T3 Westfalia Joker - projecttopic
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
De nieuwe motor eerst afgebouwd, totdat dit het resultaat was:
Afgelopen zondag terug naar Ad om de 1Y af te bouwen. Het vliegwiel nog vervangen (mijn "originele" vliegwiel heeft haarscheurtjes)
Inmiddels was het wat laat geworden:
Vorig weekend heb ik de bus bij Ad moeten laten staan Er was nog een diesellek bij de pomp en ik kon alleen de helft van mijn versnellingen gebruiken (R-2-4 wel en 1-3-5 niet).Afgelopen zondag terug naar Ad om de 1Y af te bouwen. Het vliegwiel nog vervangen (mijn "originele" vliegwiel heeft haarscheurtjes)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic - 1Y ombouw
Omdat de bak toch eraf was, viel nu ook op dat de pakking tussen de klok en de bak niet meer dicht was. Er hingen een druppeltjes olie aan, dus toch ook maar deze pakking gelijk vervangen
Er zat allemaal vloeibare pakking in rupsen op plekken waar de bak en de klok een holte hebben, totaal overbodig dus. Gelukkig viel de hoeveelheid rommel aan de magneet mee: Omdat het rubber wat hier hoort te zitten gescheurd was, zat er wat rommel tussen de kogel van de bak en het T-stuk aan het stangenstelsel. Het gaat dus om het rubbertje wat hierover valt: Het rubbertje nieuw bij VW gehaald, het T-stuk had Ad nog nieuw liggen. Deze gemonteerd, in combinatie met de door Ad afgestelde stangen is het de beste verbetering aan mijn bus in jaren Dit T-stuk maakt een groot verschil met het gemak waarmee je de versnellingen kunt vinden en kiezen.
Van de ingebouwde motor heb ik verder geen mooie foto's. Wel gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de elektra in de motorruimte in een kastje in te bouwen, inclusief het gloeirelais en de zekering voor de gloeiers. Vorig jaar had ik een nieuwe waterpomp gekocht (Febi / Bilstein of Klokkerholm), maar deze was uit de doos lek tussen het huis en de pomp. De papieren pakking die hier zat heb ik nu vervangen door een metalen met rubberen achterkant (origineel VW), de pomp is nu dicht.
De nieuwe 1Y is gelukkig kurkdroog aan de onderkant (daar was het allemaal om begonnen) en de achterklep heeft geen zwarte spetters meer na een rit van 180km. Missie geslaagd!
Er zat allemaal vloeibare pakking in rupsen op plekken waar de bak en de klok een holte hebben, totaal overbodig dus. Gelukkig viel de hoeveelheid rommel aan de magneet mee: Omdat het rubber wat hier hoort te zitten gescheurd was, zat er wat rommel tussen de kogel van de bak en het T-stuk aan het stangenstelsel. Het gaat dus om het rubbertje wat hierover valt: Het rubbertje nieuw bij VW gehaald, het T-stuk had Ad nog nieuw liggen. Deze gemonteerd, in combinatie met de door Ad afgestelde stangen is het de beste verbetering aan mijn bus in jaren Dit T-stuk maakt een groot verschil met het gemak waarmee je de versnellingen kunt vinden en kiezen.
Van de ingebouwde motor heb ik verder geen mooie foto's. Wel gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de elektra in de motorruimte in een kastje in te bouwen, inclusief het gloeirelais en de zekering voor de gloeiers. Vorig jaar had ik een nieuwe waterpomp gekocht (Febi / Bilstein of Klokkerholm), maar deze was uit de doos lek tussen het huis en de pomp. De papieren pakking die hier zat heb ik nu vervangen door een metalen met rubberen achterkant (origineel VW), de pomp is nu dicht.
De nieuwe 1Y is gelukkig kurkdroog aan de onderkant (daar was het allemaal om begonnen) en de achterklep heeft geen zwarte spetters meer na een rit van 180km. Missie geslaagd!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Mooi verhaal geworden Wouter, en ik wens je heel je heel veel rij plezier met deze investering.
Theo
Theo
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
De 1y krijg je geen spijt van, ik rijd er nu alweer een tijdje mee naar volle tevredenheid
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic - 1Y ombouw
Douwe en Theo, daar hoop ik geen spijt van te krijgen
Vandaag nog even aan de bus gewerkt, na een lang stuk snelweg ging de motor niet terug naar een goed stationair toerental, dat merkte ik terug van Venlo naar Twente bij een stop bij een tankstation. Je remt af op de motor (gaspedaal los) en drukt de koppeling in zodra je terug wilt schakelen, de motor begon toen te bokken en liep niet meer regelmatig .
Op advies van Ad vandaag het dieselfilter vervangen en een testrit gemaakt, de motor loopt nu ook bij de snelwegafrit prima
Wat foto's van vandaag:
Nieuw T-stuk versnellingsbak met nieuw rubber: Motorruimte 1Y: Versnellingsbak toch nog wat lek: Geen water in het dieselfilter, dit kwam onderuit het filter: Na het plaatsen van de nieuwe filter eerst het filter en vervolgens de pomp ontlucht met de remontluchter: Wat nog overblijft is het afstellen van de gaskabel, deze staat nu nog te slap: ik kan geen plankgas rijden. Op zich prima bij een motor die nog niet ingereden is, ik denk dat ik het even zo laat de eerste 5.000 tot 10.000 km.
Vandaag nog even aan de bus gewerkt, na een lang stuk snelweg ging de motor niet terug naar een goed stationair toerental, dat merkte ik terug van Venlo naar Twente bij een stop bij een tankstation. Je remt af op de motor (gaspedaal los) en drukt de koppeling in zodra je terug wilt schakelen, de motor begon toen te bokken en liep niet meer regelmatig .
Op advies van Ad vandaag het dieselfilter vervangen en een testrit gemaakt, de motor loopt nu ook bij de snelwegafrit prima
Wat foto's van vandaag:
Nieuw T-stuk versnellingsbak met nieuw rubber: Motorruimte 1Y: Versnellingsbak toch nog wat lek: Geen water in het dieselfilter, dit kwam onderuit het filter: Na het plaatsen van de nieuwe filter eerst het filter en vervolgens de pomp ontlucht met de remontluchter: Wat nog overblijft is het afstellen van de gaskabel, deze staat nu nog te slap: ik kan geen plankgas rijden. Op zich prima bij een motor die nog niet ingereden is, ik denk dat ik het even zo laat de eerste 5.000 tot 10.000 km.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Hij ligt er netjes in
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Inmiddels het stationair toerental iets verhoogd, naar aanleiding van het bokken: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=15&t=24823
Ook de hefdak beugel opgeknapt, ook een apart draadje: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=26&t=24812
En vanavond bezig geweest om de led-jes op het water / accu paneel weer goed vast te zetten. Deze waren door de jaren heen los komen te zitten bij de solderingen. Nu is het bij deze oude printen redelijk makkelijk om ze met een soldeerbout en wat soldeer weer vast te zetten. Paneel uitbouwen is een kwestie van twee schroeven los, keukenlade eruit en de kabel onder het gasfornuis / naast het wasbakje de stekker loshalen naar het display. Dit gaat wat makkelijker als je het display al los hebt, dan kun je zien wat je doet.
De losse ledjes kun je eenvoudig vinden als je het printje aan de onderzijde bekijkt terwijl je voorzichtig het ledje beweegt. Als je de pootjes ziet bewegen zit hij niet meer goed vast. Zie je niets bewegen, dan is het prima. Bij mij waren 6 van de 9 leds niet goed (los contact). Een los contact wil niet zeggen dat de led het niet doet, maar dat hij het soms niet doet of niet helder brand.
Ik heb wel wat flux gebruikt om het mooier te solderen. De draden waren in het verleden al een keer gesoldeerd denk ik, hier zat veel soldeer en wat fluxresten.
Foto van de ledjes die weer vast zitten (rode cirkels):
Het groene ledje van de accu brand nu weer helder, soms knipperde het wat en het oranje ledje was ook niet duidelijk. Ook het rode ledje van de gasvoorverwarming brand weer helder. Een grote vooruitgang met een klusje van 15 minuten!
Ook de hefdak beugel opgeknapt, ook een apart draadje: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=26&t=24812
En vanavond bezig geweest om de led-jes op het water / accu paneel weer goed vast te zetten. Deze waren door de jaren heen los komen te zitten bij de solderingen. Nu is het bij deze oude printen redelijk makkelijk om ze met een soldeerbout en wat soldeer weer vast te zetten. Paneel uitbouwen is een kwestie van twee schroeven los, keukenlade eruit en de kabel onder het gasfornuis / naast het wasbakje de stekker loshalen naar het display. Dit gaat wat makkelijker als je het display al los hebt, dan kun je zien wat je doet.
De losse ledjes kun je eenvoudig vinden als je het printje aan de onderzijde bekijkt terwijl je voorzichtig het ledje beweegt. Als je de pootjes ziet bewegen zit hij niet meer goed vast. Zie je niets bewegen, dan is het prima. Bij mij waren 6 van de 9 leds niet goed (los contact). Een los contact wil niet zeggen dat de led het niet doet, maar dat hij het soms niet doet of niet helder brand.
Ik heb wel wat flux gebruikt om het mooier te solderen. De draden waren in het verleden al een keer gesoldeerd denk ik, hier zat veel soldeer en wat fluxresten.
