Aanschaf T3 Camper Diesel

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Aanschaf T3 Camper Diesel

Ongelezen bericht door Erik »

Ik heb me inmiddels voorgesteld op het voorstellen topic en daar ook mijn eerste vragen gesteld.
Ik bedacht me dat het misschien handiger is om dat hier te doen.
Vandaar dat ik mijn post hier ook nog maar even neerzet. :lol:

Ik ben dus van plan een T3 te gaan aanschaffen om op vakantie mee te gaan.

Ik wil er mee gaan kamperen dus ik neem aan dat ik een camper-type moet hebben. (koelkastje, kastjes, bedden, fornuisje)
Is zelfbouw aan te raden of is het orginele door VW geleverd uiteindelijk het beste?

-Er zijn heel veel verschillende types maar welke zijn nu het meest gebruiksvriendelijk? (Westfalia, california, Atlantis??)
-Vast hoog dak of beter een uitschuifdoek? (klein, groot, schuin, recht?)
-Waar moet je op letten bij de uitvoering? (armsteunen op de stoelen, draaistoelen, kachel?)
-welke bouwjaren zijn goed, beter, best? (wegbel. vrij is ook wel fijn)
-import uit Duitsland of gewoon in Nederland zoeken? (voordelen/nadelen?)

Mijn idee is nu dat ik het liefst een bus koop die helemaal af is of anders een complete harde bus waarvan de motor kapot is en dat ik er dan een moderne TDI blok in laat bouwen door een goeie specialist met ervaring hierin.

Zijn er hier bedrijven/mensen bekend die dit goed kunnen?

Ik zelf heb http://www.classicpassion.nl/projecten_ ... .php?id=14 deze website gevonden maar ik heb geen idee of dit een goeie is.
Kent iemand dit bedrijf toevallig?

Het is de bedoeling dat ik hier wel een hoop jaren mee wil gaan vakantievieren dus het moet een goede betrouwbare bus zijn (worden).

Ik heb al redelijk wat gelezen op het forum inmiddels maar echt duidelijke antwoorden op mijn bovenstaande vragen nog niet echt kunnen vinden.
Ik hoop dat jullie mij verder op weg kunnen helpen.

Gr,

Erik
Gebruikersavatar
Arnaud
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 460
Lid geworden op: 30 okt 2006 13:58
Locatie: Alkmaar

Ongelezen bericht door Arnaud »

Hoi Erik,

Welkom op het forum! Veel van je eisen worden bepaald door je budget, wat is die? Je kunt een diesel camper kopen voor 1500 euro, maar ook voor 15000. Ik ben er even vanuit gegaan dat je een T3 zoekt?

groeten
Arnaud.
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Ongelezen bericht door Erik »

Hoi Arnaud.

Ik zoek een T3 diesel idd maar dat staat ook in mijn bericht. :D

Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten dus wil best wel in de buidel tasten om een leuke mooie bus aan te schaffen.
15000 euri is wel ongeveer het maxium waar ik aan zit te denken maar dan moet ik er ook helemaal niets meer aan hoeven doen.
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Ongelezen bericht door Erik »

Hoi Jan!

Ja eigen wil ik wel heel graag een diesel.
Dit omdat diesel goedkoper is en zuiniger rijdt.
Je kan er natuurlijk gas in laten bouwen maar dat kost je ruimte en ik wil daarnaast met de bus naar plaatsen waar vaak geen gas is dus dan zit ik als nog aan benzine vast.

Diesel heeft dus wel een hele grote voorkeur.

Misschien is het ombouwen naar een diesel motor een optie of komt daar erg veel bij kijken?

Heb je een link naar die bus, ben wel nieuwsgierig geworden :D
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Dag Erik,
Je schreef dat je al redelijk wat gelezen hebt op het forum.
Dan weet je inmiddels toch al wel, dat het erg op prijs gesteld wordt om met je voornaam, je berichten af te sluiten [[thumbup]]
Het bedrijf wat je noemt, is bekent hier op het forum.
De man "zit" hier ook op het forum [[thumbup]]

Groeten,
Theo
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Ongelezen bericht door Erik »

Theo,
Daar heb ik idd iets over gelezen herinner ik me nu maar ik wist niet goed wat daar nou bedoelt werd.
Maar nu snap ik het wel en ik heb het gelijk even aangepast. [[toast]]

Mag het zo, in het onderschrift?
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Erik schreef:Theo,
Daar heb ik idd iets over gelezen herinner ik me nu maar ik wist niet goed wat daar nou bedoelt werd.
Maar nu snap ik het wel en ik heb het gelijk even aangepast. [[toast]]

Mag het zo, in het onderschrift?
Prima zo Erik, dan weet je, met wie je te maken hebt [[thumbup]]

Groeten,
Theo
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Ongelezen bericht door Erik »

Mooi!

Ik heb net even het topic van Rene bekeken.
Allemachtig wat een respect voor die man! Wat een super mooi bussie!

Is deze bus dan te koop, hij is nog maar net af! richtprijs??

Ik kan me van Rene volgens mij ook een topic herinneren over een TDI ombouw.
Maar dat ging dan niet om dit busje begrijp ik.
Dat was trouwens niet helemaal goed gelopen geloof ik. :cry:

Heb jij trouwens wat antwoorden op mijn vragen hierboven?
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Ongelezen bericht door Mitch »

Dag Erik,

Een paar antwoorden die meer vragen zullen doen oproepen behalve deze:

Classic Passion, kun je veilig naar toe om de ombouw te laten doen, ik heb er 1 mogen aanschouwen en die was super!

"Roodkapje" staat te koop op vwbusclub.nl bij westfalia bussen.

Welke uitvoering is het beste? Dat is heel erg persoonlijk. Zelfbouw of fabrieks camper, een zelfbouw is gemaakt op de wensen van de persoon die de bouw heeft gedaan. Vaak zijn dat niet jouw wensen... Fabrieks is wat ik hier lees heel erg compleet en ziet er vaak comfortabel uit. Wanneer je de bus vooral wilt gebruiken voor kampeer trips dan zou ik voor een fabrieksbouw gaan. Een hoogdak heeft meer opbergruimte, een klapdak heeft minder last van wind dat is een persoonlijke voorkeur. Ik zelf vind de dehler profi een mooie bus 8)

Een paar bevindingen van wat ik graag in mijn bus wil/mis

- Elektrische spiegels, ik kan nooit de bijrijders spiegel verstellen wanneer ik in de bus zit.
- Dakraam
- Pk's (1.6D)
- Schuifraam achter (midden)

Verder heb ik een zelfbouw camper en wat ik mis maak ik er in, maar ik kampeer dan ook heel erg weinig...

Groeten Michiel
Gebruikersavatar
Arnaud
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 460
Lid geworden op: 30 okt 2006 13:58
Locatie: Alkmaar

Ongelezen bericht door Arnaud »

Erik schreef:Hoi Arnaud.

Ik zoek een T3 diesel idd maar dat staat ook in mijn bericht. :D

Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten dus wil best wel in de buidel tasten om een leuke mooie bus aan te schaffen.
15000 euri is wel ongeveer het maxium waar ik aan zit te denken maar dan moet ik er ook helemaal niets meer aan hoeven doen.
Hoi Erik,

Ik had inderdaad begrepen dat je een diesel bus zoekt, mijn vraag was wat je budget is. Maar voor dat bedrag zou je zeker wel wat moeten kunnen vinden. Persoonlijk zou ik voor een al omgebouwde bus gaan, het liefst met een TDI erin - die zijn in Duitsland wel te vinden, maar dan moet je hem wel zelf invoeren. Misschien een nette T4? Lijkt me ook niet verkeerd. De busman.be heeft ook regelmatig mooie bussen te koop.

Wat Jan zegt is wel een belangrijk punt - diesel rijden is niet zo voordelig meer, het prijsverschil aan de pomp tussen benzine en diesel is niet zo groot meer, wegenbelasting daarin tegen wel. Ga je er dagelijks mee rijden? Of alleen voor de vakanties? Dan is benzine mogelijk verstandiger?

Wat een keuzes he?

groeten
Arnaud.
JeroenW
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1537
Lid geworden op: 20 okt 2006 12:56

Ongelezen bericht door JeroenW »

Een belastingvrije diesel heeft dubbel voordeel: Zuiniger op de portemonee (meer kilometers per eurocent) , en belastingvrij.

Als hij nog niet belastingvrij is, en dat zijn er weinig omdat de oudere bussen slechter tegen roest gewapend zijn en vaak al op de schroothoop liggen, dan zou ik een benzine kiezen. Als je er niet dagelijks in rijd is die extra brandstof in de vakantie ook wel op te brengen, en je tuft wat makkelijker de bergpassen over, want een 1.6 dieseltje is geen pretje.

Of natuurlijk zoals de 1.9 piloten al zeggen: Een 1.9 TDSIDICE, en je trekt de klinkers uit de straat.

