T3 Westfalia Joker - projecttopic
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Gisteren ben ik alsnog verder gegaan met de voorzijde van de bus. Beide dempers zijn nu vervangen. Het was zonder brug wat behelpen (de Bilstein B6 staat op druk en is "te lang" om zo van onder door de draagarm te steken) maar alles is nu gemonteerd! De bovenste rubbers (onder het schoteltje) zijn vervangen. De oude rubbers zijn te ver afgeplat en opnieuw te gebruiken. Bij de voordemper heb ik een Ikea-inbussleutel (5mm) afgekort zodat deze toch past tussen de wielkast en de demper. VW heeft daar boven de demper een rubber in het chassis zitten, als je gewone stoelen hebt kun je deze eruit halen en van boven (onder de stoel) een inbussleutel gebruiken. Ik heb daar een draaiplateau en dat uitbouwen leek mij teveel werk.
De dempers vastgedraaid toen de wielen weer op de grond stonden en de boutjes met kopervet ingesmeerd. Nu weer jaren knorren!
De dempers vastgedraaid toen de wielen weer op de grond stonden en de boutjes met kopervet ingesmeerd. Nu weer jaren knorren!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Op naar de volgende 100.000 km!
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
- Olaf
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
- Locatie: Hengelo
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Fijne dempers die Bilstein B6 ! Heb ze ook net gemonteerd onder mijn T4 multivan. Is een heel verschil met die fietspompen die er onder zaten
Groeten, Olaf
Groeten, Olaf
Groeten, Olaf
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Heren, bedankt
Mijn vrouw gaat komend weekend weg met de bus (vrijgezellendag), ik maak er zelf niet de eerste kilometers in. Misschien toch een proefritje deze week
Verder wil ik dit najaar nog een aantal klussen aanpakken (de onderdelen zijn al in huis :
-motordempers vervangen door hydraulische golf dempers (ombouwkit overgenomen van Hylke)
-stuurpenrubbers (zie topic stuurspeling) vervangen
-richtingaanwijzerschakelaar vervangen (blijft af en toe hangen als je weer rechtuit gaat)
-dieselleidingen van die tankjes in de wielkast vervangen
-diverse rubbers / lagers van de schakelstangen vervangen (die kapot zijn of teveel speling hebben)
-oliedrukmeter monteren (op de plaats van de asbak)
Genoeg te doen dus!
Mijn vrouw gaat komend weekend weg met de bus (vrijgezellendag), ik maak er zelf niet de eerste kilometers in. Misschien toch een proefritje deze week
Verder wil ik dit najaar nog een aantal klussen aanpakken (de onderdelen zijn al in huis :
-motordempers vervangen door hydraulische golf dempers (ombouwkit overgenomen van Hylke)
-stuurpenrubbers (zie topic stuurspeling) vervangen
-richtingaanwijzerschakelaar vervangen (blijft af en toe hangen als je weer rechtuit gaat)
-dieselleidingen van die tankjes in de wielkast vervangen
-diverse rubbers / lagers van de schakelstangen vervangen (die kapot zijn of teveel speling hebben)
-oliedrukmeter monteren (op de plaats van de asbak)
Genoeg te doen dus!
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - op naar de volgende APK
Een kleine tegenvaller, na de voorkeuring moet ik de bus nu gaan schorsen. De APK loopt in december af en er zijn teveel afkeurpunten gevonden.
Eerste probleem is de lekkage aan de dieseltank, dit waren niet de ontluchtingsleidingen dus de tank moet eronder uit voor onderzoek wat het wel is. Daarnaast is de fuseekogel rechtsonder afkeur en wil ik ook gelijk de andere kogels en rubbers van de draagarmen vervangen aan de voorzijde. Tot slot is de kachelventilator defect, dus dat is een reden om het dashboard uit te gaan bouwen. De bus gaat niet meer rijden tot het voorjaar.
