jokeâhrtje

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

jokeâhrtje

Ongelezen bericht door RVB »

Dag allemaal,

Een paar weken terug aan het groot onderhoud begonnen van mijn joker, 1600d, 1982. elfenbein/ivoor. Ook foto's gemaakt wat ik deed. In dit topic wil ik laten zien wat ik deed en als mensen aanvullingen hebben hoor ik het graag.

Ik heb mijn camper nu vanaf februari. Veel weggeweest, en veel km gereden, maar de roest baarde mij zorgen. Het ging met name de laatste maanden erg hard; en dan heb ik het alleen over de zichtbare roest!!! Omdat ik in de stad woon, en de straar waar ik woon druk is, was ik op zoek naar een ruimte. Die heb ik nog niet gevonden, in et westen vragen ze de hoofdprijs. Bovendien is een gewone garage geen optie; ik heb een hoogdak.

Omdat ik geen ruimte heb, ben ik gebonden om het opknappen, in behapabere stukes te knippen. Ik moet er bijze van spreken aan het eind van de dag weer mee weg moeten. Dat heeft nadelen. Maar het noodzaakt je ook om het project vooral niet te groot te maken, dat ik ook niet nodig, of misschien we de moeite waard. Zo zijn de goten van mijn bus slecht, dus daar waar het hoogdak op rust is oop veel plaatsen rot. Het dak blijft er vooralsnog op, dus ik wil het reostyproces zo veel mogelijk stoppen, het water buiten houden om zo ook verdere aantasting te voorkomen. En eigenlijk is dat het principe wat ik zo'n beetje voor mijn hele bus wil laten gelden.

Goed dat was de inleiding. Af en toe zal ik mijzelf er toe verplichten om de voortgang te delen.

groet,Rolf
Voormalig lid 91

Re: jokeâhrtje

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Welkom Rolf.

Sop alle naden en roestige plekken in met gekookte lijnolie. Dat vertraagt roest, en staat verdere behandeling van de aangedane plekken niet in de weg. Neem hiervoor de gekookte lijnolie, hebben ze zelfs bij de Gamma oid
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: jokeâhrtje

Ongelezen bericht door RVB »

Dank je, Ad. In Schin op Geul had je het er over en ik heb dat inderdaad braaf gelijk gedaan.

Inderdaad bij de Gamma. Het wordt een hard laagje op de naden en op de roest! Ik hoorde ook nog dat met lijnolie je sterk verweerde grills/plastik ed weer optisch kan opleuken en beschermen tegen verdere verwering.

Jan, is het niet juist dat je dat harde laagje wilt hebben aan de buyuitenkant? Mij leek dát juist het voordeel ten opzichte van de niet hardende olie....

groet,Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: jokeâhrtje

Ongelezen bericht door RVB »

Dag 1 heb ik het boven de voorruit en en 1 kant regengoot leeggeschept. Leeg is relatief trouwens overal onder kom je niet. Met behulp van bijtel, mesjes, gust, slijptol, en ander pulkgereedschap. ter bescherming van het polyster tape gebruikt.

Kijken of je zo veel mogelijk roest weg kon krijgen, de rest met Fertan na gemaakt. Zou zich moeten binden met de roest.

Gr,Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voormalig lid 91

Re: jokeâhrtje

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

JanmetDoKa schreef:Als je lijnolie over roest wilt kliederen, neem dan rauwe lijnolie.
Rauwe lijnolie droogt nooit, blijft dun, maar spoelt op den duur wel uit, je blijft er dus mee in de weer.
net op plaatsen zoals bij de voorruit waar door roest kleine lekkages kunnen optreden, dicht gekookte lijnolie kleine openingen waardoor kleine lekkages verdwijnen. Net zoals met rauwe lijnolie zul je het moeten blijven herhalen. is dus ook geen anti roest behandeling, maar een wat veiliger uitstel van executie. Eens zal de roest weggehaald moeten worden, anders blijft het een slecht lapmiddel. Behandeling, rauw of gekookt, kost iig geen drol, en toch is het spul redelijk effectief in het vertragen van roest(schade)
JanmetDoKa schreef:Voor het losweken van roest vind ik echt de rauwe variant beter werken. Maar dat moet je vervolgens wel regelmatig bij houden.
ook met de gekookte variant zul je e.a. regelmatig moeten nalopen. Enkel als het tot aan het blank ijzer komt zal het afdoende werken. Toegepast op auto's, zijn beide varianten een lapmiddel, weghalen van roest en lakken is de enige goede optie, al betekend dat vaak dat er gelast moet worden.

Gekookte of rauwe lijnolie, goed spul dus, maar nooit een vervanger van degelijk aanpakken
Laatst gewijzigd door Voormalig lid 91 op 04 nov 2010 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: jokeâhrtje

Ongelezen bericht door RVB »

Dag 2, Zwarte plekken op de grond en donkere strepen over mijn bus. Iets te veel condens geweest die nacht. Het project moets door. Droogblazen ,de verfafblazer. en in de primer gezet. Ook gekocht bij Rustbusters. De bsu omgekeerd, ja als aan 1 kant een drukke staat is doe je dat, en de andere kant leeggeschept en met de slijptol in de weer geweest. Dat was link, de goot was op sommige punte zwaar gedegenereerd. Gaten, Ajah. Maar ik moest door. gelijk even wat polyester en matje sgehaal en ployesterplamuur. Nooit iets mee gedaan, dus we kijken wel wat het wordt, iets voor dag 3, want deze kant ga ik ook eerst verdrinken in de Fertan.

gr,Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voormalig lid 91

Re: jokeâhrtje

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

RVB schreef: wat polyester en matje gehaald en ployesterplamuur. Nooit iets mee gedaan, dus we kijken wel wat het wordt
Hier wordt ik niet blij van. Als polyester losraakt, en er komt vocht onder, dan komen de gaten 10x zo groot terug. Probleem van de behandeling met de slijptol is de snelheid waarmee het ding werkt. Door de snelheid zal roest smelten en uitgesmeerd raken. Ook roest kan, mits gepolijst, blinken. Putroest, zie je dan niet meer. Als dit wordt afgedekt met polyester, roest het gewoon verder. Door de kunststof laag zie je het tijdelijk niet meer. Pas bij zeer vergevorderde roest komt het dan aan het licht.

Enige goede manier;
Dak eraf, aangetast ijzer wegslijpen en nieuw inlassen. Na lakken. dak weer plaatsen

@ Jan
prachtige, nostalgische avatar :buiken:
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: jokeâhrtje

Ongelezen bericht door RVB »

dag 3 en dag 4; wat met polyester gespeelt. Das echt een vak. Nog een keer primer en gekit. Welke kit gebruik je dan? Nou daar bestaan verschilende theorieen over en sommige hangen de ene aan an anderen de andere. Skilafex (oid) hoor ik wel eens, of gewoon goed montagekit. Afin ik koos voor een variantie die je juist niet zo vaak hoort. Namelijk sileconenkit (wel absoluut de zuurvrije) Ik koos dit omdat deze makkelijker te verwijderen is. Dit dat heeft zeker niet het eeuwige leven en ik kan zo over een jaar, of twee jaar eenvoudige het spul eruit halen, en tegen die tijd een veel meer doen aan het dak, misschien wel een klapdak erop. Maar die hele stuggekit daat ben je uren aan werk om dat een beetje weg te halen. Nadeel is die sileconenkit het werken met lakken ed weer moeilijker maakt. gr.Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Franz
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2273
Lid geworden op: 26 sep 2008 19:37
Locatie: Leende

Re: jokeâhrtje

Ongelezen bericht door Franz »

Lekker bezig Rolf !

Groetjes Franz
T4 Caravelle, inmiddels Camper....

Monkey bike club Leende MTC D'n Blaospijp Leende

Twitter @franzlind

Aprillia RSV Mille Tuono / ETV 1000 Caponord
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: jokeâhrtje

Ongelezen bericht door RVB »

Ja Ad, je hebt gelijk.

Polysester en metaal is uitkijken. Maar het is het gevolg van het feit dat ik geen ruimte heb. Ik gebruikte het niet voor de hele goot, alleen daar waar je er doorheen keek. Sowieso, alles wat onder de rand van het hoogdak zit is discutabel. Er zit oorspronkelijk namelijk een dunnen metalen rand die om de rand van njet hoogdak is gevouwen, deze heb ik opengeklapt, daar waar hij nog intact was opengeklapt. Ooit kan ik het best zoiets(zie foto) scoren op Ebay. Maar nu nog even mijn eigen dak. gr. Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: jokeâhrtje

Ongelezen bericht door René »

Ha Rolf,

Siliconenkit lijkt me nu niet de beste keuze om je dak mee vast te hebben op je auto :???: siliconenkit is een naden-dichtmiddel maar geen lijm. De genoemde sikaflex is alleen maar een merknaam waarvan je dan nog de kit/lijm moet hebben die specifiek voor dit doel gemaakt is.

Nu is jou dak er niet helemaal af geweest dus zal het er wel niet afwaaien maar het lijkt mij verstandig om juist bij dit soort zaken even van te voren precies uit te zoeken wat je daar nu voor nodig hebt ook al is dat voor die fietser die jou dak anders in zijn gezicht krijgt.

Zo is mijn hoogdak er in Duitsland opgebouwd en is vastgezet met echt supersterke lijm die speciaal daarvoor uitgezocht is en dan met redelijk wat kokers geloof ik? In Duitsland is het plicht om zo'n hoogdak dak vast te zetten met 14 kokers van die kit/lijm en daar zie ik echt de reden niet zo van, ik heb dan ook gekozen om het met iets minder te doen zodat het niet 3 weken duurt voordat het een beetje uit begint te harden :buiken:

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Voormalig lid 91

Re: jokeâhrtje

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

René schreef:Siliconenkit lijkt me nu niet de beste keuze om je dak mee vast te hebben op je auto :???: siliconenkit is een naden-dichtmiddel maar geen lijm.
Buiten dat kun je over siliconenkit niet lakken. Ook laat het zich extreem moeilijk verwijderen, wat lakken in de toekomst nog lastiger maakt. Deze kit keuze maakt dat op de plekken waar de kit is toegepast, enkel te lakken valt na totale verwijdering van de ondergrond (ruim erom zandstralen?) Niet voor niets wordt er op die plekken karosserie kit gebruikt. Of die nu sikaflex heet, 3M of wat anders, karosseriekit is overschilderbaar, zonder veel problemen. Ook is de hechting ervan beter, en het verkleurd niet (in tegenstelling tot siliconen kit)

Siliconenkit is op een auto een zeer ongelukkige keuze [[sad]]
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: jokeâhrtje

Ongelezen bericht door Bob »

JanmetDoKa schreef:Dag Rob
Niks voor jou Jan, het is Rolf. :oops:
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: jokeâhrtje

Ongelezen bericht door RVB »

Rene, Ad bedankt voor jullie reactie:

Ik heb het idee van de sileconenkit niet helemaal zelfs bedacht, Laatst was er een topic op het forum geplaatst met deze link:
http://vwbulliblog.wordpress.com/
Constructie:
Ik heb de sileconenkit niet gebruikt om het dak vast te zetten! Ik heb het dak er niet af gehad, ik heb de goten zo goed als dat ging schoongemaakt, maar zoals op de foto's te zien is zijn de goten nagenoeg overal aangetast. De lagen kit waren poreus. Het was al dagen droog en toen ik de repen kit eruit trok, soms ging dat verdacht makkelijk omdat roest niet zo hecht. Ze waren vies nat, kortom het is daar continue nat. Daarnaast stuitte ik op een constructie die erop duidt dat de oorspronklelijeke ontwerpers niet alleen op kit vertrouwde. Ik had er wal iets over gelezen, er werd iest gezegd dat de goten van de Westfalia Hoogdaken anders/breder waren dan normaal, maar ik er mee ging werken kwam ik een metalen rand tegen die om de rand van het polyster is gevouwen. Omdat ik er geen plaatsje over tegen kwam dacht ik; ik doe gek ik maak er zelf een plaatje van...
Functie
De belangrijkste reden voor de keuze van Sileconenkit is omdat het makkelijker te verwijderen was. Mijn plan was om het hoogdak te demonteren, de onderliggende goot en constructie te restaureren en dan het dak er weer op. Ik moet daarvoor een ruimte hebben, maar die heb ik dus niet. Maar de kit in de goor was zo poreus dat ik echt iets moest doen voordat ik die ruimte had. Nuwel de tussenoplossing was de sileconenkit. Want echt ik heb ook, weet de naam niet, montagekit en dat spul is bijna gevaarlijk, als je je guts niet goed vast houd schiet ie terug in je oog, zo taai is dat spul. Maar nu ik de staat van de goot/ en de dakrand die bij een hoogdak ín de bus zit, heb gezien, weet ik dat een ander dakje uiteindelijk het beste lot is.
Resultaat
Niet tevreden: Door de haast 1. Te dikke laag die is ingeklonken, en er lijken al wat scheurtjes te zitten; 2. het vuil op het hoogdak (doorslijpen ed) is met het condenswater heeft zich wat in de nog niet uitgeharde kitgenesteld. Vieze bende dus. 3. Het is moeilijk om het een beetje strak te doen, dus er blijven plasjes in instaan...
Maar eerlijk is eerlijk... die goot is gewoon te weinig basis, roest, hij is een beetje gebogen(naar beneden). op sommige plaatsen gaatjes is een basis van niks.

gr.Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Theo Postma op 05 nov 2010 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link werkend gemaakt
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: jokeâhrtje

Ongelezen bericht door RVB »

En Piet :D ,
De optie van zo'n 'dak op pootjes' :???: kwam langzaam meer en meer op de voorgrond in de loop van die dagen. En toen ik wist dat dat hem ooit moest worden was de goot al dicht; voor even in elk geval bestendig tegen de boze buitenwereld. Ook omdat het werk achter mee lijkt te vallen, ligt dat project daarmee ergens in de toekomst. Het is bovendien een grote en serieuze onderneming waarin ik idd afhankelijk van anderen ben.

Nu heb ik andere prioriteiten, dit topic is nog laanggg niet aan zijn eind.....

Groet, Rolf
Voormalig lid 91

Re: jokeâhrtje

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Tja Rolf, het leven hangt aan elkaar van keuzes. iig fijn dat je plezier in je bus houd. In het topic dat je aanhaald is sikaflex ook de 1e keuze, siliconenkit en auto lak i sechter een echte nono

Zoek eens een bus karosseriekit op. Laat zich bijna verwerken als siliconenkit, ziet er ook zo uit, maar is wezenlijk anders, o.a. na uitharding wat vaster, sterker en het kleeft harder
Plaats reactie