T3 Westfalia Joker - projecttopic

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic

Ongelezen bericht door wouter »

Gisteren ben ik alsnog verder gegaan met de voorzijde van de bus. Beide dempers zijn nu vervangen. Het was zonder brug wat behelpen (de Bilstein B6 staat op druk en is "te lang" om zo van onder door de draagarm te steken) maar alles is nu gemonteerd! De bovenste rubbers (onder het schoteltje) zijn vervangen. De oude rubbers zijn te ver afgeplat en opnieuw te gebruiken. Bij de voordemper heb ik een Ikea-inbussleutel (5mm) afgekort zodat deze toch past tussen de wielkast en de demper. VW heeft daar boven de demper een rubber in het chassis zitten, als je gewone stoelen hebt kun je deze eruit halen en van boven (onder de stoel) een inbussleutel gebruiken. Ik heb daar een draaiplateau en dat uitbouwen leek mij teveel werk. :mrgreen:
IMG_20160816_201940 klein.jpg
IMG_20160816_204426 klein.jpg
IMG_20160821_110929 klein.jpg
IMG_20160821_134910 klein.jpg
De dempers vastgedraaid toen de wielen weer op de grond stonden en de boutjes met kopervet ingesmeerd. Nu weer jaren knorren! [[toast]]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic

Ongelezen bericht door Ewout »

Op naar de volgende 100.000 km!
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic

Ongelezen bericht door Olaf »

Fijne dempers die Bilstein B6 ! Heb ze ook net gemonteerd onder mijn T4 multivan. Is een heel verschil met die fietspompen die er onder zaten [[toast]]

Groeten, Olaf
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14984
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic

Ongelezen bericht door Theo Postma »

ja dat moet gaan zo.

Theo
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic

Ongelezen bericht door wouter »

[[thumbup]] Heren, bedankt

Mijn vrouw gaat komend weekend weg met de bus (vrijgezellendag), ik maak er zelf niet de eerste kilometers in. Misschien toch een proefritje deze week :mrgreen:

Verder wil ik dit najaar nog een aantal klussen aanpakken (de onderdelen zijn al in huis [[thumpsup]] :

-motordempers vervangen door hydraulische golf dempers (ombouwkit overgenomen van Hylke)
-stuurpenrubbers (zie topic stuurspeling) vervangen
-richtingaanwijzerschakelaar vervangen (blijft af en toe hangen als je weer rechtuit gaat)
-dieselleidingen van die tankjes in de wielkast vervangen
-diverse rubbers / lagers van de schakelstangen vervangen (die kapot zijn of teveel speling hebben)
-oliedrukmeter monteren (op de plaats van de asbak)

Genoeg te doen dus!
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: T3 Westfalia Joker - op naar de volgende APK

Ongelezen bericht door wouter »

Een kleine tegenvaller, na de voorkeuring moet ik de bus nu gaan schorsen. De APK loopt in december af en er zijn teveel afkeurpunten gevonden.

Eerste probleem is de lekkage aan de dieseltank, dit waren niet de ontluchtingsleidingen dus de tank moet eronder uit voor onderzoek wat het wel is. Daarnaast is de fuseekogel rechtsonder afkeur en wil ik ook gelijk de andere kogels en rubbers van de draagarmen vervangen aan de voorzijde. Tot slot is de kachelventilator defect, dus dat is een reden om het dashboard uit te gaan bouwen. :cry: De bus gaat niet meer rijden tot het voorjaar.

Al een klein verkennend onderzoek naar vooras onderdelen gedaan:

Fuseekogels:
De onderste fuseekogel van Lemforder staat goed bekend, de bovenste fuseekogel van Lemforder verkoopt Bernd Jaeger niet meer omdat er problemen mee zijn. Thomas Koch heeft deze ook niet te koop. Voor de bovenzijde maar een alternatief, waarschijnlijk Meyle HD.

Draagarmrubbers
Als de draagarmen los gaan om de kogels te vervangen, wil ik ook de rubbers vervangen. Voor de onderste draagarm is de keuze een Febi rubber of Powerflex PU bussen, voor de bovenste draagarm Lemforder of Powerflex PU-bussen. Bernd Jaeger verkoopt de Lemforder niet vanwege kwaliteitsproblemen, alleen de PU bussen. Ik heb al Bilstein B6 dempers, ik hoop dat er comfort overblijft met de PU bussen, ze zijn duur maar je wilt niet blijven vervangen. :???:

Met de kerstvakantie maar eens een begin maken met de demontage wielophanging, ik wil gaan proberen dit in de garage te wisselen, hoop dat het goed gaat met de beschikbare hoogte [[busy]]
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic

Ongelezen bericht door wouter »

De B6 dempers heb ik zelf nog geen 100km mee gereden, maar ze rijden lekker. Met de bus kom ik nu redelijk normaal over drempels heen en dat ging daarvoor totaal niet meer. Ook 60 km/u drempels in het buitengebied gaan nu goed (60+), eerst was het flink remmen.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic

Ongelezen bericht door wouter »

Met de kerst heb ik wel een begin kunnen maken, maar het was eigenlijk te koud om onder de auto op een betonvloer te liggen in een onverwarmde garage :lol:

De bus even laten staan (staat niet in de weg) en de afgelopen weken weer rustig begonnen.

De eerste klus het verwijderen van de dieseltank. Met de uitgebreide foto's van Leo M op de site van Floris is het zo gedaan, allemaal erg goed in beeld [[thumbup]]

Zelf ook wat foto's gemaakt.
small IMG_20170319_210941 .jpg
Onder de vulopening lag zelfs een botje, samen met veel rommel aan de rechterkant.
small IMG_20170326_175314 .jpg
De tank in de tuin, ziet er niet heel slecht uit. Het lijkt alsof er een soort dikke rubberlaag op de tank zit zonder primer / lak daaronder. De hechting is vrij slecht, je haalt het er zo af en dan heb je kaal metaal. Op veel plaatsen aan de bovenzijde roest.
small IMG_20170326_175333 .jpg
Eerste verdachte van de lekkage: het rubber om de vulbuis. Hier zat her en daar wat roest, waarlangs toch diesel zou kunnen lekken :roll:
small IMG_20170326_183051 .jpg
De sensor voor het brandstofniveau, er is een klein hoekje van de connector afgebroken waardoor één pootje bloot ligt. Dit is de oude uitvoering met haakse stekker.
small IMG_20170326_183233 .jpg
Na het verwijderen van de roest met een schroevendraaier toch een miniscuul gaatje kunnen ontdekken in de rand, net onder van de vulbuis. Er zit nog een beetje diesel in de tank, met de tank scheefhouden begon het hier te lekken.

Verder ziet de bus er achter de dieseltank prima uit. Weinig bijzonderheden (wel ontbrekende klemmen / steuntjes bij de remleidingen om die vast te zetten aan het chassis), wel goed om op te merken: er zaten geen rubbers aan de passagierszijde boven de tank, wel aan de bestuurderszijde. De passagierszijde was (toevallig?) ook de slechtste zijde, met ook wat roest aan de onderkant van de draagbalk waar de tank tegenaan zit.

Dit wordt een nieuwe tank.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic

Ongelezen bericht door wouter »

De wielophanging aan de bestuurderszijde is al gedemonteerd. Ik heb het oude type draagarmen (plaatstaal, geen gietijzer). Nog een afkeurpunt was een slecht lichtbeeld aan de passagierszijde.

De reflector is iets roestig. Zou dit voldoende zijn voor APK afkeur? :???:
small IMG_20170326_185554 .jpg
Een overzicht van de lege wielkast.
small IMG_20170319_210857 .jpg
De stabilisatorstang.
small IMG_20170319_162409 .jpg
Wel een vraag voor de buskenners: de trekstang (zugstrebe) is tweemaal krom (geprobeerd te laten zien met een "rechte" bezemsteel [[toast]] ). Het lijkt mij dat deze recht hoort te zijn? [[uuhhmm]]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic

Ongelezen bericht door luizenbos »

arta parts is het goedkoopste 109 euro geen ervaring ermee

ik heb de mijne hier gehaald hier heb vaker gekocht https://www.winparts.nl/motordelen--amp ... enzinetank

effe wat duurder 129 euro de rest waar ik zocht daar is het allemaal fors duurder [[thumbup]]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic

Ongelezen bericht door wouter »

Frits, bedankt voor de tip. Ik dacht eerst: ik bestel mijn tank in duitsland, maar met de verzendkosten voor zoiets heeft dat geen zin, de afmetingen (of het gewicht) maken dat geen goede keuze. Ik heb een nieuwe tank besteld. Bij Thomas Koch heb ik wel "de rest" van de benodigde onderdelen besteld, niet alleen de aanbouwdelen voor de tank maar ook de onderdelen voor de ophanging.

In mijn eerdere bericht nog een vraag over de "kromme" trekstang, ook de rechter stang is identiek gevormd, lijkt mij dat dat zo hoort. [[thumbup]]

Nu eerst wachten op de postbode :bakkie: en dan weer aan de slag!
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic

Ongelezen bericht door casss »

wanneer komt de postbode? Ben benieuwd naar de volgende update...
gr, Cas
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic

Ongelezen bericht door luizenbos »

Wouter [[thumbup]]

de rubberen ring voor de benzine :?: diezel meter die zat er bij mij bij bij de tank de rest van de rubberendelen heb ik bij poptop campers besteld die waren daar weer wat goedkoper in .

Even tip tussen door ,als de diesel meter installeert gebruik zuurvrij vaseline voor de ring en buig de lipjes van de tank ietjes om hoog bij inzetten ik had bij de meter na de ....klo [[feuer]] gedraaid bij het inzetten en vast draaien wees dus gewaarschuwd :wink:

ik gebruikte daar een verfroller ijzer voor :idea: denk om de weerstand
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic

Ongelezen bericht door wouter »

Tja, een update moet even wachten.. :roll: Begin april de delen besteld, wel een tank binnen en de meeste delen van de wielophanging, maar niet alles. O.a. vulhalsrubber ontbreekt, dat is toch een essentieel onderdeel. Er zou alleen één koplamp reflector ontbreken, maar er ontbrak meer. Na overleg met de webshop (TK) zal dit keurig nagezonden worden, de termijn is mij onbekend. :cry: wachten, wachten, wachten....

@Frits: ik heb wat zuurvrije Vaseline spray gekocht, dat wil ik op alle rubbers spuiten voor montage.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic

Ongelezen bericht door wouter »

Vanavond toch met jeukende handen iets verder gegaan. Met behulp van een pers (12 ton) en wat hulpstukken uit de bak de draagarmrubbers van de bovenste draagarmen verwijderd (eenvoudig, laatste puntje van de las zat denk ik nog vast) en de onderste fuseekogels uit de fuseestukken. De laatste fuseekogel ging met 10 ton op de pers los. [[thumbup]]
klein IMG-20170502-WA0000 .jpg
klein IMG-20170502-WA0002 .jpg
klein IMG-20170502-WA0001 .jpg
Tot slot nog een foto van afgelopen weekend, de rubbers uit de onderste draagarmen met behulp van een draadeinde en een blokje hout.
klein IMG_20170428_125927 .jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic

Ongelezen bericht door wouter »

Een kort fotoverslag van het verdere opknappen, een uitgebreid stukje tekst aan het einde van de foto's. Eerst de nieuwe dieseltank geschilderd, hiervoor Action 2-in-1 metaallak gebruikt, drie lagen, met aan de onderzijde nog een laag steenslagbescherming.

De stalen vulbuis bewerkt met de roestborstel op de haakse slijper en afgewerkt met 1 laag owatrol, twee lagen grondverf en twee lagen hoogglans lak.
small IMG_20170527_082447 .jpg
small IMG-20170822-WA0003 .jpg
small IMG_20170521_180624 .jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wouter op 22 aug 2017 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Plaats reactie