Mijn 16" Syncro | motor terug naar het revisie bedrijf
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
- Locatie: 071
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Heeft misschien iets met airco te maken?
Busdepot heeft 2 varianten, 1 met en 1 zonder deze 2 aansluitingen. Verschil is de met of zonder airco uitvoering, zeggen ze:
https://www.busdepot.com/251959455g
https://www.busdepot.com/251959455m
Hier nog een lang verhaal over het t3 koelsysteem, misschiem staat er iets verhelderends in:
https://www.gowesty.com/tech-article-details.php?id=74
Busdepot heeft 2 varianten, 1 met en 1 zonder deze 2 aansluitingen. Verschil is de met of zonder airco uitvoering, zeggen ze:
https://www.busdepot.com/251959455g
https://www.busdepot.com/251959455m
Hier nog een lang verhaal over het t3 koelsysteem, misschiem staat er iets verhelderends in:
https://www.gowesty.com/tech-article-details.php?id=74
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
____________________
T3 1983 1.9 TD
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1484
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
T3-83 schreef: ↑19 mar 2020 23:00 Heeft misschien iets met airco te maken?
Busdepot heeft 2 varianten, 1 met en 1 zonder deze 2 aansluitingen. Verschil is de met of zonder airco uitvoering, zeggen ze:
https://www.busdepot.com/251959455g
https://www.busdepot.com/251959455m
Hier nog een lang verhaal over het t3 koelsysteem, misschiem staat er iets verhelderends in:
https://www.gowesty.com/tech-article-details.php?id=74
Ik heb het inderdaad gelezen. Deze fan werd op twee bussen geïnstalleerd in de periode 1986 - einde productie. Op een syncro en op een bus met airco. Dus als je een syncro zonder AC had, dan had je toch deze fan, misschien heeft dat ook iets met capaciteit te maken.
Ze hebben wel wat gezegd over het 450-watt system wat deze fan is, maar verklaren nog steeds de twee pijpjes niet.
Het topic van Meus geeft ook hints naar een plek voor doorwading, een leuke theorie wel... Alleen de ontluchtingsslangen van de bak en voordiff die zijn een stuk kleiner, heeft de radiateur fan dan zoveel extra doorlichting nodig?
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14970
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
als je op de link van Go Westy de motor bekijkt, zo veel open gaten aan de voorkant en in de behuizing dat laat het water makkelijk door.
en een electro motor met water koeling?
Theo
en een electro motor met water koeling?
Theo
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Als die pijpjes nodig zijn voor de aanvoer en afvoer (of misschien alleen de aanvoer, er zitten genoeg gaten waar de lucht weer uit kan) van koellucht voor de elektromotor (misschien binnenin nog een ventilatortje?), dan verhoog je de aan- (en af)voer met slangen zodat er geen water aangezogen wordt tijdens een doorwading.
De ontluchtingsslangen voor transmissie en differentieel hoeven geen grote diameter te hebben omdat daar relatief weinig lucht doorheen hoeft. Eigenlijk alleen als de de transmissie en differentieel ineens worden gekoeld door het koude (smelt)water tijdens een doorwading. Zonder het hoger leggen van de ontluchting zou er water naar binnen gezogen kunnen worden, wat ook zou kunnen gebeuren langs de keerringen indien die ontluchting verstopt blijkt te zitten. (Een verstopte ontluchting kan overigens ook olielekkage geven als e.e.a. warm wordt).
Groet,
Erik.
De ontluchtingsslangen voor transmissie en differentieel hoeven geen grote diameter te hebben omdat daar relatief weinig lucht doorheen hoeft. Eigenlijk alleen als de de transmissie en differentieel ineens worden gekoeld door het koude (smelt)water tijdens een doorwading. Zonder het hoger leggen van de ontluchting zou er water naar binnen gezogen kunnen worden, wat ook zou kunnen gebeuren langs de keerringen indien die ontluchting verstopt blijkt te zitten. (Een verstopte ontluchting kan overigens ook olielekkage geven als e.e.a. warm wordt).
Groet,
Erik.
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Het blijft een mysterie dan Mijn doorwaad-diepte is waarschijnlijk nog iets groter omdat ik iets grotere banden heb. En eerlijk gezegd vind ik het ook wel prima zo. Een benzine motor vindt het ook niet fijn om heel nat te worden. Als ik extreem wil terrein rijden pak ik mijn Land Cruiser wel.
Ik zit nog eens naar het schema te kijken van RJES hoe mijn koelleidingen aangesloten moeten worden na de opmerking van Michiel;
Originele pdf; https://beakerbus.nl/files/subaru/rjes_coolantdiagram
Ik zit nog eens naar het schema te kijken van RJES hoe mijn koelleidingen aangesloten moeten worden na de opmerking van Michiel;
Maar het is bij mij ook zo aangesloten, dus ik vermoed dat het goed is.
Originele pdf; https://beakerbus.nl/files/subaru/rjes_coolantdiagram
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
En kan je aanduiden waar de geknapte leiding zit ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Bij de roze pijl.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Alles weer ontluchten.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Absoluut..
Stoere kleur
Stoere banden
Stoere hoogte
Stoere bus!
Stoere kleur
Stoere banden
Stoere hoogte
Stoere bus!
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Floris
Prachtig dat ziet er erg goed uit mooie combi en zeker stoer pracht bak
Prachtig dat ziet er erg goed uit mooie combi en zeker stoer pracht bak
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Kun je hem nou op die wielen rijden of is het krikken en schuiven?
Groeten Michiel
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Omhoog is krikken en schuiven Want die wielvelgen zijn te licht om tegenop te rijden.
Maar er vanaf gaat natuurlijk gewoon rijdend
Maar er vanaf gaat natuurlijk gewoon rijdend
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Gaaf!
Ander vraagje: je koelschema, wat is nr 10, worden daarmee de buizen naar de radiator bedoelt? Of zit er bij een syncro nog iets anders tussen (ik neem aan van niet, maar er is iets met aannames..)
Groeten Michiel
Ander vraagje: je koelschema, wat is nr 10, worden daarmee de buizen naar de radiator bedoelt? Of zit er bij een syncro nog iets anders tussen (ik neem aan van niet, maar er is iets met aannames..)
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Uit het volledige document:
en10 RJES* Automatic Heater Bypass Valve
* Very Important:
Automatic heater bypass valve, or bypass pipe.
Without one of these, your engine WILL
overheat then the heater is turned off. This
is due to the difference in design of Subaru and
VW heaters. VW regulate coolant flow to control
heat. Subaru regulate air flow, and WILL overheat
if flow through the heater matrix is shut off
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: Mijn 16" Syncro | binnenkant aanpakken + koeling probleem
Dank, ik heb natuurlijk niets gelezen in een volledig document (niet gezien en ik ben van nature lui). Maar als die dus dicht zit zou dit wel het niet verder stromen van koelvloeistof en het scheuren van de slang en opbollen van het vaatje kunnen verklaren. Maar dat laat ik aan de specialisten over.
Groeten Michiel
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot