peurschuim/ bouwtekening

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
koffiebus
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 924
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:31
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Ongelezen bericht door koffiebus »

janjaapdeluxe schreef:Leo,

Dank je voor je tip [[thumbup]] Wat is jouw ervaring met TEC7 op de lange termijn?

Ik weet dat siliconenkit niet best houdt in direct zonlicht. De belangrijkste afdichtings-punten bevinden zich echter onder het opbouwdak.

groetjes, Jaap
Mijn ervaring met siliconenkit is wel goed, maar je moet natuurlijk wel een goede primer gebruiken en niet zomaar ontvetten en huppakee, die kit erop. [[foei]]

Dat houdt niet lang... [[head]]

Groetjes,
Dick
Als de basis maar goed is, dan komt de rest vanzelf!
(Westfalia 1.6 CamperD uit '82)
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Ongelezen bericht door Leo M »

janjaapdeluxe schreef:Leo,

Dank je voor je tip [[thumbup]] Wat is jouw ervaring met TEC7 op de lange termijn?

Ik weet dat siliconenkit niet best houdt in direct zonlicht. De belangrijkste afdichtings-punten bevinden zich echter onder het opbouwdak.

groetjes, Jaap
Dag Jaap

Bij mijn T3 waren zelfs de onzichtbare siliconen opgelost,zodat in een onweer in Frankrijk het zowat overal binnendruppelde...het dakluik en de caravan-zijruiten...Heel leuk.
Siliconen zijn verbannen uit mijn garage,enkel nog TEC 7 of Innotec.
TEC7 lijmt goed ,verwerkt goed en is met war zeeepsop goed glad te strijken,alhoewel dit enge ervaring vereist,welke ik ook niet zo heb.

De dakgoten van mijn hoogdak is voorzien van een dekkende,lijmende
laag TEC7,welke een heel kleine krimp heeft,door de grote hoeveelheid.
Maar deze is wel redelijk overschilderbaar.
Dus als je regendrup wilt op reis,gebruik dan onbetrouwbare siliconen.
Wil je goed afdichten,zonder nakijk,kan je TEC7 of Innotec gebruiken.
Er zijn nog goede merken,maar goede kwaliteit heeft een hogere prijsklasse dan de siliconenbrol.

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
alexander.

Ongelezen bericht door alexander. »

Jaappie is oke jaapie is oke

dankje wel Jaap

leo weer een fijne tip

Alexander
Gebruikersavatar
koffiebus
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 924
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:31
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Ongelezen bericht door koffiebus »

Leo M schreef:Siliconen zijn verbannen uit mijn garage,enkel nog TEC 7 of Innotec.
TEC7 lijmt goed ,verwerkt goed en is met war zeeepsop goed glad te strijken,alhoewel dit enge ervaring vereist,welke ik ook niet zo heb.
Hoi Leo,
Wat zou jij gebruiken voor de lasnaden van de bus?
Ik heb er linksachter een paar zitten die zijn gescheurd (eindelijk, na 25 jaar... ;-) ) en ik wil ze uitkrabben epnieuw vullen. Dat ik hierbij lakschade ga ondervinden en moet bijwerken vind ik minder belangrijk dan dat de bus over 2 jaar onherstelbaar aan het verroesten blijkt te zijn. :oops:

Ik ga liever preventief te werk dan straks al mijn tijd te moeten spenderen aan een ongeneselijke kwaal die "rust forever" heet.

Groetjes,
Dick
(Die nu al lichte roest ontwaart aan de lasnaad tegen het keukenblokje [[head]] )
Als de basis maar goed is, dan komt de rest vanzelf!
(Westfalia 1.6 CamperD uit '82)
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Ongelezen bericht door Leo M »

koffiebus schreef:Hoi Leo,
Wat zou jij gebruiken voor de lasnaden van de bus?
Ik heb er linksachter een paar zitten die zijn gescheurd (eindelijk, na 25 jaar... ;-) ) en ik wil ze uitkrabben epnieuw vullen. Dat ik hierbij lakschade ga ondervinden en moet bijwerken vind ik minder belangrijk dan dat de bus over 2 jaar onherstelbaar aan het verroesten blijkt te zijn. :oops:

Ik ga liever preventief te werk dan straks al mijn tijd te moeten spenderen aan een ongeneselijke kwaal die "rust forever" heet.

