TijnCU project 2.0
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
Ik ben het forum nog niet kwijt hoor, maar dat gedoe met foto upload websites die plat gaan of ineens geld vragen... ik zet binnenkort de fotos over op mijn eigen server, dan zijn ze hopelijk voor altijd te bekijken
Even een korte update van mij:
- Van de zomer een huis gekocht met garage (yessss)
- motorblok staat nog ingepakt in vershoudfolie, met gemonteerde zuigers en nieuwe lagers
- kleppen zijn ingeslepen maar kop moet nog iets geport worden voordat hij afgebouwd wordt. Komen versterkte klepveren in voor veilig 8000 toeren draaien.
- Hybide turbo is verkocht
- Nieuwe turbo ligt klaar (moet nog weer een nieuw spruitstuk voor worden gemaakt).
Even een korte update van mij:
- Van de zomer een huis gekocht met garage (yessss)
- motorblok staat nog ingepakt in vershoudfolie, met gemonteerde zuigers en nieuwe lagers
- kleppen zijn ingeslepen maar kop moet nog iets geport worden voordat hij afgebouwd wordt. Komen versterkte klepveren in voor veilig 8000 toeren draaien.
- Hybide turbo is verkocht
- Nieuwe turbo ligt klaar (moet nog weer een nieuw spruitstuk voor worden gemaakt).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: TijnCU project 2.0
O my god.. past dat op mijn 1z
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
- Robin '84 T3 TD
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
- Locatie: Zwolle
Re: TijnCU project 2.0
Aloha, dat wordt een serieus snel busje!
Vet hoor.
Vet hoor.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
We zullen zien, het is in elk geval een aardig grote turbo. Ik vond het wel kicken dat ik op een T3 nu ook echt een T3 (frame) turbo ga monteren, dat idee had ik steeds al in mijn hoofd. Ik heb de boel even nagemeten en het is eigenlijk een GT3073 (30 staat voor T3 uitlaat kant en de 73 is de compressor exducer) met extended tips van ruim 77mm. Qua flow goed voor 500pk, dus het zal van de flow van de motor en het octaan gehalte in de brandstof afhangen hoeveel ik in het echt maximaal ga zien. Minimaal 400pk durf ik wel te beloven.
Ik heb tegenwoordig een rollenbank tot mijn beschikking dus als ik begin met tunen hou ik jullie op de hoogte. Eerst nog een en ander afbouwen, en natuurlijk een nieuw spruitstuk maken (dit keer volledig rvs).Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: TijnCU project 2.0
Er staat me bij dat ik het al eens eerder had gezegd, maar hierbij herhaal ik het: Je bent niet goed bij je hoofd... en ik vind het geweldig!
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: TijnCU project 2.0
je mag niet zo hard maare wel leuk he wel hier plaatsen he volg mode aan .
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
Inderdaad, en de bus is ook niet echt fijn voor hoge snelheden natuurlijk maar vlot naar de 100 moet wel lukken. Na dit project ga ik eerst weer wat tijd in de carrosserie steken want die heeft behoorlijk wat aandacht (nieuwe panelen) nodig
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 09 jan 2007 19:57
- Locatie: katwijk
Re: TijnCU project 2.0
Echt te gek wat je doet Tijn!
Super om te zien .
Beetje hogere wiskunde voor ons.
Van welke site had je de drijfstangen?
Gr Jeroen
Super om te zien .
Beetje hogere wiskunde voor ons.
Van welke site had je de drijfstangen?
Gr Jeroen
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
- Locatie: Texel
Re: TijnCU project 2.0
Ik heb deze drijfstangen ook gemonteerd in een dieselblok , daar moest in het blok wat weg gefreesd worden omdat de drijfstangen wat groter zijn
Rene
Rene
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
Waren die ook 144mm René? Ik ken het diesel blok niet goed. In mijn 06A blok geen aanpassing nodig. Het is wel een fijne verzekering, en samen met de versterkte klepveren moet het zo een aardig stevige motor zijn.
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
Even wat fotos voor de lol. Niks gebeurd op het bus gebied.
Hier de behuizingen naast elkaar: Inwendig zijn ze erg verschillend, twin scroll zorgt door het scheiden van de cilinders 1+4 en 2+3 voor hogere efficiency (gas snelheid, respons, spool, lagere EGT) en zal naar verwachting 300-400 toeren eerder opspoelen dan de open variant terwijl hij nog steeds meer meer gas doorlaat in de top end. en voor de fun even ongeveer op de toekomstige plek gezet
Hier de behuizingen naast elkaar: Inwendig zijn ze erg verschillend, twin scroll zorgt door het scheiden van de cilinders 1+4 en 2+3 voor hogere efficiency (gas snelheid, respons, spool, lagere EGT) en zal naar verwachting 300-400 toeren eerder opspoelen dan de open variant terwijl hij nog steeds meer meer gas doorlaat in de top end. en voor de fun even ongeveer op de toekomstige plek gezet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
motor zit deels in elkaar, zonder aanbouwdelen.
Poorten pas gemaakt op de pakking (grote poorten kop is dit) Nieuwe uitlaatkleppen van Mahle er in, deze zijn beter bestand tegen hoge temperaturen en zware klepveren dan de standaard kleppen De boel in elkaar met verstelbare nokkenassen gemonteerd en op tijd gezet en de kop op het blok met wat frisse verf op het dekseltje. Er komt tzt een ander spruitstuk op, maar tot die tijd is deze wel leuk om het stof buiten te houden. Ik pas dit spruitstuk ook eerst nog aan op het nieuwe flens patroon, zodat ik de boel wel kan passen in de bus. Maar uiteindelijk moet het een top mount worden zoals op de foto in de vorige post, welke ik uit rvs ga maken. Eerst de aanbouwdelen er nog op natuurlijk, ik verwacht ergens in mei dat ik er weer druk mee aan de gang ga/kan. Dit jaar komt hij in elk geval nog in actie
Poorten pas gemaakt op de pakking (grote poorten kop is dit) Nieuwe uitlaatkleppen van Mahle er in, deze zijn beter bestand tegen hoge temperaturen en zware klepveren dan de standaard kleppen De boel in elkaar met verstelbare nokkenassen gemonteerd en op tijd gezet en de kop op het blok met wat frisse verf op het dekseltje. Er komt tzt een ander spruitstuk op, maar tot die tijd is deze wel leuk om het stof buiten te houden. Ik pas dit spruitstuk ook eerst nog aan op het nieuwe flens patroon, zodat ik de boel wel kan passen in de bus. Maar uiteindelijk moet het een top mount worden zoals op de foto in de vorige post, welke ik uit rvs ga maken. Eerst de aanbouwdelen er nog op natuurlijk, ik verwacht ergens in mei dat ik er weer druk mee aan de gang ga/kan. Dit jaar komt hij in elk geval nog in actie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: TijnCU project 2.0
Wat een apparaat word dat
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
Weer wat aanbouwdelen er op, en besloten om voorafgaand aan het monteren van de distributieriem toch nog het onderste tandwiel aan te pakken, hier komt een paspen in (tandwiel - krukas) om te voorkomen dat hij de spie plat draait. Dit schijnt weleens voor te komen bij hogere toerentallen, dus beter gelijk doen in plaats van achteraf na schade..
Verder wil ik nog een inlaat spruitstuk maken/aanpassen voor een grotere gasklep maar daar begin ik nog niet aan, doe ik wel als laatste stap. Eerst die uitlaatkant zo maken dat het ongeveer zoals op de foto uitkomt, dat wordt een ingewikkeld apparaat met 2 externe wastegates.
Verder wil ik nog een inlaat spruitstuk maken/aanpassen voor een grotere gasklep maar daar begin ik nog niet aan, doe ik wel als laatste stap. Eerst die uitlaatkant zo maken dat het ongeveer zoals op de foto uitkomt, dat wordt een ingewikkeld apparaat met 2 externe wastegates.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
Tijdje niets gebeurd, alleen het oude spruitstuk verkocht en een pin in de krukas gezet. Dit is een beetje een langdradige aanpassing geworden door de levertijd van de pinnen. Ik had lagerstaal besteld, maar kreeg rvs geleverd. Nu eindelijk ook de goede pinnen binnen gekregen dus kan de boel in elkaar. De reden voor deze aanpassing is de redelijk losse passing van de spie in het krukastandwiel, nu hoort de krukas bout het tandwiel op zijn plek te houden door frictie maar dat is niet ontworpen op mijn extreme toepassing. De gaten voor de 5mm pin zijn op maat geruimd en dat zit dus super strak. De krukasbout sluit de pin weer op in het tandwiel. Ik moet nu nog wat nieuwe rekbouten bestellen bij VW om de boel vast te zetten, als de distributie er op zit ga ik eens materialen bestellen voor het nieuwe spruitstuk!
Nog een mini update> distributie zit er alweer op
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- TijnCU
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
- Locatie: De Friese Meren
Re: TijnCU project 2.0
De houder voor de airco en stuurbekrachtiging is nu aangepast en ik heb de nieuwe riemlengte bepaald.
In principe zit alles nu op de motor zoals het moet, alleen de PCV nog aansluiten (dit komt via een catch-can straks). De volgende stap is spruitstukken maken!
Ik heb gisteren nog een 19-rij oliekoeler set gekocht (met thermostaat) om het koelwatercircuit wat minder te belasten straks. Onder vermogen in de zomer heeft zelfs de dikke t3 radiateur het zwaar, plus de extra oliecapaciteit is weer een voordeel voor de motor.
In principe zit alles nu op de motor zoals het moet, alleen de PCV nog aansluiten (dit komt via een catch-can straks). De volgende stap is spruitstukken maken!
Ik heb gisteren nog een 19-rij oliekoeler set gekocht (met thermostaat) om het koelwatercircuit wat minder te belasten straks. Onder vermogen in de zomer heeft zelfs de dikke t3 radiateur het zwaar, plus de extra oliecapaciteit is weer een voordeel voor de motor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.