De nieuwe 1.9D ligt erin! En het werkt nu helemaal!

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

Heren, bedankt voor jullie morele support...

Ik zal eerlijk zijn - ik heb het idee dat ze al rond waren, of dat het goedkope imitatiebouten zijn - op eentje na, die heb ik echt zelf vergalt... Heb al het vuil er netjes uitgekrabt, tikje gegeven, 'IMAL' erop, in laten trekken, inbussleutel er goed ingetikt en toch draaien ze door....

Anyway - bedankt voor de tips, morgenochtend rustig weer verder - mijn vrouw is nog steeds niet teruggekomen, dus tijd genoeg... (hoop trouwens dat ze er morgen wel weer een keertje is...)

Gr. Remko
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Hoi Remko,
Om het vliegwiel te "blokkeren" gebruik ik een lijmtang met 2 stukjes multyplex om de tanden te beschermen. Door het aandraaien van de tang gaat het hout iets in de tanden zitten en heb je meer grip.
De prise-as had bij mij ook iets speling, ca 2mm naar links en rechts. Het toplager in de krukas vangt dit op.
Rustig aan met ombouwen, tis geen wedstrijd wie het snelste een motor kan wisselen maar dat je straks met veel plezier heeeeel veeeel km's kan maken.
Succes [[thumbup]] , groeten uit een grijs Limburg!

ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hoi Ruud,

Goeie tip, ga een graven of ik een goed formaat lijmtang heb!

En natuurlijk bedankt voor de waarschuwing rustig aan te doen - het is erg verleidelijk om nu snel alles af te raffelen, terwijl eigenlijk niet nodig - de winter komt eraan, dan zal ik toch weinig met mijn bussie doen..

Groeten,

Remko
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
gert-jan
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 apr 2010 20:43
Locatie: soest

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door gert-jan »

Hoi Remco,

Ik heb het zelfde probleem gehad met de imbus bouten, ik heb hier een 12 kant imbus/torx ingeslagen en heel voorzichtig los gedraaid

met goed gevolg.

mvg

Gert-jan
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hallo allemaal,

Gisteren nog even met de koppeling bezig geweest en... Gelukt!

Eerst maar eens een foto van het oude en het nieuwe blok bij elkaar: Zoek de verschillen!
uitbouw_5_oud&nieuw.jpg
Stap 1: een goede inbus-bit M6 lenen: Hiermee kwamen 3 van de 6 inbusbouten zonder al teveel problemen los.
Alleen degenen waar ik met mijn eigen, inferieure 6-kantje in had lopen porren waren alledrie dol. Les: Gebruik goed gereedschap, zeker met inbusbouten! Je voelt meteen het verschil: waar mijn zeskantje wat los bleef aanvoelen, leek het wel of de (professionele) zeskant zichzelf echt vastgreep in de bout. klasse!

Ondertussen een goed werkbaar truukje gevonden om het vliegwiel vast te zetten:
uitbouw_6_blokkie.jpg
Later, bij de grote bouten, moest ik het blokje hout vervangen voor een grote schroevedraaier. Goed rechtop zetten, anders schiet 'ie weg!

Stap 2: Nog drie inbusbouten te gaan! Eerst nog met een iets grotere inbus geprobeerd (6.5), dit werd niets. Met een beitel zijdelings geprobeerde de bouten los te slaan: werd ook niets. Uiteindelijk met een 5 mm. staalboor voorzichtig de bouten ingeboord tot onder de kop (geloof dat dit de tip was van Henk!?). Met een beitel vanaf de zijkant de koppen eraf geslagen, ging perfect! Toen de koppen eraf waren, en het vliegwiel ook, kon ik de restjes van de bouten er gewoon met de hand uitdraaien omdat de spanning eraf was. Super!

Uiteindelijk de andere bouten van de koppeling losgehaald, en tadaa..
uitbouw_8_koppeling.jpg
Volgens mij ziet dit er goed uit, zal eens opmeten en in mijn 'Jetzt mach ich es selbst' opzoeken wat de toleranties zijn. Als iemand gekke dingen op deze foto ziet, hoor ik het graag!