Groetjes,
Dick
(Die nu al lichte roest ontwaart aan de lasnaad tegen het keukenblokje [[head]] )
Dag Dick

Eerst en vooral innige deelneming met je lasnaden,
Ten tweede was ik vergeten antwoorden,daar ik weg moest,

Hier dan een maniakaal antwoord:
Aan onze lasnaden dient er heel wat werk ingestoken worden,wilt de roest er na twee maanden niet terug door te komen,
Na talrijke keren sommige plaatsen te hebben overspoten was mijn laatste manier de beste,de meest tijdrovende en ja,de de duurste,
Speciaal daarvoor kocht ik de luchtdrukborstelmachine van René,welke zeer goed is om zonder teveel schade tot op het kaal ijzer te gaan,
Nadien werd met een handstraalblazer met gritstraalzand alles voorzichtig verder uitgestraald met gebruik van een scherpe pin,welke met de hand gebruikt werd om bij te krabben,waar nodig,Eerst onvet,Daarna schuurde ik het kaal ijzer met wat fijn schuurpapier,
Dan met industriële roestomvormer werden deze plekken gefosfateerd,Mooi laten uitdrogen gedurende minimum 24 uren,
Ontvetten,
2K epoxy,laten uitdampen
en 2K grondverf
nat schuren met P 800-1200
autodelen spuiten in 2k aflak-min 3lagen
Dan is er nog niets gebeurd aan de naden ,die nog steeds goed zichtbaar zijn,
Zo bleef ik veertien dagen rondrijden om alle solventen goed te laten uitdrogen,
Na veertien dagen werden de naden geschuurd met nat P800,
Voor de naden is Innotec nadenkit zeer goed,Soudal nadenkit gebruikte ik ook al,
Zelfs TEC7 is er goed voor,Laten we zeggen dat hier tussen de 10€ en 16€ moet woorden neergeteld voor een tube,en anders heb je brol,Hier mag absoluut geen siliconen worden gebruikt,En polyester,welke ik ook uittestte is al evenmin op zijn plaats,daar deze barst,
Dus,na het schuren werd de nadenkit erop gestreken en met behulp van wat zeepsop
uitgestreken,Dit laatste heb ik zelf nog niet 100% onder cntrole,
Deze nadenkit minimum 24 uren laten uitdogen,
Terug 2K epoxy grondverf,
2K grondverf nadien,
Natschuren met P800+P1200
Uiteindelijk een drielaagse 2 K lak,
Tussendoor werd alles grondig ontvet en ontstoft,

Doordat de hele T3 eerst werd gespoten met open naden,zijn deze goed bedekt en kan er geen water aan,Indien er direkt op kaal staal een nadenkit wordt aangebracht,krijg heel snel terug roest,hetgeen ik in de carrosserie ervaarde bij een andere T3,waar het werk snel moest gebeuren,En nogmaals,hoe sneller er gewerkt wordt,hoe sneller de roest terug komt,Ook mag er geen roest meer zichtbaar zijn vòòr men begint met de eerste bewerking,
Al bij al zeer veel werk,maar na twee jaar zijn deze naden nog altijd roestvrij,behalve op plaatsen waar polyester werd gebruikt,bvb aan de tankdopopening,
En dan is er ook nog het overgangsverschil van de lak,doordat ik de tweede keer alles uitnevelde,Maar liever zo ,dan terug te beginnen roesten,
En tenslotte werd bij dit alles de T3 volledig overdekt met spuitplastiekfolie,om deze te beschermen tegen spuitnevel,
Nadien kwam nog een oppoetsbeurtje van 36 uren,waarbij de gehele T3 werd nat geschuurd met P2000 en dan met drie verschillende polijstpasta's werd opgepoetst,
Zo bekwam ik toch nog een diepteglans,welke een originele T3-lak niet haalt,
ondanks dat de T3 in geen spuitkabine werd gespoten,Maar wel met uitstekende produkten,die een aardig prijskaartje hebben,

Groeten Leo M [[thumbup]]
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
koffiebus
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 924
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:31
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Ongelezen bericht door koffiebus »

Ha Leo,
Maniakaal, 't is dat je het zelf zegt. :mrgreen:

Je gaat er hierbij vanuit dat de bus meteen weer in nieuwstaat moet zijn. Ik doe het in eerste instantie om de bescherming; dus voorlopig ga ik me richten tot het bijwerken en aflakken van reparatieplekken, met de nodige "spots&stripes" tot gevolg, maar dat kan mijn pret niet drukken.
Als dat een paar jaar houdt wil ik de investering van compleet overspuiten wel aangaan, maar niet voor de duurzaamheid van de roestauratie is bewezen :oops:

De meeste van mijn naden zijn nog absoluut roestvrij, alleen is de kit op veel plekken gebarsten en dat is het begin van het einde lijkt mij zo. Mijn idee is dan ook de gebarsten kitnaad uit te krabben, roestomvormer (Fertan?) te gebruiken op de kale plekken, te gronden met 2K, 2K lak erop ter bescherming en daarna pas een nieuwe kitlaag aan te brengen.

Wat ik alleen niet begrijp is waarom je 2K epoxygrond én 2K "gewone" grond adviseert: is die epoxy alleen niet goed genoeg om op af te lakken, hecht de "gewone 2K grond niet goed genoeg op ijzer/roestomvormer, of...?

Bedankt ook voor de merknamen waar je goede ervaring mee hebt -daar heb ik veel aan! [[thumbup]]

Het zal vast nog een tijdje duren voor ik er aan ga beginnen en kan rapporteren hoe de voortgang is want er zijn ook nog andere zaken die ik eerst wil doen (lek via het rubber van de achterruit, achterhalen waarom de horizontale lasnaad bij het keukenblok wel roest en de rest nog niet -natte isolatiematten? Condensvroming door de koelkastbrander? ...[[uuhhmm]] ).

Na de overweging van werk, noodzaak, kosten (waarbij noodzaak voorop staat natuurlijk: Het is zinloos om de naden roestvrij te maken als een achterliggend vochtprobleem niet eerst wordt opgelost [[head]] ) en beschikbaarheid van een werkplek (maar weer naar Polen? ...[[uuhhmm]] ) volgt een plan van aanpak.

Dank zij jouw commentaar ben ik nu al wat beter voorbereid [[thumbup]]

Groetjes,
Dick
[[sad]] wel veel werk ja...
Als de basis maar goed is, dan komt de rest vanzelf!
(Westfalia 1.6 CamperD uit '82)
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Dick

De 2K epoxy grondverf heeft een fantastiche weerstand tegen roest,maar deze is niet schuurbaar.Deze wordt althans nooit geschuurd.
Daarom worden erover enkele lagen 2K goed dekkende grondverf gespoten,welke wel nat schuurbaar is.Deze grondverf dient infeite als isoleerlaag van de epoxylaag.

De roest ter hoogte van de keuken is mijn inzien afkomstig van de frigocondensatie.Ik sloopte een T3 Westfalia en deze roest had ook in het onderliggend plaatwerk(=vloer) een kompleet gat gemaakt.Deze roest begint aan de dubbele naden aan de onderste zijkant,vlak tegen de buitenste chassis balk.

Je naden en je onderkant kan je langs binnen inspecteren en ev.ook herspuiten en nadien met Owatrol inspuiten /inwrijven.Of een doorzichtige laag was/tectyl ,welke wel na twee jaar dient te worden herhaald.

Het is zo dat een T3 bijhouden heel wat werk vraagt en ook heel wat geld....en hoe ouder hij wordt hoe erger het wordt.Je bent nog niet heel rond ,of je kan al herbeginnen.
Maar het moet worden gezegd,zonder T3 zat ik hier niet te schrijven en zou ik ook totaal verloren lopen in mijn garage.

