De nieuwe 1.9D ligt erin! En het werkt nu helemaal!

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

Moet bekennen - heb het wel even overwogen, er zitten er nl. al 2 los... (schroevedraaiertje met een lapje voorzichtig in het gaatje, even wiebelen om te kijken of ze los zitten).

Uiteindelijk ga ik het denk ik maar oplossen door even met een centerpuntje op het randje 4 tikjes te geven (tip van een ander forum...)

Ik heb ook al verlekkerd naar de krukas zitten kijken, maar die laat ik maar lekker op zijn plekkie zitten. En natuurlijk de dieselpomp, maar die hangt er aan de zijkant aan, dus dat kan van de winter nog wel een keertje...

Gr. Remko.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! - Oliedruksensor.

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hoi allemaal,

Ik heb een VDO oliedruksensor op de kop weten te tikken - ik wil hem installeren in het 'extra' gat bovenop de oliefilterhouder, dus zo:
oliesensor.JPG

(het verloopstukje was nodig omdat de oliedrukmeter afwijkend schroefdraad heeft, verder zitten de dieselleidingen niet in de weg).

Kan iemand aangeven of dit gaat werken - ik weet niet in hoeverre er op dit gat ook volledige oliedruk zit...

Alvast bedankt,

Groeten,

Remko.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar toch niet helemaal - kleppen

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hierbij weer even een update (voor wie het leuk vindt te lezen...)

Op mijn werk (met een veel ruimere en mooiere werkbank en gereedschap dan thuis, maar met de nodige sceptische collega's...) in de pauze weer even aan de slag gegaan...

Alles was al netjes schoongemaakt, opgeschuurd, de kleppen met de staalborstel 'ontroet', dus eerst maar even uitgestald en even van het plaatje genoten..
klaarvoormontage.JPG
Op verzoek van Ad :wink: daarna maar even een wervelkamer eruit gehaald (zat toch al los). Binnenin een nogal zwargeblakerd gat, weinig eer aan te behalen, dus de andere 3 maar laten zitten...
wervelkamer.JPG
Wervelkamer weer gemonteerd, even op een paar puntjes op de rand een tikje met een centerpunt --> zit weer netjes vast!

Daarna: De edele kunst van het inslijpen! De kleppen lopen al op hun eind (de breedte van de geslepen oppervlak liggen al rond de max. toleranties, zeker voor de inlaatkleppen), maar verder ziet het er nog keurig uit --> maar kort even bijslijpen met fijn polijstpasta dus..

Nog wel even de klephoedjes vervangen (de rubber afdichtingen van de klepstelen, weet eigenlijk niet of deze echt 'klephoedjes' heten, maar het klinkt zo leuk...) - originele VW - echt een rib uit mijn lijf!!! (~ 50 Euro! [[sad]] )
nieuweklephoedjes.JPG
Toen alles er weer 'patent' uitzag wederom de klepverentang erop en priegelen maar. Het geheim: Een magnetisch schroevedraaiertje met een 'toefje' vet erop om de spietjes vast te kleven. Behoorlijk priegelen maar eigenlijk erg leuk om te doen, hoewel ik blij ben geen 24 klepper te hebben... :D
gepriegel.JPG
Maar uiteindelijk --> een mooi rijtje fris ingeslepen kleppen, nieuwe afdichtingen etc, hopelijk goed voor weer 25 jaar plezier!!
tadaa.JPG
Volgende stap --> de nokkenas (maar ik mis weer eens een keerring, vertraging!!!), dan de kop er weer op, distributie etc..

Groeten,

Remko.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
ghulst
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 sep 2005 07:39
Locatie: Goes, Zeeland, Vakantieland
Contacteer:

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door ghulst »

Mooi Remko. Ziet er goed uit.
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

Het begint weer wat te lijken!!!

Vandaag:
- de nokkenas gemonteerd,
- Kop er weer opgezet, koppakking ertussen (had ik trouwens eerst op zijn kop --> ontdekte het nog net op tijd.. :oops: )
- Wat slangen etc. vastgezet.
- Gloeibougies erin
- De garage eens wat opgeruimd!! (vrouw blij!)

En zo ziet het er uit:
hetwordtweerwat.JPG
Voor de liefhebbers: duidelijk te zien is de Golf kleppendeksel: bevestiging d.m.v. 3 bouten bovenop i.p.v. langs de rand, grote vuldop erop en iets andere carterontluchting (hopelijk wel passend...)

(let niet op de vloer --> vorige eigenaar van ons huis was tegelzetter in de jaren '70...)

Ik ben in ieder geval erg blij met de voortgang!!!

Groeten,

Remko.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door marcel w »

he remco

echt goed bezig,ik krijg er de bus klus kriebels van. dit zijn wel de leukere klussen. [[thumbup]]
groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Hoi Remko,

Ik volg je werkzaamheden met veel belangstelling omdat ik er ook aan ga beginnen. (CS > 1Y) Heb je nog vorderingen gemaakt?

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hoi Ruud,

Het is de laatste weken even stil geweest i.v.m. vakantie, het bestellen van onderdelen etc.

Ik heb ondertussen e.e.a. bij elkaar gesprokkeld, dus gaat het nu weer wat rapper:
- Alle spullen aan de buitenkant monteren (flensen, slangen, verstuivers, sensors, motorsteunen etc.)
- De kop zit erop, dus nu de distributieriem (lijkt de laatste lastige klus te worden).

Moet dus binnen een paar weken 'inbouwklaar zijn'. Je bent van harte welkom met vragen etc. en (als je een keertje in de buurt bent van Haarlem). langskomen.

Ik wilde met blok en al naar de lekmeeting rijden, maar dat gaat helaas niet lukken :-(

Gr. Remko.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt er (bijna) in - de laatste stapjes!

Ongelezen bericht door Vissekop »

Na een poosje radiostilte hier weer een update:

Eerst de dieselleidingen (het 'gewei') weer geinstalleerd. Had nog een mooie gekregen bij me bus, dus die een hele avond lopen oppoetsen, goed schoongemaakt, vanbinnen doorgeblazen etc. --> Helemaal mooi.

Bij het installeren echter...
gewei.JPG
Kwam ik 2 centimeter te kort!! Aargh: een 1.9D blok is natuurlijk 2 centimeter hoger dan een 1.6D, en dit 'gewei' was van een 1.6D... [[head]] [[head]] [[head]] .

Dus maar snel het oude 'gewei' van de 1.9D uitgegraven tussen de oude onderdelen en wederom een avondje poetsen.. Snif.

Daarna de injectoren gemonteerd, nieuwe retourleidingen, ondertussen alle flenzen etc. met Loctite vastgezet. Nog even geprobeerd mijn dochter van 9 mee te laten klussen, maar de kat van de buren was leuker...
hetwordtweerwat2.JPG
Al met al toch niet ontevreden, nu de distributie stellen, maar daar open ik even een apart topic over...

Groeten, Remko
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Past niet?
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Mooi werk Remko! Het ziet er naar uit dat het blok binnenkort ingebouwd kan worden?
Bij de weg; gebruik jij de complete drukgroep van de 1y of van de cs? De carterpan van de 1y krijg ik er niet onderuit, is daar een truc bij of moet het vliegwiel er ook af?

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

De distributie past juist wel, maar het lijkt juist te makkelijk te gaan...
En ik ben nu denk ik even tegen een denk-foutje opgelopen, moet ik nog even uitdokteren (te lezen in het 'distributie' verhaal).
Waarom ik een apart stukje over de distributieriem heb geopend is omdat ik het idee heb dan mijn 'smurfenbustopic' dan veel te lang en onoverzichtelijk wordt, maar als jij als 'forum-owner' anders over denkt, verander ik het graag hoor!

@ Ruud:
Ik heb begrepen dat je de drukgroep van de CS moet overzetten --> die van de 1Y (golf) is te licht voor een T3, maar dit moet ik nog precies uitpluizen, is wel een zorgpuntje voor me, mede omdat ik dat pas precies kan zien als het oude blok eronder uit ligt, en als er dan iets niet past heb ik een probleem...

De carterpan zit inderdaad wat vast, dit komt omdat er nog een soort zwarte kunststof bak tussenzitgeklemd die vastgeplakt zit --> ik had precies hetzelfde probleem (zoeken op forum), uiteindelijk een paar grote schroevendraaiers ertussen en openwrikken - net een oester, hard van buiten, maar als je hem eenmaal open hebt...

Let er wel op - die zwarte (spat-)plaat binnenin zit achter de oliepomp geklemd - als de carterpan eenmaal los zit, rustig aan verdergaan en wat draaien, dan komt 'ie helemaal los!

Groeten en sterkte ermee,

remko
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door marcel w »

@ruud

zo'n spat plaat zat bij mijn 1.9td ook erg vast,ik heb eerst een schroevendraaier tussen de carter en pakking gedruk dan kun je de carter er zo onderuit pakken en kun je goed kijken hoe de pakking met spatplaat uitgebouwd moet worden zonder dat je de oliepomp beschadigt [[thumbup]]
groed marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

@Remko en Marcel,
Die plaat is er inmiddels uit en komt er ook niet meer in.
Remko, ik heb het vliegwiel van de 1.6 overgezet en ook de drukgroep. Hiervan past nl de koppelingsplaat ook op de prise-as van de bak. Tzt niet vergeten om een merkteken te zetten op het vliegwiel ivm je BDP.
Als je de spruitstukken monteert van je 1.6 dan neem hiervan ook de schroeven welke bij het inlaatspruitstuk zitten. De imbusschroeven van het inlaatspruitstuk van de 1.9 zijn te lang.

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Voormalig lid 91

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Howlin' wolf schreef:ik heb het vliegwiel van de 1.6 overgezet en ook de drukgroep. Hiervan past nl de koppelingsplaat ook op de prise-as van de bak. Tzt niet vergeten om een merkteken te zetten op het vliegwiel ivm je BDP.
mits goed gemonteerd heb je je bdp. Bij betreffende drukgroep vliegwiel combinatie geeft de drukgroep het bdp aan (kan maar op 1 manier gemonteerd worden)
Gebruikersavatar
spelia
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 jul 2010 19:23
Locatie: Utrecht

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door spelia »

Hoi Remko,

Ik heb net even snel dit topic doorgelezen en wil je even complimenteren met je doorzettingsvermogen! Ben blij dat ik dit niet kan, hoef ik er ook niet aan te beginnen en zal ik ook niet onaf eindigen... :P

Veel succes en ben benieuwd naar je eerste rit
Groeten van Elia

...ik maak iets van niets, wat niets waard is...is dat nog steeds niet iets..?

T3 Westy 1.6TD '86
Plaats reactie