T3 Westfalia Joker - projecttopic

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

T3 Westfalia Joker - projecttopic

Ongelezen bericht door wouter »

Hoi,

Even een vrije middag vandaag, dus nu al een hele dag druk op het forum. Wij zijn bezig om onze bus vakantieklaar te maken. Wat er volgens ons in ieder geval nog gaat gebeuren voor de vakantie in het voorjaar:
  • -Binnenpanelen opnieuw bekleden en terug plaatsen
    -Achterklep roestgat dichten
    -Elektra van de camper nalopen
    -Mistlampen voor aansluiten
    -Trekhaak monteren
    -LPG gas installatie nalopen
Wat ik nog een keer ga doen:
  • -Paneel achter de bestuurder (keukenblok) ontroesten, incl. water en stroom aansluiting
    -Velgen verven (nu is één zwart)
    -Hemel cabine boven voorstoelen opnieuw bekleden
    -Nieuwe gordijnen maken en erin hangen
Nou ja, om jullie alvast een voorproefje te geven: Dit is de opnieuw gelakte trekhaak (eerst ontroest, Fertan, primer (2x) en mat zwarte lak (2x).
Trekhaak 1.jpg
Gelijk geleerd dat de verf van de action waardeloos is (en goedkoop), niet weer dus!



Groeten,

Wouter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wouter op 01 dec 2012 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: T3 Westfalia Joker - klaar maken voor vakantie

Ongelezen bericht door wouter »

Tja, vanochtend de gasinstallatie bekeken en toch wat vragen. Om te beginnen: onze bus heeft een LPG installatie, origineel Westfalia. Omdat de bus bouwjaar 1982 heeft, ben ik niet zo blij met het predikaat "origineel".

Een foto van de tank doet mij vermoeden dat de tank uit 1982 komt:
P1100531_2083x1389.jpg
Even verder gekeken en het lijkt dat de tank voor 90% = 70% vol zit. Verder heb ik ergens gelezen dat tanks van voor 1985 geen 80% vulstopventiel hebben (ik weet niet of dit het juiste woord is). Is het ding rechtsboven bij deze foto een overdrukventiel? Dat staat los van het vulstopventiel? Nog een "beginnersvraag": waarom is één aansluiting "open"? Wat hoort hier te zitten? Bij veel foto's zie je hier een afdekdop.
P1100532_2083x1389.jpg
Dan de uitgang naar de camper: hier zit volgens mij een niet originele "elektronische" afsluiting? Er gaat in ieder geval een draad de bus in, het vierkantje blokje zit voor de drukregelaar. De drukregelaar zelf is ui 1993, dus ook aan vervanging toe (na 10 jaar).
P1100533_2083x1389.jpg
Ik heb ook nog een foto van de leidingen naar de camper: wel behoorlijk wat roest naar mijn mening. Hoewel je dit stuk natuurlijk wel redelijk goed kunt vervangen.
P1100534_2083x1389.jpg
Wat zouden jullie hiermee doen: onderdelen vervangen (veiligheidsventiel, drukregelaar, leiding naar camper) en de tank laten testen (en opnieuw verven)? Of zo houden en gewoon gebruiken? :???:

Groeten,

Wouter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wouter op 25 mar 2012 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
hanse
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 jan 2012 11:24
Locatie: West Friesland

Re: T3 Westfalia Joker - klaar maken voor vakantie

Ongelezen bericht door hanse »

Hoi Wouter,

Allereerst welkom. Ik heb heel andere ervaringen met de spuitbussen verf van de Action. wat vind jij er verkeerd aan????
Droog binnen 10 minuten en spotgoedkoop. De diverse onderdelen die ik er mee behandeld heb(eerst RX5) zijn nu na een aantal jaren nog steeds in perfecte staat.
Is je voorbehandeling wel goed gegaan?
Groet,

Hans.
Gebruikersavatar
VFRikus
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1217
Lid geworden op: 14 jan 2008 22:01
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: T3 Westfalia Joker - klaar maken voor vakantie

Ongelezen bericht door VFRikus »

De "open" aansluiting is je overdrukventiel wat, als ik me goed herinner, open gaat bij ongeveer 30 bar. Daarnaast met dat rode labeltje er om is de 80 % controle kraan.
Die is zodanig gemonteerd dat op het moment dat daar vloeibaar gas uit komt tijdens het vullen de tank voor 80% gevuld is.
Later werd het verplicht om een automatische vul afsluiter te hebben zodat dit kraantje overbodig werd.
Al met al inderdaad wat aanwijzingen dat de tank zijn gebruiksduur van 10 jaar er wel al op heeft zitten.
Ik zou aan vernieuwen gaan denken.
Rikus
Al is een auto nog zo snel, een motor achterhaalt hem wel!
Citroen Berlingo 2.0 HDI
Honda VFR 800 FI
Honda CB 550 K3
Naar mijn site!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5460
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 Westfalia Joker - klaar maken voor vakantie

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Het draadje is wel degelijk origineel. Het is je gasverwarming, in te schakelen met de onderste schakelaar op je LED-paneel van je aanrechtblok. Handig bij gebruik van propaan bij lage temperaturen. (Scoor een handboekje van een Joker en er gaat een wereld voor je open... ) Qua gasinstallatie gewoon even langs een goede camperzaak. Dat het oud is wil niet zeggen dat het slecht is.
Edit: is dat gapende gat je overdrukventiel rikus? Het lijkt mij de vulplug die ontbreekt.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
VFRikus
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1217
Lid geworden op: 14 jan 2008 22:01
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: T3 Westfalia Joker - klaar maken voor vakantie

Ongelezen bericht door VFRikus »

Nee, dat is het overdruk ventiel. Onderin zie je de klep, daarboven de veer waar hij mee afgeregeld is middels de binnen zeskant welke met een beitel is geborgd.
Dat ding zorgt er voor dat je een LPG tank rustig in een vuur kan gooien. Als de druk 30 bar word gaat deze klep open en produceert een pracht vlam!
Rikus
p.s. een LPG tank moet na 10 jaar opnieuw gekerud worden door het stoomwezen en daarom is vernieuwen beter(lees: goedkoper)
Al is een auto nog zo snel, een motor achterhaalt hem wel!
Citroen Berlingo 2.0 HDI
Honda VFR 800 FI
Honda CB 550 K3
Naar mijn site!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5460
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 Westfalia Joker - klaar maken voor vakantie

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik heb net nog even bij mijn eigen gekeken, en inderdaad: ik heb hier een mooie rode plastic stop op zitten. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
VFRikus
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1217
Lid geworden op: 14 jan 2008 22:01
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: T3 Westfalia Joker - klaar maken voor vakantie

Ongelezen bericht door VFRikus »

Roerdomp schreef:Ik heb net nog even bij mijn eigen gekeken, en inderdaad: ik heb hier een mooie rode plastic stop op zitten. [[thumbup]]
Op dat overdruk ventiel? Is er dan achteraf op gezet, standaard waren ze zoals op de foto hierboven.
Rikus
Al is een auto nog zo snel, een motor achterhaalt hem wel!
Citroen Berlingo 2.0 HDI
Honda VFR 800 FI
Honda CB 550 K3
Naar mijn site!
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: T3 Westfalia Joker - klaar maken voor vakantie

Ongelezen bericht door wouter »

Allemaal bedankt voor de reacties, ik weet nu waar alles voor is.

Hanse: op een randje bladdert de verf alweer af... Misschien was dit een hoekje, maar ik kreeg niet zo'n lekker gevoel bij de kwaliteit van de verf. Tijdens het schuren zat je er ook zo doorheen voor mijn gevoel (of het was goed schuurpapier..)

Het vullen van de tank lijkt me wat gevaarlijk: je weet niet of het 80% overloopventiel goed werkt, of de indicator voor de inhoud klopt (zo je ook op kunnen kijken om alles onder de 70% te houden toch?) en of het overdrukventiel goed werkt..

Aan de andere kant: als ik alles achter de drukregelaar (incl. drukregelaar vervang), dus tot en met de leiding de bus in, dan kan ik de tank nog wel leegmaken? Zoals ik het nu zie, lijkt vullen mij het meest gevaarlijk. Met nog een paar liter (15+) LPG moet je toch een heel eind kunnen komen!

Nu zat ik alleen te zoeken naar zo'n drukregelaar, maar dit is denk ik niet zo'n geval van ongeveer EUR 15... Ik kwam op http://www.gaswinkel.com de volgende drukregelaar tegen (EUR 170!!!), die doet mij sterk denken aan de regelaar op de tank! Dit is vast een speciale omdat dit een LPG gasdamptank is? [[head]]
drukregelaar gaswinkel.jpg
Voor de late reaguurders onder jullie, nog een kleine vraag. Recent is het relais van de voorgloeiers gaan hangen (relais is vervangen), wat mij ook een accu heeft gekost. Nu las ik laatst ergens dat dit schade aan de gloeistiften als gevolg kan hebben, dus vandaag de achterste stift even uit z'n huisje getrokken. Deze ziet er zo uit:
P1100536_2083x1389.jpg
P1100537_2083x1389.jpg
Nu weet ik dat je hem hoort te testen met een accukabel om de mantel en het topje op de 12V, maar wat denken jullie? De bus start niet zo lekker, de startmotor moet een paar seconden " meelopen" voordat de motor zelf doordraait. Kan ook een lage compressie zijn, maar icm het verhaal van het relais verdenk ik de stiften. Je komt er alleen zo moeilijk bij onder de dieselpomp :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5460
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 Westfalia Joker - klaar maken voor vakantie

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Het is niet perse een LPG-tank. Er staat 'propane' bij het identificatienummer op de tank. Verder zou ik, zoals al eerder gezegd gewoon even langs een goede camperzaak. Controleren ze alles even op deugdelijkheid en werking.
Gebruik bij het starten de koudstarthandle eens. Geheid dat hij nu wel in 1 keer start... [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: T3 Westfalia Joker - klaar maken voor vakantie

Ongelezen bericht door wouter »

Hoi Roerdomp,

Ik dacht dat het LPG een mengsel is van propaan / butaan en dat deze tank specifiek is om LPG zelf te tanken bij de pomp. Heeft iemand tips voor een camperzaak in de regio Overijssel of in het noorden van het land? Met verstand van zaken? Ik kan ook op basis van de leeftijd de hele boel afkeuren, daar heb ik geen expert voor nodig.. Als dat gaat gebeuren bij zo'n controle denk je toch: " wat doe ik hier" :evil:

Die koudstarthendel gebruik ik! Instructieboekje camper heb ik ook net in huis, maar dat van die hendel wist ik al! [[thumbup]] Het gaat mij meer om het verschil met eind december: toen startte de bus stukken beter! Ik moet nu wel een paar seconden (5s-8s) de startmotor laten meedraaien, eerder ging dat wat eenvoudiger. Vandaar dat ik de gloeipluggen verdenk, omdat slijtage (compressie) niet van de ene op de andere week anders is na een 1000km.

Groeten,

Wouter
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 542
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: T3 Westfalia Joker - klaar maken voor vakantie

Ongelezen bericht door eric.c »

Hallo Wouter,

Het metertje voor de inhoud van de gastank werkt op een vlotter, daar kan niet zoveel aan kapot gaan.
Toevallig heb ik hier ongeveer eenzelfde liggen, zie de foto:
vlotter gastank.jpg
Als de meter beweegt zal-ie goed zijn.

vriendelijke groet, Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5247
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: T3 Westfalia Joker - klaar maken voor vakantie

Ongelezen bericht door René »

Ha Wouter,

Neem even de moeite om alles wat hier over geschreven is eens na te lezen op dit forum, er zijn topics geweest waar al jou vragen aan bod zijn geweest en waar precies uitgelegd is hoe het werkt met die oude westfalia gastanks.

Even voor de duidelijkheid: Het is absoluut geen LPG tank en het zelf vullen met LPG is in Nederland bij wet verboden :???:
Verder kent geen van de door westfalia in een T3 verbouwde gastanks een 80% vulstop dus je zult dat sputterkraantje moeten gebruiken waar helemaal niets mis mee is zo lang je er geen sigaret bij gaat staan roken :wink: Dat heeft 20 0f 30 jaar prima gewerkt dus wat zou daar dan nu mis mee zijn? het is gewoon iets wat jij niet kent!

Een goed en betrouwbaar bedrijf voor passend spul voor je bus: http://www.wynengas.de/

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5460
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 Westfalia Joker - klaar maken voor vakantie

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ook over gloeistiften en pissende verstuivers is hier op het forum al door menig dieselaar van alles geschreven. Zoekt en gij zult vinden zou ik zeggen... Of wacht even tot Ad, Rene, Leo of andere goede dieselsleutelaars je foto's bekeken hebben en gereageerd hebben.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
paramike
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2167
Lid geworden op: 15 nov 2005 10:28
Locatie: Eindhoven

Re: T3 Westfalia Joker - klaar maken voor vakantie

Ongelezen bericht door paramike »

Hier ook een leuk (maar wel erg oud) topic over koken, LPG en de dampgastank: http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php ... 390&p=7830

Overigens raad ik je aan om je keuken eens te verwijderen (is niet al te moeilijk als je een beetje handig bent), het kan narigheid verbergen: http://www.rustbuster.nl/Bus_zijpaneel/Default.htm (niet schrikken hoor)

Groeten,

Michiel
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line

Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: T3 Westfalia Joker - klaar maken voor vakantie

Ongelezen bericht door wouter »

Op basis van wat andere topics eens een poging gedaan met dubbel voorgloeien: nu sprong de motor goed aan! Ik heb de weerstand van de gloeistift / gloeiplug (hoe heet zo'n ding in het Nederlands?) gemeten en kom op 1~ 1,2 ohm. Op 12V zou deze dus ongeveer 10~12A moeten trekken, dit klopt met de waarde uit So wird's gemacht! Of mag je dat zo niet doormeten 8) ? In dat boekje doen ze het met een 12V spanningszoeker die je aan de +12V van de accu legt, en dan 1 voor 1 de pluggen controleren. Wel eerst de strip eraf schroeven natuurlijk!

De afgelopen dagen bezig geweest om binnenpanelen te bekleden: hiervoor hergebruik ik zoveel mogelijk de oude panelen (behalve van schuifdeur en achterklep, die waren niet origineel / kapot). Nieuwe panelen gemaakt van 3mm MDF. Beplakt met spul van gowesty.com: gaat makkelijk. Ingespoten met Bison lijmspray, maar ik ben bang dat enkelzijdig inspuiten niet genoeg was: een randje laat weer los [[head]] . Morgen even verder hiernaar kijken!

Rene: bedankt voor de site: is niet ver weg!
Eric: als ik het goed zie, zou ik de vlotter kunnen controleren door de bus achterstevoren op de parkeerplaats te zetten (die is niet vlak). Dan zou de vlotter < 80% moeten aangeven, omdat de bus andersom scheef staat :idea:
Paramike: de keuken gaat dit najaar eruit! De site ken ik, ik ben er op lascursus geweest en haal er ook veel materiaal (borstels, schuurschijven, puntlasboren, etc.) Eerst lekker op vakantie en genieten voordat ik dat tegenkom [[toast]]

Dit weekend naar Meneer Sam om een gat in de bekleding te laten herstellen! Eind vd week of dit weekend zal ik weer wat fotos toevoegen.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Plaats reactie