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
koffiebus
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 924
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:31
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Ongelezen bericht door koffiebus »

Leo M schreef: Maar het moet worden gezegd,zonder T3 zat ik hier niet te schrijven en zou ik ook totaal verloren lopen in mijn garage.
Gelukkig heb ik niet zo'n grote garage dat ik me "totaal" verloren zou lopen Leo! :mrgreen:

Integendeel, ik zou eindelijk eens wat ruimte hebben om die 100.000 andere klussen eens fatsoenlijk af te maken zonder steeds weer over de andere nog af te maken klussen te struikelen. Zo heb ik onlangs toch maar een halve kuub hout weggedonderd, zonde eigenlijk, maar het ligt al 2 jaar te kijken en ik doe er niks mee (ja plannen zat, maar geen tijd om prioriteit aan te geven :cry: )

Maar dat ligt anders met de bus, had ik die geen voorrang gegeven dan was de bus er al veel eerder uitgegaan, dus maak je geen zorgen, doe ik ook niet ;-)

[[bye]] Dick

P.S. Je hebt me nu wel overtuigd: Het keukenblok gaat er zeker uit voor inspectie van de achterliggende wand en kokerbalk!
Als de basis maar goed is, dan komt de rest vanzelf!
(Westfalia 1.6 CamperD uit '82)
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Dick

Ik zal eens goed zoeken naar deze roestfoto's...en zet ze dan op.

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Wat Westfalia-roestfoto's

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Dick
Hier enkele foto's van een opengewerkte Westfalia uit 1982,om je beter voor te stellen wat je allemaal kan verwachten,,,

1,De bank weg ,eronder opgerotte isolatie en Dollarmunten,
Afbeelding

2,Hier zit de verswatertank er nog in,
Afbeelding

3,Doorgeroeste achterbinnenspatborden,
Afbeelding

4,Opgerotte isolatie,
Afbeelding

5,Hoe meer naar onder ,hoe zwarter deisolatie van de vochtigheid met roest als gevolg,
Afbeelding

6,De grote isolatiemat=één puinhoop
Afbeelding

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Ongelezen bericht door rick »

Leo M schreef:

Hallo LEo,

OVer welk produkt heb je het van Innotec.


Dag Reimo-gasten

Ik bekeek deze uitgebreide montagebeschrijving en één ding zie ik niet zitten,dat is het afdichten met siliconen.
Alle siliconen,die bij mijn T3 werden gebruikt door de vorige eigenaar zijn verwijderd en vervangen door het veel betere TEC 7 en Innotec.
Alle ramen en dakluik ,met de eerste siliconen afgedicht, begonnen na vier jaar water door te lekken.Nu ,na vervanging door TEC 7 is alles gelukkig weer mooi dicht.
Besluit=siliconen=vuiligheid en deugt niet.Geen duurzame werking0.

Let op:de af te dichten plaatsen moeten goed ontvet worden met een carrossserie-ontvetter,zoals Carasol van Carat bvb.

Groetn Leo M
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag Rick

Het was de alleslijmer van Innotec,die ik gebruikte.

Soort gelijk TEC 7

De juiste naam weet ik niet meer,daar ik nu enkel TEC7 nog gebruik


Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
koffiebus
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 924
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:31
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Ongelezen bericht door koffiebus »

Dag Leo,
Bedankt voor de foto's.

Dit wordt een leuk klusje voor na de vakantie denk ik. Kan ik meteen wat andere narigheidjes aanpakken mbt mijn interieur (bank die niet vanzelf opklapt, rotzooi verwijderen die tussen bank en keukenmeubel zijn gevallen en deze ruimte "stortvrij" maken en extra leidingen leggen voor 220V en 12V stopkontakten -die kom ik altijd te kort onderweg!)