En oh ja, ik weet nu ook waar die olielekkage vandaan kwam: lekke krukas-keerring: Deze plaat hoort droog te zijn, maar de motorolie druipt er letterlijk vanaf!! Ik zal mijn koppeling ook trachten te ontvetten om restjes motorolie er vanaf te halen (de smurfenbus schokte vaak enorm bij het optrekken, weet niet of dit daarmee te maken heeft..)
uitbouw_7_vet he.jpg
Wederom bedankt voor jullie hulp (en hopelijk is mijn verslag leerzaam voor diegenen die een dergelijke operatie ook uit willen voeren), ik geloof dat ik de meest lastige problemen nu getackeld heb, nu alleen nog maar opbouwen!

Groeten,

Remko
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Hoi Remko,
Ziet er allemaal bekend uit!!! Is de oliekeerring van je 1.9D wel in orde? Je hebt nu de kans om die aan te pakken indien nodig. Jouw gashendel van de dieselpomp komt straks tegen je motordeksel aan. Eventueel gebruik je het hendeltje van je 1.6. Let wel bij demontage op de merktekens op de hendel EN op het asje van de pomp! (belangrijk)
Die drukgroep en het vliegwiel controleren met een stalen rij of het vlak is. Kan ook op een glasplaat met wat waterproofschuurpapier. Dat schokken bij het optrekken kan mogelijk liggen aan een olielek ofwel een niet vlakke drukgroep of vliegwiel, al hoewel bij dit laatste euvel het schokkend optrekken er altijd is.
Ga zo door mijn zoon, je bent goed bezig!!! (uitspraak van m'n Pa en kon dan nog uren staan kijken)

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hoi Ruud,

Jouw pa lijkt op mijn pa, alleen helpt de mijne mee (ik moet aardig over hem schrijven - hij leest mee: Hoi pa!).

Ik heb er een siliconen (rode) keerring erop gelegd, geen nieuwe, maar eentje die er wel goed uitziet uit een veel jonger blok. Op hoop van zegen, dus...

Wat betreft het handeltje op de oliepomp - dat was inderdaad nog een van mijn (laatste) punten.

Raar genoeg was ik nog nergens tegengekomen dat iemand het handeltje omgebouwd had, wel andere oplossingen zoals een deuk in je motordeksel slaan en de halve pomp ombouwen, daarom twijfelde ik. Maar ik heb gisteren zitten kijken - volgens mij moet 'ie gewoon om te bouwen zijn. Ik ben dus blij met jouw bevestiging dat dit inderdaad kan!!

Als ik het me goed voor de geest haal moet ik 3 dingen ombouwen:
- Het handeltje + veren op de pomp.
- De aanslg op de pomp.
- Het plaatje om de kabel tegen te houden.

Ik neem aan dat het merkteken ergens op de hendel en de bovenkant van het asje staat? Zal vanavond eens kijken.

De koppeling komt goed, ga ik checken, het 'schokken' was inderdaad soms wel en soms niet, ik ga er dus vanuit dat het olie is.

Thanks voor je tips, hoop je ooit nog eens 'live' tegen te komen om te zien hoe 'ie er bij jouw inligt...

Gr. Remko
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Die deuk in de kap is natuurlijk het makkelijkst. Maar waar je kabel inkomt steekt ook uit dus dat wordt aanpassen (eerst op lengte maken en dan naar beneden buigen). Misschien kun je dat beugeltje omdraaien. Omdat ik een pickup heb is er meer ruimte kwa hoogte. Maar je kabel is ook te kort, (tussen bevestiging op de hendeltje en de buitenkabelbevestiging) dus heb ik er 2 nieuwe gaatjes ingeboord zodat het iets (opmeten!) verder naar achteren zit.

Oja, en bij mij ligt het blok in lengte-richting en schuin achterin. Als dat bij jouw anders wordt heb je het boek gedraaid gehad!!!

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

Dat is het!

Ik had het blok zit tussen de voorstoelen gemonteerd, maar vond het zo jammer van de doorgang. Begreep al niet waarom niemand daarover klaagde, vond het echt een nadeel van de 1.9 t.o.v. de 1.6!

Ga vanavond het blok maar weer uitbouwen, mijn bus omdraaien en het blok er weer inzetten, kijken of het dan beter gaat!

Gr. Remko
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hallo heren (en dames)

Het schiet nu op, nog eenmaal een 'voor' en 'na' foto, sorry, kan het niet laten...
oud&nieuw_2.jpg
Goed te zien zijn:
- Dat het 'nieuwe' blok veel meer glimt!
- De verschillende kleppendeksels (golf - op 3 punten vastgezet, T3 - rondom vastgezet + carterontluchting zit anders)
- De sensor voor de oliedrukmeter (VDO)
- De verschillende bevestigingen van de gaskabel (paars vierkant), deze wil ik nog ombouwen, als dat kan...

Ben nog aan het stoeien met de afstelling van de distributie, dus de kap aan de linkerzijkant ligt er nog af en de snaren van de dynamo etc. zitten nog los).

Ik moest de kap aan de zijkant iets aanpassen om te voorkomen dat 'ie aanliep (was ik al voor gewaarschuwd), dit viel mee: Even met de slijptol erlangs en het was geregeld...
kap_aanpassing.jpg
(niet mijn beste foto, als iemand meer info wil, hoor ik het wel).

Volgende week zaterdag gaan we ombouwen!!

Groeten,

Remko.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
youpie123
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3652
Lid geworden op: 13 feb 2009 21:03

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door youpie123 »

Hallo Remko,

Veel succes volgende week met het inbouwen [[thumbup]] [[thumbup]] [[thumbup]] Misschien zien we je dan volgend jaar bij meetings die wat verder van Haarlem liggen dan de Meet & Greet :mrgreen: [[bye]]

Afbeelding
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hoi Joep,

bedankt, - het gaat zeker lukken - leuke foto!

En leuk jullie laatst 'live' gezien te hebben!

Groeten,

Remko.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

Heren,

Al speurende op het forum weer een leuk weetje tegengekomen:

Zoals al aangegeven, en op de foto's met de 2 motorblokken duidelijk te zien, is de aansluiting van de carterontluchting op de kleppendeksels van de Golf en de T3 bus anders. Ik weet nu ook waarom!

Door de schuine ligging van het blok in de T3 loopt er sneller olie uit de carterontluchting weg. Vandaar dat de carterontluchting van het T3 blok iets verhoogt en schuin zit... Waarschijnlijk is om deze reden ook de bevestiging aangepast naar de zijkant, zodat er op de bovenkant van de carterdeksel ook geen olie kan ontsnappen.

Grappig weetje, maar houdt wel in dat ik t.z.t. toch wil proberen het originele T3 carterdeksel te monteren (draad tappen in de gaten aan de zijkant van de kop...)

Iemand hier ervaring mee?

Gr. Remko
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Voormalig lid 91

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

bovenkant kop zou omgefreest moeten worden. Dit is bij de kop van mijn motor gebeurt, er is een T# JX klepdeksel gemonteerd.

Kop van een KY zou ook moeten passen. let dan ook op de oliekanalen bij gebruik van hydrostoters
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

Moet de naam van dit topic aanpassen:

De 1.9D ligt erin, en hij werkt!!!!

Na een hele dag klussen, samen met 2 vrienden die niet geloofden dat je echt zelf een autoblok kan uit- en inbouwen is het gelukt: Hij draait als een tierelier!!! En het voelt super!!!

Ik heb er nog niet mee gereden i.v.m. een paar kleine afwerk-dingetjes (ben de achteruit even kwijt doordat ik in het halfdonker de schakelstang niet meer goed gemonteerd kreeg), maar hij loopt aanzienlijk beter als mijn oude blokkie, terwijl ook de blauw grijze-rookpluimen bij het starten achterwege blijven...

Morgen nog wat losse eindjes afwerken, dan zal ik ook een wat meer uitgebreid verslagje van 'de laatste dag' schrijven..

Iedereen die meegeholpen heeft bij het beantwoorden van mijn vele, vele vragen: BEDANKT!!

Groeten,

Remko.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: De nieuwe 1.9D ligt erin! Maar het werkt toch niet helem

Ongelezen bericht door Vissekop »

Het is nu officieel - ik heb mijn onderschrift aangepast van 1.6D (CS) naar 1.9D (1Y)

Groeten, Remko
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Plaats reactie