Foto van de ledjes die weer vast zitten (rode cirkels):
Het groene ledje van de accu brand nu weer helder, soms knipperde het wat en het oranje ledje was ook niet duidelijk. Ook het rode ledje van de gasvoorverwarming brand weer helder. Een grote vooruitgang met een klusje van 15 minuten!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- 86crewcab
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 976
- Lid geworden op: 16 apr 2013 22:00
- Locatie: Antwerpen - België
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Mooie werken Wouter. Hier heb ik wat aan dankzij uw uitleg met foto's
Groet van Dimitri
1986 Doka met 1.9TD en 5 bak : http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=22502
1980 T3 Westfalia Joker 2.0 CU: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=24786
1986 Doka met 1.9TD en 5 bak : http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=22502
1980 T3 Westfalia Joker 2.0 CU: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=24786
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Ik schrik altijd als ik mensen hoor zeggen, ik heb vloeimiddel gebruikt.
Weet zeker dat het geen bijtend middel is.
Theo
Weet zeker dat het geen bijtend middel is.
Theo
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Het leukste vind ik ook om andere project topics door te lezen en te kijken wat iedereen zoal aan zijn bus doet
Theo, ik heb S39 (universal) http://www.griffon.eu/en/products/861-s ... universal/ gebruikt, daarna met een vochtig doekje schoon gemaakt. Zou niet bijtend moeten zijn toch?
Theo, ik heb S39 (universal) http://www.griffon.eu/en/products/861-s ... universal/ gebruikt, daarna met een vochtig doekje schoon gemaakt. Zou niet bijtend moeten zijn toch?
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Dat spul is te agressief voor electronica.
Het is bedoelt voor fitters werk, om dat sneller aan elkaar te krijgen.
Ik gebruik een 60/40 verhouding met hars kern, 0,6 mm dik
Theo
Het is bedoelt voor fitters werk, om dat sneller aan elkaar te krijgen.
Ik gebruik een 60/40 verhouding met hars kern, 0,6 mm dik
Theo
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Vandaag weer even bezig geweest. De elektronische storing opgelost http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php ... 16#p264194, nu kunnen we weer een weekend weg!
Ook de huishoudaccu opnieuw vast gezet, de beugel die dit hoort te doen zat niet bij de bus. Zelf heb ik hier eens een beugeltje voor gemaakt, maar ik kwam een originele beugel tegen op het internet. Deze mee besteld en nu zit dit weer zoals het hoort.
De komende tijd nog wat werken aan de koelwaterslangen. De motor loopt wat heter als verwacht (net iets onder het ledje), terwijl er een nieuwe radiateur, waterpomp en 80 graden thermostaat gemonteerd zijn. Daarbij zijn de leidingen naar voren in 2011 vervangen door RVS.
Ik verdenk de slangen;
-de slang van de waterpomp naar het blok loopt een beetje strak, deze is bij een 1Y eigenlijk 2cm tekort omdat de kop hoger is.
-Het slangetje naar de oliekoeler loopt ook in een vervelende knik.
-De slang van de waterpomp naar de RVS pijp heeft ook een bochtje teveel, die kan wat korter.
Ook de huishoudaccu opnieuw vast gezet, de beugel die dit hoort te doen zat niet bij de bus. Zelf heb ik hier eens een beugeltje voor gemaakt, maar ik kwam een originele beugel tegen op het internet. Deze mee besteld en nu zit dit weer zoals het hoort.
De komende tijd nog wat werken aan de koelwaterslangen. De motor loopt wat heter als verwacht (net iets onder het ledje), terwijl er een nieuwe radiateur, waterpomp en 80 graden thermostaat gemonteerd zijn. Daarbij zijn de leidingen naar voren in 2011 vervangen door RVS.
Ik verdenk de slangen;
-de slang van de waterpomp naar het blok loopt een beetje strak, deze is bij een 1Y eigenlijk 2cm tekort omdat de kop hoger is.
-Het slangetje naar de oliekoeler loopt ook in een vervelende knik.
-De slang van de waterpomp naar de RVS pijp heeft ook een bochtje teveel, die kan wat korter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Temperatuur is oké als de wijzer net voor of op het liedje staat.
De slang op de oliekoeler zou je op kunnen lossen door de koeler een beetje te verdraaien.
De slang op de oliekoeler zou je op kunnen lossen door de koeler een beetje te verdraaien.
- koendd
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 26 dec 2011 22:39
- Locatie: Ruddervoorde, België
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
ik heb dat ook hoor met mijn 1Y, 87gr thermo denk ik.
Komt net onder het ledje (tenzij het bergop is in frankrijk... )
Komt net onder het ledje (tenzij het bergop is in frankrijk... )
groeten,
koen
4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
koen
4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Bij mij was het ook net onder het LEDje.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl