Het grote avontuur

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Dag Koen,

Vaak gaat zoiets goed, soms niet [[sad]]
Zoals je weet gaat bij lassen een hoge stroom van lastoorts naar massaklem via de weg van de minste weerstand. De veer met kunststof schijf is geen betrouwbare verbinding naar de karosserie. Stel dat de veer met de karrosserie-zijde een hoge weerstand heeft, dan probeert de stroom een weg via draagarm naar de karrosserie. Omdat die draagarm in rubbers hangt zou dat ook via de handrem-kabel kunnen die vervolgens door kan branden, of via de aandrijf-as en versnellingsbak, met kans op beschadiging van (wiel) lagers en/of homokyneten.

Het lijkt me veiliger om er een gewoonte van te maken om de lasklem op het te lassen object te klemmen [[thumbup]]

Groet,
John
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
Gebruikersavatar
koendd
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 dec 2011 22:39
Locatie: Ruddervoorde, België

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door koendd »

bedankt voor de tip. Ik zal er op proberen te letten in de toekomst...
groeten,
koen

4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
Simon
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 231
Lid geworden op: 05 mei 2011 09:23

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door Simon »

Na de carrosserie die al onder handen is genomen heb ik het interieur onder handen genomen. Alles eruit, alle kleine roestplekjes gekuist tot op het metaal en zinkspray erover. Dan geïsoleerd en de bank gemaakt. eerst wat oude draden weg gehaald

Afbeelding

Dan de watertank eronder gestoken. Met twee draadeinden die via een versterking uit de bodem komen. Deze kunnen via een metalen plaat de watertank tegen de bodem van de bus aanduwen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De waterslang gaat via de wielkast in de stijl. Via de zijstijl gaat hij naar boven tot achter de isolatie waar hij er dan weer uit komt.

Afbeelding[/img]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan beginnen kasten maken:

Afbeelding

Afbeelding

en lore meet op waar de deurtjes moeten komen

Afbeelding

en ook het plafond mag er reeds aan, met plaats voor LED-spotjes! :-)

Afbeelding

Ik weet het, nog veel te doen :-)
Groeten
Simon
Simon
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 231
Lid geworden op: 05 mei 2011 09:23

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door Simon »

En nog wat foto's:

Hier nog gaten van de eberspacher die hier vroeger zat. Die wordt nu verplaatst omdat de watertank eronder moest komen op die plaats!
Afbeelding

Hier de binnenruimte van de auto met al wat minder kabels, helemaal gekuist, al de allerkleinste roestplekjes opgeschuurd en gespoten met zinkspray!

Daarna latten opgelijmd om daartussen te isoleren en er op de vloer te monteren.
Afbeelding

Nog eentje van vloer vol met zincpsray :D

Afbeelding

Hier een stukje van de bevestiging van de side bar afslijpen om de watertank juist precies te kunnen inpassen.
Afbeelding

Carrosserie die proper is gemaakt, opgeschuurd, lijm weg gehaald en ontvet
... en geïsoleerd:
Afbeelding

Ondertussen ook de ruitenwisser vermaakt, nieuw pompje gestoken:

Afbeelding

En lore die de watertank met rubber afplakt zodat die mooi beschermd is. Tegen al het schuren van de trillingen op de baan. :-)
Afbeelding
Groeten
Simon
Gebruikersavatar
koendd
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 dec 2011 22:39
Locatie: Ruddervoorde, België

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door koendd »

hehe leuk om te zien!

gaat goed hé ;)
groeten,
koen

4wheels:
1987 Vw t3 1.9d
2wheels:
kawa GPZ900r, Honda CB750K2, Yamaha xs650
Simon
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 231
Lid geworden op: 05 mei 2011 09:23

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door Simon »

En nog eens wat fototjes:

bijna het einde van de bekleding:

Afbeelding

met de led lampjes erin:

Afbeelding

de zijpanelen met een oud tafelkleed er tegen:

Afbeelding


De electriciteitsdraden weg stoppen:

Afbeelding



En dan gaan we even inspiratie op doen op het Benitreffen:

Afbeelding

zwijntje op het vuur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze kan zijn quad in de camion steken!

Afbeelding


Deze laat heel zijn dak helemaal naar boven schuiven!
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

's ochtends voor iedereen eieren met spek bakken:
Afbeelding


Op bezoek bij René:
Lore gaat vliegen met de t3

Afbeelding


rubbers moeten worden vervangen
Afbeelding

homokineethoes moet worden vervangen, hij loopt niet echt goed
Afbeelding


remschijf moet worden vervangen:
Afbeelding

de schakelstang is opnieuuw gesmeerd, maar dit T-stukje moet worden vervangen. Heeft iemand nog eentje liggen?
Afbeelding


Op rené zijn vingers kloppen:
Afbeelding

eindelijk los:
Afbeelding

René zijn fantastische werkplaats:
Afbeelding

uitleg krijgen van the master:
Afbeelding

servoleidingen liggen klaar om aangesloten te worden.
Afbeelding
Groeten
Simon
Gebruikersavatar
arno
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 12 apr 2005 21:26
Locatie: denekamp

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door arno »

mooie foto's.en goed bezig.
Ook een leuk treffen dat benireffen (had net even gezocht op internet )
Gr.Arno

vw t3 bj.1989 16"syncro met westfalia inbouw met dehler hoogdak
stuurbekrachting,1 sper,motor 1.9 tdi

golf 1 op lpg
vw 181 bj.1970(nog niet klaar)
Gebruikersavatar
menno99
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 85
Lid geworden op: 12 jul 2011 23:24
Locatie: Savigny-Poil-Fol, Nievre

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door menno99 »

Super! Deze trip staat ook op mijn lijstje! Heb al aardig wat landen in Afrika (Kenia, Tanzania, Uganda, Botswana, Namibie en Zuid-Afrika) zelf bereden en het is en blijft een hele happening! Je komt ook veel mensen tegen die dezelfde trip maken. Een vriend van mij heeft Amsterdam-Kaapstad gedaan op de motor (KTM, http://www.jaapnaardekaap.nl) Ook wij zijn wel eens met pech komen te staan en je staat versteld hoe gemakkelijk ze daar problemen oplossen zonder duur gereedschap, bruggen en ander apparatuur.

Surfend kwam ik onlangs op deze website http://www.rondjeafrika.nl. Indrukwekkend hoe deze twee met hond in een T2 een rondje Afrika hebben gedaan! Succes met de voorbereidingen en hou ons ook straks onderweg op de hoogte!
Gr. Menno

- Beloof minder, kom meer na!! -
Simon
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 231
Lid geworden op: 05 mei 2011 09:23

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door Simon »

@Menno: wanneer wil je dan vertrekken? Met de t3 of zonder?

Ik ken de website rondjeafrika, het is inderdaad zoiets dat we ook willen gaan doen.
Groeten
Simon
Gebruikersavatar
bartk
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:28

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door bartk »

Zo 2 uren verder, haha mooi leesvoer!
Succes met je project, gaat de goede kant op.
Groeten Bart!
Gebruikersavatar
menno99
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 85
Lid geworden op: 12 jul 2011 23:24
Locatie: Savigny-Poil-Fol, Nievre

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door menno99 »

@Simon,

Mijn lijstje is nog erg lang. Eerst Europa met de bus verkennen en dan pas nadenken over Afrika. Gaat nog wel minimaal 5 jaar overheen. Maar niet met deze bus...ik zou dat niet aandurven zonder 4x4! Wel met een Syncro!

Succes met alle voorbereidingen!
Gr. Menno

- Beloof minder, kom meer na!! -
Gebruikersavatar
Robert.Fox
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:04
Locatie: Boxtel

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door Robert.Fox »

Veel succes met de bus en de reis.
Hier nog een site van een stel wat met een T3 aan het rondreizen is.
http://www.tigerbus.de/

Groeten,
Robert 8)
Gebruikersavatar
christof
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1816
Lid geworden op: 06 apr 2008 21:09
Locatie: arnhem

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door christof »

"rondje Afrika" schitterende filmpjes, ......synchro nodig voor zo'n trip??
wel neen, :mrgreen:
leuk hoor zulke avontuurlijke jonge mensen..... [[thumbup]]
groet

christof
roepnaam(chris)
Gebruikersavatar
Spotmatic
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1262
Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
Locatie: Dalfsen

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door Spotmatic »

Mooi hoor! Kun je ook iets vertellen over het materiaal waarmee je het interieur (rond de ramen en het plafond) hebt bekleed? Ik wil namelijk iets vergelijkbaars doen en ben op zoek naar materiaal dat zich makkelijk naar de ondergrond vormt, plooit en rekt (zoals bekend zijn al die ronde hoeken rond ramen etc. een probleem).
Gebruikersavatar
daxtari
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 sep 2012 15:12

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door daxtari »

Ik zie op jullie foto's dat je geïsoleerd hebt met een "rockwool"-achtig product? Dat zou ik afraden: ik heb dit net uit mijn busje verwijderd omdat de onderkant helemaal nat was, als een spons! Uiteraard moet je voorkomen dat het nat kan worden, maar moest het toch gebeuren (condens?) zal het niet snel opdrogen en is het de beste garantie op roest vorming. :idea:
Joel (aka daXtari)

Transport 1.6TD '88 ex-politie combi (aka CoLIMBus)
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Het grote avontuur

Ongelezen bericht door René »

Ja Joel,

Ik raad het niet af, misschien wel een voorkeur voor glaswol tov steenwol maar slecht is dit geenszins als je inderdaad zorgt dat het niet nat kan worden. Dit houd in dat alle raamrubbers goed moeten zijn en dus blijven afdichten en er nergens gaten mogen zitten waardoor er water in je bus kan lopen. Condenswater afvoeren lukt meestal prima maar dat zal ook gerelateerd zijn aan het gebruik van de bus, zo zal een surfer met zijn natte zooi er meer problemen als degene die alleen 2 weken lang een zwembroek nodig hebben :wink:
Westfalia heeft heel hun productieperiode dit soort materialen gebruikt en bij al die bussen gaat dat goed tenzij er dus lekkages zijn, dan gaat jou verhaal in werking maar dat ligt dan niet aan dat isolatiemateriaal.

Let wel, er zijn tegenwoordig betere isolatie-materialen te vinden maar die kosten allemaal een veelvoud van glaswol, die zullen beter isoleren en als je goed zoekt ook bijv. geen vocht op nemen en het moge duidelijk zijn dat als geld geen rol speelt dit soort materialen de voorkeur genieten.

Er zijn op dit forum meerdere discussies te vinden over dit onderwerp.

René

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Plaats reactie