De draagarmen en fuseestukken schoongemaakt met de roestborstel, één laag owatrol, twee lagen grondverf en twee lagen lak. Nabewerkte vlakken en boutgaten met tape afgeplakt.
T3 Westfalia Joker - projecttopic
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - onknappen voorwielophanging
Na de grondverf eerst nieuwe fuseekogels in de fuseestukken inpersen en lagerbussen in de bovenste draagarmen. Het inpersen van de fuseekogels onder is wat lastig omdat je geen ruimte hebt voor een cilinder over de fuseekogel, door de vorm van het fuseestuk en met name de nokken bij de bevestiging van de remklauw. Hierom werkt een concentrische lasadapter (maat 60,3 x 48,3 mm volgens DIN2616) als een mooi pershulpstuk. Deze tip stond op een duits forum.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Daarna alles zwart aflakken en monteren onder de bus. De ruimte voor de overloop/ontluchtingstankjes schoon gemaakt en in de underbody spray. De tankjes voorzien van nieuwe vlotterventielen en rubbers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Een klein roestplekje aan de draagbalk bij de tank behandeld en in de roestomvormer. Daarna de montage van de draagarmen. De onderste draagarm met Powerflex PU-bussen aan de reactiestang en de draagarm zelf. Ook nieuwe spoorstangkogels gemonteerd. De buitenste wiellagers schoon gemaakt en opnieuw ingevet, speling afgesteld en een nieuwe moer gemonteerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Tot slot nog een kort stukje tekst en toelichting over de werkzaamheden ter lering en vermaak voor jullie.
Het opknappen van de draagarmen zelf (ontvetten, roest verwijderen, owatral en meerdere malen lak en grondverf) was meer werk dan ingeschat. Hier leek soms geen einde aan te komen.. Hopelijk blijft het er goed opzitten de komende jaren. Een volgende keer zou ik ze laten stralen en poedercoaten of spuiten ben ik bang.
De montage van de onderste fuseekogels was met het juiste hulpstuk (DIN2616 lasverloop) prima te doen, wel goed opletten dat de kogel zelf vrij blijft ten opzichte van de persplaat, met het hulpstuk stak deze net nog wat uit. Voor de onderste fuseekogels en spoorstangkogels heb ik gekozen voor Lemforder kogels, deze zijn af fabriek al goed in het vet gezet (wit vet, lithium?). Voor de bovenste fuseekogels heb ik (door slechte ervaring van Bernd Jaeger en Thomas Koch bij Lemforder kogels) gekozen voor de voordelige TRW kogels. Deze zijn nauwelijks voorzien van vet en konden nog een dikke lik (MoS2) vet gebruiken.
Zoals ik in http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 29#p314390 al schreef, was de pasvorm van de Van Wezel tank niet goed (type 68mm vulhals). Past niet lekker in het chassis, is eigenlijk te groot. Bij het demonteren van de oude vlotter was het massacontact afgebroken in de stekker, ik heb hierom de contacten in de stekker (van de bus) moeten vervangen. Jammer van de oude vlotter, toch een nieuwe VDO gemonteerd.
De draagarmrubbers onder (Powerflex PU) zijn eenvoudig te monteren en niet zo duur. Voor de bovenste draagarmen werden Powerflex PU bussen mij te duur en heb ik gekozen voor Lemforder lagers, die zijn 1/3 van de prijs. Bovenste draagarmlagers wel met een klein puntlasje vastgezet.
Verder nog wat kleine klussen onder de bus, o.a. het middelste lager van de schakelstang (tegen de tank aan) vervangen.
Vorige week woensdag nog alle bouten gecontroleerd en de bus weggebracht voor de APK, die was sinds december verlopen. Hiervoor heb ik ook de koplampreflectoren en handremhendel (teveel speling) vervangen. Gelukkig nu goedgekeurd en weer op de weg!
Gelukkig laat de volgende klus niet meer lang op zich wachten: bij het schoonmaken van de buitenste wiellagers vond ik aan 1 zijde wat ijzer en een beschadiging in het lager, die kan straks ook vervangen worden. De nieuwe lagers zijn inmiddels in huis. Aan een T3 is gelukkig altijd wat te doen!
Het opknappen van de draagarmen zelf (ontvetten, roest verwijderen, owatral en meerdere malen lak en grondverf) was meer werk dan ingeschat. Hier leek soms geen einde aan te komen.. Hopelijk blijft het er goed opzitten de komende jaren. Een volgende keer zou ik ze laten stralen en poedercoaten of spuiten ben ik bang.
De montage van de onderste fuseekogels was met het juiste hulpstuk (DIN2616 lasverloop) prima te doen, wel goed opletten dat de kogel zelf vrij blijft ten opzichte van de persplaat, met het hulpstuk stak deze net nog wat uit. Voor de onderste fuseekogels en spoorstangkogels heb ik gekozen voor Lemforder kogels, deze zijn af fabriek al goed in het vet gezet (wit vet, lithium?). Voor de bovenste fuseekogels heb ik (door slechte ervaring van Bernd Jaeger en Thomas Koch bij Lemforder kogels) gekozen voor de voordelige TRW kogels. Deze zijn nauwelijks voorzien van vet en konden nog een dikke lik (MoS2) vet gebruiken.
Zoals ik in http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 29#p314390 al schreef, was de pasvorm van de Van Wezel tank niet goed (type 68mm vulhals). Past niet lekker in het chassis, is eigenlijk te groot. Bij het demonteren van de oude vlotter was het massacontact afgebroken in de stekker, ik heb hierom de contacten in de stekker (van de bus) moeten vervangen. Jammer van de oude vlotter, toch een nieuwe VDO gemonteerd.
De draagarmrubbers onder (Powerflex PU) zijn eenvoudig te monteren en niet zo duur. Voor de bovenste draagarmen werden Powerflex PU bussen mij te duur en heb ik gekozen voor Lemforder lagers, die zijn 1/3 van de prijs. Bovenste draagarmlagers wel met een klein puntlasje vastgezet.
Verder nog wat kleine klussen onder de bus, o.a. het middelste lager van de schakelstang (tegen de tank aan) vervangen.
Vorige week woensdag nog alle bouten gecontroleerd en de bus weggebracht voor de APK, die was sinds december verlopen. Hiervoor heb ik ook de koplampreflectoren en handremhendel (teveel speling) vervangen. Gelukkig nu goedgekeurd en weer op de weg!
Gelukkig laat de volgende klus niet meer lang op zich wachten: bij het schoonmaken van de buitenste wiellagers vond ik aan 1 zijde wat ijzer en een beschadiging in het lager, die kan straks ook vervangen worden. De nieuwe lagers zijn inmiddels in huis. Aan een T3 is gelukkig altijd wat te doen!
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Re: T3 Westfalia Joker - projecttopic
Maar hij rijdt nu wel lekker strak hoop ik?
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen