TijnCU project 2.0

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Spruitstuk gevlakt en op lekkage getest. Daarna heb ik er weer een gat in geboord en een uitlaatgas temp sensor in gelast [[thumbup]]

Afbeelding

Afbeelding
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Ik heb de koppeling opnieuw moeten vervangen omdat het naaldlager in de krukas kapot is gelopen. Deze heeft de koppeling en drukgroep beschadigd. Omdat ik nu opnieuw kon kiezen, heb ik gekozen voor een ongeteste combinatie van drukgroep en koppeling op mijn aangepaste vliegwiel. Het is uiteindelijk een ongeveerde koppelingsplaat van een V6 Audi geworden, met een Porsche 911 996 drukgroep (Sachs SRE).
Drukgroep Sachs SRE 883082 999736 (PORSCHE OE-99611602701)
Afbeelding

Nieuwe en oude drukgroep
Afbeelding

Ik heb gelijk een nieuwe druklager en naaldlager besteld.Afbeelding

Ik had eerst deze Sachs V8 koppelingsplaat gekocht, maar die paste helaas niet met de drukgroep door het hoge center met de vering.Als iemand belang heeft, hij is te koop voor 100€ (Audi B6 S4 en diverse andere Audi v8 blokken)Afbeelding

Daarna heb ik daarom de ongeveerde V6 koppelingsplaat besteld, om dit probleem te vermijden.
Koppelingsplaat Sachs 1864 528 441 (AUDI OE-034141032L)
Afbeelding

Ik moest het druklager iets aanpassen zodat hij verder naar buiten kwam, om de drukgroep veren goed in te drukken.Afbeelding

Deze set zou ongeveer 550Nm moeten kunnen houden, maar is wel vrij zwaar op het pedaal. Ik ben er al wel wat aan gewend, maar ik ga de hevel in het koppelingspedaal nog wel wat aanpassen om het geheel iets lichter te krijgen. De bak maakt geen extra geluiden met deze massieve koppelingsplaat ten opzichte van de oude koppeling, en hij grijpt ook heel geleidelijk en soepel aan. Dat is een meevaller.

Omdat de bak er een tijdje af lag, heb ik een paar dingen aangepast. De ontluchting was een bekend probleem, en moest met een catch can en een terugloop worden gemaakt. Ik vond dit niet netjes en niet handig, en daarom heb ik het differentieel er uit gehaald om een betere ontluchtingsplaats te vinden.Afbeelding

Ik heb een gebogen remleiding aan een 8mm koperbuisje gesoldeerd, en zo is de ontluchting in de bak van het differentieel af gericht, afgeschermd tussen de ribben.
Afbeelding

Afbeelding

Klein filtertje er op en klaar. Hij lekt nu helemaal geen olie meer uit de ontluchter!
Afbeelding

Ik heb daarnaast het schakelmechanisme gereviseerd met nieuwe uniballs in speciale rubber hoezen. Ik heb ook de backet aangepast waar het geheel mee aan de bak vast zat. Die zie je ook op bovenstaande foto, het is nu een bakje geworden die tevens troep buiten houdt. Dit systeem is uniek, niet zo complex en werkt goed.
Afbeelding

De baksteun rubber was aan vervanging toe:
Afbeelding

Daar kwam een Powerflex rubber voor in de plaats
Afbeelding

De baksteun ook nog iets verstevigd.
Afbeelding

De boel weer monteren! (op de stoep natuurlijk)
Afbeelding

Volgende project: Uitkotteren van nieuwe turbine behuizing voor de hybride turbo
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
Fred_G
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1250
Lid geworden op: 08 mar 2009 09:28
Locatie: Zwartsluis

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Fred_G »

Geweldig.......en straks roest de bus om de motor weg.....maar dat is slechts een kleinigheidje,dat blijf je houden...:)
Grts Fred

Knutsel:T3 1.9 DG hoogdakcamper in Kmar-blauw uit 1983(met groene accenten.....)
woon-werk Polo Variant in verbleekt rood.

Het is vrij simpel om iets moeilijk te maken,het is daarentegen vrij moeilijk om iets simpel te houden....
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Haha ja het leukst bewaar ik voor het laatst ;-) een roestige bus rijdt beter dan een bus zonder motor :-D
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Marcel.S »

die kan op een tegeltje
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Haha net als "Rust is lighter than carbon fibre"
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Nee, wel in die hoek geweest (Groningen-Delfzijl) maar zonder aanhanger!
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Intussen weer veel geklust aan de bus, want voor de vakantie (of: 5000km na inbouw nieuwe koppeling) brak het hart uit de koppelingsplaat. Gewoon midden op de snelweg bij 130 op de cruisecontrol.
Toen heb ik besloten om een koppeling op maat te laten maken, want het probleem zat hem natuurlijk in het ongeveerde hart. Hier kom je wel mee weg met een race koppeling, maar een ongeveerde OEM koppeling is berekend op een 2 massa vliegwiel dat de trillingen opvangt. Die heb ik niet.
Dus drukgroep en vliegwiel naar Vekoma gebracht, en na 3 dagen lag er een perfect passende koppeling voor me klaar. (Voor ongeveer hetzelfde geld als dat ik hem op internet bestel!)

Extra plat hart zodat de vingers van de drukgroep goed vrij konden komen bij ontkoppelen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat ik nu alweer 8000km verder ben, en het rijdt perfect! Geen bijgeluiden meer uit de bak ook, dus ik ga er vanuit dat dit heeeeeeel lang heel blijft.
Dus de koppeling doet het weer goed, tijd om naar het vermogen te kijken :D

Ik heb vrij hoge inlaat temperaturen gezien bij het rijden door de bergen tijdens vakantie, en wou hier wat aan doen. De enige goede oplossing voor een intercooler in de t3 is in mijn optiek een watergekoelde. Dus heb ik maar zon ding besteld:
Afbeelding

Afbeelding
Er komt een eigen pomp en eigen radiateur aan, en die hangt dan weer voor de motorkoeling radiateur voorin. Water koelt veel beter dan lucht (ja hoor, heb je die discussie nu ook al bij intercoolers :twisted: ) en het schijnt dat ik genoeg koeling heb aangeschaft voor het lucht massa equivalent van 600pk. Plenty genoeg dus.

Een avond bij Jochem gereserveerd om nu eindelijk die turbo maar eens af te maken. Hier ben ik bezig met het uitkotteren van de behuizing:
Afbeelding

En zo zit de turbine er nu in, keurig volgens fabriek opgave met 0.5mm speling tussen het wiel en huis.
Afbeelding

Het spruitstuk nog een keer over de bandschuurmachine heen getrokken, om de frees sporen er weer uit te vlakken [[head]] (uitbesteed, beter zelf doen dus)
Afbeelding

Spruitstuk en turbine in de keramische coating gezet en afgebakken
Afbeelding
Afbeelding

En gemonteerd aan de paspop:
Afbeelding

Ik heb ook nog iets algemener werk gedaan, namelijk het corrigeren van de overdadige camber op de achteras. Ik heb hiervoor een set camber shims besteld bij Brickworks, deze zetten 1,5 graad recht.
Afbeelding

En daarmee komt de camber op de achteras nu op -1,5' per kant. Niet perfect maar wel een heel stuk beter!
Afbeelding

De bus is daarna nog even uitgelijnd en heeft 2 nieuwe voorbanden gekregen (Hankook Ventus Evo² V12 225/40R18). Hij stuurt nu echt top!
Gisteren heb ik de afstelling nog eens gecontroleerd, want ik vind de bus iets langzamer worden. Hij blijkt ook inderdaad ietsje minder piekvermogen te hebben dan eerst, en wat koppel onderin ingeleverd. Dus het is wel een fijn idee dat ik een turbo kant en klaar op de plank heb liggen (de oude fluit steeds een beetje harder, maar dat is niet zo gek als je bedenkt dat hij vanaf 190.000km nu al 50.000km op bijna 3x fabrieksdruk draait :mrgreen: )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
japio
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 okt 2010 13:09

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door japio »

Als je de lagerhuizen 180 graden draait, kun je ook nog wat winnen.
Groeten,
Jaap
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Hahaha! Het is nooit genoeg he Tijn.
De zoektocht naar vermogen blijft maar doorgaan. Erg tof wat je allemaal doet.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

japio schreef:Als je de lagerhuizen 180 graden draait, kun je ook nog wat winnen.
Oh? Ik dacht dat die gewoon symmetrisch waren. Wellicht nog een optie, moet ik alleen nieuwe remklauw houders maken denk ik. Eens opmeten...

@Robin: t kan altijd beter :)
@Steven: bedankt, ik ben er ook tevreden over!
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Wat kosten die shims Tijn?
Vind het een mooie oplossing.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door TijnCU »

Heel even een korte update van mij:
Bus loopt nog goed (hard), heb de laatste hand gelegd aan mijn dynamische mapping en dit werkt nu perfect. Het houdt kort gezegd het volgende in:
Wanneer de auto op benzine rijdt, staan de mappings voor brandstof en ontsteking optimaal voor benzine.
Wanneer de auto op lpg rijdt stuurt de lpg computer een 12v signaal naar de ECU, welke vervolgens de maps voor brandstof en ontsteking omwisselt met voor lpg gecalibreerde maps.
Hierdoor kan de lpg (slave)computer dus vrijwel 1:1 het injectie signaal doorgeven naar de lpg injectoren, en behoudt de ECU dus alle controle (ook qua trims en foutmeldingen).
De enige uitzondering op de afstelling is dat de lpg computer aanpassingen kan doen op basis van lpg druk en lpg temperatuur, maar bij bedrijfstemperatuur is het in principe 1:1.
De grootste winst zit echter in het gebruik van een andere ontstekings timing, omdat lpg veel klopvaster is kan ik vrijwel over het hele bereik wel 8 graden meer vervroegen en dus veel meer rendement uit de lpg halen. Dit voel je merkbaar bij acceleratie onderin!

Dit systeem is in principe automatisch, maar daarnaast heb ik nog een handmatige mapswitching geprogrammeerd welke ik kan bedienen met de cruisecontrol hendel. Ik kan kiezen uit 3 verschillende "standen" met daarbij verschillende aanpassingen in de tune. Momenteel staat het ongeveer zo:
map 1 ca. 0.9 bar boost
map 2 ca. 1.2 bar boost
map 3 ca. 1.4 bar boost, injectie overrun + extra vertraagde ontsteking bij 0 last (knal plof bij uit-accelereren), uitlaat "cutout" klep open.
Standje 3 is dus vol aso McDonalds parkeerplaats, terwijl je in de basis setting je oma er mee kan laten rijden (of de garage bij de apk ;-) )
Stand 1 ga ik nog bijwerken zodat hij op lpg en deellast iets te arm loopt, om zo nog wat extra zuinigheid er in te krijgen. (ongeveer lambda 1.05) Wanneer mijn nieuwe turbo er op gaat, gaat de bus ook nog op de testbank om voor alle mappings de perfecte ontstekings timing in te stellen.

[bbvideo=560,315]https://www.youtube.com/watch?v=NVlC9XhhFwA[/bbvideo]
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door servicebus »

Indruk wekkend!
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Humor, dat is het! [[thumbup]] [[toast]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: TijnCU project 2.0

Ongelezen bericht door Theo Postma »

je hebt je eigen sjoemel software gemaakt :mrgreen:

Theo
Plaats reactie