mijn T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door bartk »

Trek eens een dikke draad van je minpool naar de massa. Meet je dan wel de goede spanning dan ligt het aan je massa aansluitpunt. (wil wel vaker voorkomen)
Als je gewoon rond de 14 volt meet is je spannings regelaar wel ok. Maar het komt niet bij je accu aan dus er zit ergens een weerstand. Ik vermoed nu de massa

Uiteindelijk een complete 'V4 meting' geeft uitslag :wink:
Groeten Bart!
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door insomnia »

Een heleboel kilometers met vele volle accu's verder eindelijk weer eens Wifi. Het uiteindelijke probleem zat ( waarschijnlijk) in de connectie aan de dynamo. Na die zo goed als ( met een schroevendraaier, een nagelvijl en Coca-Cola ( later WD-40 :wink: )8 alless roestvrij gemaakt laad de accu weer prima op.

Dus zorgeloos de Alpen in gegaan Genève, Annecy en morgen weer langzaam richting het noorden....

Groeten vanuit dan weer bewolkt maar veelal zonnig Groisy op 600 hoog.
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Theo Postma schreef:Dan is er dus wat mis met de verbinding dynamo en je accu.

Theo
Kijk zo ver waren we al gekomen, en nu blijkt dit ook de dader te zijn geweest.
Goed dat het weer opgelost is [[thumbup]]

Theo
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door insomnia »

Uche uche.. pffffffffffffff (zo, even het stof van dit topic afgeblazen)

We hebben besloten dit jaar niet met de bus maar met auto en tent op vakantie te gaan. Tent gevonden, en voorbereidingen getroffen.... niet met de bus maar weer eens met een tent .... :shock: goh, hoe zou dat zijn? (Maar goed, das een ander verhaal).

De bus... de klus...
Bij aankoop wisten we al wel dat er. "wat mindere" plekken aan zaten en dat daar tzt wat aan gebeuren moest. Dit is gaande weg/jaren ook wel gebleken. Prioriteit lag in bruikbaarheid en techniek. Het interieur is (in mijn opinie) perfect en in zeer goede staat. Omdat we dit jaar de bus thuis blijft (en ik de afgelopen jaren veel zaken heb gelaten om te sparen) was het voor mij de aanleiding om te gaan kijken hoe ik de bus zijn verdiende aandacht kon geven. Iemand die de bus zijn welverdiende aandacht zou kunnen geven heb ik gevonden in de vorm van Servicebus :mrgreen:

Na wat mailen had ik al gauw een goed gevoel en was ik er al gauw uit dat Douwe de man is voor de klus.

Omdat nagenoeg alle raamsponningen van mijn bus zeer slecht zijn heb ik uitgekeken naar een practische maar ook (hopelijk) voordelige oplossing. Het is al even langsgekomen maar ook hier even posten. In plaats van raamsponning maken of repro kopen kwam ik een Caravelle uit 1984 tegen. (in Heerlen :???: :he!!!: ) Grote delen zijn ook slecht maar de raamsponningen zijn bijna allemaal top. Ideaal voor onze bus omdat bij onze bus nagenoeg alle raamsponningen matig tot slecht zijn. Dus maar ophalen die handel!

etappe 1 Heerlen - Moerdijk.
Bij mijn vriendelijke autobedrijfbuurman zijn ambulance geleend en op naar Heerlen. Daar bij een vriendelijke doch ietwat vreemde (en vreemd pratende :wink: :buiken: ) auto"-verzamelaar" de Caravelle voor een redelijk bedrag opgehaald. Deze stond treurig en vies in een hoekje. Maar na wat "nieuwe" banden en krachtvertoon, omdat alle remmen vast zaten, deze op de ambulance gekregen. Nu de terugreis. (incl 7% heuveltje en das voor de 1.9 DG wel erg/te pittig hoor :shock: ) maar goed. dag 1 is goed verlopen en we deel 1 is gelukt.

Afbeelding

Afbeelding
(balen dat de verkoper dag voor ophalen nog even per ongeluk een ruitje (LA) kapot tikte waardoor het wel een beetje een luchthappend geheel werd [[feuer]] )

Verbruik: 1 op 6,5

en dan in Moerdijk. Het plan: beide bussen leeg halen ter voorbereiding voor etappe 2.
De donor/sloper is niet zo lastig. Onze bus daar moest het complete interieur eruit. En ik kan niets anders zeggen dat het echt geniaal in elkaar zit maar ook uit elkaar is te halen na 30 jaar. Slechts enkele schroeven waren koppig en volhardend maar niet zo dat ik niet kon doen wat ik wilde...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

( :oops: :shock: :he!!!: *** Voorzichtig!/Let op! schokkende beelden*** :he!!!: :shock: :oops: )
Afbeelding

Afbeelding

en dan Etappe 2 Moerdijk - Servicebus
Alle tot nu toe verzamelde onderdelen in de bus. (en ook onze 50kg tent om zoveel mogelijk gewicht achter de achteras te hebben tijdens de rit met de bus+autoambulance+bus)
Afbeelding

even lekker een kopje koffie bij Starbucks Meerkerk ophalen en gauw weer door in het lekker zonnetje...
Afbeelding
(de oplettende kijker ziet dat ik gelukkig wel een raam (LA) heb geplaatst waardoor water en wind niet nadelig meer was)

en toen ineens trok het dicht en begon zich de start van een soort van armageddon te voltrekken :he!!!: :shock: [[head]]
Afbeelding

gauw ingestapt en weer verder gereden

nou ja, gereden.. Ondanks de prima ruitenwissers leek het af en toe meer op sukkelen want regen, onweer, wind en hagel vermoeilijkte het zicht behoorlijk...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uiteindelijk steeds meer in het hoge noorden klaarde het op [[thumbup]]
Afbeelding

Afbeelding

Nog even een file omdat er een auto ondersteboven in de sloot lag bij Lemmer :oops:
Afbeelding
(en file is ook geen pretje met de +/-3500kg combi)

Verbruik: onbekend, niet meer getankt om de tank zo leeg mogelijk te houden (ivm laswerk).

Uiteindelijk aangekomen bij Douwe... Daar natuurlijk zitten kletsen over busjes en al wat daar bij komt. Voor mij de eerste kennismaking met Douwe waarbij het gevoel wat ik per mail had gekregen hier verder werd versterkt. Supermooie ruimte heeft Douwe om te klussen aan bussen. tussendoor even de sloper weggezet en daarna weer terug.

Heerlijk boterham en thee geserveerd door lieftallige dochter (waarvoor dank [[yes_new]] )

Het is gelukkig geen spoedklus. Het is een hobby en moet wel leuk blijven. Waarschijnlijk medio 2015 zal er eindresultaat zijn.

Na een prettig verblijf ben ik door mijn ouwe vadertje opgehaald met zijn Caddy om weer terug naar Moerdijk te gaan om de autoambulance terug te brengen. Dit ook weer top verlopen :D

wordt vervolgd zodra ik vorderingen van Douwe ontvangen (al dan niet met foto's :wink: ).
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Frankreus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 jun 2010 15:14
Locatie: Den Haag

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door Frankreus »

Nou nou da's toch wel een avontuurlijk geheel te noemen. Benieuwd naar het vervolg.
Succes!
met vriendelijke groet

Frank

VW T3 1.6D Westfalia 1984 (Eggy)
2CV6 Club 1984 (Kees)
Variabele Italiaanse motorfietsen 1964-1984 (Guusje, Ad, Ben, Storm, Alah, TV)
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door luizenbos »

Ralph

Succes met je project [[thumbup]] en dat er iets [[toast]] moois uit mag komen . ------ zal ook douwe even mailen .

vr -gr Frits
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door insomnia »

Het is tijd voor een update...
Hierboven staat etappe 1, "planning, demontage en transport"

tijd voor etappe 2 "Roestoratie"

De bus is korter wezen logeren bij Douwe dan gepland.. dit komt puur doordat Douwe ik blijkbaar kwaad heb gemaakt en hij als een speer aan de slag is gegaan.. :shock:

Rondom is douwe aan de slag gegaan met het aanvallen van de roestduivel die in mindere maar vaker in ruime mate aanwezig was in onze bus.. Naar mate Douwe vorderde bleek gelukkig wel dat de oorzaak van de roest aanwijsbaar en beheersbaar was. Alle (!) raamsponningen waren verroest waar de 30 jaar oude rubbers de meest waarschijnlijke veroorzakers waren. De instappen links en rechts waren ook slecht (verrot) door water wat zich daar heeft verzameld. Tenslotte de linker zijkant.. daar stond de originele fabriekskeuken maar om een of andere reden is wel al ooit door een eigenaar de schoonwatertank verwijder. Mijn vermoeden is dat dit was omdat er lekkage was en dus de tank eruit moest. Helaas is er toen niet tijdig geconstateerd dat er lekkage was of de toenmalige eigenaar heeft er nooit iets aan gedaan waardoor de roest rot is geworden. Verbazingwekkend is wel dat het puur (grotendeels) oppervlakkig bleek te zijn en de basis van de bus goed is.

Dit laatste was ook wel een beetje de conclusie van Douwe (als ik zo vrij mag zijn en dat zo te verwoorden :wink: ) op de roestige punten die zeer lokaal waren na is het echt een goed en knetterharde bus. Dit sterkt mij ook dat ik deze grote stap heb genomen.

Vorig weekend ben ik met de trein naar "Het hoge noorden" gereisd (als je tussen Dordrecht en Breda woont is Friesland echt wel het hoge noorden 8) ) en na gezellig kletsen, kijken, kletsen, zelfs eten (nogmaals waarvoor dank [[thumbup]] ) en nog even kletsen, afgetikt en weer op pad gegaan...

Douwe: bedankt! [[thumbup]] [[thumbup]] [[thumbup]]

Goh wat had ik rijden in mijn busje gemist.. en mijn busje ook :shock: na Leeuwarden rustig de snelweg op en cruisend met een gangetje van 90 kijkend naar de zon en blauwe lucht.. gelukkig geen regen maar heerlijk weer waarbij zelfs het raampje open stond 8)
Tegen de tijd dat ik de provincie Friesland uit reed had mijn busje en ik er wel heel heel veel zin in... we hadden beide moeite om ons aan de snelheid te houden. elke keer moest ik even op de tomtom kijken en van het gas af.... 120+ was wel een beetje enthousiast :he!!!: :x:

nou.. soepel en probleemloos thuis gekomen en de bus gauw bij de buurman naar binnen geschoven..

tijd voor wat beeldmateriaal..
(let wel, dit is slechts een selectie van het werk wat Douwe heeft gedaan!)

Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

instap
Afbeelding
Afbeelding

Raamsponning rechtsachter
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Raamsponning voorraam rechtsvoor
Afbeelding
Afbeelding

Linksmidden, de "keukenkant"

even een stukje historie van enkele jaren geleden (en herhaling)...
bij aankoop wist ik dat er iets aan de "keukenkant" niet goed zat.. er zat een (aluminium plaat gepopnagelt(!) aan de buitenkant). Dit was een no-go voor de APK en moest ter plekke hersteld worden. ik had toen niet de middelen en expertise om mij heen om dit goed op te lossen. Uiteindelijk heb ik wel de beste keuze toen gemaakt en zelf met een maat van me een deel van de ellende opengemaakt en met een goed dik stuk staal afgedekt en vastgelast.. De ellende was niet verder gegaan maar gestopt. Die toen al aanwezige ellende is nu door Douwe helemaal verwijderd :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en weer terug naar 2014

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de snuit
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en waar sta ik nu...

Het dak is er letterlijk af gegaan...
Afbeelding

en hangt nu in de garage op een veilige plek... (ik ben best trots op mijn idee... twee balkjes van 170cm breed, 4 draadeinden, 8 carrosserieringen en 8 moeren en ik kan gerust zijn dat mijn dak zo veilig als ik maar kon verzinnen opgeborgen heb...
Afbeelding

de bus staat weer binnen bij de volgende "handigert" voor de 3e etappe "strak & in de lak"

de ramen gaan er weer uit, de nog resterende bekleding en onderdelen eraf en dan gaat de schuurmachine er op. de bus zal wel wat plamuur gaan zien maar dat is puur omdat de bus ver van strak is. De bus heeft al wat plamuur en dat moet eraf en de bus moet weer strak worden (wel binnen de redelijkheid mede ivm financiën).

wordt weer vervolgt
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
koendd
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 dec 2011 22:39
Locatie: Ruddervoorde, België

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door koendd »

he leuk, een 550?
ik zelf heb een CB 750 :)

goed bezig met de laswerken!!
groeten,
koen

4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door insomnia »

idd een 77-er 550 8)
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
busdude
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 634
Lid geworden op: 26 mei 2008 13:40
Locatie: Schiedam

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door busdude »

Ha Ralph,

ziet er goed uit allemaal ! Douwe is nu aan mijn bus bezig en had me al wat foto's laten zien van het werk aan de jouwe.
Dat gaf me veel vertrouwen in de kwaliteit van zijn werk
Je pakt de zaken rigoreus aan man !
Veel succes ermee en ben benieuwd naar het eindresultaat.

cheers,
marcel
Hang los !
-------------
Verlaagde VW T3 1980 2.0 CU westfalia Joker 2
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Vakwerk van Douwe [[thumbup]]

Mijn koterijen zien er op dit moment ook uit zoals je garage :oops: Enkel de kat vindt haar weg erin terug :buiken:
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door insomnia »

tussendoortje..

Boes wordt steeds "bloter"
ABBC3_SPOILER_SHOW
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
busdude
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 634
Lid geworden op: 26 mei 2008 13:40
Locatie: Schiedam

onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door busdude »

poe hee, da's een kale blote bus :mrgreen:

daar heb je nog een berg werk aan, maar waarschijnlijk ook weer een berg plezier als-ie klaar is !

cheers,
Marcel
Hang los !
-------------
Verlaagde VW T3 1980 2.0 CU westfalia Joker 2
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door servicebus »

Das kicken, blote bussen kijken :mrgreen:
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door insomnia »

Update
Even enkele foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Full cabrio :mrgreen:
Afbeelding

Alle ramen zijn er nu uit (bijna alle, alleen voorruit moet nog). De frames van de tochtruitjes vielen tegen en moeten vervangen worden :cry:
Afbeelding

Nu bezig met laatste loodjes van binnen. Bekleding eruit, hemeltje moet nog en dan dashboard lossen en voorruit er uit)
Afbeelding

Dan kan ik gaan beginnen met het verwijderen van de stickers aan de buitenkant. Die zitten echt goed vast na 31 jaar geplakt te hebben gezeten :???:

Folie van de voorportieren gaat er helemaal uit en daar ga ik nieuw plastic voor regelen
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Re: onze T3 Westfalia Joker 1 stukje bij beetje opknappen...

Ongelezen bericht door rooibus »

Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Plaats reactie