Mijn spatborden van binneuit inspecteren heb ik ooit eens geprobeerd voor het linkerwiel (achter) toen ik de beplating eraf had om te kijken of ik ook ophangpunten had voor een 3-punts rolgordel, maar toen bleek dat gat dicht te zitten met een of ander zwart zacht kunststof. Ik vermoed dat het een isolatieplaat is van een of ander soort. Hoe die eruit moet weet ik nog niet en het is zeker geen amateurwerk geweest; het ziet er origineel uit, maar dat verwijderen hiervan en inspecteren van jhet onderliggend plaatwerk gaat zeker gebeuren.

Bedankt voor de tips en foto's; dat werkt zeer verhelderend [[thumbup]]

Groetjes,
Dick
Als de basis maar goed is, dan komt de rest vanzelf!
(Westfalia 1.6 CamperD uit '82)
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Ongelezen bericht door Leo M »

koffiebus schreef:Dag Leo,
Bedankt voor de foto's.

Dit wordt een leuk klusje voor na de vakantie denk ik. Kan ik meteen wat andere narigheidjes aanpakken mbt mijn interieur (bank die niet vanzelf opklapt, rotzooi verwijderen die tussen bank en keukenmeubel zijn gevallen en deze ruimte "stortvrij" maken en extra leidingen leggen voor 220V en 12V stopkontakten -die kom ik altijd te kort onderweg!)

Mijn spatborden van binneuit inspecteren heb ik ooit eens geprobeerd voor het linkerwiel (achter) toen ik de beplating eraf had om te kijken of ik ook ophangpunten had voor een 3-punts rolgordel, maar toen bleek dat gat dicht te zitten met een of ander zwart zacht kunststof. Ik vermoed dat het een isolatieplaat is van een of ander soort. Hoe die eruit moet weet ik nog niet en het is zeker geen amateurwerk geweest; het ziet er origineel uit, maar dat verwijderen hiervan en inspecteren van jhet onderliggend plaatwerk gaat zeker gebeuren.

Bedankt voor de tips en foto's; dat werkt zeer verhelderend [[thumbup]]

Groetjes,
Dick
Dag Dick

De bank die niet vanzelf opklapt is meestal te wijten aan het verlies van /of het uitrekken van de twee veertejs,eentje rechts ,eentje links.

De zwarte isolatie is idd origineel,maar de foto daarvan kwam mij te onduidelijk over....Het is daaronder dus dat ik de gaten roest vaststelde.
Mocht je daar een begin vaststellen van roest is een laag tectylwax of Owatrol zeker op zijn plaats.

Dit wordt wel een hele hoop werk voor jou...Maar daarvoor dient de T3,om aan te werken...

Groeten Leo
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
koffiebus
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 924
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:31
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Ongelezen bericht door koffiebus »

Leo M schreef: Dit wordt wel een hele hoop werk voor jou...Maar daarvoor dient de T3,om aan te werken...
Ik weet het Leo.
Ik zal het in stappen moeten doen:
- eerst campermeubilair verwijderen en opslaan
- roestplekken en rotte isolatie aanpakken
- kitnaden uitkrabben
- gronden, kitten en gronden :???:
- lak bijwerken
- meubilair weer monteren
- tevreden met armen in de zij naar m'n bussie staren en dromen over de volgende vakantie... :D
- bussie vervolgens naar de winterstalling brengen omdat het waarschijnlijk intussen al te koud is om nog te gaan camperen dit jaar :cry:

Maar goed dat ik na de vakantie toch niks heb te doen... (behalve dit en nog 100 andere projectjes :mrgreen: )

:oops: Dick
Als de basis maar goed is, dan komt de rest vanzelf!
(Westfalia 1.6 CamperD uit '82)
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Dick,

Die kitnaden hoef je niet te krabben. Met de roterende staalborstel (ongeveer 800 toeren) kun je het overgrote deel wegborstelen.
De diepere delen behandel je met een Dremel staalborsteltje.
Binnenzijde behandelen en na droging, ja daar heb je hem weer, "Mike Sanders" was gloeiend heet erop kwasten.
Laatst gewijzigd door rick op 28 jun 2007 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Plaats reactie