T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Deel je werk met het forum,
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

sjoerd schreef: 29 jun 2017 20:23 Heb Sachs een mailtje gestuurd, en ook VAG-techniek ,
Bij VAG techniek staat een ombouw set goed voor 400nm , heb gevraagd of het in de t3 past.....
Misschien is het handig deze vraag ook even op het TDI forum te stellen. Een gechipte afn met andere turbo kan zomaar 450 nm bij 170 pk leveren misschien dat er nog ergens doe het zelfers zijn die andere oplossingen hebben?

Robin ik tikte ongechipt met aangepaste turbo van de week de 151kmp aan met mijn 1Z :buiken:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Sjoerd, ik heb een standaard 1Z turbo en standaard chip.
Wel een powerbox en afn verstuivers. Rijd heerlijk en zuinig
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

[[thumbup]] Ah ik dacht dat je hem al had laten chippen
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
sjoerd
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
Locatie: Tijnje ( frl )

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door sjoerd »

Hallo,

Ik heb van VAG techniek een koppeling set gemonteerd, dit moet zo'n 400-420 Nm houden.

Koppeling inmiddels gemonteerd, dit past wel mooi.
Volgende week weer naar VVT en kijken of de koppeling het idd gaat houden.
Ik merk nu dat een redelijk gebied heb waarvan ik denk dat dit door de chiptuning een stukje soepelder gaat lopen , zal wel de iets grotere turbo zijn die hierb=van de oorzaak is.
tussen 100- 120 Km/h rijdt de bus niet echt super, gat wel goed maar net of ie bij een tikje harder mooier in zijn "element" is....
Als jullie dit kunnen volgen.

Volgende week maar weer even veder, ben benieuwd

Sjoerd
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Het zou mooi zijn dat dit onrustige gebied met een chip op maat op kan lossen.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
sjoerd
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
Locatie: Tijnje ( frl )

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door sjoerd »

Hallo Allemaal,

Ondertussen weer terug van de vakantie in het Zwarte Woud . Erg lekker met een TDI in de bus in de 4 of 5 alle hellingen gepakt @ 100km/h
dus daar geen moeite mee. Helaas wel met de standaard remmen ..... erg veel Fading.. Sh*t . Later ook nog een remklauw die vastliep. Gelukkig net 1 weekje lid van onze ANWB hihi Dus maar een weekendje een leenauto. DURE reparative voor 1 remklauw en wat nieuwe blokjes , maar ja geen vakantie verpest zullen we maar zeggen.

Dus nu weer terug en aan het kijken naar betere remmen.
Wie suggesties heft kan zijn mening delen ....graag.
Ik heb een paar opties bekeken: Porsche 996 remklauwen met MB ml320 schijven -------------- leuk maar erg duur door de klauwen-----
Ate 57 remklauwen ( audi A6? 100?) met audi schijven ----- lekker betaalbaar , ( ook in EBC te krijgen)-----
Suid Africa kit

De ATE 57 optie heeft 2 maten schijven , de grootste dan gelijk maar, dacht ik zo , echter dit is min 16" velgen rijden ( jammer vd winterbanden)

Helaas wordt de spoorbreedte ook breeder... ong 6mm per kant . Normaal geen groot issue echter heb ik eigenlijk verkeerde velgen ( ronal amg penta 16" ) en staan dezen voor al heel ver naar buiten. ....

Dan gelijk denk ik de achteras ook maar aanpakken naar schijven .... opties:
Ik las iets over de set-up van een T4 of van een golf....Maar hier moet ik me nog wat beter in lezen.

Tja , nog niet klaar met de bus dus ... Natuurlijk blijft het ook hobby, maar ik wel wel eens af van de grotere dingen.

Voor de vakantie weer bij VVT geweest. De nieuwe koppeling van VAG techniek houdt het .
de waardes vielen eerlijk gezegd een beetje tegen , maar het verschil is duidelijk merkbaar.
Het rijden tussen de 100-140 loopt nu wel mooi soepel,dus dat doel wel bereikt.
De pomp staat max , dus meer is er nu niet uit te halen , zonder bij aanpassing van de pomp of verstuivers.
set-up: AFN met AVF-turbo rest standard: 138pk met 308 Nm @ 2300rpm (meen ik zo uit het hoofd , rpm niet zeker)

Koppel had nog iets meer gekund , maar een klein beetje en vergt toch wel wat aanpassing in de software , dus zo gehouden om het ook heel te houden . Wel zei Johan (VVT) dat mijn intercooler wel wat aan de hete kant is.
Dus misschien ooit nog een naar een watergekoelde...... #inkopen @Busfest??

Laat maar wat horen als je misschien zelf ook de remmen heb aangepakt...

Bedankt !
Sjoerd
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Bob »

Waarom zou je de remmen aanpassen als een DJ (welke ook 150 km/u haalt) het gewoon met standaard T3 remmen doet?
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
mad mud man
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 feb 2016 09:00
Locatie: ergens op de Veluwe

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door mad mud man »

Kijk eens bij epytec.de om wat inspiratie op te doen.
Niels

Een tweetall syncro´s, waarvan geen rijdend.....
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door wouter »

Ook Bernd Jager heeft remmen ombouwsets, is redelijk aan de prijs imho https://www.vw-t3-bus-shop.de/en/4-sche ... syncro-2wd ook de achteras kun je ombouwen naar schijfremmen.

Maar goed, iedereen zijn hobby [[thumbup]] :mrgreen: Wat je aan remmen nodig hebt is immers ook afhankelijk van je rijstijl. :x:
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Er is een hele berekening naar remkracht en remkracht verdeling van de verschillende beschikbare en bekende rem ombouwen. Daaruit blijkt dat de standaard combinatie helemaal zo slecht nog niet is. In remvertraging en remdukverdeling voor/achter. Het wijzigen van voor en/of achterremmen met andere remtangen of schijven kan wel iets meer remvertraging geven maar door de veranderde remverhouding kan je de balans tussen voor en achter kwijt zijn. Grotere rembekrachtiger is de meest simpele budget oplossing voor een lichtere remdruk met meer resultaat. Dat houdt het remmen ook doseerbaar.

Ik heb in Luxemburg nog net over de kop van een heuvel in file moeten remmen met volle bus + 1500 kg aanhanger. Dat remde geblokkeerd op alle 6 wielen maar koste me wel even een paar dagen een zere knie van de 'druk op het pedaal' voor dat het er uit gewandeld was. Stoppen deed die wel.....kost alleen ff meer kracht dan dat je in een anno hedendaagse auto gewend bent.

BEREKENING OP PAPIER van Moritz uit het 16"forum.
remmen-1.jpg
remmen-2a.jpg
remmen-3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door RoonT3 op 10 aug 2017 21:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door luizenbos »

zou zelf eerst gaan beginnen met je systeem opnieuw te controleren rem vloeistof dan misschien voor gesinterde remblokken voor een betere remwerking in combinatie met een BMW rembekrachtiger die heeft meer remdruk .

Dat is goedkoopste om te beginnen en van die basis verder gaan als je meer wilt [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Mitch »

Zou ik ook doen, veel gehoorde klacht bij oudere auto's gaat over het remsysteem. Het is bij een t3 natuurlijk anders dan een nieuwe Mercedes AMG, maar het voldoet wel erg goed! Mijn systeem is na de revisie van de voorklauwen er echt op vooruit gegaan. Ik rij nog volledig standaard qua remmen en dat bevalt nog steeds goed! Maar ik rij dan ook in een bus, geen sportwagen...

Groeten michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Was het niet 'gewoon' de aanlopende zuiger die voor een verhitte schijf zorgde? Ik rijd altijd veel extreem steile wegen op vakantie (vind ik leuk) en heb nog nooit last van fading gehad. Ik rijd uiteraard wel aangepast aan de omstandigheden en dus hoog in toeren naar beneden.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
sjoerd
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 aug 2011 09:25
Locatie: Tijnje ( frl )

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door sjoerd »

Hallo

Een hele poos stil op deze post...
Inmiddels heb ik de remmen aangepast , audi A6 voor en t4 16" achter , nu moet ik nog een grotere rembekrachtiger .
het remt goed , maar moet nu igg hard trappen , dan staat d ebus in een paar meter stil...
Door de grotere rembekrachtiger wordt het hopelijk ook weer beter doseeerbaar...

Verder bezig de bus om te bouwen naar camper...
Hefdak Reimo zit er inmiddels op.

Maar helaas is de 5e versnelling van mijn UN1 bak kapot gelopen...
te veel koppel met te lage snelheid denk ik....
Oh ja de bus heeft nu 138 pk en 310Nm.
beperkende factor : verstuivers en pomp.

Komende maanden dus bezig met:
plaatsen keuken en keuring naar camper
UN1 bak repareren , Heb inmiddels een bak erbij , Ga de combi maken voor een laag toerental @ 120km/h
dus diff uit de andere bak overzetten. Huidige UN1 heeft toch wel wat toeren op de snelweg, dat kan wel iets minder...
Ook komt er een versterkte 5e gang in de bak

Ook ga ik een T5 watergekoelde intercooler plaatsen...

Verder heb ik nog PP764 verstuivers en andere pomp , mapsensor... MAAR ben hier nog niet over uit ...
Weet niet of eea het allemaal houdt in deze dikke setup.... Het is leuk , maar wil het ook wel wat heel houden...

hoop binnenkort hier eea te kunnen posten..

Groet Sjoerd
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: T3 naar dikke t3 met TDI & UN1

Ongelezen bericht door luizenbos »

hai Sjoerd

Geen foto's van de div ombouw even geen zin [[thumbup]] in gehad .
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Plaats reactie