TijnCU project 2.0

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Ik ben het forum nog niet kwijt hoor, maar dat gedoe met foto upload websites die plat gaan of ineens geld vragen... ik zet binnenkort de fotos over op mijn eigen server, dan zijn ze hopelijk voor altijd te bekijken :)

Even een korte update van mij:
- Van de zomer een huis gekocht met garage (yessss)
- motorblok staat nog ingepakt in vershoudfolie, met gemonteerde zuigers en nieuwe lagers
- kleppen zijn ingeslepen maar kop moet nog iets geport worden voordat hij afgebouwd wordt. Komen versterkte klepveren in voor veilig 8000 toeren draaien.
- Hybide turbo is verkocht
- Nieuwe turbo ligt klaar (moet nog weer een nieuw spruitstuk voor worden gemaakt).
gt3071.jpg
:shock:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

O my god.. past dat op mijn 1z 😂
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Aloha, dat wordt een serieus snel busje!
Vet hoor.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

We zullen zien, het is in elk geval een aardig grote turbo. Ik vond het wel kicken dat ik op een T3 nu ook echt een T3 (frame) turbo ga monteren, dat idee had ik steeds al in mijn hoofd. Ik heb de boel even nagemeten en het is eigenlijk een GT3073 (30 staat voor T3 uitlaat kant en de 73 is de compressor exducer) met extended tips van ruim 77mm. Qua flow goed voor 500pk, dus het zal van de flow van de motor en het octaan gehalte in de brandstof afhangen hoeveel ik in het echt maximaal ga zien. Minimaal 400pk durf ik wel te beloven. [[thumbup]]
turbo 775.jpg
Ik heb tegenwoordig een rollenbank tot mijn beschikking dus als ik begin met tunen hou ik jullie op de hoogte. Eerst nog een en ander afbouwen, en natuurlijk een nieuw spruitstuk maken (dit keer volledig rvs).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Er staat me bij dat ik het al eens eerder had gezegd, maar hierbij herhaal ik het: Je bent niet goed bij je hoofd... en ik vind het geweldig! [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door luizenbos »

[[schrik]] :buiken: [[thumpsup]] je mag niet zo hard maare wel leuk he wel hier plaatsen he volg mode aan .
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Inderdaad, en de bus is ook niet echt fijn voor hoge snelheden natuurlijk maar vlot naar de 100 moet wel lukken. Na dit project ga ik eerst weer wat tijd in de carrosserie steken want die heeft behoorlijk wat aandacht (nieuwe panelen) nodig :oops:
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
jeroen pluimgraaff
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jan 2007 19:57
Locatie: katwijk

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door jeroen pluimgraaff »

Echt te gek wat je doet Tijn!
Super om te zien .
Beetje hogere wiskunde voor ons😂.
Van welke site had je de drijfstangen?

Gr Jeroen
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door René Vis »

Ik heb deze drijfstangen ook gemonteerd in een dieselblok , daar moest in het blok wat weg gefreesd worden omdat de drijfstangen wat groter zijn
Rene
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Waren die ook 144mm René? Ik ken het diesel blok niet goed. In mijn 06A blok geen aanpassing nodig. Het is wel een fijne verzekering, en samen met de versterkte klepveren moet het zo een aardig stevige motor zijn.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Even wat fotos voor de lol. Niks gebeurd op het bus gebied.
Hier de behuizingen naast elkaar:
63vs82.jpg
82vs63.jpg
Inwendig zijn ze erg verschillend, twin scroll zorgt door het scheiden van de cilinders 1+4 en 2+3 voor hogere efficiency (gas snelheid, respons, spool, lagere EGT) en zal naar verwachting 300-400 toeren eerder opspoelen dan de open variant terwijl hij nog steeds meer meer gas doorlaat in de top end.
twinvssingle.jpg
scroll.jpg
en voor de fun even ongeveer op de toekomstige plek gezet :mrgreen:
turboopbus.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

motor zit deels in elkaar, zonder aanbouwdelen.
Poorten pas gemaakt op de pakking (grote poorten kop is dit)
poorten.jpg
Nieuwe uitlaatkleppen van Mahle er in, deze zijn beter bestand tegen hoge temperaturen en zware klepveren dan de standaard kleppen
kleppen.jpg
De boel in elkaar met verstelbare nokkenassen gemonteerd en op tijd gezet
nokken.jpg
en de kop op het blok met wat frisse verf op het dekseltje.
deksel.jpg
Er komt tzt een ander spruitstuk op, maar tot die tijd is deze wel leuk om het stof buiten te houden. Ik pas dit spruitstuk ook eerst nog aan op het nieuwe flens patroon, zodat ik de boel wel kan passen in de bus. Maar uiteindelijk moet het een top mount worden zoals op de foto in de vorige post, welke ik uit rvs ga maken. Eerst de aanbouwdelen er nog op natuurlijk, ik verwacht ergens in mei dat ik er weer druk mee aan de gang ga/kan. Dit jaar komt hij in elk geval nog in actie [[thumbup]]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Wat een apparaat word dat [[thumbup]]
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Weer wat aanbouwdelen er op, en besloten om voorafgaand aan het monteren van de distributieriem toch nog het onderste tandwiel aan te pakken, hier komt een paspen in (tandwiel - krukas) om te voorkomen dat hij de spie plat draait. Dit schijnt weleens voor te komen bij hogere toerentallen, dus beter gelijk doen in plaats van achteraf na schade..
Verder wil ik nog een inlaat spruitstuk maken/aanpassen voor een grotere gasklep maar daar begin ik nog niet aan, doe ik wel als laatste stap. Eerst die uitlaatkant zo maken dat het ongeveer zoals op de foto uitkomt, dat wordt een ingewikkeld apparaat met 2 externe wastegates.
IMG-20180430-WA0011.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Tijdje niets gebeurd, alleen het oude spruitstuk verkocht en een pin in de krukas gezet. Dit is een beetje een langdradige aanpassing geworden door de levertijd van de pinnen. Ik had lagerstaal besteld, maar kreeg rvs geleverd. Nu eindelijk ook de goede pinnen binnen gekregen dus kan de boel in elkaar. De reden voor deze aanpassing is de redelijk losse passing van de spie in het krukastandwiel, nu hoort de krukas bout het tandwiel op zijn plek te houden door frictie maar dat is niet ontworpen op mijn extreme toepassing. De gaten voor de 5mm pin zijn op maat geruimd en dat zit dus super strak. De krukasbout sluit de pin weer op in het tandwiel. Ik moet nu nog wat nieuwe rekbouten bestellen bij VW om de boel vast te zetten, als de distributie er op zit ga ik eens materialen bestellen voor het nieuwe spruitstuk!
pin1.jpg
pin2.jpg
Nog een mini update> distributie zit er alweer op :twisted:
distributie.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

De houder voor de airco en stuurbekrachtiging is nu aangepast en ik heb de nieuwe riemlengte bepaald.
In principe zit alles nu op de motor zoals het moet, alleen de PCV nog aansluiten (dit komt via een catch-can straks). De volgende stap is spruitstukken maken!
Ik heb gisteren nog een 19-rij oliekoeler set gekocht (met thermostaat) om het koelwatercircuit wat minder te belasten straks. Onder vermogen in de zomer heeft zelfs de dikke t3 radiateur het zwaar, plus de extra oliecapaciteit is weer een voordeel voor de motor.
motor2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Plaats reactie