Al een klein verkennend onderzoek naar vooras onderdelen gedaan:
Fuseekogels:
De onderste fuseekogel van Lemforder staat goed bekend, de bovenste fuseekogel van Lemforder verkoopt Bernd Jaeger niet meer omdat er problemen mee zijn. Thomas Koch heeft deze ook niet te koop. Voor de bovenzijde maar een alternatief, waarschijnlijk Meyle HD.
Draagarmrubbers
Als de draagarmen los gaan om de kogels te vervangen, wil ik ook de rubbers vervangen. Voor de onderste draagarm is de keuze een Febi rubber of Powerflex PU bussen, voor de bovenste draagarm Lemforder of Powerflex PU-bussen. Bernd Jaeger verkoopt de Lemforder niet vanwege kwaliteitsproblemen, alleen de PU bussen. Ik heb al Bilstein B6 dempers, ik hoop dat er comfort overblijft met de PU bussen, ze zijn duur maar je wilt niet blijven vervangen.
Met de kerstvakantie maar eens een begin maken met de demontage wielophanging, ik wil gaan proberen dit in de garage te wisselen, hoop dat het goed gaat met de beschikbare hoogte
Eerste probleem is de lekkage aan de dieseltank, dit waren niet de ontluchtingsleidingen dus de tank moet eronder uit voor onderzoek wat het wel is. Daarnaast is de fuseekogel rechtsonder afkeur en wil ik ook gelijk de andere kogels en rubbers van de draagarmen vervangen aan de voorzijde. Tot slot is de kachelventilator defect, dus dat is een reden om het dashboard uit te gaan bouwen. De bus gaat niet meer rijden tot het voorjaar.
Al een klein verkennend onderzoek naar vooras onderdelen gedaan:
Fuseekogels:
De onderste fuseekogel van Lemforder staat goed bekend, de bovenste fuseekogel van Lemforder verkoopt Bernd Jaeger niet meer omdat er problemen mee zijn. Thomas Koch heeft deze ook niet te koop. Voor de bovenzijde maar een alternatief, waarschijnlijk Meyle HD.
Draagarmrubbers
Als de draagarmen los gaan om de kogels te vervangen, wil ik ook de rubbers vervangen. Voor de onderste draagarm is de keuze een Febi rubber of Powerflex PU bussen, voor de bovenste draagarm Lemforder of Powerflex PU-bussen. Bernd Jaeger verkoopt de Lemforder niet vanwege kwaliteitsproblemen, alleen de PU bussen. Ik heb al Bilstein B6 dempers, ik hoop dat er comfort overblijft met de PU bussen, ze zijn duur maar je wilt niet blijven vervangen.
Met de kerstvakantie maar eens een begin maken met de demontage wielophanging, ik wil gaan proberen dit in de garage te wisselen, hoop dat het goed gaat met de beschikbare hoogte
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
De B6 dempers heb ik zelf nog geen 100km mee gereden, maar ze rijden lekker. Met de bus kom ik nu redelijk normaal over drempels heen en dat ging daarvoor totaal niet meer. Ook 60 km/u drempels in het buitengebied gaan nu goed (60+), eerst was het flink remmen.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Met de kerst heb ik wel een begin kunnen maken, maar het was eigenlijk te koud om onder de auto op een betonvloer te liggen in een onverwarmde garage
De bus even laten staan (staat niet in de weg) en de afgelopen weken weer rustig begonnen.
De eerste klus het verwijderen van de dieseltank. Met de uitgebreide foto's van Leo M op de site van Floris is het zo gedaan, allemaal erg goed in beeld
Zelf ook wat foto's gemaakt. Onder de vulopening lag zelfs een botje, samen met veel rommel aan de rechterkant.
De tank in de tuin, ziet er niet heel slecht uit. Het lijkt alsof er een soort dikke rubberlaag op de tank zit zonder primer / lak daaronder. De hechting is vrij slecht, je haalt het er zo af en dan heb je kaal metaal. Op veel plaatsen aan de bovenzijde roest.
Eerste verdachte van de lekkage: het rubber om de vulbuis. Hier zat her en daar wat roest, waarlangs toch diesel zou kunnen lekken
De sensor voor het brandstofniveau, er is een klein hoekje van de connector afgebroken waardoor één pootje bloot ligt. Dit is de oude uitvoering met haakse stekker.
