Op een 4wd testbank geeft een 4wd een lagere vermogenswaarde af ten opzichte van een 2wd: er zit nou eenmaal een extra differentieel dat ook energie absorbeert tijdens het draaien en de aandrijfassen zijn ook niet "gratis". Daarbij nog de rolweerstand van de banden zoals je zegt. Als je dat niet gelooft, moet je je hand maar eens op een van de onderdelen leggen na het rijden
Wat betreft vermogen van een rollenbank omzetten naar krukas vermogen... tja daar moet je eigenlijk helemaal niet naar kijken. De enige manier waarop je dat echt zou kunnen bepalen is door dezelfde motor op het zelfde moment ook aan een motortestbank te hangen en dan te vergelijken wat er voor verschil is, dat zal ook nog verschillen per vermogen (een percentage correctie is onzin, maar het is ook geen vast getal). Daarbij is de overbrenging waarin wordt gemeten zelden exact 1:1
Eigenlijk moet je auto op de bank zetten, meten, afstellen en kijken wat je voor winsten ten opzichte van de basismeting behaalt. Dat is het enige betrouwbare dat je kan meten, al ben ik de eerste die toegeeft dat het gaaf is om "veel pk/nm te hebben". Uiteindelijk gaat het er om hoeveel vermogen er aan de wielen komt, want daar rol je mee en niet met je krukas