.
Maar ik gun ieder z’n avontuur.
Ik heb mijn T1 notabene zelf gerestaureerd en vrijwel alles vernieuwd.
Ondanks dat ik zelf alles gedemonteerd, gelast en weer samengebouwd heb, was ik totaal €73.000,- kwijt inclusief de aanschaf van de bus voor €18000,-. Er is totaal meer dan 2200 uren werk in gaan zitten, maar dat zal een gespecialiseerd bedrijf ongetwijfeld sneller doen.
Hoe kun je een compleet gerestaureerde bus voor €20.000,- aanbieden?
Adios, Eric
Weer eens wat anders!

Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Ervaring gevraagd met restaureren en importeren van T1

Ongelezen bericht door insomnia »

EeVeeWee schreef:
04 aug 2020 22:11
Hoe kun je een compleet gerestaureerde bus voor €20.000,- aanbieden?
Hier zal kwaliteit en definitie "compleet gerestaureerd" de crux zijn.

Als jij naar een 20k bus zou kijken zul je het snel zien gok ik.
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)

menn01
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2020 22:01

Re: Ervaring gevraagd met restaureren en importeren van T1

Ongelezen bericht door menn01 »

Je zou deze ook kunnen proberen, https://kombibrazil.com/
NIet pere de goedkoopste maar wel een van de grooteste, support via chat etc, in het Nederlands ook.
Uiteindelijk heb ik alles zelf gedaan maar dan ivm een T2c uit 2009, een bus die ik al in bezit had.
Voor zo'n oude bus is er geen BPM meer, maar wel BTW, ben ik vrij zeker van, wellicht verjaard dat ook, ik moet iig BTW en BPM betalen.
Wat een bus qua aanschaf kost kun je makkelijk zien op https://lista.mercadolivre.com.br/kombi-corujinha#D[A:kombi%20corujinha]
prijzen kan je door 6 delen. Transport is ong 1000 dollar , ze gebruiken de goedkoopste route van of Santos of Paranagua naar Antwerpen.
Dat is voor prive vervoer in een 20 ft. Maar dit is puur transport via bijv Hburg Sud of Marks etc,
Er komen nog behoorlijk wat kosten bij zowel aan de laad als de los kant.
Zoals je kan zien kosten de goedkoopste zo'n EUR 2000, dan houd je 18k over voor restauratie en transport. haal er ongeveer 3 af voor transport all-in. Blijft er 15k over. 15k is 90.000 reais. minimum maandloon is 1200 reais....

Plaats reactie