1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
Jelle
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2010 22:27
Locatie: Hasselt (NL)

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Jelle »

tjonge tjonge leo dat klinkt goed! :he!!!: :D

je maakt het me toch lastig..
maar toch vraag ik me af of er verschil zit in de drukgroep van die aaz of een tdi.

wie heeft er ervaring met een oliekoeler bouwen en maakt het veel verschil?
Groeten Jelle

vw t3, 1.9td aaz, 4bak abh, 1981
honda c50, 1969
honda dax
Gebruikersavatar
DoKaLeo
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 sep 2009 19:32
Locatie: Graz, Oostenrijk

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door DoKaLeo »

Oliekoeler is naar mijn Mening voor de AAZ plicht. Ik heb mijne gewoon als set bij de Busschmiede bestellt. Op de DoKa de 19 rijige op de Bus de groter, 25 rijen. het maakt zeker een groot verschil. De Oliekoeler zoals de Busschmiede ze verkoopt heeft een thermostaat die met 90 graden olietemp. open maakt. Bij mijn bus blijft de olie temp onder 100 graden, als ik het metertje mag geloven, die laten ook niet allemaal precies de zelfde temp zien. Ik denk dat zonder extra oliekoeler de olietemp op de Autobahn best wel eens naar 140 graden op kan lopen. Volgens VW is de optimale temp. tussen 80 en 90 graden!
Groetjes Leo

- T2 Camper, 2,0l CJ
- T3 DoKa Syncro 14" BFG all Terrain TA, 1986, 1,9l AAZ, ZA.
- T3 Syncro Bus 14" op 215 75 15" BFG AT, AAZ, 2 Sperren, bj 1989.
- Opel Vivaro

http://www.astreinleo.at
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door René »

DoKaLeo schreef:Hallo,

hmm, hoe zal ik dit het beste vertellen, ik wil hier geen rumoer maken alleen mij ervaring delen. Rene, ik wil geen ruzie met je zoeken hoor ;)

Nieuw spul zit er ook in een dagje schroeven in toch? Natuurlijk zie ik het niet als een fout om gelijk steviger spul te monteren, in tegendeel, het is op den duur vast en zeker de degelijkere oplossing. Maar het is niet waar dat de JX koppeling altijd te zwak is voor de AAZ!

Mischien had ik gewoon fet geluk?

Groetjes Leo
Ha Leo,

Ervaringen delen is natuurlijk heel zinvol, ik kan alleen voor mijn eigen situatie spreken en heb nogal wat koppelingen laten sneuvelen voordat alles heel bleef.
In mijn 2e bericht kun je lezen dat ik aangeef dat het best goed kan gaan met een JX koppeling als je auto niet zo zwaar is en dat is jou doka natuurlijk niet. Een AAZ heeft af fabriek 75pk met een redelijk koppel en dat gaat wel goed in een lichte auto, monteer je nu een intercooler en peuter je 100pk uit je AAZ dan zal ook bij jou doka het snel minder worden.

OK dan: wat heeft er zoal invloed op krachten welke de koppeling over moet brengen??

Gewicht van de auto
vermogen/koppel van de motor
Overbrengingsverhouding van de versnellingsbak
Afrolomtrek van je banden
Stijgingspercentage
Heb je de wind tegen :)

Als we deze zaken gaan vergelijken tussen de diverse auto's dan zul je misschien ook begrijpen waarom het bij de een wel goed gaat en bij de ander niet. Mijn bus heeft voor wat koppeling betreft zo'n beetje alles tegen en mijn ervaring is dan ook dat alles buiten de TDI 1Z koppeling te zwak is voor mijn syncro met een gewicht van 2200kg, 110pk, lange bak met verlengde tandwielen 3e en 4e versnelling, 225/75R16 banden en als hij dan ook nog stijle modderheuvels op moet zeulen dan lukt dat niet met een JX koppelingetje.

Maar waarom niet kiezen voor direct een afdoende oplossing waar je nooit mee in de problemen komt?
Persoonlijk denk ik dat je beter af bent met een gebruikte koppeling van een TDI dan met een nieuwe JX koppeling. Kost misschien even iets meer maar je hebt voor jaren rust. Ik heb er keer op keer de bak voor moeten uitbouwen en weer moeten investeren om het beter te krijgen wat na 4 keer dan uiteindelijk voldoende blijkt :???:
Verder is het geen goed idee om een JX vliegwiel op een AAZ te schroeven, deze is veel te licht en zal er voor zorgen dat er veel trillingen in de motor ontstaan welke de levensduur flink kunnen verkorten. Een AAZ pushen zonder intercooler en of extra oliekoeler was in mijn bus ook geen goed idee en zelfs zonder pushen is een AAZ in mijn bus gesneuveld aan de hittedood maar ook daarvoor gelden alle boven genoemde factoren(waar dan in dit geval nog een zware aanhanger bij kwam).

Ik heb ervan geleerd, breng mijn opgedane kennis of leed in dit geval over en men ziet maar wat men er mee doet :wink:
Er over nadenken hoef ik niet meer, ik ken alles al :lol:

Ik lees nu dat er meer antwoorden in dezelfde richting gaan maar dat kan de zaak alleen maar duidelijker maken lijkt me.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Jelle
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2010 22:27
Locatie: Hasselt (NL)

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Jelle »

Goeiemorgen allemaal;)

Ik ben er uit, het wordt een ombouw naar tdi koppeling.
Maandag maar even langs de sloop in zutphen om er 1 te kopen.. in zwolle is het een zootje op de sloop...

Heeft iemand van jullie een adresje waar ik een losse adaptor kan krijgen om een oliekoeler op aan te sluiten?

groeten!
Groeten Jelle

vw t3, 1.9td aaz, 4bak abh, 1981
honda c50, 1969
honda dax
Gebruikersavatar
DoKaLeo
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 sep 2009 19:32
Locatie: Graz, Oostenrijk

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door DoKaLeo »

Hoi Jelle,

je hebt zeker de verstandigste keuze getroffen!

Hoi Rene en Jan, ik rijdt op BFG 215 75 15" of BFG 27X8.50R14LT 95 R. versnellingsbakken zijn origineel, Doka heeft 5,43 (AHF) mn Bus 5,83 (AHA).
Mijn Doka is niet zwaar, smiddags als ik klaar ben met werken :wink: Vaak rijdt ik allerdings met 4 a 5 ton rond. Moment produceert de AAZ wel ja. Heb al enige Homokineten versleten maar vooral in het Terrein met Aanhanger.

iig is het vast en zeker verstandig er gelijk een TDI koppeling op te schroeven [[bye]]
Groetjes Leo

- T2 Camper, 2,0l CJ
- T3 DoKa Syncro 14" BFG all Terrain TA, 1986, 1,9l AAZ, ZA.
- T3 Syncro Bus 14" op 215 75 15" BFG AT, AAZ, 2 Sperren, bj 1989.
- Opel Vivaro

http://www.astreinleo.at
Gebruikersavatar
Jelle
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2010 22:27
Locatie: Hasselt (NL)

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Jelle »

Dag allemaal,

vanavond weer even in de schuur gezeten, heb het koppelingshuis gedemonteerd..
de prise-as kan ik eraf schroeven? moet ik dan die bus aan het uiteinde naar achter duwen?.. zoiets las ik net in een ander topic.
klopt het dat er geen lager of keerring in het koppelingshuis zelf zit? er zit namelijk een kras in mijn prise as.. ik zal er nog wel even een keer een foto van maken.

ik heb ook even het vliegwiel van de jx met die van de aaz vergeleken, in het vliegwiel van de jx zit een naaldlager.. en in die van de aaz niet geloof ik..
wie weet wat ik hier mee moet?

bedankt,

Jelle
Groeten Jelle

vw t3, 1.9td aaz, 4bak abh, 1981
honda c50, 1969
honda dax
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hoi Jelle,

Lekker op weg, zo te lezen..

In het vliegwiel van de T3 bussen zit een naaldlager, bij de Golf niet (vraag me niet waarom..). deze moet je er nog wel inzetten!!! (anders zwengelt je prise-as aan gort). Er zijn nog verschillende types ook, heeft te maken met een losse of een ingebouwde keerring voor het vet. Officieel MoS vet gebruiken.

zoek even op 'naaldlager' of 'toplager' is al een en ander over beschreven!