Een orginele T3 camper vind je niet zomaar. Er is altijd wel wat mee gedaan, niet slecht, maar standaarduitvoeringen zijn er niet. Armsteun hier, draaischijf daar, ander tapijtje, enz enz. Vergis je niet in de kosten van het zelf opbouwen van een camper, er gaan ze honderden euro's aan schroeven, bouten en beugeltjes in.

Groet,
Jeroen
salet

Ongelezen bericht door salet »

Als ik de ervaringen van anderen lees zou ik niet gauw de originele aandrijving eruit halen en een tdi blok met aangepaste bak erin laten bouwen. Het is duur en of het geheel zonder problemen een ton rijdt moet je afwachten. Een 1,6d ombouwen naar 1,6td is mogelijk, andere bak en gereviseerde motor. Je mag hopen dat zoiets een ton meekan, echt snel wordt hij niet maar je komt net mee in het verkeer. Met een goede geluidsisolatieset is het motorgeluid acceptabel te maken.
Chris
Gebruikersavatar
joemmiehammer
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1043
Lid geworden op: 26 jan 2007 17:47
Locatie: Selfkant, NRW, Duitsland

Ongelezen bericht door joemmiehammer »

Hallo Erik,

Er zijn mbt de aandrijving 2 opties:

optie 1: Origineel rijden en eerder vertrekken.
optie 2: Andere aandrijflijn erin.

ad 1: Als je alleen ermee op vakantie gaat, dan zou je de moeite (en eurootjes) van een ombouw kunnen besparen. Dan kun je ook een redelijk krachtige wbx (watergekoelde boxer op benzine) nemen en iets meer aan benzine uitgeven

ad 2: Als je veel km's gaat rijden, dan zou ik persoonlijk wel ombouwen. (heb ik dus ook gedaan). Ik heb met mijn golf4 tdi-motor nu ruim 25000 km gereden zonder noemenswaardige problemen. Wat ook een interessante ombouw is, is de 2,2 subarumotor uit de Legacy. Als die op gas pruttelt, zijn de kosten ook te overzien.

Ik heb in allerlei soorten T-drietjes gereden en elke heeft zijn charme, je persoonlijke voorkeur bepaald wat het worden gaat [[thumbup]]
Groetjes,
Boris


Onze vloot:
2003 Volvo V70 D5 Premium 163 PK
2010 Skoda Fabia Combi 1.6 TDI
Gebruikersavatar
Math
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1301
Lid geworden op: 16 dec 2007 10:09
Locatie: Weert
Contacteer:

Ongelezen bericht door Math »

En mijn dieseltje mag na het Campinglife avontuur een ander baasje zoeken....ik ga over op benzine omdat diesel mij te duur wordt voor de vier weken dat ik hem gebruik. Ik heb het uitgerekend, een benzine is voor mij (max 3000 km per jaar) veel goedkoper.
Groeten, Math.
Westfalia Joker III nr. 204 1989
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Aanschaf T3 Camper Diesel

Ongelezen bericht door Erik »

Ik heb een camper T3 op het oog, een witte uit 1990. :)

-1.6TD 150000km
-standkachel
-Westfalia California uitvoering
-centrale vergrendeling

De enige 2 plekjes die wat aandacht verdienen: bij de tankdop en bij het rechter achterspatbord (zie onderste 2 foto's)
Volgens mij is dit wel wat.
Wat denken jullie ervan? Waar moet ik allemaal op letten verder en wat zou dit waard zijn volgens jullie?

Afbeelding
de bus

Afbeelding
stoelen

Afbeelding
standkachel

Afbeelding
dashboard

Afbeelding
roest bij de tankdop

Afbeelding
plek bij achterspatbord
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: Aanschaf T3 Camper Diesel

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Beste Erik,

De prijs € 12.950,- lijkt mij wat hoog . Ik begin dit jaar een vergelijkbare bus gekocht uit 1989 ook een TD voor € 6000,- bij een particulier inclusief een onderhoudsbeurt en nieuwe APK . Er zat een volledige onderhoudts historie bij van de afgelopen 10 jaar. Er zat ook nog lichtmetaal onder met nieuwebanden , een luifel en een fietsenrek bij. Afgelopen jaar 7000 km gereden tot op heden alleen olie bij gevuld. Mijn advies is heel veel geduld hebben en gebruik maken van de crediet crisis.
Ook bij dure bussen kan de motor kapot. In katwijk staat er nog 1 voor € 9900,-

Succes met zoeken

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Plaats reactie