Na het verwijderen van de roest met een schroevendraaier toch een miniscuul gaatje kunnen ontdekken in de rand, net onder van de vulbuis. Er zit nog een beetje diesel in de tank, met de tank scheefhouden begon het hier te lekken.
Verder ziet de bus er achter de dieseltank prima uit. Weinig bijzonderheden (wel ontbrekende klemmen / steuntjes bij de remleidingen om die vast te zetten aan het chassis), wel goed om op te merken: er zaten geen rubbers aan de passagierszijde boven de tank, wel aan de bestuurderszijde. De passagierszijde was (toevallig?) ook de slechtste zijde, met ook wat roest aan de onderkant van de draagbalk waar de tank tegenaan zit.
Dit wordt een nieuwe tank.
De bus even laten staan (staat niet in de weg) en de afgelopen weken weer rustig begonnen.
De eerste klus het verwijderen van de dieseltank. Met de uitgebreide foto's van Leo M op de site van Floris is het zo gedaan, allemaal erg goed in beeld
Zelf ook wat foto's gemaakt. Onder de vulopening lag zelfs een botje, samen met veel rommel aan de rechterkant.
De tank in de tuin, ziet er niet heel slecht uit. Het lijkt alsof er een soort dikke rubberlaag op de tank zit zonder primer / lak daaronder. De hechting is vrij slecht, je haalt het er zo af en dan heb je kaal metaal. Op veel plaatsen aan de bovenzijde roest.
Eerste verdachte van de lekkage: het rubber om de vulbuis. Hier zat her en daar wat roest, waarlangs toch diesel zou kunnen lekken
De sensor voor het brandstofniveau, er is een klein hoekje van de connector afgebroken waardoor één pootje bloot ligt. Dit is de oude uitvoering met haakse stekker.
Na het verwijderen van de roest met een schroevendraaier toch een miniscuul gaatje kunnen ontdekken in de rand, net onder van de vulbuis. Er zit nog een beetje diesel in de tank, met de tank scheefhouden begon het hier te lekken.
Verder ziet de bus er achter de dieseltank prima uit. Weinig bijzonderheden (wel ontbrekende klemmen / steuntjes bij de remleidingen om die vast te zetten aan het chassis), wel goed om op te merken: er zaten geen rubbers aan de passagierszijde boven de tank, wel aan de bestuurderszijde. De passagierszijde was (toevallig?) ook de slechtste zijde, met ook wat roest aan de onderkant van de draagbalk waar de tank tegenaan zit.
Dit wordt een nieuwe tank.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
De wielophanging aan de bestuurderszijde is al gedemonteerd. Ik heb het oude type draagarmen (plaatstaal, geen gietijzer). Nog een afkeurpunt was een slecht lichtbeeld aan de passagierszijde.
De reflector is iets roestig. Zou dit voldoende zijn voor APK afkeur?
Een overzicht van de lege wielkast.
De stabilisatorstang. Wel een vraag voor de buskenners: de trekstang (zugstrebe) is tweemaal krom (geprobeerd te laten zien met een "rechte" bezemsteel ). Het lijkt mij dat deze recht hoort te zijn?
De reflector is iets roestig. Zou dit voldoende zijn voor APK afkeur?
Een overzicht van de lege wielkast.
De stabilisatorstang. Wel een vraag voor de buskenners: de trekstang (zugstrebe) is tweemaal krom (geprobeerd te laten zien met een "rechte" bezemsteel ). Het lijkt mij dat deze recht hoort te zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
arta parts is het goedkoopste 109 euro geen ervaring ermee
ik heb de mijne hier gehaald hier heb vaker gekocht https://www.winparts.nl/motordelen--amp ... enzinetank
effe wat duurder 129 euro de rest waar ik zocht daar is het allemaal fors duurder
ik heb de mijne hier gehaald hier heb vaker gekocht https://www.winparts.nl/motordelen--amp ... enzinetank
effe wat duurder 129 euro de rest waar ik zocht daar is het allemaal fors duurder
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Frits, bedankt voor de tip. Ik dacht eerst: ik bestel mijn tank in duitsland, maar met de verzendkosten voor zoiets heeft dat geen zin, de afmetingen (of het gewicht) maken dat geen goede keuze. Ik heb een nieuwe tank besteld. Bij Thomas Koch heb ik wel "de rest" van de benodigde onderdelen besteld, niet alleen de aanbouwdelen voor de tank maar ook de onderdelen voor de ophanging.
In mijn eerdere bericht nog een vraag over de "kromme" trekstang, ook de rechter stang is identiek gevormd, lijkt mij dat dat zo hoort.
Nu eerst wachten op de postbode en dan weer aan de slag!
In mijn eerdere bericht nog een vraag over de "kromme" trekstang, ook de rechter stang is identiek gevormd, lijkt mij dat dat zo hoort.
Nu eerst wachten op de postbode en dan weer aan de slag!
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
wanneer komt de postbode? Ben benieuwd naar de volgende update...
gr, Cas
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Wouter
de rubberen ring voor de benzine diezel meter die zat er bij mij bij bij de tank de rest van de rubberendelen heb ik bij poptop campers besteld die waren daar weer wat goedkoper in .
Even tip tussen door ,als de diesel meter installeert gebruik zuurvrij vaseline voor de ring en buig de lipjes van de tank ietjes om hoog bij inzetten ik had bij de meter na de ....klo gedraaid bij het inzetten en vast draaien wees dus gewaarschuwd
ik gebruikte daar een verfroller ijzer voor denk om de weerstand
de rubberen ring voor de benzine diezel meter die zat er bij mij bij bij de tank de rest van de rubberendelen heb ik bij poptop campers besteld die waren daar weer wat goedkoper in .
Even tip tussen door ,als de diesel meter installeert gebruik zuurvrij vaseline voor de ring en buig de lipjes van de tank ietjes om hoog bij inzetten ik had bij de meter na de ....klo gedraaid bij het inzetten en vast draaien wees dus gewaarschuwd
ik gebruikte daar een verfroller ijzer voor denk om de weerstand
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Tja, een update moet even wachten.. Begin april de delen besteld, wel een tank binnen en de meeste delen van de wielophanging, maar niet alles. O.a. vulhalsrubber ontbreekt, dat is toch een essentieel onderdeel. Er zou alleen één koplamp reflector ontbreken, maar er ontbrak meer. Na overleg met de webshop (TK) zal dit keurig nagezonden worden, de termijn is mij onbekend. wachten, wachten, wachten....
@Frits: ik heb wat zuurvrije Vaseline spray gekocht, dat wil ik op alle rubbers spuiten voor montage.
@Frits: ik heb wat zuurvrije Vaseline spray gekocht, dat wil ik op alle rubbers spuiten voor montage.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Vanavond toch met jeukende handen iets verder gegaan. Met behulp van een pers (12 ton) en wat hulpstukken uit de bak de draagarmrubbers van de bovenste draagarmen verwijderd (eenvoudig, laatste puntje van de las zat denk ik nog vast) en de onderste fuseekogels uit de fuseestukken. De laatste fuseekogel ging met 10 ton op de pers los.
Tot slot nog een foto van afgelopen weekend, de rubbers uit de onderste draagarmen met behulp van een draadeinde en een blokje hout.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Een kort fotoverslag van het verdere opknappen, een uitgebreid stukje tekst aan het einde van de foto's. Eerst de nieuwe dieseltank geschilderd, hiervoor Action 2-in-1 metaallak gebruikt, drie lagen, met aan de onderzijde nog een laag steenslagbescherming.
De stalen vulbuis bewerkt met de roestborstel op de haakse slijper en afgewerkt met 1 laag owatrol, twee lagen grondverf en twee lagen hoogglans lak.
De stalen vulbuis bewerkt met de roestborstel op de haakse slijper en afgewerkt met 1 laag owatrol, twee lagen grondverf en twee lagen hoogglans lak.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wouter op 22 aug 2017 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982