Klus ze,

Remko.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Jelle
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2010 22:27
Locatie: Hasselt (NL)

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Jelle »

hey remko,

bedankt voor de tip! wat bedoel je met MoS vet?

groeten
Groeten Jelle

vw t3, 1.9td aaz, 4bak abh, 1981
honda c50, 1969
honda dax
Gebruikersavatar
Steven
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 595
Lid geworden op: 19 mar 2005 18:24
Locatie: Lelystad

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Steven »

Hoi Remko

Het naaldlager zit niet in het vliegwiel maar in de krukas :mrgreen:
Grtz Steven

Volkswagen Bestel (1989) 1.9TDI 66kW
Motor ombouw naar 1Z mechanisch, voltooid
Geventileerde schijven voor en gewone schijven achter, 312 x 25 en 294 x 13,5, voltooid

VAG naslagwerk(alle werkplaatsboeken)
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Vissekop »

Steven,

Klopt helemaal. MoS vet = molybdeen vet, dit wordt gebruikt voor zwaar belaste onderdelen als spiebanen etc. bijv, ook in je steekassen.

Heb een hele tube gekocht bij een automaterialenzaak voor ~ EUR 10,00, is waarschijnlijk voor de rest van mijn leven voldoende - hebt maar heel weinig nodig!

Gr. Remko.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Jelle
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2010 22:27
Locatie: Hasselt (NL)

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Jelle »

Hoi allemaal!

Vandaag wezen shoppen: Koppelingsplaat van een t4, beschermplaat voor koppeling, naaldlager, keerring, prise-as.
Ik kwam erachter dat een drukgroep met plaat van een tdi niet op mijn vliegwiel past.., geld voor een ander vliegwiel heb ik niet.
De koppeling van een 1.9td van t4 past wel, dus dat gaat hem worden... dit moet in principe sterk genoeg zijn lijkt mij.

ik zal binnenkort weer eens foto's maken!

groeten Jelle
Groeten Jelle

vw t3, 1.9td aaz, 4bak abh, 1981
honda c50, 1969
honda dax
Gebruikersavatar
Jelle
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2010 22:27
Locatie: Hasselt (NL)

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Jelle »

vandaag geprobeerd om om het naaldlager te monteren.. het klopt toch dat het lager 1,5mm diep in de krukas moet vallen..??? zo zit het ook bij mijn jx.
ik heb het lager kapot geslagen.. [[sad]]
er zat een rand in het gat waar het lager in moet, waardoor het lager niet dieper in de krukas viel... hier kwam ik helaas pas achter toen ik het lager probeerde te monteren.

ik heb het lager gekocht in olst... kan het zijn dat ze het verkeerde lager meegaven?
Het lager noem je; HK 15202 RS.. iemand enig idee welke ik wel moet hebben ??

alvast bedankt

Jelle
Groeten Jelle

vw t3, 1.9td aaz, 4bak abh, 1981
honda c50, 1969
honda dax
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hoi Jelle,

KLote man! Ik weet alleen dat er 2 soorten lagers zijn: met ingebouwde keerring en zonder ingebouwde keerring, heb ze echter nog niet goed kunnen vergelijken...

Misschien iemand anders?

Sterkte ermee, in ieder geval,

Gr. Remko.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Hoi Jelle,
Nummer is; 111.105.313A.

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
Jelle
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2010 22:27
Locatie: Hasselt (NL)

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Jelle »

bedankt voor jullie reacties,

ik heb even gebeld met DS in olst. het klopt dus wel dat het lager niet helemaal in het gat valt.
heb HK1520 2RS nog een keer besteld. ik heb m besteld bij duursma in zwolle, scheelt de helft van het geld!
de lagers zonder keerring lopen nog wel eens vast omdat het vet er dan uit loopt.
even wat info voor de liefhebbers of mensen die het nog niet wisten.. RS staat voor keerring.. mijn lager HK1520 2RS heeft dus 2 keerringen.

groeten Jelle
Groeten Jelle

vw t3, 1.9td aaz, 4bak abh, 1981
honda c50, 1969
honda dax
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: 1.6td ombouw naar 1.9td aaz

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hoi Jelle,

Kan je er een fotootje van maken zodra je hem hebt? Ben benieuwd hoe die keerring zit...

Ik heb er (volgens mij) een zonder keerring ingezet :( maar met een los siliconen keerring (te zien in de thread van de smurfenbus-ombouw).

Dat gaf wel een boel gekloot met de inbouw, en geen idee of dit lang houdt...

Gr. Remko
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Plaats reactie